וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסוד הכי גדול שלי הוא לגנוב רעיונות מאנשים יותר מוכשרים ממני"

18.10.2022 / 10:00

הוא חושב שמי-טו לא שינה את תעשיית המוזיקה, לא הקשיב לאלבום האחרון של אדל למרות שכתב לה להיטים בעבר, ומגלה איזו סליחה ביקש ביום כיפור ומה סודו הגדול ביצירה. ריאיון עם ראיין טדר, סולן וואן ריפבליק, לקראת חזרתם לישראל

הזמר והיוצר ראיין טדר, סולן להקת וואן ריפבליק, בהופעה בקליפורניה, 17 באוגוסט 2022. Tim Mosenfelder, GettyImages
הזמר והיוצר ראיין טדר, סולן להקת וואן ריפבליק, בהופעה בקליפורניה/GettyImages, Tim Mosenfelder

בשבת מלאו חמש שנים לפריצתה הגדולה של תנועת מי-טו. לתנועה החשובה הייתה השפעה עצומה במאבק בהטרדות ובתקיפות מיניות, ועם זאת - ממש לא נעשה מספיק במאבק הזה בעולם התרבות. "אם להיות כן, ראיתי שמי-טו שינתה את עולם הקולנוע והטלוויזיה הרבה יותר מאשר את תעשיית המוזיקה", אומר הזמר והיוצר המוביל ראיין טדר, סולן להקת וואן ריפבליק, בתשובה לשאלת וואלה! תרבות איך מי-טו שינתה את התעשייה.

"הייתה לי עסקה בלעדית בטלוויזיה, ב-NBCUniversal, והייתה שם טלטלה גדולה בגלל מי-טו. כך שזה השפיע עליי אישית. תוכנית טלוויזיה שהייתי אמור להיות חלק ממנה בוטלה לחלוטין בגלל שהוצאו ממנה אנשים שקשורים אליה. אני הרגשתי את תנועת מי-טו בטלוויזיה ובעולם הסרטים. אם תשאל אנשים מסוימים בתעשיית המוזיקה, הם יגידו - אנחנו עדיין מחכים שתנועת מי-טו תתחיל להשפיע על תעשיית המוזיקה. היה אדם, שהיה חבר שלי, שהוציאו אותו בגלל ענייני מי-טו. אבל תעשיית המוזיקה היא המערב הפרוע. זה המעוז האחרון של הטירוף. עדיין עושים סקס, סמים ורוקנרול. אני אישית לא נמצא בסביבה שבה דברים רעים קורים, אבל לדעתי למי-טו לא הייתה השפעה גדולה על תעשיית המוזיקה. זה צריך לקרות. הדברים ה'שובבים' שאנשים חמקו מהם בניינטיז - אני לא חושב שהם יכולים לחמוק מהם יותר".

שבע וחצי שנים לאחר הופעתה של וואן ריפבליק בפארק הירקון בתל אביב, להקת הפופ-רוק האמריקאית שבה להופעה בישראל, שתתקיים ב-8 בנובמבר בלייב פארק ראשון לציון. זה יקרה בהפקת לייב ניישן ישראל, במסגרת סיבוב הופעות אזורי של הלהקה. יומיים לאחר ביקורם בארץ יופיעו בריאד, ערב הסעודית, ויומיים נוספים לאחר מכן בדובאי שבאיחוד האמירויות.

"אחרי שבע שנים, זה הזמן לחזור", אומר טדר. "שבע שנים בלי וואן ריפבליק. ההחלטה הייתה קלה עבורנו. היה לנו כל כך כיף, ההופעה בתל אביב הייתה כל כך משוגעת וישראל כל כך יפה. בכל הילדות והתיכון שלי למדתי על ישראל וקראתי עליה, הכרתי את כל המקומות והשמות. אולצתי לקרוא את התנ"ך, מבראשית ועד חזון יוחנן, בכל שנה. אז מבחינתי זה היה להתחבר לכל המקומות שקראתי עליהם חצי מחיי, לראות אותם אישית, וזה היה מהמם לחלוטין. הדבר הכי עתיק בלוס אנג'לס הוא בטח בן 160 שנה. בישראל זה כמו משהו שקרה אתמול. היה ממש קול, האוכל היה נפלא, יצאתי לשחייה לילית בים וזה היה משוגע. וההופעה הייתה מופלאה. הקהל היה מטורף. אנחנו שמחים שזה הסתדר ככה. יש לנו שלוש הופעות במזרח התיכון. נהיה באבו דאבי ואז מסע לאפריקה. אז יהיה סיבוב הופעות מטורף ברחבי העולם".

להקת וואן ריפבליק One Republic. Gareth Cattermole - MTV, GettyImages
כיף לחזור. וואן ריפבליק/GettyImages, Gareth Cattermole - MTV

"אני כבר צופה בסרטוני יוטיוב כדי לחפש איפה לאכול בירושלים ובתל אביב ולמצוא את אוכל הרחוב הכי טוב", מוסיף טדר. "אני ואשתי מכורים לחומוס. אז אני מחפש את החומוס הכי טוב בישראל. הלהקה ואני אוהבים לצאת למסעות אוכל".

לפני 15 שנה הוציאה הלהקה את "Apologize", שכתב ראיין טדר וזכה לרמיקס של טימבלנד, והיה הסינגל הראשון באלבום הבכורה של וואן ריפבליק, "Dreaming Out Loud". השיר זכה להצלחה ענקית, שכללה העפלה למקום הראשון במצעדים ב-16 מדינות ומועמדות לגראמי. עד כה הוציאה הלהקה חמישה אלבומי אולפן, שמכרו כ-16 מיליון עותקים בעולם, וכללו להיטים נוספים, בראשם כמובן "Counting Stars". הלהיט הגדול האחרון שלהם הוא "I Ain't Worried", שיצא במאי כחלק מפסקול הסרט "אהבה בשחקים: מאווריק" וזכה להצלחה גדולה, ובמסגרת כך עבד מול טום קרוז.

"פגשתי את טום קרוז בתקופת הקורונה, אז זה היה בזום כמו כל האחרים, בהודעות טקסט ושיחות טלפון, לאורך שנתיים שבהן הכרנו טוב", מספר טדר לוואלה! תרבות. "הוא בחור נהדר, סופר מוכשר ומפוקס בטירוף. הוא נתן לי ולאשתי לראות את הסרט באיימקס הרבה לפני שיצא לאקרנים. כל כך התרגשתי מהסרט, ומהרגע שראיתי אותו ידעתי שהוא יצליח בגדול. לא ידעתי שהוא יצליח עד כדי כך בגדול, אף אחד לא צפה שזה יקרה. ולא ידעתי בכלל ש-'I Ain't Worried' יהיה להיט עולמי. אף אחד לא צפה שזה יהפוך למה שזה הפך להיות. אני כמובן מאוד שמח ומאוד מופתע לטובה".

לצד הצלחתו כסולן וואן ריפבליק, טדר זכה להצלחה גדולה כיוצר ומפיק שירים לכוכבים מהשורה הראשונה ובהם אדל, ביונסה, מיילי סיירוס, ג'ניפר לופז, אד שירן, ליידי גאגא, מארון 5, אריאנה גרנדה, קייטי פרי, טיילור סוויפט ועוד. הוא זכה בגראמי שלוש פעמים מתוך 11 מועמדויות, שתיים מהזכיות על אלבומים של אדל שהיה שותף בהפקתם וזכו בקטגוריית אלבום השנה - האלבום השני שלה "21" והאלבום השלישי "25". בעשיית אלבומה האחרון של הזמרת, "30", טדר כבר לא היה שותף. זכייה נוספת בקטגוריית אלבום השנה על שותפות בהפקת אלבום אחר הנושא שם עם מספר - "1989" של טיילור סוויפט.

עוד בוואלה!

שלומית אהרון וריקי גל מתאחדות, ומספרות על הימים "המופקרים" ההם

לכתבה המלאה
הופעה של אדל בלונדון, יולי 2022. GettyImages
ראיין טדר, שכתב לה שירים בעבר, לא האזין לאלבומה האחרון. אדל/GettyImages

אחרי שעבדת בעבר עם אדל, מה חשבת על אלבומה האחרון?

"עוד לא הקשבתי לאלבום, אם להיות כן. שמעתי את הסינגל הראשון. הוא נקרא `Easy', נכון? (שמו "Easy on Me" - ש"ב). חשבתי שזה שיר טוב. היא השמיעה לי את השיר הזה, בבית שלי או בבית שלה או איפשהו, לפני כמה שנים. אבל לא שמעתי את כל האלבום, אם להיות כן. אני כל כך עסוק בעבודה על וואן ריפבליק ועל פרויקטים אחרים, ונדיר שיש יום שאני יכול לשבת ולהקשיב. לצערי אני לא מקשיב להרבה אלבומים חדשים במלואם אלא אם אני עובד עליהם. באלבום של ג'ון לג'נד שמעתי כל שיר 20 פעמים כי הפקתי אותו. הלוואי שהיה לי יותר זמן לשבת ולהקשיב למוזיקה".

כתבת הרבה להיטים לזמרים ידועים, זכית בשלושה פרסי גראמי. מה הסוד הכי גדול שלך?

"אני מניח שלוס אנג'לס, ניו יורק והאינטרנט מלאים באנשים כישרוניים בטירוף, כנראה בדרגות כישרון שונות מעליי. אני מניח שאני לא האדם הכי מוכשר שכותב שירים. איך אני מפצה על זה? אני אעבוד קשה יותר מהם. אני אעבוד קשה יותר מכל אחד בחדר. הסוד הכי גדול שלי הוא להיות צנוע, להניח שאתה לא האיש הכי מוכשר בחדר, ותמיד לגנוב רעיונות. אם אתה רואה שלמישהו יש טריק מסוים בכתיבת שירים ובהפקה, תמיד תשמור על עיניים פקוחות ותקלוט את השיטות ואת הטקטיקות של אנשים מוכשרים יותר ממך. אל תגנוב את כתיבת השירים שלהם. תגנוב את הטכניקות שלהם. תתבונן בכל זה ותהפוך את זה למשהו שלך. תמיד האמנתי מאוד בללמוד מאנשים מסביבך. הדרך היחידה לשמור על הצלחה במשך 10-15 שנים היא להיות ממש מלא בתשוקה לגבי זה ולעבוד קשה יותר מאחרים. בימינו כל אחד יכול לעשות להיט אחד, בגלל הטיקטוק, אבל כשזה מגיע ליצירת הלהיט השני והשלישי - זה מה שמבדיל בין האנשים שיש להם את זה לאנשים שרק היה להם מזל".

עבדת גם עם המוזיקאי והיוצר הישראלי הצעיר עומר פדי, הייתם שותפים ביצירה ובהפקה של השיר "That's What I Want" של ליל נאז X. מה דעתך עליו?

"עומר הוא אחד מהחברים הטובים שלי עכשיו. הוא הגיע לאולפן שלי לראשונה לפני כשלוש שנים כבחור צעיר שניגן בגיטרה. הכרתי אותו כנראה תשעה חודשים קודם לכן כשיצא השיר 'Mood' של הראפר 24kGoldn, שהיה הלהיט הראשון שלו. ומהרגע שהוא נכנס לאולפן שלי ידעתי שהוא כישרון גדול. למעשה יצרתי קשר עם ההנהלה שלו ביום שפגשתי אותו ורציתי לחתום איתו על עסקת כתיבת שירים. הוא לא יודע מזה. אבל הוא כבר חתם על עסקת כתיבת שירים, אז החמצתי. זו הייתה יכולה להיות ההחתמה הכי טובה בהיסטוריה אם הייתי מחתים אותו. עומר הוא אחד האנשים הכי מוכשרים בכל תעשיית המוזיקה, והוא גם צנוע. עומר נהדר, ואני אעבוד איתו בשבועות הקרובים. הוא אמר לי שכשהוא היה בישראל הוא שמע את השיר שלנו בישראל בכל מקום, וזה גרם לי להרגיש טוב".

להקת וואן ריפבליק, OneRepublic. באדיבות לייב ניישן,
מתכוונים למצוא את החומוס הכי טוב. וואן ריפבליק/באדיבות לייב ניישן

קניה ווסט השמיע באחרונה אמירות אנטישמיות. מה לדעתך התעשייה צריכה לעשות בתגובה לזה?

"אין מקום לנאומי שנאה נגד יהודים, נגד הקהילה הלהט"בית, נגד שחורים, נגד אסיאתים. החיים כל כך מורכבים וקשים: אנשים מתחילים במלחמות בלי סיבה כמו באוקראינה, שבטים שונים הורגים אחד את השני כל הזמן באפריקה, מלחמות אזרחים. רק להישאר בחיים ולחיות באופן בריא ולדאוג למשפחה שלך ולחברים שלך - זה מספיק קשה ב-2022, וכשיש לך כזאת פלטפורמה בולטת ואתה משתמש בה לכל סוג של הפניית שנאה כלפי כל קבוצה שהיא - זה לחלוטין בזבוז של הפלטפורמה והפרה של הזכות שניתנה לך להשמיע קול שכל העולם יכול לשמוע. אני לא מתכוון רק לקניה ווסט אלא לכל מי שנמצא בעמדת כוח. עם כוח באה אחריות.

"ובאשר למה התעשייה צריכה לעשות - אנשים יצביעו בסטרימינג, בעוקבים, בקניות המרצ'נדייז שלך ובכרטיסים להופעות שלך. אני לא חבר המושבעים של אף אחד אז לא אגיד. קניה הוא מוזיקאי מבריק, וכמו מוזיקאים מבריקים אחרים אני חושב שאנחנו צריכים להתרחק מפוליטיקה, ולהתרחק ממדיה חברתית ככל שאפשר".

מוקדם יותר החודש חל יום כיפור, היום הקדוש ביותר ביהדות שבו אנשים מבקשים סליחה על חטאיהם. הלהיט הראשון שלכם נקרא "Apologize". בפני מי אתה התנצלת בזמן האחרון?

"מצחיק, התנצלתי בפני השותף העסקי שלי בגלל שהתקשרתי אליו ביום כיפור. הוא לקח יום חופש. אני עוסק הרבה בעסקי נדל"ן. העסק הכי גדול שלי מחוץ למוזיקה הוא נדל"ן. אני חושב שכל השותפים שלי הם יהודים, וחלקם מישראל. ידעתי שזה יום כיפור כי הילדים שלי הולכים לבית ספר שיש בו הרבה יהודים והיה חג. פשוט שכחתי, והתקשרתי אליו. הוא ענה, והבנתי שהוא מנסה לסיים את השיחה. שאלתי אותו: אתה צריך ללכת? הוא אמר לי: כן, אמרתי לך שאהיה עסוק, זה יום כיפור. ואני: או מיי גאד, אני מצטער! תנתק, תנתק! אז זאת הפעם האחרונה שבה התנצלתי, וזה קרה בגלל יום כיפור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully