וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוח של שרלוק בגוף של שוורצנגר: "ריצ'ר" היא כיף גדול ומדמם

9.2.2022 / 0:00

דמותו של ג'ק ריצ'ר זוכה בסדרה החדשה לשחקן שנולד לגלם אותה, ואמנם כמו בספרים הוא פשוט מושלם מדי, אבל העיבוד הטלוויזיוני הוא הילולה של עצמות מפוצחות ושפריצים של דם. בונוס: הגם שאין לסדרה יומרות מיותרות, היא רחוקה מלהעליב את האינטליגנציה

טריילר לסדרה "ריצ'ר"/אמזון פריים וידאו

כבר כשנודע בתחילת העשור הקודם שטום קרוז יגלם את ג'ק ריצ'ר, הדמות המצליחה שברא לי צ'יילד, מעריצי הספרים הקימו קול צעקה. היא לא שככה גם אחרי שיצאו הסרטים ב-2012 ו-2016. הספרים מתארים את דמותו של ריצ'ר כבעל חזות ענקית ומאיימת, זה פשוט חלק ממי שהוא. עם כל הכישרון, הרצון הטוב של קרוז וההצטדקות של צ'יילד ("ממדי גופו של ריצ'ר הם מטאפורה לכך שהוא כוח בלתי ניתן לעצירה"), קרוז לא שם. בהתאם, הסרטים בכיכובו, אף שזכו להצלחה קופתית נאה ברחבי העולם, לא ממש הותירו חותם.

את התיקון לכך מקבלים האוהדים הרבים של ריצ'ר בסדרה החדשה הנושאת את שם הגיבור האהוב, שעונתה הראשונה עלתה במלואה ביום שישי באמזון פריים וידאו (וביום שני חודשה בזריזות לעונה שנייה). את ריצ'ר מגלם הפעם אלן ריצ'סון ("טיטאנים", "בלו מאונטיין סטייט"), והוא ממלא היטב את הנעליים-בעלות-המספר-הגבוה של הגיבור. "ריצ'ר" (Reacher), שמבוססת על הספר הראשון בסדרה, "כסף קטלני" (כן, מביך. במקור זה Killing Floor), עוקבת אחר הגיבור, כיום נע ונד ובעבר שוטר צבאי ונחת, בעודו מגיע אל עיירה שכוחת אל בג'ורג'יה ומיד נעצר בחשד לרצח. בהדרגה מתברר לבלש הראשי המקומי, פינלי (מלקולם גודווין, "איי זומבי") ולשוטרת רוסקו (ווילה פיצג'רלד, הסדרה "צעקה"), שהאיש חף מפשע והגופות שנמצאו הן חלק מקנוניה אדירה.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

הסדרה "ריצ'ר" (Reacher), אלן ריצ'סון. אמזון פריים וידאו,
דינמיקה מוצלחת. אלן ריצ'סון עם ווילה פיצג'רלד, "ריצ'ר"/אמזון פריים וידאו

דמותו של הגיבור המסתורי שמגיע לעיירה קטנה ועושה בה סדר היא נצר למסורת סיפורית רבת שנים. על מסך הבד היא התבטאה יותר מכל במערבונים, אבל קיימת כמעט בכל ז'אנר אקשן שמכבד את עצמו, ושורשיה נטועים כבר בדמות האביר הנודד בספרי הרפתקאות מימי הביניים. כיאה למורשת כזו, ג'ק ריצ'ר לא מיישר קו עם הגיבורים המורכבים והמרובדים של העידן הנוכחי. בניגוד לכל כך הרבה פרוטגוניסטים ספרותיים, קולנועיים וטלוויזיוניים, ריצ'ר בהגדרתו לא רדוף על ידי שדים או מתקיים בתיעוב עצמי. יש לו חסמים רגשיים, בהחלט, וגם טרגדיות אישיות שנקרות בדרכו לאורך העונה הראשונה ועושות אותו עצובי, אך בסופו של דבר ריצ'ר הוא התגלמות הגבריות. קרי, גבריות מסוג מאוד מסוים.

לא זאת בלבד שהוא מתנשא לגובה 1.95 מטרים ובנוי כמו הר שיש עליו עוד הרים, ולא רק שהוא מיומן באמנויות לחימה מקרוב, אלא גם אדם מבריק בצורה יוצאת דופן, רודף צדק ואמת, ובמהותו נאמן כמו הכלב הזר שהוא מתפנה לדאוג לו מספר פעמים לאורך העונה הראשונה. מוח של שרלוק הולמס ולב של מלאך בגוף של ארנולד שוורצנגר. ריצ'ר תמיד נמצא מספר צעדים לפני כל היתר, מסיק אמיתות מהפרטים הכי קטנים, חסר פחד, נחוש לתקן עוולות גם במחיר של שובל גופות - אבל זה כמובן בסדר, כי אלה רק הרעים והאכזרים. מגרעתו היחידה היא הרגישות שלו לקליעים (סכינים זה בסדר כי מטווח קרוב אפשר לשבור ליריב את הידיים או את הפנים).

דמותו המושלמת מדי היא כנראה המגבלה הגדולה ביותר לאורך שמונת פרקי העונה הראשונה של "ריצ'ר". באותה מידה הוא יכול להיות גיבור-על. אין שום בעיה שהוא לא ימצא לה פתרון, אין שום אדם - או שניים או חמישה בבת אחת - שבאמת יכול לאיים עליו. המצלמה של "ריצ'ר" גם אוהבת להתמקד בו מלמטה, להדגיש את היותו מורם מכל אדם, בכל מובן. אלא שלמרות המגרעה הזאת, הסדרה היא כיף אחד גדול וממכר. חובבי אקשן נא - כזה שמסתמך על בעיטות שמפצחים עצמות, ראשים שנכנסים בחדווה לתוך ראשים אחרים, וקיבורות שרוטטות בעוד האגרופים החשופים תחתן הופכים פרצופים לעיסות מדממות - ימצאו כאן את המסיבה הכי שמחה מאז "באנשי".

עוד בוואלה!

"חשד": הגרסה האמריקנית ל"כפולים" לקחה רעיון מעולה וזרקה לאסלה

לכתבה המלאה
הסדרה "ריצ'ר" (Reacher), אלן ריצ'סון. אמזון פריים וידאו,
ליהוק אולטימטיבי לתפקיד הגיבור. ריצ'סון עם מלקולם גודווין, "ריצ'ר"/אמזון פריים וידאו

ריצ'סון, עם מוטת כתפיים ברוחב של משאית וכריזמה לא רעה, הוא ללא ספק הליהוק האולטימטיבי לדמותו של ריצ'ר, ואמנם המשחק סביבו לא תמיד מדהים, אך הוא עצמו עושה את העבודה היטב. עוזרת גם העובדה שהקאסט המורחב בכל זאת כולל אף את הארווי גיין הנהדר ("מה שקורה בצללים") בתפקיד המומחה הפורנזי החביב, ואת קריסטין קרוק האהובה ("סמולוויל", "נטל האמת") כאם שנאלצת לרדת למחתרת מחשש לחיי משפחתה.

ההתרחשות שריצ'ר ושני השוטרים המקומיים נקלעים אליה מציבה אותם כנגד שאר העולם בערך, כולל גורמים מקרב המשטרה, והיא בנויה בחישוב ורצופה בתפניות. אמנם את חלקן קל לנחש מראש, אבל אחרות אכן עושות את העבודה. הסדרה משרטטת בתבונה את צמד עמיתיו של ריצ'ר כניגודים שלו. האחד, פינלי קפוץ התחת, נבדל ממנו באופיו, והאחרת, רוסקו התכליתית, מספקת לו קונטרסט פיזי במידתה הקטנה וגומות החן. הדינמיקה שנרקמת בין שלושתם כה מוצלחת, כך שמצער להיזכר שבהתאם למתכונת של הספרים, בסוף הסיפור ריצ'ר ינדוד אל היעד הבא וישאיר מאחור את העיירה.

עד שזה קורה, "ריצ'ר" יודעת בדיוק מי היא ומה הוא רוצה לעשות: לספק סיפור מבדר וקולח שמפצה על היעדר היומרות בשפריצים של דם, ובכל זאת לא מעליב את האינטליגנציה. כמו סרט בי-מובי שנפלתם עליו באמצע הלילה בערוץ האקשן וגיליתם שהוא מוצלח ומהוקצע בהרבה מכפי שהוא צריך להיות. עכשיו שתגיע כבר העונה השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully