וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ווסטוורלד" עונה 4 פרק 4: סימן שאתה צעיר

עודכן לאחרונה: 19.7.2022 / 14:05

מאז תחילת העונה של "ווסטוורלד" היא הציפה עוד ועוד רגעים מהעבר. זה קורה גם הפעם, אבל מעבר למיקרו של הבחירות העלילתיות האלה, לראשונה זה זמן רב דרמת המד"ב מגיעה לשיאים שכבר שכחנו שהיא יכולה להגיע אליהם, כאלה שכורכים בין גילויים מסעירים לרגש עז. ספוילרים

טריילר "ווסטוורלד" עונה 4/HBO

פרק רביעי בלבד בעונה הרביעית של "ווסטוורלד", חצי הדרך, וכבר אנחנו מקבלים שלל תשובות שבעונות קודמות היינו בוודאי מחכים להן עד סוף העונה. והיפה הוא שהתשובות האלה מגיעות עם שיאים רגשיים, כאלה שהופכים את הפרק הזה לאחד הטובים של "ווסטוורלד" מזה זמן רב. כנראה מאז "קיקסויה" מהעונה השנייה. שימו לב, ספוילרים לפרק הרביעי בעונה הרביעית של "ווסטוורלד".

אמנם יש סיפורים שעדיין אין לנו מושג מה קורה בהם, בפרט של כריסטינה, אבל פרק אחד בלבד אחרי שברנרד וסטאבס עשו את הבכורה שלהם בעונה הנוכחית, פגשו צעירה זרה שמתכנה "סי" ויצאו איתה אל המדבר כדי לפגוש את המחתרת ולמצוא נשק שקבור שם, אנחנו מגלים הפעם חמישה פרטים קריטיים:
1. מתי מתרחשת העלילה הזו (30 שנים אחרי שברנרד נכנס ל"נשגב" בסוף העונה הקודמת, 23 שנים אחרי מעלליהם של הייל וויליאם).
2. מהו הנשק הקבור במדבר (מייב, כפרה עליה).
3. מהי זהותה האמיתית של סי (פרנקי, בתו של כיילב).
4. כיילב מת אז, ומשום מה הייל עדיין מנסה להחזיר אותו לחיים באמצעות החדרת תודעתו האנושית בגוף מארח, ושחזור של מסעו האחרון לפני מותו.
5. פרויקט שעבוד האנושות שהגתה הייל הצליח. כדבריה, "ניצחתי".


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

ווסטוורלד עונה 4 פרק 4, ארון פול. HBO, צילום מסך
"ווסטוורלד" עונה 4/צילום מסך, HBO

אולי כדאי לחדד את עניין כיילב: ראינו המון שכפולים של בני אדם בדמויות של מארחים - החל מוויליאם, דרך הסנטור ואשתו וכלה בחבר של כיילב שאמור היה לשמור על משפחתו. אבל בניגוד לכיילב, זה בדיוק מה שהם - שכפולים. המידע של האנושיים הועלה לרובוטים, אבל לא התודעה, שדורשת מאות ואולי אלפי שיופים בניסיון להשיג "נאמנות" - התהליך שהייל עושה עם כיילב כבר שנים.

ראינו נסיונות כאלה בעבר בעונה השנייה. ג'יימס דלוס, חותנו של וויליאם, ניסה להעלות את התודעה שלו לגוף מארח בעזרת וויליאם, אבל כשל גם אחרי עשרות שנים. בכל פעם גוף המארח היה דוחה את התודעה והוא היה משתגע ופוגע בעצמו. נתקלנו בניסיון נוסף כזה בסוף אותה עונה: בעתיד הרחוק, וויליאם סיים את המסע שעשה בפארק, זה שבמסגרתו בין היתר הרג את בתו, הגיע אל "הכור", המקום שבו היה השער ל"הנשגב"/"העמק שמעבר", ירד במעלית וגילה שהמקום חרב זה מכבר. אחרי שיטוט במקום הוא גילה שם את בתו המנוחה בדמות של מארחת. היא גילתה לו שהיא מנסה להשיג נאמנות. היא העבירה את וויליאם את אותו מסלול שוב ושוב בניסיון לגרום לתודעה שלו להתיישב בגוף המארח, אבל ללא הועיל.

זה בדיוק מה שקורה הפעם עם כיילב. שנים רבות חלפו מאז שהגיע עם מייב לטמפרנס, הפארק שמדמה את שיקגו משנות ה-20 הסוערות של המאה ה-20. מעניין להבין למה הייל בכלל יצרה גרסה שלו. האם זה מפני שהיא מנסה ללכוד את בתו? או אולי כי הוא עצמו חריג שמצליח להתנגד לטפיל שבתוכו? הייל אמנם מסבירה שבאופן כללי היא התקשתה יותר לשלוט במבוגרים (מה זה אומר על נוכחותם בעולם הזה, אגב? האם היא רצחה את כולם?), אבל ראינו שבכל זאת הצליחה אצל כל אלה שקדמו לו: הסנטור ואשתו, שר המשפטים, סגן הנשיא, החבר של כיילב שאמור היה לשמור על משפחתו וכו'. כיילב הוא חריג בדיוק כשם שהיה חריג בעיניו של סראק בעונה הקודמת, וככזה הוא כנראה מסוכן להייל ומעניין עבורה כמושא ניסוי.

עוד בוואלה!

מה הסיפור של דולורס - ארר, כריסטינה - בעונה החדשה של "ווסטוורלד"?

לכתבה המלאה
ווסטוורלד עונה 4 פרק 4, אורורה פארינאו. John Johnson/HBO,
האם היא זוכרת שמייב הצילה את חייה? סי/פרנקי, "ווסטוורלד" עונה 4/John Johnson/HBO

הפרק אפילו לא מנסה לטשטש את מה שרבים מהצופים ניחשו כבר בפרק הקודם: "סי" היא בעצם פרנקי. העלילה שלה והעלילה של כיילב שזורות זו בזו, נחתכות תמיד ברגעים הרי משמעות. כשכיילב מצהיר שבתו לא תגדל בעולם שנשלט על ידי הייל, אנחנו מיד עוברים אל סי המחזיקה באיור המבוך. כשברנרד אומר לסי שהיא מייחלת ככלות הכל למצוא את אביה, אנחנו חותכים שוב אל כיילב המבולבל.

הגילוי המפורש בסופו של דבר נוסך המון עצב בכל מה שראינו. פרנקי הקטנה שמנסה ליצור קשר עם אביה באמצעות מכשיר הרדיו, בלי לדעת שהוא מת מזמן. כאשר כיילב עזב את הבית בפרק הראשון כדי להגן על משפחתו, אשתו אמרה לו, "הבטחת שתהיה אבא", והוסיפה: "אתה תגרום לעצמך להיהרג". כיילב השיב: "אני אחזור אלייך. אני מבטיח". הוא לא. פרנקי עצמה ראתה את מייב בילדותה. היא הייתה האישה שהצילה את חייה כאשר הגבר הזר כיוון אליה ואל אביה אקדח. היא גם הייתה האישה שלקחה איתה את אביה ומאז הוא לא חזר.

באופן כללי, זה היה פרק שהפליא לפרוט על הנימים. גם החשיפה של מייב הקבורה בחול המדבר הייתה מדהימה באפקטיביות שלה. לא נאלצנו להמתין לה הרבה זמן, או כמעט בכלל, וטוב שכך. אנחנו כבר יודעים היטב שרובוטים שמתים לא באמת מתים. ובכל זאת, הרגע שבו התברר כי מייב היא הנשק שברנרד וסי חיפשו מאז פגישתם הראשונה, היה יפהפה, מרגש ורב עוצמה. הכל התנקז אליו - ההיסטוריה שלה עם כיילב, עם בתו, עם בתה שלה, הכוח המניע והסיבה שהיא עושה את כל זה.

ווסטוורלד עונה 4 פרק 4, ג'יימס מרסדן. HBO, צילום מסך
מנסה להיות אבירי. "ווסטוורלד" עונה 4/צילום מסך, HBO
ווסטוורלד עונה 4 פרק 4, אוון רייצ'ל ווד. HBO, צילום מסך
מכתיבה את חיי הסובבים אותה. "ווסטוורלד" עונה 4/צילום מסך, HBO

גם במחוזות האחרים האמוציות געשו, בפרט כמובן בפגישה המקסימה בין כריסטינה לטדי. הוא מרים עבורה את השפתון כמו שנהג להרים את קופסת השימורים ששמטה, ואומר את המשפט הנושן שלו, "תתעלמי ממני, אני רק מנסה להיות אבירי". לאחר מכן השניים יושבים לארוחה שבמהלכה ניכר עד כמה הם מחוברים. אם היינו צריכים שכנוע נוסף שכריסטינה היא גרסה של דולורס, הדייט שלה עם צייד הראשים בעל לב הזהב הבהיר שיש ביניהם היסטוריה. טדי מוכר לכריסטינה, ועושה רושם שהוא בהחלט יודע מי היא, גם אם היא עצמה לא יודעת. ואם כך, סיכוי טוב שהוא זה שמנסה לגרום לה להתעורר באמצעות המבוך שהושאר על מרפסת ביתה, כמו גם עצם הפגישה איתו.

הפרק סיפק לנו עוד גילויים בנוגע לעולמה של כריסטינה. על ציור הנוף שלה היא שירבטה בשחור את דמותו של המגדל שראתה במוסד לחולי נפש שבו פיטר היה מאושפז. כשמאיה תהתה לגביו, כריסטינה שאלה אותה שאלה שהניסוח שלה מהדהד אף הוא לראשית ימי "ווסטוורלד": "זה נראה לך כמו משהו?". מאיה עצמה סיפקה גם היא מידע חשוב על עצמה: היא חלמה על הזבובים שהשתלטו על בני משפחתה ואז עליה. בניגוד לכריסטינה, היא לא מארחת אלא בת אנוש, והיא, כמו יתר האנושות, משועבדת על ידי הייל באמצעות הצלילים שמייב שמעה במעבדה לפני יותר משני עשורים, וכעת מופקים בקנה מידה גדול בהרבה, מן הסתם על ידי המגדל.

בהתאם, אם אכן מדובר בפארק (תזכורת: בפרק הראשון דולורס חלפה על פני שלושה עוברי אורח שהתלהבו מהמקום הזה, שיחה מאוד דומה לכזו ששמענו מאורחי "ווסטוורלד" בתחילת הסדרה), המארחים בו הם לא רובוטים כמו בעבר אלא בני אדם. הם נשלטים על ידי הקול מהמגדל, כפי שתיאר הקבצן, וחייהם מוכתבים על ידי כריסטינה ועמיתיה בעבודתה ב"אולימפיאד". אפרופו, אפשר לשער שגם הקבצן הוא בן אדם ולא מארח, מישהו שנפל בין הסדקים, וכמו כיילב מצליח להתנגד לניסיון להשתלט על מוחו. בניגוד לו הוא אפילו מצליח לשמוע את ה"מוזיקה", ובניגוד לאחרים סביבו הוא רואה את המגדל.

נראה כי הבניין שבו כריסטינה עובדת הוא ממש זה שממנו כיילב נמלט בסוף הפרק הנוכחי, זה שבו שרלוט הייל עצמה יושבת, כך שיש מצב סביר שלא מדובר בפארק כלל אלא בעולם האמיתי. הייל ניצחה, כדבריה, כך שהמכונות והטכנולוגיות המשוכללות חזרו - רכבים אוטונומיים, רחפות, טלפונים חכמים וכן הלאה. וכריסטינה, כמארחת שאפשר להגדיר לה את הקוד, לא רואה את מה שהמתכנת שלה (מן הסתם הייל) לא רוצה שתראה.

ווסטוורלד עונה 4 פרק 4. HBO, צילום מסך
לא נראה לי כמו שום דבר. "ווסטוורלד" עונה 4/צילום מסך, HBO

העונה הרביעית של "ווסטוורלד" הופכת את שרלוט הייל לבבואה של רוברט פורד (רק עם משחק גרוע פי מיליון). בהינף אצבע היא גורמת לכל בני האדם לקפוא על מקומם, בדיוק כמו שעשה פורד למארחים כשהפגין את כוחו מול תרזה בעונה הראשונה. שניהם ישבו אז במרפסת במסעדה והוא סיפר לה על הנראטיב החדש שהוא יוזם, בלי לחשוף יותר מדי כמובן. לשם כך הוא חפר בחול המדברי באמצעות דחפורי ענק - אימג' דומה מאוד לזה שראינו בפאתי הפארק החדש של הייל. מעניין עד לאן תימשך ההקבלה ביניהם. הנראטיב ההוא של פורד נועד לסייע למארחים לקום כנגד בני האדם. ספק אם מעשיה של הייל אמורים להוביל אל המצב ההפוך - שחרור בני האדם מעול הרובוטים.

עדיין נותרו לא מעט שאלות בנוגע למתרחש. ברור, אחרת זו לא הייתה "ווסטוורלד". אולי הגדולה מכולן: איך טדי נמצא שם? הוא הרי אמור להיות ב"נשגב", לא אמור להיות עותק שלו בשום מקום אחר, ואנחנו יודעים ש"הנשגב" לא נפתח כי ברנרד אך זה יצא ממנו לבדו. האם זה עוד משחק בזמנים, ובעצם העלילה של כריסטינה בכל זאת מתרחשת בעתיד מרוחק אף יותר? מאחר שכולם בעולמה של כריסטינה צעירים, כלומר היו ילדים שניתן לשלוט בהם וכעת בגרו, הדעת נותנת שקו העלילה שלה מתרחש בזמן של ברנרד, פרנקי והגלגול הנוכחי של כיילב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully