וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התרבות והספורט עומד בפני קיצוץ של רבע מהתקציב: "זה אסון"

11.1.2024 / 20:10

משרד האוצר מתכוון לקצץ סכום ענק של כ-500 מיליון שקל מתקציב משרד התרבות והספורט. גורם במשרד: "זה מטורף ויפגע בכל דבר אפשרי במשרד". השר מיקי זוהר לוואלה! תרבות: "אני בשיח עם האוצר, בתקווה שנמנע ממאבק קשה". ריקי בליך: "אם מוותרים על התרבות, בשביל מה נלחמים?"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מודיע כי משרדו לראשונה יסבסד ב-50% את שכר הלימוד של סטודנטים בשורת מוסדות לימוד אמנות ומשחק/יח"צ

משרד האוצר מתכוון לקצץ סכום ענק של כ-25% מתקציב משרד התרבות והספורט, להלן כ-500 מיליון שקל. שר התרבות והספורט מיקי זוהר אישר זאת הערב לוואלה! תרבות, ואמר כי "לצערי זו הבקשה שהגיעה מהאוצר. אני בשיח איתם, בתקווה שנמנע ממאבק קשה". אמש נמסר ממשרד התרבות והספורט כי "במסגרת הקיצוץ הרוחבי של כלל משרדי הממשלה, משרד התרבות והספורט קיבל לידיו את טיוטת המסמך ממשרד האוצר. בימים אלו פועל השר מיקי זוהר יחד עם גורמי המקצוע במשרד מול אנשי האוצר כדי למנוע קריסה של עולם התרבות וענפי הספורט בישראל".

עדיין לא ידוע אילו תכניות, פרוייקטים וענפים יקוצצו במשרד התרבות והספורט. הצעד נובע מתכנית הקיצוצים הנרחבת שמוביל האוצר על רקע עדכון תקציב 2024 ומלחמת עזה. ביום ראשון ייערכו הדיון וההצבעה בממשלה על תקציב המדינה המתוקן.

"זה אסון, זה מטורף, 250 מיליון זה קיצוץ שיפגע בכולם, בכל דבר אפשרי במשרד, כולל בתקנות השוטפות, שלא לדבר על הפרויקטים ועל המלגות שנפתחו לא מזמן", אמר לוואלה! תרבות גורם במשרד התרבות והספורט, "השר מתכוון לפעול בכל הכוח מול משרד האוצר כדי למנוע את הגזירה הזאת. הוא עומד על הרגליים האחוריות. המטרה היא להפעיל לחץ על האוצר. מקווה שהשר יצליח לפחות למזער את הנזק".

ריקי בליך, יו"ר שח"ם - ארגון השחקנים, אמרה לוואלה! תרבות בתגובה: "מה החיילים והחיילות שלנו מבקשים שישלחו להם? אפודים קרמיים - ומישהו.י שישירו להם, שיצחיקו אותם, שירגשו אותם, שיחברו אותם, שיזכירו להם למה הם נלחמים את המלחמה הזאת. זה כל כך כואב שכל פעם מחדש אנחנו צריכים וצריכות להזכיר למה יש תרבות בעולם, למה היא כמו חמצן בשביל חברה ולמה אחרת אנחנו סתם פזורה של בני אדם שאין ביניהם הרבה במשותף. אם אנחנו לא מספרים את הסיפור שלנו או נותנים למישהו לספר אותו - אז מה עושה אותנו עם? על מה אנחנו נלחמים, כמו ששאל צ'רצ'יל? אם אנחנו מוותרים על הספריות, על התיאטראות, על האמנות ועל התרבות - מה יישאר לנו? בשביל מה אנחנו נלחמים כל כך קשה על המדינה הזאת?"

מפורום מוסדות התרבות והאומנות נמסר בתגובה כי הוא "מבקש להימנע מפגיעה ביוצרים ובגופים שבתקציב נמוך מאוד עושים פעילות גדולה. התרבות היא חיונית, דווקא בזמנים כאלה, ותורמת גם להנעת כלכלה, לחוסן הלאומי והנפשי וליצירת שגרה דווקא בימים הקשים שעוברים עלינו. הפורום מאמין שכפי שהשר נלחם על הסיוע שמנע את קריסת הגופים, הוא ילחם כדי לשמור על העשייה והיצירה התרבותית".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר בראיון עם טל שלו באולפן וואלה! 28 ביוני 2023. ראובן קסטרו
"בשיח עם האוצר, בתקווה שנמנע ממאבק קשה". שר התרבות והספורט מיקי זוהר/ראובן קסטרו

אחת הפגיעות הצפויות בתקציב משרד התרבות, שהיתה אמורה לצאת לפועל החודש, היא בתכניתו של השר זוהר לסבסד ב-50% את שכר הלימוד של סטודנטים וסטודנטיות בשורת מוסדות לימוד במקצועות האמנות והמשחק, הנתמכים על ידי משרד התרבות, תכנית עליה פורסם לראשונה בוואלה! תרבות. ההשקעה הצפויה הייתה אמורה להיות של 26 מיליוני שקלים בשנה אקדמית.

בנוסף לקיצוץ 500 מיליון השקלים, בכוונת משרד האוצר לקצץ גם 25 מיליון שקלים מתקציב מימון הספריות הציבוריות ולשנות את חוק הספריות. בעקבות כוונה זו פורסם אתמול גילוי דעת מטעם מחאת הסופרות והסופרים בישראל, עליו חתומים בין השאר דוד גרוסמן, צרויה שלו, אשכול נבו, סמי מיכאל ורוני סומק ועוד. בין השאר נכתב בו: "אנו רואים בחומרה כל ניסיון לפגוע בתקציבן של הספריות הציבוריות. הספריות פזורות מדן ועד אילת, הן לא רק מקום להשאלת ספרים, אלא מרכזי תרבות, חברה ודעת פעילים ומסורים. מאז חוקק חוק הספריות, זה 20 שנים, לא שונה תקציב הספריות. הפחתת התקציב באופן לא חד פעמי, אלא קביעתה בצורת תיקון לחוק הספריות, תביא לפגיעה מתמשכת שנים קדימה ביכולתן לפעול. לא ייתכן שממשלת ישראל וכנסת ישראל ימשכנו את עתיד קהל הקוראים בישראל דווקא בתקופת מלחמה, תקופה בה הוכח עד כמה התרבות והספרות מצילות נפשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully