וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהסרט "מציצים" ועד "לה מרמור": הרגעים האייקוניים של אורי זוהר

עודכן לאחרונה: 2.6.2022 / 15:07

הבמאי והשחקן, שהלך לעולמו בגיל 86, היה שותף לשלל רגעים שנחרטו עמוק בתרבות הישראלית, בקולנוע בטלוויזיה ובמוזיקה: מהמערכונים של חבורת "לול" ועד "עיניים גדולות" - חזרנו לכמה מהם לזכרו

בווידאו: אבל כבד מחוץ לביתו של אורי זוהר/רוני כנפו

הבמאי והשחקן אורי זוהר, שהלך הבוקר (רביעי) לעולמו, נחשב לאחת הדמויות המשפיעות בקולנוע ובבידור הישראלי. זוהר היה בוגר להקת הנח"ל, חבר "בצל ירוק", מאנשי חבורת "לול", והבמאי של "חור בלבנה", "מציצים", "עיניים גדולות" ועוד.

הקריירה שלו, בת שלושה עשורים, השפיעה רבות גם לאחר שהפסיק לעסוק בתחום. לזכרו, שבנו לכמה הרגעים הזכורים ביותר שזוהר היה שותף להם כבמאי, שחקן וזמר.

אורי זוהר. ראובן קסטרו
מהדמויות המשפיעות בתרבות הישראלית לדורותיה. זוהר/ראובן קסטרו

"חור בלבנה"

בשנת 1964 ביים זוהר את אחד מסרטיו החשובים ביותר: "חור בלבנה", סאטירה סוריאליסטית, על פי תסריט של עמוס קינן, שמתחילה מעלייה לארץ והופכת לפרודיה על תעשיית הקולנוע.

עוד בוואלה!

סוף עידן: אורי זוהר, מגדולי היוצרים הישראלים, הלך לעולמו בגיל 86

לכתבה המלאה

לול - "העלייה לארץ"

באחד המערכונים הגדולים בתולדות הבידור הישראלי, זוהר ואריק איינשטיין משחזרים את גלי העליות לישראל, ומדגימים איך כל קבוצה מתנשאת מעל הבאים אחריה.

לול - "לה מרמור"

בעוד מערכון אייקוני של חבורת לול, מופיעים אב ובנו המצפים לשידור משחק הכדורגל, אך במקומה משודרת אופרה בשם "לה מרמור". האב והבן, שהתאכזבו מביטול תוכנית הספורט האהובה עליהם, מכלים זעמם במכשיר הטלוויזיה ומרסקים אותו במהלומות פטיש.

לול - "חידון התנ"ך"

עוד שיתוף פעולה זכור של זוהר ואיינשטיין, שכתבו ביחד פרודיה על החידון המסורתי של יום העצמאות, וזוהר מגלם בו את המתורגמן למתחרים. אז מתי זה גפן במובן גפן?

"שלושה ימים וילד"

אחד הסרטים המוערכים ביותר של זוהר (1967), שאף הביא לאחד ההישגים הגדולים הראשונים של הקולנוע הישראלי: פרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל קאן לעודד קוטלר. לפני כמה שנים בחרנו בסצינת המחבואים מתוכו במקום ה-28 במצעד הסצינות הגדולות של הקולנוע הישראלי לדורותיו.

"שבלול": שיעור קראטה

"שבלול" זכור בעיקר כאלבום פורץ דרך, אך גם הסרט שקדם לו נכנס לפנתיאון של התרבות הישראלית. בין היתר, באחד המערכונים מתוכו, אורי זוהר מלמד את צבי שיסל שיעור קראטה ביידיש.

"מציצים" - "בשישי לשישי"

סרט הפולחן המצליח, שאף העניק לחוף התל אביבי את שמו (קודם לכן הוא נקרא חוף שרתון), הפך ברבות השנים לשנוי במחלוקת. הרגוע הזכור ביותר מתוכו, כנראה, הוא זה שקבע את התאריך המפורסם בתולדות הקולנוע הישראלי - השישי לשישי, 1972.

מתוך הסרט "מציצים". סינמטק ירושלים,
התאריך הכי מפורסם בקולנוע הישראלי. מתוך "מציצים"/סינמטק ירושלים

"החופש בבית הבראה"

זוהר, בוגר להקת הנח"ל ובצל ירוק, גם חטא בשירה. בין השירים שהקליט היה גם הדואט שכתב חיים חפר ושר זוהר יחד עם אילנה רובינא, שהייתה אז אשתו.

הגשש החיוור - "מים לדוד המלך"

זוהר הרבה לעבוד בסרטיו עם הגשש החיוור, וביים גם את הקטע הזה מתוך פסטיבל הזמר והפזמון תש"ל. לא פחות ואולי הרבה יותר מהשיר, זכורה הכוריאוגרפיה שלו.

"עיניים גדולות"

אחד מסרטיו האחרונים של זוהר לפני שחזר בתשובה, שגם בו שיתף פעולה עם אריק איינשטיין, עוסק בסיפורו של מאמן הכדורסל בני פורמן, רודף שמלות שיצרו אינו יודע גבול. בעיני רבים "עיניים גדולות" נחשב לסרט הגדול בתולדות הקולנוע הישראלי, והוא זכור גם בזכות שיר הנושא שלו, אותו כתבו במשותף זוהר, איינשטיין ומיקי גבריאלוב.

"אורי זוהר חוזר"

לפני כשלוש שנים דני רוזנברג ויניב סגלוביץ' הציגו את הסרט הדוקומנטרי "אורי זוהר חוזר", שבמרכזו ריאיון עם זוהר, שסוקר בצורה גלויה, מקיפה וכמעט ליניארית את קורות חייו, כמו שלא נעשה מעולם. ואולם, הערך שלו כיצירה קולנועית נובע גם מאספקט אחר: דבריו העכשוויים מובאים על רקע קטעי ארכיון מיצירותיו הקלאסיות, המתקשרים באופן ישיר או עקיף לאמירה הרלוונטית. כך הופך הסרט לסיכום הדפניטיבי לתולדותיה האישיות והמקצועיות של האגדה המהלכת, ולשיעור מאלף בהיסטוריה של הקולנוע המקומי - שמתפתח לאחד הסיפורים המדהימים בתולדותיהן של התרבות והחברה המקומית.

אורי זוהר חוזר. יניב לינטון,
מסמך מאלף. מתוך הסרט "אורי זוהר חוזר"/יניב לינטון

קראו כאן: ג'וזי כץ, עודד קוטלר, רבקה מיכאלי וגברי בנאי סופדים לאורי זוהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully