וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסקר 2023: ניצחון ענק ל"הכל בכל מקום בבת אחת"

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 11:18

"הכל בכל מקום בבת אחת" רשם הישג היסטורי והיסטרי, ברנדן פרייז'ר זכה בפרס השחקן, "אהבה בשחקים" ו"אווטאר" הסתפקו בפירורים, וחיים טופול נשאר בחוץ. כל מה שקרה בטקס האוסקר ה-95

בווידאו: אוסקר 2023: ניצחון ענק ל"הכל בכל מקום בבת אחת"/באדיבות A.M.P.A.S.© 2023", yes ו-STINGTV

המהדורה ה-95 של טקס האוסקר התקיימה הלילה בלוס אנג'לס. בתום טקס ארוך ונטול אירועים מיוחדים, המנצח הגדול התגלה כ"הכל בכל מקום בבת אחת" עם לא פחות משבע זכיות, כולל בכל הקטגוריות המרכזיות - הסרט הטוב ביותר, הבימוי, השחקנית הראשית, שחקן המשנה, שחקנית המשנה, התסריט המקורי והעריכה. "במערב אין כל חדש" קטף ארבעה פסלונים, "הלווית" שניים ושאר הסרטים הסתפקו בפרס אחד לכל היותר. מנקודת מבט מקומית, בלטה ההתעלמות של האקדמיה מזכרו של חיים טופול שהלך לעולמו מוקדם יותר השבוע.

עד כמה הניצחון של "הכל בכל מקום בבת אחת" מרשים? מזמן לא ראינו סרט שזוכה בכמות כזו של פרסים (או יותר), ועוד בכל הקטגוריות המרכזיות. "כוח משיכה" זכה לפני עשור בשבעה פרסים, אבל לא זכה בקטגוריית הסרט וגם לא בקטגוריות המשחק, "נער החידות ממומבאי" זכה לפני עשור וחצי בשמונה פרסים כולל בקטגוריית הסרט והבימוי, אבל לא זכה באף קטגוריית משחק. "הכל בכל מקום בבת אחת", לעומת זאת, נהנה מניצחון סוחף מקיר לקיר.

נתחיל לפרוט את הפרסים של הלהיט. קודם כל, הוא זכה כמובן בפרס הסרט הטוב ביותר, אותו הגיש לו הריסון פורד. נוסף לכך, הוא קטף גם את פרס הבימוי. הבמאים שלו, דן קוואן ודניאל שיינרט, הפכו לצמד הראשון שזוכה בפרס מאז האחים כהן על "ארץ קשוחה" לפני קצת יותר מעשור וחצי. שניהם בני 35, מה שגם מציב אותם במקום החמישי ברשימת הזוכים הצעירים אי פעם בקטגוריה הזו.

מה עומד מאחורי הזכייה? הביקורת שלנו על "הכל בכל מקום בבת אחת"

הריסון פורד מכריז על הזכייה של "הכל בכל מקום בבת אחת"

הצוות של "הכל בכל מקום בבת אחת" עם האוסקר. קווין ווינטר, GettyImages
הצוות של "הכל בכל מקום בבת אחת" עם האוסקר לסרט הטוב ביותר/GettyImages, קווין ווינטר
הצוות של "הכל בכל מקום בבת אחת" עם האוסקר. רובין אקנרוט, GettyImages
הצוות של "הכל בכל מקום בבת אחת" עם האוסקר/GettyImages, רובין אקנרוט
דניאל קוואן ודניאל שיינרט עם האוסקר. A.M.P.A.S., GettyImages
צעירים בגילם וברוחם. דניאל שיינרט (מימין) ודניאל קוואן חוגגים את הזכייה של "הכל בכל מקום בבת אחת"/GettyImages, A.M.P.A.S.

בגזרת המשחק, "הכל בכל מקום בבת אחת" זכה בשלוש מתוך ארבע קטגוריות אפשריות. הפרס היוקרתי ביותר מבחינתו היה בקטגוריית השחקנית הראשית, הודות לעבודתה של מישל יאו. הכוכבת נולדה במלזיה והחלה את דרכה בסרטי אמנויות לחימה, למשל "נמר, דרקון". הודות לזכייה היום, היא נרשמה בהיסטוריה כשחקנית האסייתית הראשונה שזוכה באוסקר בקטגוריה הזו.

יאו בת שישים, ובנאום שלה הצהירה "תחלמו בגדול, וליידיז - אל תתנו לאף אחד להגיד לכן שעברתן את השיא". את הפרס היה אמור להעניק לה וויל סמית', שזכה בשנה שעברה בפרס השחקן, אך בגלל ההתנהגות האלימה שלו במהלך הטקס בשנה שעברה הוא לא השתתף השנה, ואת הפסלון העניקה לה האלי ברי.

נוסף לפסלון של יאו ,"הכל בכל מקום בבת אחת", קטף גם את שני הפרסים בקטגוריות המשנה - שחקן המשנה ושחקנית המשנה.

בפרס שחקן המשנה זכה קי הוי קוואן, שהיגר לארצות הברית מוייטנאם, ופרץ כילד פלא בשנות השמונים ב"אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור" וב"הגוניס". בשנות התשעים פרש מעבודת המשחק ועבר לעבוד מאחורי המצלמה, עד שהתקמבק השנה בענק ב"הכל בכל מקום בבת אחת". בנאום המרגש שלו, הוא דמע על הבמה והכריז "הגעתי לכאן מספינה, הייתי במחנה פליטים. זה החלום האמריקאי!".

הוי קוואן כיכב ב"אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור" בצד הריסון פורד, ומאוחר יותר הערב זכה להתאחד איתו, כשהכוכב הוותיק הגיש את פרס הסרט הטוב ביותר ל"הכל בכל מקום בבת אחת".

בפרס שחקנית המשנה זכתה ג'יימי לי קרטיס, שהחלה את הקריירה המקצועית שלה בשלהי שנות השבעים כשכיכבה בלהיט "הלוואין". מאז היא עובדת ללא הפסקה, אבל מעולם לא היתה מועמדת לאוסקר וכמובן גם לא זכתה בו, עד הלילה. הנאום המרגש שלה היה משיאי הלילה, והסתיים באזכור של הוריה, טוני קרטיס וג'נט לי, שניהם כוכבי ענק שמעולם לא זכו בפסלון.

ג'יימי לי קרטיס הפכה הלילה לזוכת האוסקר השלישית עם שני הורים שהיו מועמדים לאוסקר. קדמו לה לורה דרן, בתם של ברוס דרן ודיאן לאד; וליזה מינלי, בתם של וינסנט מינלי וג'ודי גרלנד.

מעבר לפרסי הסרט והבימוי ולקטגוריות המשחק, את הניצחון המוחץ של "הכל בכל מקום בבת אחת" השלימו זכיות בשתי קטגוריות יוקרתיות ביותר: התסריט המקורי והעריכה.

לעומת זאת, כמה סרטים בולטים יצאו מהטקס בידיים ריקות, בהם "הפייבלמנים" של סטיבן ספילברג, "אלביס" ו"רוחות אינישרין"

עוד בוואלה!

"אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור" הוא הסרט הטוב בסדרה

לכתבה המלאה

נאום הזכייה של מישל יאו

הנאום המרגש של ג'יימי לי קרטיס

הנאום המרגש לא פחות של קי הוי קוואן

הוי קוואן והריסון פורד מתאחדים

אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור. imdb
הוי קוואן כילד ב"אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור". הריסון פורד מאחוריו ומלפניו קייט קפאשו, כיום זוגתו ואם ילדיו של סטיבן ספילברג/imdb
מישל יאו עם האוסקר. קווין ווינטר, GettyImages
מישל יאו עם האוסקר/GettyImages, קווין ווינטר
ג'יימי לי קרטיס זוכה באוסקר 2023. קווין ווינטר, GettyImages
ג'יימי לי קרטיס עם האוסקר/GettyImages, קווין ווינטר

הזוכה היחיד בקטגוריות המשחק שאינו קשור ל"הכל בכל מקום בבת אחת" הוא ברנדן פרייז'ר, שזכה בפרס השחקן הראשי על הופעתו המפעימה ב"הלוויתן" של דארן ארונופוסקי. בכך, השלים פרייז'ר סיפור קאמבק מרגש לא פחות מזה של הוי קוואן.

כזכור, פרייז'ר פרץ בשנות התשעים בלהיטי אקשן כמו "המומיה". עם הזמן הקריירה שלו דעכה עד שהוא נעלם כמעט לחלוטין. דארן ארונופסקי הבחין בו במקרה משתתף בסרט נידח, ובחר בו לתפקיד השחקן הראשי ב"הלוויתן" - בחירה שהתגלתה כבינגו.

מעניין לציין כי ארבעת הזוכים והזוכות השנה בקטגוריות המשחק היו בני/בנות חמישים פלוס - מי אמר שהעולם שייך לצעירים?

נאום הזכייה של ברנדן פרייז'ר

ברנדן פרייז'ר עם האוסקר. קווין ווינטר, GettyImages
ברנדן פרייז'ר עם הפסלון/GettyImages, קווין ווינטר

מאחורי "הכל בכל מקום בבת אחת" משתרך "במערב אין כל חדש", שרשם הישג יפה עם ארבעה פרסים, אם כי רובם בקטגוריות "טכניות".

כצפוי, הסרט הגרמני זכה בפרס לסרט הבינלאומי הטוב ביותר. זו הפעם הרביעית בה גרמניה זוכה בקטגוריה, אחרי "תוף הפח", שגם הוא היה מבוסס על קלאסיקה ספרותית; "אי שם באפריקה"; ו"חיים של אחרים". הקשר הישראלי: במאי הסרט, אדוארד ברגר, ביים בעבר בין השאר פרקים בעיבוד האמריקאי לסדרה הישראלית "כבודו".

נוסף לפסלון בקטגוריה הבינלאומית, "במערב אין כל חדש" זכה גם בפסלונים בקטגוריות הצילום, עיצוב ההפקה והמוזיקה המקורית.

הפרס הראשון שהוענק במהלך הערב היה בקטגוריית סרט האנימציה הארוך, וכצפוי הזוכה היה "גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו" של נטפליקס. זו הפעם הראשונה בה סרט על פי "פינוקיו" זוכה בפרס הזה - הקלאסיקה של דיסני זכתה בזמנו באוסקר בקטגוריות המוזיקליות, אבל בזמנו עוד לא היתה קטגוריה נפרדת לסרטי אנימציה.

בקטגוריית סרט התעודה הארוך, הזוכה היה "נבלני", על האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני, המרצה כעת עונש מאסר בשל ההתנגדות האמיצה שלו לפוטין. את הסרט ביים דניאל רוהר, קנדי-יהודי צעיר עם משפחה בישראל. הוא קיבל את הפרס על הבמה יחד עם משפחתו של נבלני. "אלכסיי, אני חולמת על היום שבו תהיה חופשי והמדינה שלנו תהיה חופשייה", אמרה זוגתו של נבלני, יוליה.

נאום הזכייה של "נבלני"

ולשאר הפרסים: "נשים מדברות" של שרה פולי, שעדיין לא הוקרן בשום מסגרת, זכה בפרס התסריט המעובד. "אהבה בשחקים: מאווריק" ו"אווטאר: דרכם של המים", שני הבלוקבסטרים הגדולים של השנה, שהצילו את הוליווד אחרי הקורונה, הסתפקו בפירורים: "אהבה בשחקים" זכה בפרס הסאונד ו"אווטאר: דרכם של המים" בפרס האפקטים המיוחדים, ולמארגני הטקס עוד היה את החוצפה לקטוע את נאום הזכייה. "הפנתר השחור: וואקנדה" הסתפק בפרס התלבושות. המעצבת שלו, רות קרטר, כבר זכתה באוסקר על הפרק הראשון בסדרה והפכה בכך לאישה השחורה הראשונה שזוכה באוסקר יותר מפעם אחת, בכל קטגוריה.

הכוכב המפתיע של הטקס היה שם אלמוני לגמרי - ג'יימס מרטין, שחקן צפון-אירי בן 30 עם תסמונת דאון. הוא מתפרנס מעבודה בסניף של סטארבקס בעירו בלפסט, ומככב ב"Irish Goodbye", שזכה בפרס לסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר. ממש במקרה, היום גם היה היום הולדת שלו. יוצרי הסרט שרו לו "יום הולדת שמח" על הבמה וביקשו מן הקהל להצטרף, וכמובן שהנוכחים והנוכחות שמחו לעשות זאת, במה שאולי היתה שירת ה"Happy Birthday" הראשונה בתולדות האוסקר.

בגזרה המוזיקלית, שני הזוכים היו סרטים בינלאומיים. נוסף ל"במערב אין כל חדש" בקטגוריית המוזיקה המקורית, הלהיט "Naatu Naatu" מהסרט ההודי "RRR" זכה בפרס השיר המקורי.

בכל הקשור לביצועים על הבמה, רגע השיא היה הביצוע של ליידי גאגא לשיר שלה מתוך "אהבה בשחקים: מאווריק" שהיה מועמד לאוסקר אך לא זכה. גאגא נראתה מהורהרת ואף מדוכדכת, וסיפקה הופעה אקוסטית ומינורית, בלי איפור. "אולי תגלו שאתם הגיבורים של עצמכם, גם אם אתם שבורים מבפנים", אמרה בדברי ההקדמה לשיר.

ליידי גאגא בטקס האוסקר 2023. קווין ווינטר, GettyImages
מה עובר עליה? ליידי גאגא בטקס/GettyImages, קווין ווינטר

כוכבת ענק אחרת שעלתה על הבמה בהמשך הערב היתה ריהאנה, עם ביצוע לשיר שלה מ"הפנתר השחור: ווקאנדה" שגם הוא היה מועמד אך לא זכה בפרס.

הטקס התחיל עם מונולוג חד ומוצלח למדי של קימל, שהתבדח על מנהגי צריכת הסמים של סת' רוגן שישב בקהל וגם על דברים מצחיקים הרבה פחות - למשל העובדה שכמיטב המסורת של האקדמיה, אף במאית לא מועמדת השנה לאוסקר בקטגוריית הבימוי.

קימל התבדח גם על אירוע השיא של הטקס בשנה שעברה - הרגע שבו וויל סמית' זינק לבמה והכה את המנחה דאז, כריס רוק. "חמישה שחקנים אירים מועמדים השנה. זה מגביר את הסיכוי לעימות אלים נוסף", התלוצץ. "אם מישהו יבצע אקט אלים במהלך הערב, הסנקציה תהיה להעניק לו את פרס השחקן הטוב ביותר ולאפשר לו לנאום במשך 19 דקות". מאוחר יותר, כשהטקס הלך ונמרח כהרגלו והתחיל לשעמם, הוא התבדח: "תודו שבשלב הזה אתם מתגעגעים לסטירה".

הרגע העצוב של הטקס היה סגמנט ה"לזכרם.ן", בו נפרדים מאושיות קולנועיות שהלכו השנה לעולמם - ולמרבה הצער היו הרבה כאלה. ג'ון טרבולטה נבחר להציג את הפרידה הזו, שכן הוא איבד השנה את אולייביה ניוטון ג'ון, שותפתו ל"גריז". הכוכב השתנק מדמעות בשעה שדיבר על הבמה.

מבין השמות שהוזכרו על המסך, נפקד מקומו של חיים טופול, הכוכב הישראלי הבינלאומי שהלך לעולמו מוקדם יותר השבוע. עם זאת, שמו מוזכר בעמוד המוקדש לכך באתר הרשמי של האקדמיה.

טופול לא לבד: ברשת התרעמו על שמות נוספים שנפקדו הערב מהטקס, בהם של השחקנית אן הייש; השחקן פול סורבינו; טום סיזמור שכיכב בזמנו בזוכה האוסקר "להציל את טוראי ריאן"; והשחקנית הדרום-אפריקאית שארלבי דין שמתה בגיל 32 לאחר שכיכבה ב"משולש העצבות", שהיה מועמד השנה לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. מגזין פיפל פנה לאקדמיה לבקשת תגובה, אך הנציגים הרשמיים שלה סירבו להגיב.

ג'ון טרבולטה משתנק

אם מסתכלים על שמות האולפנים, המנצח הגדול של הלילה היה A24, שהחל את דרכו כאולפן אינדי קטן והיפסטרי, ואז הלך והתחזק בשנים האחרונות עד שהגיע הלילה לשיאו עם "הכל בכל מקום בבת אחת". לשבעת האוסקרים שלו צריך להוסיף את שני הפסלונים של "הלוויתן", גם הוא של האולפן, שבסך הכל יוצא מהלילה הזה עם תשעה פרסים. דיסני, יוניברסל, וורנר וכל השאר היו מתים לזכות הערב בחצי מכך.

גם נטפליקס יכולים להיות מרוצים. אמנם הם שוב לא זכו בפרס לסרט הטוב ביותר, אבל הם זכו בפרס הסרט הבינלאומי הודות ל"במערב אין כל חדש" ובפרס סרט האנימציה הארוך הודות ל"גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו".

דניאל קוואן ודניאל שיינרט. נליסון ברנרד, GettyImages
דניאל שיינרט (משמאל) ודניאל קוואן (מימין), הבמאים של "הכל בכל מקום בבת אחת"/GettyImages, נליסון ברנרד

רשימת הזוכות והזוכים המלאה

הסרט הטוב ביותר: "הכל בכל מקום בבת אחת"

הבמאים הטובים ביותר: דן קוואן ודניאל שיינרט ("הכל בכל מקום בבת אחת")

השחקן הראשי הטוב ביותר: ברנדן פרייז'ר ("הלוויתן")

השחקנית הראשית הטובה ביותר: מישל יאו ("הכל בכל מקום בבת אחת")

שחקן המשנה הטוב ביותר: קי הוי קוואן ("הכל בכל מקום בבת אחת")

שחקנית המשנה הטובה ביותר: ג'יימי לי קרטיס ("הכל בכל מקום בבת אחת")

התסריט המקורי הטוב ביותר: "הכל בכל מקום בבת אחת"

התסריט המעובד הטוב ביותר: "נשים מדברות"

הצילום הטוב ביותר: "במערב אין כל חדש"

העריכה הטובה ביותר: "הכל בכל מקום בבת אחת"

עיצוב ההפקה הטוב ביותר: "במערב אין כל חדש"

עיצוב התלבושות הטוב ביותר: "הפנתר השחור: וואקנדה לנצח"

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר: "הלוויתן"

האפקטים הטובים ביותר: "אווטאר: דרך המים"

הסאונד: "אהבה בשחקים: מאווריק"

המוזיקה המקורית הטובה ביותר: "במערב אין כל חדש"

השיר המקורי הטוב ביותר: "Naatu Naatu"

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: "במערב אין כל חדש" (גרמניה)

סרט הדוקו הטוב ביותר: "נבלני"

סרט האנימציה הארוך הטוב ביותר: "גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו"

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר: "An Irish Goodbye"

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר: "The Boy, the Mole, the Fox and the Horse"

סרט הדוקו הקצר הטוב ביותר: "The Elephant Whisperers"

טקס האוסקר הועבר בשידור חי ובלעדי ב- yes MOVIES DRAMA. הגרסה המתורגמת והערוכה תשודר באותו ערוץ מחר, שלישי 14.3, ב-21:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully