וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוליווד נושמת לרווחה: שביתת התסריטאים עומדת בפני סיום

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 10:29

המשא ומתן בין איגוד התסריטאים של אמריקה ובין ארגון העל של חברות ההפקה האמריקאיות הגיע אל קו הסיום, ועל פי העדכון של הגילדה לחבריה, הושגו רווחים משמעותיים ויוצאי דופן. עם זאת, שביתת השחקנים עדיין נמשכת כך שרוב ההפקות עדיין לא יוכלו לחזור

נא להכיר: וונסדיי אדמס/נטפליקס

נראה שסיום שביתת התסריטאים מעבר לפינה: גילדת התסריטאים והאולפנים והסטרימרים הגדולים הגיעו להסכם טנטטיבי על חוזה חדש לשלוש שנים, המבטיח לסיים את השביתה בת 146 הימים, שגבתה מחיר כבד בכל תעשיית התוכן.

המשא ומתן בין איגוד התסריטאים של אמריקה (ה-WGA) ובין ארגון העל של חברות ההפקה האמריקאיות (AMPTP) הגיע לקו הסיום ביום ראשון, לפני כניסת יום כיפור, לאחר חמישה ימים רצופים של משא ומתן. על פי הדיווחים, התסריטאים זכו לתוספות פורצות דרך בהסכם המינימום הבסיסי של הגילדה, אך הפרטים יתפרסמו במלואם רק אחרי שעורכי הדין של שני הצדדים יסכמו את כל האותיות הקטנות וההסכם ייחתם בפועל.

במזכר לחברי הגילדה כתבה ועדת המשא ומתן של ה-WGA: "אנו יכולים לומר בגאווה רבה שהעסקה הזו יוצאת דופן - עם רווחים והגנות משמעותיים לתסריטאים בכל אגף של החברוּת". עוד הבהירו במזכר שהמחאות ברחובות ייעצרו, אבל "השביתה עצמה עדיין תהיה בתוקף במהלך תהליך אישור החוזה ואשרור הגילדה".

לראשונה מאז 1960: שביתה משולבת של התסריטאים והשחקנים משתקת את הוליווד

קים קרדשיאן מנחה את "סאטרדיי נייט לייב". יס, צילום מסך
אנשים כמוה יוכלו להנחות. קים קרדשיאן, "סאטרדיי נייט לייב"/צילום מסך, יס

גילדת השחקנים (SAG-AFTRA), השובתת אף היא, בירכה את הצדדים על ההסכם ודרבנה את AMPTP לשוב אל שולחן הדיונים כדי לפתור גם את המחלוקת איתה. כל זמן שזה לא יקרה, התסריטאים אמנם יוכלו לחזור לעבודה ברגע שההסכם ייחתם, אבל ההפקות עדיין לא יוכלו לצאת לדרך. האולפנים והסטרימרים כמובן מודעים לכך, וקרוב לוודאי שיעשו מה שנדרש כדי לפתור את מה שנדרש גם בחזית הזו, ובהקדם האפשרי. עדיין, ברוב רובם של המקרים זה לא יקרה לפני תחילת 2024, בתרחיש האופטימי.

ההפקות הראשונות שישובו, אפילו תוך שבוע או שבועיים, הן תוכניות האירוח - גם אלה המשודרות בשעות היום כמו של דרו ברימור וגם הליליות כמו של ג'ימי קימל וסטיבן קולבר. עם זאת, מאגר האורחים של התוכניות הללו יתדלדל משמעותית, מאחר ששחקנים בשביתה לא יכולים להשתתף בהן. זה גם הפלונטר ש"סאטרדיי נייט לייב" תצטרך לפתור. שחקניה יוכלו לחזור לעבודה מאחר שהתוכנית אינה חלק משביתת השחקנים, ואחרי שייחתם ההסכם התוכנית תוכל לחזור כבר באוקטובר, אבל האורחים המתחלפים מדי תוכנית יהיו מורכבים לפי שעה רק מכאלה שאינם חלק מגילדת השחקנים, דוגמת זמרים, ספורטאים וכיו"ב.

עוד בוואלה!

סדרות מומלצות בנטפליקס: המדריך הגדול

לכתבה המלאה

מהן הסיבות לשביתה?

המבנה של תעשיית הבידור האמריקאית השתנה דרמטית בעשור האחרון, עם עלייתם של שירותי הסטרימינג וההשקעה המאסיבית בהם מצד חברות הטכנולוגיה והבידור הגדולות בעולם. כשהתהליך הזה החל נדמה היה שמדובר בגן עדן לכל אנשי המקצוע: רעב אדיר לתכנים מכל סוג, תחרות קשה על כישרונות, אפשרות ליצור תכני נישה לקהלים ספציפיים כפי שלא קרה מעולם בעבר ועוד. אלא שהאוטופיה הזאת נגמרה מהר מאוד.

בתקופה שבה תעשיית הטלוויזיה נשלטה על ידי רשתות הברודקאסט, תסריטאים נשכרו לכתיבת עונות בנות 20 פרקים ויותר, שלמעשה הקנו ביטחון תעסוקתי לאורך מרבית השנה. בנוסף, הם היו זכאים לתמלוגים נאים במקרה שהסדרה הצליחה ונמכרה לאחר מכן לשידור בסינדיקציה. בימי הסטרימינג היציבות הזאת נעלמה. מרבית הסדרות החדשות בנויות מעונות של שמונה עד עשרה פרקים, וחברות הסטרימינג כלל לא משתפות מידע בנוגע לתוכן מצליח כך שאין דרך לגבות תמלוגים בהתאם לכך. המשמעות היא שהתסריטאים משתכרים פחות ונדרשים לקפוץ מעבודה לעבודה מספר פעמים לאורך השנה.

בית הספר היסודי אבוט (Abbott Elementary). דיסני,
זוכים בפרסים אבל לא בתמלוגים. "בית הספר היסודי אבוט"/דיסני

על פי נתוני ה-WGA, כ-50% מהתסריטאים החברים בארגון מרוויחים משכורת מינימום, ובראייה לאחור השכר הממוצע הצטמק בכ-23% (בשקלול אינפלציה). אלא שזאת רק ההתחלה. חברות הסטרימינג הגדולות פיתחו שיטות עבודה חדשות שנועדו לחסוך בעלויות, וביניהן חדרי כותבים מצומצמים (Mini-Roomsׂ). שניים או שלושה תסריטאים שנשכרים כדי לכתוב את הפרקים הראשונים של סדרה אחת או מספר סדרות בפרק זמן מצומצם ובשכר נמוך. כך החברות יכולות להחזיק בבת אחת במספר סדרות בפיתוח עם פרקים כתובים, ולבחור במה מתוכן להשקיע לעונה שלמה. התסריטאים לא מקבלים תגמול במקרה שהסדרה שהחלו לכתוב מתקדמת, או זוכים להבטחה לחזור ולכתוב את הפרקים הנותרים בעונה.


רוצים המלצה לסדרה טובה? הנה כל מה ששווה לראות בטלוויזיה החודש

מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

נושא נוסף שמטריד מאוד את חברי האיגוד הוא בינה מלאכותית. השימוש בשירותים כמו Chat GPT הולך וצובר תאוצה והחשש הוא שלא ירחק היום שבו פרקים שלמים ייכתבו על ידי מחשב. כבר היום לא חסרות סדרות שנראות כאילו נבנו על בסיס אלגוריתם של "דברים שאנשים אוהבים לראות", אבל אלו עדיין אנשי מקצוע שכותבים אותם תחת ההנחיות של חברות הסטרימינג. התסריטאים דורשים לייצר רגולציה ברורה של אופי השימוש בשירותי הבינה המלאכותית, כדי לשמור על יכולתם להתפרנס גם בעתיד.

לבסוף, התעשייה עצמה נמצאת במצב משברי כבר תקופה ארוכה. כל החברות המובילות בתחום הטלוויזיה הפסידו בשנים האחרונים עשרות רבות של מיליארדי דולרים, בשל הצורך לבנות ספריות תוכן ולהשקיע בתוכן מקורי. הרעיון היה שההשקעה הזאת תחזיר את עצמה בעתיד, כשעוד ועוד משתמשים יתחברו וישלמו לחברות, אלא שהמודל הכלכלי הזה לא מציאותי. המשקיעים שהתלהבו מאוד מהגידול במשתמשים של חברות הסטרימינג בשנים הראשונות של מירוץ החימוש, החליטו לעצור את החגיגה ולדרוש התנהלות כלכלית שפויה ורווחים ממשיים. התוצאה היא סופה של פיטורי ענק, ביטולי פרויקטים, בריחה מיצירות נישה או כל דבר שמרגיש כמו סיכון. בפועל, המשמעות היא הרבה פחות מקומות עבודה בשכר הרבה פחות גבוה ובטיחות תעסוקתית בלתי קיימת.

עכשיו, עם ההסכם החדש שבדרך, הבעיות האלה צפויות להיפתר - לפחות לשלוש השנים הקרובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully