וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגלה טפח: הסיפור של פורנהאב" מסרב לגעת בתפוח האדמה הלוהט

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 8:11

הסרט של נטפליקס מתאר את נסיקתו וקריסתו של אתר הפורנו הפופולרי, אחרי שהתברר כי הוא וחברות האשראי עושים רווח יפה מסחר במין וניצול קטינים. אולם הדוקו מנסה כל כך לאזן ולהלך בין הטיפות בניסיון לתאר את הפגיעה ביוצרי התוכן, עד שהוא יוצר עוול בתמונה הכללית

טריילר לדוקו "מגלה טפח: הסיפור של פורנהאב"/נטפליקס

ב-2014 יצאה החברה הקנדית מיינדגיק, המפעילה של אתר פורנהאב, במהלך שיווקי מבריק - תחרות קריאייטיב לקמפיין "מתאים למשרד", או במילים אחרות: צרו סלוגן שיקדם אותנו כאתר פורנו בלי לספר שאנחנו אתר פורנו.

התוצאה הייתה מדהימה - עשרות מודעות של יוצרים מבריקים העלו חיוך ממזרי רחב על פניהם של גברים רבים וגם לא מעט נשים. הסוד הגלוי ביותר על גבי הגלובוס הוסט מהשוליים היישר למרכז. כולם צורכים פורנו, ועכשיו ההודאה בכך מתנוססת בראש חוצות. פורנהאב, שעוד לפני כן היה האתר הפופולרי והמוכר ביותר בגזרה, הפך למושג גנרי לצריכת פורנו, בדומה למותגים כמו ג'יפ, פריג'ידר או וספה.

אלה היו הימים היפים ביותר של פורנהאב, שגלגל מאות מיליוני דולרים בשנה, אבל כמו בכל מקרה שבו מותג-על צובר תאוצה ועובר למרכז הבמה, גם כאן נחשפו הצדדים הפחות יפים של המוצר. במקרה של פורנהאב לא מדובר סתם בנזק תדמיתי, אלא בטאבו הכי גדול בתרבות הרשת: פורנוגרפיית ילדים וסחר בבני אדם לצורך מין.

הדוקו "מגלה טפח: הסיפור של פורנהאב" ("Money Shot: The Pornhub Story"), שעלה לאחרונה בנטפליקס, סוקר את מערכת היחסים המורכבת ואת הגבולות השבריריים של תחום הפורנו עם חוק ומוסר. בשליש הראשון של הסרט בן 94 הדקות מוצגת בצורה משועשעת הנסיקה של פורנהאב והתבססותו במרחב המיינסטרים, השליש השני מתמקד בתחקיר הניו יורק טיימס מ-2020, במסגרתו פרסם הפובליציסט ניקולס כריסטוף מאמר בשם "הילדים של פורנהאב", בו חשף כיצד האתר לא רק מרשה לפרסם סרטוני קטינים וסרטונים אחרים שלא בהסכמה, אלא גם גורף על כך רווחים נאים. השליש האחרון דן בשאלה מי נפגע יותר מהתופעה - הקטינים עצמם או האנשים בתעשייה, יוצרי ויוצרות התוכן (שם מכובס, אני יודע), שהסנקציות נגד פורנהאב בעקבות התחקיר פגעו להם בפרנסה.

עוד בוואלה!

"האופנה הבאה" חזרה כנגד כל הסיכויים עם עונה שנייה. איזה כיף

לכתבה המלאה
מגלה טפח: הסיפור של פורנהאב. נטפליקס,
התמונה הגדולה מתמסמסת ומתקהה. "מגלה טפח: הסיפור של פורנהאב"/נטפליקס

אם הסימטריה הזאת נראית לכם כמו עוול אתם צודקים, אבל כאן יש צורך להתעכב על העניין של "עובדי תעשיית המין". לפני ששפתותיכם מעלות גיחוך לגבי הסוגייה, הרי שכן מדובר בשאלה לגיטימית. עבור לא מעטים באוכלוסייה, הפצת פורנו כשלעצמה, ולא משנה מאיזה סוג, היא עבירה, ואת כל התעשייה הזאת צריך לסגור עם מנעול ולהשליך את המפתח לים. אלא שהמציאות הרבה פחות חד משמעית - זהו ענף עם ביקוש עצום (יותר ממיליארד דולר בשנה בארה"ב בלבד), שרבות ורבים מתפרנסים ממנו ביושר ובהסכמה. האם זה מוסרי? כל אחד ועמדותיו, אבל ברמה החוקית אין שום דבר בעייתי בעובדת מין שמימנה לעצמה רכישת דירה באמצעות פלטפורמה שמאפשרת לה לעשות זאת, ובאמצעות מערכות סליקה שנותנות לכרטיס האשראי של הלקוחות לעבור. מבחינת החוק אין הבדל, לצורך הדיון, בין צ'אט עם כוכבת שתדרג לך את איבר המין לבין רכישת חולצה באסוס.

הבעיה מתחילה עם סרטונים שהם בבחינת אונס וירטואלי לכל דבר ועניין, ומהעובדה שפורנהאב לא מסירה אותם, למרות בקשות ותחנונים חוזרים של המצולמות. כשפשע כזה מקבל לגיטימציה מחברות אשראי גדולות נוצר אפקט דומינו מסוכן מאוד. רק לאחר התחקיר הפסיקו ויזה ומאסטרקארד את פעילותן עם מיינדגיק ובעצם הכריחו אותה לצמצם 80 אחוז מהתכנים בפורנהאב. כן, גם המתפרנסים נפגעו, אבל האם זה הסיפור פה? האם הדיון שווה ערך לפגיעה באותם קטינים או נשים שסבלו מפורנו נקמה, נושא שבו נגעה נטפליקס ב"האיש השנוא ביותר באינטרנט"?

התשובה, כמובן, שלילית, אבל יוצרת הדוקו סוזן הילינגר כל כך מהלכת בין הטיפות ועושה מאמץ להציג תמונה מאוזנת המשקפת את כל האספקטים, עד שהיא עושה עוול בתמונה הכללית. התוצאה היא מוצר מאוד בסיסי שלא מחדש יותר מדי.

מגלה טפח: הסיפור של פורנהאב. נטפליקס,
הוכחה לרצון ליצור יותר הזדהות עם כוכבות האתר. "מגלה טפח: הסיפור של פורנהאב"/נטפליקס

הרושם הכללי שעולה מ"מגלה טפח" הוא שיש איזשהו סיכוי שאתרי פורנו לגיטימיים ברשת (לא כולל ערוצי הדארק-נט שטומנים בחובם סכנות קיצוניות במיוחד) יחסמו את הדרך לפדופילים. המציאות, כמובן, לא יכולה להיות רחוקה יותר. כבר ב-2015, חמש שנים לפני המאמר בניו יורק טיימס, התגלו 743 אתרי פורנו חוקיים ש"שיכנו" שבילים נסתרים לתוכן אסור. ב-2021 נרשמו 29 מיליון דיווחים על תכנים של פורנוגרפיית ילדים. אמנם הסרט מדגיש שהתופעה נמשכת, במיוחד ברשתות החברתיות, אבל עצם ההתמקדות שלו בפורנהאב בלבד ובמרואיינים שמצהירים שישימו קץ לתופעה מחטיאה את המטרה.

הילינגר הוציאה מהאש את תפוח האדמה הלוהט הזה אבל העדיפה לא לגעת בו בידיים חשופות. עם כל האמפתיה לפרנסה של אסה אקירה, סירי דאל וגוון אדורה, העובדה שהן תופסות מקום כל כך נכבד בדוקו היא הוכחה לרצון לייצר יותר הזדהות עם הכוכבות המוכרות ולהפוך את "מגלה טפח" לאייטם פופ ותו לא. לו היה זה דוקו קליל על הצדדים המשעשעים של תעשיית הפורנו ומאחורי הקלעים של פורנהאב זה היה עובר. הבעיה היא שזה מגיע על חשבון התייחסות נרחבת וראויה יותר לאנשים שנפגעו מהחשיפה, אלה שיישאו את הדבשת על גבם בכל ימי חייהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully