וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסי אופיר: "שבע ברכות" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר ויתחרה באוסקר

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 23:46

סרטה של איילת מנחמי, גרף בין היתר את פרסי הבימוי, העריכה, התסריט, השחקנית הראשית ושחקנית המשנה. "ענבל פרלמוטר - אם זה נגמר" זכה בפרס הסרט התיעודי. השחקנית סמר קופטי, שהייתה מועמדת על "העתיד", לבשה שמלה עם כתמי דם במחאה על הרצח בחברה הערבית

מתוך הסרט "שבע ברכות"/באדיבות סרטי יונייטד קינג

הסרט "שבע ברכות" בבימויה של איילת מנחמי הוא הזוכה הגדול בטקס פרסי אופיר שנערך הערב (ראשון) בתל אביב. הסרט זכה בעשרה פרסים ובראשם פרס הסרט הטוב ביותר ולכן יתמודד על ייצוג ישראל באוסקר, וכן זכה בפרס הבימוי שניתן למנחמי, בפרס התסריט שהוענק לאלינור סלע ולריימונד אמסלם, בפרס השחקנית הראשית שהוענק לאמסלם (שהייתה מועמדת בקטגוריה זו גם על תפקידה בסרט "העתיד"), בפרס שחקנית המשנה שהוענק לראשונה לתיקי דיין הנרגשת, וכן בפרסי הפסקול, האיפור, הליהוק, עיצוב התלבושות והעריכה. בפרס השחקן הראשי זכה רועי ניק על תפקידו בסרט "בית". בפרס שחקן המשנה זכה דרור קרן על תפקידו בסרט "בית", אך הוא לא נכח בטקס מפני שהוא שוהה בחו"ל. הסרט "אם זה נגמר - ענבל פרלמוטר" זכה בפרס הסרט התיעודי הארוך.

הטקס נפתח הערב בצל שתי מחאות - מחאה שנכנסה לאולם עצמו נגד האלימות ושפיכות הדמים בחברה הערבית ומחאה נוספת מחוץ לאולם נגד חוק התקשורת. את המחאה נגד האלימות בחברה הערבית יזמה האמנית סמר קופטי, שמועמדת לפרס שחקנית המשנה בטקס על תפקידה בסרט "העתיד". היא הגיעה לטקס יחד עם ווטפא ג'באלי - אם שכולה ואחת המייסדות של תנועת "אימהות למען החיים" - וכשהיא לובשת שמלה לבנה ועליה כתמים אדומים המדמים דם. ג'באלי מסרה כי היא ביקשה "להציג מול באי הטקס את זעקתם של משפחותיהם של 176 נרצחים בחברה הערבית, מתחילת השנה בלבד, רציחות שנשארו כמעט ללא כל מענה מצד המשטרה, לא בפיענוחים ולא בכתבי אישום". לקריאה הצטרפו מועמדים ואורחים נוספים לפרסי אופיר אשר ענדו צמידים שחורים לאות הזדהות עם האבל והמחאה של המשפחות והחברה הערבית כולה.

"באתי למחות נגד התופעה של האלימות בחברה הערבית", אמרה קופטי לוואלה! תרבות, "יש לנו תחושה שאנשים מפקירים אותנו. 176 נרצחים מתחילת השנה, וכמעט אין כתבי אישום. יש תחושה של מערב פרוע. באנו לפה כדי להעלות את המודעות, לחלק צמידים שחורים לכל מי שרוצה להזהות עם המאבק. ואמן ונשמיע את הקול שלנו. נשאלת השאלה למה לא קורה כלום בטיפול בבעייה. כשמשטרת ישראל רוצה היא יכולה לטפל. כשהמשטרה רצתה להשתלט על הכנופיות בנתניה היא עשתה את זה. אנחנו יודעים שיש לה את היכולת. אנחנו יודעים שהמשטרה יכולה להכנס לכפר ערבי ובשעה אחת לאסוף את כל הנשק. אבל הם לא עושים את זה. למה לא מתייחסים אלינו?".

טקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
צוות הסרט "שבע ברכות", הזוכה הגדול של פרסי אופיר 2023/ראובן קסטרו
טקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
סמר קופטי טקס פרסי אופיר 2023/ראובן קסטרו

בנוסף למחאה הזאת, מחוץ לאולם שבו נערך האירוע התקיימה גם הפגנה נגד חוק התקשורת של שר התקשורת שלמה קרעי. המפיק לירן עצמור, ממובילי ההפגנה, אמר שהחוק "בא לחסל את היצירה הישראלית. זה עלול להיות טקס אופיר האחרון אם חוק התקשורת של קרעי יעבור כפי שהוא. חוק התקשורת בעצם מחסל את היצירה הישראלית". המפגינים השמיעו קריאות כמו "ההסתה מתחילה אצל ראש הממשלה" ו"ד-מו-קרטיה" ונשאו שלטים עליהם נכתב בין השאר "היום גלצ מחר בג"צ" ו"אין דמוקרטיה בלי חופש ביטוי".

במהלך הטקס עצמו, אסף אמיר, יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, אמר בין השאר: "בחודשים הקרובים יגיש שר התקשורת הצעת חוק שמאיימת על התקשורת החופשית בישראל, וינחית מכה על הפקות המקור. נהוג לומר שתקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה. ההצעה החדשה מאיימת להפוך את התקשורת לפודל השלטון. לפני שנים, כאשר נחקק חוק הקולנוע, עמדו לצדנו חברי כנסת משני צדי הפוליטיקה. אז היתה להם עצמאות מחשבתית וחוק הקולנוע עבר על ידי כל סיעות הבית, מימין ומשמאל".

דאגה נוספת מפגיעה בחופש הביטוי השמיע הנשיא לשעבר, ראובן (רובי) ריבלין, שהיה ממקדמי חוק הקולנוע ועלה לבמה להגיש את פרס מפעל החיים לכתריאל שחורי: "הזכות שאמורה להיות בסיסית היא הזכות להבעת דעה, גם כשהדעה לא מוצאת חן. אני רוצה לצטט את נחמה רעייתי שאמרה ליוצרות וליוצרים באחד המפגשים: זכרו את חופש הביטוי לוקחים, לא מקבלים. קולנוע הוא חלק בלתי נפרד מזהות המדינה". בהמשך, כששחורי פנה אליו בכינוי "כבוד נשיא המדינה לשעבר", אמר ריבלין: "כבוד נשיא המדינה לשעבר? המדינה לא תהיה לעולם לשעבר!"

הסופר אשכול נבו שהגיש את פרס התסריט אמר: "כל השפע הקולנועי הזה יכול להתאפשר רק במדינה שבה יש חופש יצירה מוחלט, רק במדינה שיש בה חופש ביטוי מלא, רק במדינה דמקורטית".

עוד בוואלה!

"היום כבר לא מתפלאים שבמאית מורחת ליפסטיק באמצע הצילומים. הרבה דברים חלפו מהעולם"

לכתבה המלאה
טקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
תיקי דיין, זוכת פרס שחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידה בסרט "שבע ברכות", טקס פרסי אופיר 2023/ראובן קסטרו
טקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
טקס פרסי אופיר 2023/ראובן קסטרו
טקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
סמר קופטי עם ווטפא ג'באלי, טקס פרסי אופיר 2023/ראובן קסטרו

ריימונד אמסלם אמרה בנאום קבלת הפרס לשחקנית הראשית הטובה ביותר על תפקידה ב"שבע ברכות": "נמצאת כאן אישה יקרה מעמותת 'אמהות לחיים'. כאמא לאמא, אני רואה אותך ורואה את הכאב שלך. זה בטח לא היה פשוט להגיע לכאן היום".

במונולוג הפתיחה, מנחת האירוע, עלמה זק, אמרה בין השאר: "בימים שנשים נלחמות על מקומן חשוב לנו להזכיר שאנחנו פה ואי אפשר לטשטש אותנו". עוד אמרה כי "שר התרבות לא הגיע אולי הוא פחד שאנשים פה התנפלו עליו". זק הוסיפה ש"ברור שדיקטטורה זה לא טוב למדינה, אבל לא בטוח שזה רע לקולנוע. תראו את הקולנוע באיראן". התייחסות אקטואלית נוספת הובעה מצד אורי גבריאל, שהגיש את הפרס לשחקן המשנה, ואמר: "רציתי לאחל לכולם שנה טובה ואני מעדיף כבר יותר שפיות מאשר בריאות. שיהיה לכולם יותר שפיות".

יוצרות הסרט התיעודי על ענבל פרלמוטר, "אם זה נגמר", שזכה בפרס הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר, עלו לקבלת הפרס עם דגל הגאווה ודגל ישראל, ואמרו בין השאר: "על רקע ההפיכה המשטרית, הסרט הוא עדות לעצמה שלנו כנשים כשאנחנו בוחרות לשתף כוחות ולשתף פעולה. אנחנו מתמודדות מול ממשלה קיצונית שמנסה לקחת את החופש שלנו. אבל אנחנו יודעות לנצח"

טקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
הנשיא לשעבר, ראובן (רובי) ריבלין/ראובן קסטרו
איילת מנחמי בטקס פרסי אופיר 2023. ראובן קסטרו
איילת מנחמי בטקס פרסי אופיר 2023/ראובן קסטרו
ששון גבאי בטקס פרסי אופיר 2023. ראובן קסטרו
ששון גבאי בטקס פרסי אופיר 2023/ראובן קסטרו

בטקס הערב הוענק פרס מפעל חיים למפיק כתריאל (כתרי) שחורי, לשעבר מנהל קרן הקולנוע הישראלי ומהדמויות החזקות והמשפיעות בתעשייה. שחורי, מאנשי הקולנוע המקומיים המוערכים בארץ ומעבר לים, הקים לפני קרוב ל-40 שנה עם אשתו, המפיקה והבמאית נעמי שחורי, את חברת ההפקות "בלפילמס", והם הפיקו יחד מאות תכניות טלוויזיה וסרטים דוקומנטריים ועלילתיים. בין השאר שחורי עומד מאחורי הלהיט "מאחורי הסורגים". בשנות ה-90 שימש כיו"ר איגוד המפיקים, היה ממובילי החוקים שקידמו את מכסת הפקות המקור בערוצי השידור הישראליים וכן היה מיוזמי חוק הקולנוע.

ב-1999 נכנס לתפקידו כמנהל קרן הקולנוע הישראלי, גוף התמיכה הבולט ברבים מן הסרטים שהופקו ומופקים בישראל. בתקופתו הקרן היתה חתומה על סרטים כמו "חתונה מאוחרת", "כנפיים שבורות", "ביקור התזמורת", "סוף העולם שמאלה", "לבנון", "עג'מי", "ואלס עם באשיר", "גט", "הערת שוליים", "הבלתי רשמיים", "לא פה, לא שם" ורבים אחרים. הוא נשאר בתפקידו עד סוף 2018.

בלטו בהיעדרם בתחרות: הסרטים "ההילולה" ו"העיר הזאת", שניים מהסרטים הישראלים המדוברים ביותר הקיץ, לא הוגשו לתחרות ועל כן לא היו מועמדים לשום פרס.

יום לפני קיומו של טקס פרסי אופיר, הודיעה אתמול (שבת) האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה כי היא מתנגדת להסכם שיתוף הפעולה שנחתם בין משרד החוץ לבין שרת התרבות הרוסית. "בזמן שכל העולם המערבי מסרב לשתף פעולה עם ממשלת רוסיה כל עוד המלחמה באוקראינה נמשכת, חתם משרד החוץ על הסכם שיתוף פעולה. הערך בחתימה על ההסכם עם רוסיה בימים אלו מפוקפק ואינו צפוי להביא לתועלת, גרוע מזה, החתימה יכולה להוביל לביקורת קשה על ישראל ע"י קהילת הקולנוע העולמית", מסרה האקדמיה.

למחאה זו הצטרף היום מטה היצירה הישראלית (הכולל את איגודי המפיקים, התסריטאים, הבמאים, השחקנים, העורכים, הפורום הדוקומנטרי ועוד) שדרש פגישה דחופה עם השר קרעי על מנת להסיר את רוע הגזירה. במטה הודיעו כי הם "זועמים על הדריסה הגסה של יצירה ישראלית והזלזול במשפחות הישראליות הרבות המתפרנסות בענף" וכינו את ההסכם "לעג לרש ויריקה בפרצוף של התרבות הישראלית".

עלא דקה בטקס פרסי אופיר 2023. ראובן קסטרו
עלא דקה בטקס פרסי אופיר 2023/ראובן קסטרו
טקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
שני כהן, המועמדת על "גן קופים"/ראובן קסטרו
כתריאל (כתרי) שחורי. ראובן קסטרו
זכה בפרס על מפעל חיים. כתרי שחורי/ראובן קסטרו

רשימת הזוכים המלאה

הסרט העלילתי הישראלי הטוב ביותר
בית - בני פרדמן
החייל הנעלם - דני רוזנברג
הפילגש - מעיין ריף
לרוץ על החול - אדר שפרן
שבע ברכות - איילת מנחמי

הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר (מעל 60 דק')
1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם - רן טל
ז'ה טם רונית אלקבץ - מורן איפרגן
משפט הבנקאים - אליאב לילטי
אם זה נגמר - ענבל פרלמוטר - שרון לוזון, אביגיל שפרבר
פוליקר - הילד שבי - אתי אנטה, יניב אמודאי

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר (מתחת 60 דק')
7 מונולוגים על זנות - תמר ירום
הפרטיזן עם מצלמת הלייקה - רות ולק
הרף התחתון ביותר - נור פיבק
ליל כלולות - רחל אליצור
מותו של לוויתן - עידו ויסמן

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר
בצילו של ההר - מאיה קסל
לנשק את הקיר - אודי פרסי
מים עומדים - ציביה ברקאי יעקב
סרט זר - בעז פרנקל, נועה קולר
פסק זמן - ריטה בורודיאנסקי

פרס הבימוי
אבי נשר - גן קופים
איילת מנחמי - שבע ברכות
בני פרדמן - בית
דני רוזנברג - החייל הנעלם
מעיין ריף - הפילגש
מתן יאיר - חדר משלו

דאנה איבגי וטניה בווקשטיין בטקס פרסי אופיר 2023. ראובן קסטרו
דאנה איבגי וטניה בווקשטיין בטקס פרסי אופיר 2023/ראובן קסטרו

השחקנית הטובה ביותר בתפקיד ראשי
אושרת אינגדשט - אמריקה
דאנה איבגי - הפילגש
סוזנה פפיאן - גן קופים
ריימונד אמסלם - שבע ברכות
ריימונד אמסלם - העתיד

השחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי
דרור קרן - טור פרידה
מיכאל מושונוב - אמריקה
עידו טאקו - החייל הנעלם
רועי ניק - בית
ששון גבאי - בתי אהובתי

השחקנית הטובה ביותר בתפקיד משנה
אניה בוקשטיין - הפילגש
אפרת בן צור - החייל הנעלם
סמר קופטי - העתיד
שני כהן - גן קופים
תיקי דיין - שבע ברכות

השחקן הטוב ביותר בתפקיד משנה
אלברט אילוז - בתי אהובתי
דרור קרן - בית
מאור שוויצר - בחורים טובים
עזרא דגן - המשלחת
עלא דקה - גן קופים

תסריט
איתן גרין - בתי אהובתי
אלינור סלע, ריימונד אמסלם - שבע ברכות
בני פרדמן, דרור קרן - בית
דני רוזנברג, עמיר קלינגר - החייל הנעלם
מתן יאיר - חדר משלו

טקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
אסף אמיר יו"ר האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה/ראובן קסטרו

צילום
בועז יהונתן יעקב - שבע ברכות
דוד סטרז'מייסטר - החייל הנעלם
זיו ברקוביץ' - גן קופים
משה משעלי - הפילגש
שרק דה מאיו - העתיד

מוסיקה מקורית
אדם ויינגרוד - הפילגש
יובל סמו - החייל הנעלם
רן בגנו - לרוץ על החול
רן שם טוב, דניאל מרקוביץ, בן זיידמן - המנצחים
שם טוב לוי - בתי אהובתי

עריכה
איילת מנחמי - שבע ברכות
אריק להב ליבוביץ' - לרוץ על החול
גלעד ענבר - בית
יצחק צחייק - גן קופים
נילי פלר - החייל הנעלם

העיצוב האומנותי
אמיר ירון - שבע ברכות
ניצן ציפרוט - אמריקה
סנדרה גוטמן - המנצחים
עידו דולב - הפילגש
שחר בר אדון - גן קופים

עיצוב תלבושות
חווה לוי רוזלסקי - בית
חן כרמי - המנצחים
מאיה לבוביץ' - הפילגש
ענבל שוקי - גן קופים
ענבל שוקי - שבע ברכות

טקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
טקס פרסי אופיר/ראובן קסטרו

איפור
אורלי רונן - שבע ברכות
אלה טל - הפילגש
אתי בן נון - בית
ענבל זורר - גן קופים
שיר מצרפי - החייל הנעלם

ליהוק
אורית פוקס רותם - שבע ברכות
אסתר קלינג - גן קופים
לימור שמילה - החייל הנעלם
קרן אלרום - לרוץ על החול
רותי בלום - המשלחת

פסקול
אביב אלדמע, מיכאל ליגום - שבע ברכות
אשר מילוא, רונן נגל - גן קופים
מיכאל גורביץ' - בית
ניל גיבס - החייל הנעלם
נין חזן - המנצחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully