שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה! תרבות, ינואר 2023. ראובן קסטרו
שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה! תרבות, ינואר 2023/ראובן קסטרו

"מי שחושב שנגביל עירום אמנותי מחר בבוקר - טועה. אנחנו מאוד ליברליים"

עודכן לאחרונה: 12.1.2023 / 20:51

מתנגד לסגירת התאגיד (אך תומך בסגירת החדשות שם), חושף כיצד יקבע אם יצירות פוגעות בשמה הטוב של המדינה ומבהיר שיסרב לממן תוכן שמוזיל נשים. בריאיון נרחב עם כניסתו לתפקיד, שר התרבות מיקי זוהר מגלה כי בנו אליאב לא יופיע באירועים של המדינה ומשגר עקיצה למירי רגב

אחד המפסידים הגדולים מהמינוי של מיקי זוהר לתפקיד שר התרבות הוא דווקא בנו אליאב זוהר, זוכה "הכוכב הבא" הטרי. "אליאב יפסיד מזה בגלל שהוא לא יזכה בשום השתתפות במשהו שקשור במדינה", אומר השר זוהר בריאיון לוואלה! תרבות. "זה לא יקרה. והוא יודע את זה. זה מבאס אבל מה לעשות? זה המחיר שהוא ישלם. הוא לא יעשה שום תוכן ולא ישתתף בשום פעילות שהמדינה מממנת".

הוא באמת לא יופיע בשום אירוע של המדינה?

"בשום אירוע, בשום דבר. אמרתי לו שהוא לא יעשה את זה, ואני גם לא אאפשר דבר כזה. הוא אמר שהוא מבין את זה. הוא גם הבהיר את זה לסוכנים שלו, שהוא לא ישתתף בשום טקס או שום אירוע שקשור למדינה".

זה הרבה כסף שהוא יכול היה להרוויח.

"יכול להיות שהוא יפסיד מזה. זה לא כזה עצוב כי יכול להיות שהוא לא כל כך זקוק לזה. כל ההופעות שלו הן סולד אאוט, והרבה אנשים מזמינים אותו להופעות".

על כל פנים, אומר זוהר, הכוכב הנולד בכל זאת בירך על המינוי. "הוא ראה אותי לנגד עיניו כמי שמגדל אותו, מטפח אותו, מאמין בו ועוזר לו לאורך כל הדרך, כמי שיכול באמת לעזור לעולם התרבות והאמנות, עזרה שהוא עצמו לא מצא ברגעי משבר. הוא סיפר לי שהיה לו מאוד קשה כאמן מתחיל, וגם ראיתי את זה", אומר השר. "לבן שלי היו הורים שיכלו לעזור לו במשאבים כדי להיכנס פנימה לעולם התרבות והאמנות, עזרנו לו להפיק אלבום ראשון, שזה הרבה מאוד כסף, וכל מיני קליפים, בהתחלה זה מאוד קשה. לפני שהוא הגיע לתכנית הייתה שנה לא קלה. אני חוויתי וראיתי איך אמן בחיתוליו צריך לעבור הרבה מאוד קשיים עד שהוא מצליח להגיע למצב שהוא באמת מצליח להפוך למוכר ואהוב ולמכור את הכרטיסים. בנוסף לזה, מעצם האהבה של אליאב לעולם התרבות, הוא חושב שאבא שלו יידע לעשות עבודה טובה. אני מקווה שהוא צודק".

שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה!תרבות, ינואר 2023. ראובן קסטרו
שר התרבות מיקי זוהר/ראובן קסטרו
"אליאב יפסיד מהמינוי שלי כשר תרבות בגלל שהוא לא יזכה בשום השתתפות במשהו שקשור במדינה. לא יקרה. זה מבאס אבל מה לעשות? זה המחיר שהוא ישלם. הוא לא יעשה שום תוכן ולא ישתתף בשום פעילות שהמדינה מממנת"

עם השבעת הממשלה, נכנס זוהר למשרד התרבות והספורט במקומו של ח"כ חילי טרופר. בריאיון עומק ראשון בתחום התרבות, שהתקיים השבוע בלשכתו בירושלים, מגלה זוהר מהן תכניותיו, מבטיח שלא ימנע תמיכה ממשלתית בעירום אמנותי, מכריז שהוא בעד סגירת מחלקת החדשות של התאגיד אך נגד סגירתו של גוף השידור, מביע את אהבתו לשר איתמר בן גביר - וגם שולח עקיצה לעבר חברתו לליכוד מירי רגב, אחת מקודמותיו בתפקיד, ברקע אחת מהסערות הרבות שליוו את כהונתה במשרד.

לאיזו קבלת פנים זכית בימים הראשונים שלך בתפקיד?

"מצוינת. ייאמר לזכותו של השר היוצא חילי טרופר, שממש שיתף פעולה והעביר לי חפיפה טובה, מקצועית ועניינית. כך גם המנכ"ל היוצא, רז פרויליך, ייאמר לזכותו, איש מקצוע מוכשר שהעביר לנו את כל המידע. צריך להגיד שזו די בשורה חיובית בתוך כל חילופי השלטון האלה, שיש מעבר מאוד מכובד ולא מתלהם בין הנבחרים. אני באמת מאמין שאם יש יריבויות או אי-הסכמות פוליטיות, זה לא חייב להיות אישי. אפשר להשאיר את זה במסגרת אי-ההסכמות והוויכוחים. ברור שאני אגיע למשרד עם אג'נדות, מדיניות וערכים משלי ואני אממש אותם. חלק מהרעיונות הטובים של חילי יימשכו, חלק אולי לא יימשכו, זה תלוי אם זה יתאם את האג'נדות והמדיניות שלי. יכול להיות שאביא דברים חדשים. זה בשום מצב לא יהיה באופן שרירותי ולא באופן מתעקש. זה יידון בצורה הכי רצינית והכי עניינית אם זה טוב או לא טוב לכל אזרחי ישראל".

כבר ביום שבו הושבעה מירי רגב לתפקיד שרת התרבות, השחקן והקומיקאי גברי בנאי אמר לוואלה! תרבות שרגב "בהמה", מה שהיה יריית הפתיחה למלחמות בין רגב לאמנים, ולהיפך. חששת מזה שאמנים שמזוהים עם השמאל יבקרו קשות גם אותך בימים הראשונים? הופתעת שזה לא קרה?

"לא חששתי ולא הופתעתי. אסביר למה. לא הופתעתי מכיוון שאנשים יודעים מה אני מוביל בשנתיים האחרונות - שינוי בשיח, שיהיה שיח הרבה יותר מכבד, הרבה יותר ראוי והרבה יותר ענייני. גם אם יש ויכוח - זה בסדר. מותר להתווכח ומותר לא להסכים. אבל יש דרך להתווכח. אני גאה להוביל את זה כבר שנתיים, ושמח שהדבר הזה גם מיושם. אם תשימו לב, גם אצלנו במחנה הימין אפשר לראות שהשיח משתנה. לצערי, יש עדיין ויכוחים כאלה ואחרים, ויש עדיין ניצוצות כאלה, אבל אין ספק שאנחנו רואים אצלנו שהשיח משתנה. זה לא אומר כלום לגבי המדיניות שלנו ולגבי הרצון שלנו למשול. זה דבר שאפשר לעשות, כמו שאני תמיד אמרתי - למשול עם חיוך. לא חייב למשול בכעס. אפשר גם למשול עם חיוך".

יעניין אתכם גם:

שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה!תרבות, ינואר 2023. ראובן קסטרו
"למשול עם חיוך". זוהר/ראובן קסטרו

"למה לא חששתי? כי גם אם היה אחד כזה או אחת כזאת, שבוחרים לתקוף אותי באופן אישי, לא הייתי מגיב ולא הייתי משיב. הייתי פשוט מתעלם וממשיך בעשייה שאני מאמין בה, ולא הייתי נופל לתוך הוויכוחים האלה", מוסיף השר זוהר. "אני רוצה לומר שיהיה מאוד קשה לגרור אותי בקדנציה הקרובה לעימותים פומביים עם אמנים או גורמים משפיעים. זה לא משהו שאני רוצה לעשות. אני אומר את עמדותיי באופן הכי ברור ולא מתפשר, כמו שאמרתי שאני לא מתכוון לממן תכנים שיפגעו בשם הטוב של מדינת ישראל, ואני אעמוד בזה. וגם אם יהיה מישהו שלא יאהב את זה, ויחליט, במקום לנהל איתי שיח תרבותי על העניין הזה, לתקוף אותי באופן אישי, הוא לא יקבל מענה. אני לא איכנס לתוך הביצה הזאת ולא אעשה קרב בוץ".

לאמנים יש סיבה לחשוש מהכהונה שלך, ממאבק שלך בהם, מרדיפה כלשהי ומניסיון צנזורה?

"לא. אני אדם מאוד ליברלי. בשונה מאחרים, אני יודע איך נפש של אמן פועלת. אצלי בבית גדל אמן לא רע, אני חייב להגיד בצורה אובייקטיבית. אני שומע איך הוא כותב ומלחין את השירים שלו, ואיך הרגש שהוא חווה בתור אמן בא לידי ביטוי בשירים שלו, אני יודע איך הוא מתנהג ביומיום שלו, מה פוגע בו יותר, מה חשוב לו יותר, איך הראייה שלו לעולם באה לידי ביטוי, שזה שונה לגמרי מהעולם הפוליטי. אנחנו רואים את הדברים בצורה יותר פרגמטית, מקצועית, קורקטית ופחות רגשית. ופתאום אתה רואה ילד, שגדל אצלך בבית, שכולו רגש. שהכל זה לב אחד. אין בכלל שום דבר אחר חוץ מזה. ואז אתה מבין שאם אתה הולך לדבר עם אמן אתה צריך לעשות את זה בצורה שונה מאיך שאתה עושה את זה עם פוליטיקאי. כשאני אצטרך להסביר לאמנים אחרים על החלטה שלי, אני אצטרך לעשות את זה באופן שונה מאיך שאני מסביר אותה לקולגה פוליטית שלי. כי לאמן יש הסתכלות אחרת על החיים. אלו עובדות שלא השתנו. לכן, בעניין הזה אני חושב שעולם התרבות והאמנות דווקא קיבל בן אדם שיודע מה זה, מכיר את זה וגם יוכל לעבוד איתי בצורה הרבה יותר חיובית".

עוד בוואלה!

עודד בן עמי תיאר בייאוש איך המדינה שוקעת לתהום - והודה בתבוסת התקשורת

לכתבה המלאה
שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה! תרבות, ינואר 2023. ראובן קסטרו
שר התרבות מיקי זוהר בריאיון לוואלה! תרבות/ראובן קסטרו
"מי שחושב שמחר בבוקר אנחנו נגביל אמנים בחופש שלהם להביא לידי ביטוי את העניינים הליברליים שלהם, אם זה בקהילות הלהט"ב, או אם זה בנושא עירום אמנותי - טועה. אין לנו שום עניין כזה ואף אחד לא ייכנס לסוגיות האלה"

הפגישה עם השר זוהר בלשכתו בירושלים התקיימה ביום שני, יום לפני שהוא "הורה לצוות משרדו לבחון מיידית את מקורות המימון", כלשון ההודעה שפרסמה לשכתו, לסרט הדוקומנטרי "שני ילדים ביום" של הבמאי דוד וקסמן, המתעד מעצרי קטינים בשטחים והוצג באותו יום בסינמטק הרצליה, וקרא לשר האוצר לשלול את תקציבו רטרואקטיבית. לטענת זוהר, הסרט "מציג את חיילי צה"ל כמי שפוגעים בילדים ואילו מחבלים מוצגים כקורבנות חפים מפשע", והוסיף כי "לא ייתכן שקרן קולנוע תעשה שימוש בכספי משלם המיסים על מנת להפיץ שקרים נגד חיילי צה"ל ונגד המדינה". לאחר שפרצה הסערה, בתשובה לשאלת וואלה! תרבות, האם ראה את הסרט המדובר, השיב השר: "ראיתי את הפרומו וקיבלתי עליו סקירה מאוד מקיפה מגורמים מקצועיים". דבריו גררו ביקורת נרחבת בעולם התרבות, והאגודה לזכויות האזרח בישראל אף שיגרה מכתב ליועצת המשפטית לממשלה, בו ביקשו ממנה "להבהיר לשר התרבות שהצהרותיו אינן חוקיות".

"חופש הביטוי של אמנים באשר הם צריך להיות מאוד בראש סדר העדיפויות שלי. יש רק דבר אחד שצריך להיות ברור - מה המדינה מממנת ומה לא", מבהיר השר זוהר. "המדינה יכולה להרשות לעצמה לקבל החלטה שיש דברים שהיא לא מממנת. אם אני רואה תוכן שפוגע בשם הטוב של ישראל ובחיילי צה"ל, אני מרגיש שאם אני אממן את התוכן הזה זה משהו שבסופו של יום לא תורם למדינה אלא פוגע בה, בתרבות בישראל ובאמן עצמו. נניח שהמדינה מממנת סרט שקורא לחיילי צה"ל רוצחים. אני אומר לכם שאם המדינה לא הייתה מממנת את הסרט, זה לא היה עולה לשיח ולא היה דיון על זה. מרגע שהמדינה נותנת על זה כסף - כאילו נוצר איזשהו רושם שהמדינה עומדת מאחורי היצירה. אם אני מממן אותה, אני כאילו מסכים ליצירה שהיא נגד הערכים הבסיסיים שלנו וסמלי המדינה, וצה"ל הוא אחד מסמלי המדינה. זה דבר שאני חושב שכדאי למנוע אותו".

היועמ"ש הקודם והמשנות שלו הבהירו לשרת התרבות לשעבר מירי רגב שאין לה כל סמכות להתערב בתכנים של יצירות שמועלות במוסדות תרבות או לאיים בקיצוץ בתקציבי התמיכה בגלל תוכן היצירות. איך אתה תגיב לחוות דעת כאלה? האם אתה מתכוון לפתוח חזית מול היועצת המשפטית לממשלה או לתמוך בפיטוריה כדי להביא לשינוי בחוות הדעת שמגנות על חופש הביטוי האמנותי?

"כשהגעתי למשרד ישבתי עם הרבה מאוד גורמי מקצוע, ואמרתי להם: תראו, השיטה שאנחנו עובדים בה היא טיפה שונה ממה שהייתם רגילים. פעם, כשהיית שואל את אחד מפקידי הציבור 'האם אני יכול לעשות ככה וככה', התשובה שלו הייתה יכולה להיות 'אי אפשר'. אני אמרתי, 'התשובה צריכה להשתנות ל'איך אפשר''. זה כל השוני. בסוף הכול אפשרי, רק צריך לדעת מה הדרך שעושים את זה. במקרה שאנחנו מדברים עליו, שלילת תקציבים וכו', הדרך תיעשה באמצעות חקיקה - כי החוק בסופו של דבר מחייב את כולם. את התיקון הזה אפשר יהיה לעשות באמצעות חקיקה, לא באמצעים דרכם ניסו לתקן בעבר, גם מירי רגב, שניסתה לעשות את זה בדרך שלא הייתה אפשרית מבחינה משפטית. אבל אם יהיה חוק שקובע שכל גוף שקיבל כסף מאוצר המדינה ועשה תוכן בניגוד לחוק, שפוגע בשם הטוב של ישראל, אפשר יהיה לא רק לשלול את התקציב שלו אלא גם לקבל אותו בחזרה, ובנוסף לזה הגוף המתקצב את המפיקים, שקיבל כסף מהמשרד - קרנות ומועצות - תוטל עליו אחריות. בהתאם לחוק שכבר קיים היום בקרן רבינוביץ', יש את הסעיף הזה, שהקרן צריכה לוודא, לבקר ולדרוש ממקבל המימון שלא לעשות שימוש בתקציב שהוא מקבל לפגיעה בשמה הטוב של ישראל, בהתאם לחוק. יש גם את חוק הנכבה, שהוא גם מקור סמכות, שצריך גם בו אולי לעשות תיקונים. בסוף זה ייעשה במרחב של שינוי חקיקתי. בעולם הזה יש לי ידע נרחב כי הייתי גם חבר כנסת וגם יו"ר קואליציה, אז אני יודע איך הפרלמנט הישראלי עובד ומה צריך לעשות מבחינת חקיקה כדי לנעול לקונות משפטיות".

אם יש סרט שעוסק בנכבה, מזווית כזאת או אחרת, אתה מצנזר אותו?

"זה הכול שאלה של זווית. יישבו אנשי מקצוע ויכריעו. לקבוע עכשיו מה התכנים שיוכרזו כפוגעים בשם הטוב של ישראל נראה לי לא רציני. צריך לזכור שמדינת ישראל, לצד הדברים הגדולים שהיא מביאה לעולם - יכולות, חדשנות, הישגים - היא גם מדינה מאוד נרדפת על ידי הרבה מאוד מדינות בעולם. כשאנחנו מכפישים את שמה של המדינה, אנחנו נותנים דלק לכל הארגונים האנטישמיים שמחפשים להטיל כמה שיותר חרמות על ישראל. כשאתה מביא למצב שהמדינה מממנת תוכן שפוגע בשם שלה אתה בעצם נותן, כמדינה, צידוק לטענות נגדך. זה אומר שמחר בבוקר יגידו ארגוני ה-BDS: 'הם מימנו את התוכן! אז איך תגידו שהטענות שלנו לא מוצדקות?'. זה האבסורד הגדול שאנחנו צריכים למנוע".

שר התרבות והספורט הנכנס מיקי זוהר ושר התרבות והספורט היוצא חילי טרופר בטקס החילופים, 2 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"חפיפה טובה ועניינית". זוהר וטרופר/פלאש 90, יונתן זינדל
"בעיניי ניצול מיני הוא לא פחות חמור מאונס. אדם שמנצל את המעמד שלו ואת הכוכבות שלו כדי להיות עם מישהי צעירה מאוד, שעדיין לא יודעת כלום מהחיים שלה, בעיניי זה דבר לא פחות חמור מאונס, ומבחינתי עליו לשלם את המחיר המקסימלי"

אתה חוזר ואומר שלא תתמוך ביצירות שפוגעות בשמה הטוב של מדינת ישראל. סרט כמו "גט", שמתאר אשה שהממסד הרבני מתעלל בה ולא יכולה לקבל גט, לשיטתך פוגע בשמה הטוב בישראל? היית מסכים לתמיכה בסרט הזה?

"זה לא פגיעה בשמה של ישראל. ברור שבראיון אצלכם אני לא אוכל לנתח ולנסח מה פוגע בשם הטוב של ישראל. זה ייעשה באופן מקצועי על ידי ועדה שאני אקים, שתעשה דיון מעמיק בשאלה מה המנעד הרגיש הזה, מה כן פוגע בשם הטוב של ישראל ומה לא. זה נורא קשה עכשיו לאמוד את הנושאים, אבל יש דברים שאנחנו יודעים שפוגעים במדינה כמו להציג את חיילי צה"ל כרוצחים, להציג שהידים כלוחמי חופש, זה פוגע בנשמת אפה של מדינת ישראל, בזכות הקיום שלה.

"כיבוש, לא-כיבוש - אני חושב שלא. מישהו יכול לטעון טענות כיבוש, זה בסדר, אבל השאלה איך הוא טוען את טענות הכיבוש. האם הוא טוען, ובצדק, שזאת המדינה שלנו או ממקום שטוען שהחיילים רוצחים ילדים פלסטינים. אלו שאלות מאוד גדולות, שלהן ניתן מענה מקצועי, רציני ומעמיק, תוך כדי שיח משמעותי ולא כשלוף".

"כשהגשם יורד - הוא יורד על כולם"

באירוע חגיגות החמישים למדינה, פעמוני היובל, החרדים מחו נגד הופעת בת שבע ודרשו שיופיעו בלבוש מלא במקום בגופיות ומכנסונים קצרים בריקוד "אחד מי יודע" מתוך היצירה "אנאפאזה", והובילו לכך שבת שבע לא עלתה לבמה; בממשלה הנוכחית, שיש בה רוב גדול של חרדים, דתיים ומסורתיים ועל רקע חששות גדולים מכפייה דתית, תתמוך ביוזמה למנוע תמיכות מיצירות הכוללות עירום אמנותי?

"למען הסר ספק, אני משתייך למפלגת הליכוד. זו מפלגה לאומית ליברלית. יש לנו עמדות ימין מדיני, זה ברור, ימין כלכלי בהרבה מאוד מקרים, אבל מאוד מאוד ליברלי. ולכן מי שחושב שאנחנו נהפוך עכשיו להיות חרדים בעצמנו - טועה. יש לנו מדיניות ליברלית והיא תיושם. אנחנו לא רוצים לשנות את החופש ואת הדמוקרטיה שיש בישראל, אין שום מטרה כזאת. מצביעי הליכוד ותומכיו הם אנשים ליברליים, שרוצים את החופש שלהם. אבל אנחנו בהחלט מתחברים, אוהבים ומוקירים את מסורת ישראל. יש הבדל עצום בין אהבה והערכה למסורת ישראל לבין העניינים הליברליים. זאת אומרת, מי שחושב שמחר בבוקר אנחנו נגביל אמנים בחופש שלהם להביא לידי ביטוי את העניינים הליברליים שלהם, אם זה בקהילות הלהט"ב, או אם זה בנושא עירום אמנותי - טועה. אין לנו שום עניין כזה ואף אחד לא ייכנס לסוגיות האלה".

מירי רגב, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
"אשמח לצפות בצ'כוב". מירי רגב/ראובן קסטרו
"בגלל הבן שלי אני רוצה להקים במשרד התרבות את ועדת הטאלנטים. אתה יודע כמה אנשים כשרוניים היו ב'הכוכב הבא'? המון. את מי מהם זוכרים? אנחנו נממן במלגות את היכולת ללכת ללמוד בבתי ספר לאמנויות, כמו שאני לחצתי את הבן שלי ללמוד ב'רימון', שם כתב את האלבום הראשון"

עם זאת, הוא כן מדגיש עניין אחר שכן נמצא על הכוונת שלו. "אתמקד בזה שלא תהיה פגיעה ביחס לנשים, בזילות נשים, בלהפוך נשים לאובייקט מיני, אלה דברים שהמשרד לא יממן, נושאים כאלו שעלולים חלילה להוביל לפגיעה מינית. המשרד יהיה מאוד זהיר בהם", הוא אומר.

אם כך, שאלה ערכית: בשנה שעברה נפתח מחדש תיק החקירה במשטרה נגד איל גולן בפרשת הקטינות. ראוי בעיניך שאיל גולן הוא גיבור תרבות?

"כל עוד יש נושאים שנמצאים בחקירה - צריך להמתין להכרעה ברורה של רשויות. אני לא מאמין בלהרשיע אדם לפני שבית המשפט הרשיע אותו. זה חמור בעיניי. אני נזהר בעניין הזה, ואנחנו רואים היטב כמה אנשים יכולים לשלם מחיר על לא עוול בכפם. אני אגיד לכם משהו לא בהקשר של איל גולן, אלא בהקשר אחר שקשור בפגיעות מיניות. אני רוצה להיות ברור: בעיניי ניצול מיני הוא לא פחות חמור מאונס. אדם שמנצל את המעמד שלו ואת הכוכבות שלו כדי להיות עם מישהי צעירה מאוד, שעדיין לא יודעת כלום מהחיים שלה, בעיניי זה דבר לא פחות חמור מאונס, ומבחינתי עליו לשלם את המחיר המקסימלי. ואני לא מייחס את זה חלילה לאף אחד מהשמות שהזכרתם, לא לאיל גולן ולא לאף אחד מאלו שחושדים לגביהם".

אתה גם לא מתכוון לעומר אצילי ודור מיכה?

"אני לא מדבר על שמות, אני רק אומר איך אני רואה את הדברים עקרונית, כמי שיש לו ילדה צעירה בבית. יש לנו רשויות, הם יבדוק ויבחנו. בסוף התוצאה שתתקבל שם היא זאת שתכריע. כל עוד יש הליך של בדיקה ושל חקירה - אין מה לעסוק בזה. בטח לא אני כשר התרבות והספורט. אבל את האמירה שלי הערכית אני אגיד. אבל לא בקשר לאדם ספציפי כי הנושא עדיין בבדיקה".

אליאב זוהר הכוכב הבא. קשת 12, צילום מסך
"לא יופיע בשום אירוע של המדינה". אליאב זוהר/צילום מסך, קשת 12

בתקופה שמירי רגב הייתה שרת התרבות התקיים "פסטיבל כתר המזרח", שבו משרד התרבות השקיע מימון יוצא דופן של 1.6 מיליון שקלים, כפי שנחשף בעיתון הארץ, ומתוכו אייל גולן קיבל 100 אלף שקלים על ביצוע שני שירים בלבד שנמשכו יחד כשבע דקות. זה עורר ביקורת רבה על בזבוז גדול של כספי ציבור, על עיסוק בהופעות כל כך מסחריות ועל הזמנת אייל גולן על רקע פרשת הקטינות. אתה היית בכלל מזמין את גולן? ואם כן, היית משלם לו סכומים כאלה לשני שירים?

"אני אומר לך את האמת, אפילו לא ידעתי שהדבר הזה היה. אני לא רואה כרגע בתכניות העבודה של המשרד משהו שדומה לזה. אני לא יודע מה יהיה בעתיד. אבל על פניו, גישת המשרד שלי תהיה לא לקטלג את המשרד עם אג'נדה אמנותית כזאת או אחרת. לא לזמר מזרחי ולא לרוקנרול שהבן שלי שר ומנגן. המשרד יסתכל בסוף על כל אירועי התרבות באופן רחב, לא באופן פרטני לסוג מוזיקה כזה או אחר. לימדו אותי משפט: 'כשהגשם יורד - הוא יורד על כולם'. כשאני אביא עוד ועוד משאבים לעולם התרבות והאמנות - אז מן הסתם כולם ייהנו מהם, גם בעולם הזמר המזרחי וגם בעולם הרוקנרול וגם בעולמות אחרים. אני אתן לכולם ללא יוצא מהכלל את היכולת לפרוח ולשגשג ולשפר את רמת המוזיקה או האמנות שהם עושים".

"בסוף חצי מהעם תמיד לא מרוצה"

"הבעיה המרכזית של התאגיד - ערוצי החדשות, בהם מביעים עמדות פוליטיות, ובסוף חצי מהעם לא מרוצה. לא בטוח שהדבר הנכון הוא סגירה מוחלטת של התאגיד. אם התאגיד יתמקד בהפקות מקור, בתכנים חינוכיים, בנושאים שקשורים לקונצנזוס - יש לו אפשרות וצורך להתקיים"

רגב אמרה על תקופתה במשרד התרבות: "עשיתי מהפכות שאני חושבת ששני שרים אחריי לא יצליחו לתקן את מה שעשיתי". אתה השר השני אחריה. תצליח לתקן?

זוהר צוחק. "שאלה טובה. אם חצי מהשאיפות שלי יתגשמו, הספורט והתרבות הישראלית ישנו את פניהם. אני אומר את זה לא בהגזמה משום שיש לי תכניות באמת גדולות. כל האירוע הוא סביב המקור התקציבי בשביל זה. אחד הדברים שחשוב שאנשים יידעו שאנחנו הולכים להתמקד בהם זה להרים את הגאווה הלאומית. כשהייתי חבר מועצה וסגן ראש עיריית קרית גת, הייתי בא לראש העיר שם ואומר לו - אני צריך כסף לקבוצה. הוא אמר לי: לא צריך, מה נעשה, יש לנו מלא הוצאות, צריכים לשפר את פני העיר והחינוך. אמרתי לו: אתה צריך להבין דבר אחד, כשבן העיר קריית גת מסתובב ברחבי הארץ, שואלים אותו מאיפה הוא והוא אומר קריית גת, הדבר הראשון שאנשים יגידו לו זה וואלה נינט הזאת! הקבוצה שלכם בליגת העל! אליאב זוהר! סתם, סתם, סתם, אני צוחק. אבל בסוף הגאווה העירונית שהייתה אז ותהיה תמיד לכל רשות ורשות זה בהצלחות שהיא מייצרת ברמה הארצית, בין אם זה בקבוצת ספורט שמצליחה ברמה הארצית ובין אם זה אמן שעושה הישגים ברמה הארצית".

ח"כ מיקי זוהר ורה"מ נתניהו, 7 בדצמבר 2015. יונתן זינדל, פלאש 90
שר התרבות מיקי זוהר וראש הממשלה בנימין נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

"אותו דבר גם לגבי ישראל כמדינה. כשאנחנו נביא הישגים ברמה הבינלאומית, גם בעולם הספורט וגם בעולם התרבות, סרטים שיזכו בפרסים וכו', זה יעלה את רמת הגאווה הלאומית של מדינת ישראל ואת השם הטוב של ישראל בעולם. זה דבר שמבחינתי הוא ערך. ולכן, מלבד השקעה הספורט ובתרבות המקומית, אני ארצה תמיד לכוון גם להצלחות ברמה הבינלאומית, ואם נצליח בזה - זה יתרום מאוד לישראל".

אמרת בכתבה על חילי טרופר ב"אולפן שישי" האחרון: "אני חושב שחילי היה שר תרבות וספורט מעולה, אני חושב שהוא הביא דברים שהרבה מאוד שנים הוזנחו על ידי שרים קודמים בעולם התרבות והספורט" - לאיזה שרים התכוונת? מה הוזנח במשרד?

"מה שלי מפריע כרגע מבחינת הספורט זה הפער הגדול בין ישראל לבין אירופה. אירופה בורחת לנו, בכל ענפי הספורט. וזה פער שצריך לצמצם אותו ומהר, אחרת עוד מעט לא נהיה רלוונטיים בשום מפעל אירופי משמעותי. זה משהו שלי מאוד מפריע וזה דבר שאנסה לטפל בו. אלה עיקר הטענות שיש לי. אגב, אני לא יודע אם זה קשור ללימור לבנת, למירי רגב או לחילי טרופר. בענף התרבות הבאנו לא מעט הישגים - אבל לא מספיק. חשוב לי שיהיו עוד הישגים של עולם התרבות בישראל בקנה מידה עולמי. עוד אוסקרים לישראל, עוד פרסי גראמי לישראל, עוד סדרות שיופצו, עוד סרטים שיצליחו, שירים שיצליחו ברמה הבינלאומית. דברים שיפרסמו את השם הטוב של ישראל בעולם. נקודת המבט שלי היא לאומית, אני רוצה שהמדינה תביא כמה שיותר הישגים ברמה הבינלאומית".

אתה אומר שאתה רוצה הישגים ברמה הבינלאומית. אחד מגופי התרבות והתקשורת שמביאים הכי הרבה הישגים ברמה הבינלאומית זה תאגיד השידור כאן. הפקות נמכרות בעשרות מיליונים ומצליחות בפסטיבלים. אבל חברך, שר התקשורת שלמה קרעי, רוצה לסגור את התאגיד. המשמעות של זה היא גם פגיעה באלפי משפחות של אנשי תרבות ויצירה בישראל. מה עמדתך בנושא הזה?

"עמדתי היא שהבעיה המרכזית של התאגיד כרגע היא ערוצי החדשות [בטלוויזיה וברדיו], שבהם מביעים עמדות פוליטיות, ובסוף חצי מהעם תמיד לא מרוצה. כי אם הוא מביע עמדות בעד השמאל - אז חצי העם הימני אומר: מה, אני מממן את הגוף שפועל נגדי? ואם הוא מביע עמדות בעד הימין - אז חצי העם מהשמאל יגיד: מה, אני מממן גוף שיפגע בעמדותיי? בסוף, בתאגיד יש הרבה מאוד דברים טובים, הפקות מקור איכותיות מאוד שלא יעשו אותם בשום ערוץ, תכנים מאוד חינוכיים שעוזרים להרבה מאוד אנשים להנות מכל מיני סרטים. לכן אני אומר שלא בטוח שהדבר הנכון הוא סגירה מוחלטת של התאגיד. זה יעלה מן הסתם לדיון גם ציבורי וגם בממשלה ובכנסת. אני חושב שאם התאגיד יתמקד בהפקות מקור, בתכנים חינוכיים, בנושאים שקשורים לעולם שהוא יותר קונצנזוס ובכל הקהל הישראלי, אז יש לו אפשרות וצורך להתקיים. ואם זה ימשיך להיות מצב שהתאגיד הופך את עצמו לכלי פוליטי לניגוח - זה לדעתי חיסרון גדול".

שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה!תרבות, ינואר 2023. ראובן קסטרו
"התאגיד הפך את עצמו לכלי פוליטי לניגוח". זוהר/ראובן קסטרו

על כך שלא יהיה מופקד על מרכז ההסברה וטקס הדלקת המשואות, שהיו חלק ממשרד התרבות בעבר, הוא לא מצטער ואפילו מברך. "דמעה אחת לא ירדה לי מכך שהנושא הזה לא נשאר אצלי", הוא אומר. "רמת וכמות ההתעסקות בטקס הדלקת המשואות מבחינת משאבי המשרד, הזמן שדרוש להשקיע בזה, זה היה בעיניי חסרון גדול אם הדבר הזה היה נשאר לפתחי, ולא הייתי עצוב כלל".

זה קשור גם לחשש ששרה נתניהו תצפה שתסדר לה הרבה קלוז אפים?

"לא, לא, לא, זה לא קשור לזה", הוא משיב, "זה שאני לא צריך להתעסק בזה, ושאתעסק בדברים החשובים של קידום הספורט והתרבות בישראל - זה הרבה יותר חשוב לי ברמה האישית".

"במקום למלצר, אמנים צריכים להתעסק באמנות שלהם"

אמרת שתקים ועדה לאיתור טאלנטים בתרבות ובספורט. בכיר לשעבר במשרד התרבות העביר על כך ביקורת בשיחה עם וואלה! תרבות. לדבריו, זה לא תפקיד המשרד לגלות כוכבים, בשביל זה יש דברים כמו התכנית "הכוכב הבא" שבה התגלה הבן שלך. תפקיד משרד התרבות הוא לתמוך במוסדות תרבות ודרכם לתמוך באמנים.

"אני שמח שנתת את הדוגמה של הבן שלי. זו בדיוק הסיבה שבגללה אני רוצה להקים את ועדת הטאלנטים. אתה יודע כמה אנשים כשרוניים היו ב'הכוכב הבא'? המון. את מי מהם זוכרים?"

את אליאב.

"אז מה זה אומר? שיש הרבה מאוד אנשים שלא מצליחים לזכות בתכנית כזאת או אחרת, שיש להם את הכישורים ואת היכולת, ואם אנחנו כמדינה ניתן להם את הכלים להתעסק באמנות שלהם, לא רק בשירה אלא בהרבה ענפים שונים, ואם הם יוכלו במקום לקום בבוקר וללכת למלצר - להתעסק באמנות שלהם, הם יהיו הרבה יותר טובים ויביאו הרבה יותר הישגים. אנחנו נממן להם במלגות את היכולת ללכת וללמוד בבתי ספר לאמנויות, כמו שאני לחצתי את הבן שלי ללמוד ב'רימון', שם הוא כתב את האלבום הראשון שלו. אם לא הייתי מממן את הבן שלי, בכך שאמרתי לו 'אל תעשה כלום חוץ מלהתעסק במוזיקה ובאמנות שלך', הוא לא היה מגיע לאן שהוא הגיע. כי אמן, כדי להצליח, צריך שקט ואפשרות להתעסק באמנות שלו ולא בדברים אחרים, כי כל הפרעה לחלק האמנותי שלך בחיי היומיום פוגעת ביכולת היצירה שלך. אז אני מתכוון ליזום מלגות ועזרה לאמנים שבעיני הוועדה שתוקם מספיק מוכשרים וטובים, ופעם בשנה יבוא אותו אמן שקיבל את אותו מימון וסיוע, ויסתכלו מה הוא עשה בשנה הזאת, איזה ציורים צייר ואיזה שירים כתב והלחין. אנחנו כמדינה נשקיע באמנים צעירים. ולצד זה נגדיל את הקרן לעזרה לאמנים ותיקים".

שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה!תרבות, ינואר 2023. ראובן קסטרו
"נשקיע באמנים צעירים". זוהר/ראובן קסטרו
"דמעה אחת לא ירדה לי מכך שטקס המשואות לא נשאר אצלי". זה קשור גם לחשש ששרה נתניהו תצפה שתסדר לה הרבה קלוז אפים? "לא, לא, לא, זה לא קשור לזה"

מעולם לא מונה במשרד התרבות סגן שר, עד לממשלה המנופחת הזאת שבה מונה סגן השר החרדי יעקב טסלר מטעם יהדות התורה. יש בכך כמה דברים צורמים - התרבות החרדית היא חלק נישתי קטן יחסית במשרד, למה נציג שלה צריך להיות בתפקיד כה בכיר. ולמה צריך לבזבז על סגן שר סכום שמוערך ב-2.6 מיליון בשנה, להלן יותר מ-10 מיליון בקדנציה מלאה, במקום להעביר את הכסף הזה למוסדות תרבות ולאמנים?

"שאלות כמו למה צריך סגן שר נשאלות על בסיס קבוע, גם בקואליציה הקודמת הן נשאלו. בסוף רוצים לטפל בתרבות חרדית ורוצים מישהו שמתמקד בדבר הזה, אז בחרו בטסלר כסגן השר שלי ואני מקבל את זה בשמחה. כל תקציב לתרבות החרדית יהיה בפיקוח השר, שזה אני. יהיה שיתוף פעולה מלא ביני לבין טסלר. אני מאמין שצריך לטפל גם בתרבות החרדית ולטפח אותה, מכלייזמרים וציורים ועד הצגות שמיועדות לאוכלוסייה החרדית. בהסכם הקואליציוני סיכמנו על תוספת של 50 מיליון שקלים שהאוצר יקצה לטובת תרבות חרדית במשרדי. זאת אומרת שזה לא פוגע בתרבות המשרד אלא מוסיף אליו".

תוכנית "קריאייטיב יורופ" של האיחוד האירופי הייתה יכולה להזרים עשרות מיליונים לתרבות הישראלית. יצירות ופרויקטים תרבותיים ישראליים. התכנית לא אושרה קודם בגלל רגב ואחר כך בגלל וטו של בנט, כי היא לא מאפשרת למוסדות ואמנים מעבר לקווי 67' ליהנות ממנה, ולמרות שמשרד התרבות הוסיף להם מין "מנגנון פיצוי". לא חבל על הכסף הגדול הזה שיוריד לטמיון, במיוחד כשתקציב התרבות כל כך נמוך?

"אני רוצה לתת מענה לנושא 'קריאייטיב יורופ', אני יודע שיש עם זה בעיה מסוימת מבחינת החרם על יהודה ושומרון, אבל אני חושב שעשרות המיליונים יועילו לתרבות בישראל. מקווה שיימצא פתרון מול ההנהגה ביהודה ושומרון, אני הולך לעשות איתם שיח, שהמדינה תפצה אותם מכספה. יכול להיות שנעשה את זה אבל זה כמובן צריך להיות בשיח מול ההנהגה ביהודה ושומרון ולא באופן חד צדדי על ידי השר".

באמת חלמת לשבת עם בן גביר? "התשובה היא כן"

לסיום, כמה שאלות פוליטיות. עם יד על הלב, אתה פיללת לממשלה הזאת? שזה אומר בין השאר לשבת עם אדם כהניסט כמו איתמר בן גביר, שתלה תמונה של רוצח בסלון. חצי עם רואה פה ממשלה שממש מפחידה אותו.

"קודם כל מי שהממשלה הזאת מפחידה אותו - חד משמעית טועה. זו ממשלה טובה, אני גאה להיות חלק ממנה, כי זאת סופסוף ממשלת ימין שחלמנו עליה הרבה מאוד שנים במדינה".

באמת חלמת לשבת עם בן גביר?

"כן. התשובה היא כן, מחנה הימין חלם שתהיה לו ממשלה גם עם בן גביר וגם עם סמוטריץ'. אנחנו אוהבים את בן גביר ואוהבים את סמוטריץ', ואני בטוח שכל הספקולציות שיש לגביהם יופרכו. במרוצת הזמן יגלו שבן גביר הוא בנאדם מאוד אחראי, מאוד ענייני ולא קיצוני כמו שמציגים אותו. ואני חושב שסמוטריץ' יתגלה כאדם מאוד רציני ומקצועי. אגב הוא התגלה כבר במשרד התחבורה. אנשים חשבו שהוא יהיה בעייתי והם גילו שהוא היה שר תחבורה נהדר. ואני חושב שהוא יהיה גם שר אוצר נהדר. לכן אני אומר, חבר'ה, אל תמהרו לקטלג אנשים ולשים להם תוויות, תנו להם את ימי החסד שלהם, תנו להם את היכולת להראות שהם באמת עושים טוב לכל אזרחי ישראל, ואולי אנשים באמת ישנו את דעתם. כבר עכשיו לקבוע מי יהיה מה? בעיני זה לא ראוי ולא מכובד".

שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה! תרבות, ינואר 2023. ראובן קסטרו
"בן גביר אחראי ולא קיצוני". זוהר/ראובן קסטרו
"אנחנו אוהבים את איתמר בן גביר ואוהבים את בצלאל סמוטריץ', ואני בטוח שכל הספקולציות שיש לגביהם יופרכו. במרוצת הזמן יגלו שבן גביר הוא בנאדם מאוד אחראי, מאוד ענייני ולא קיצוני כמו שמציגים אותו. ואני חושב שסמוטריץ' יתגלה כאדם מאוד רציני ומקצועי"

על רקע הרפורמה בתחום המשפט, המהפכה ויש אומרים הפיכה ושינוי שיטת הממשל, אלן דרשוביץ, פרופ' למשפטים באוניברסיטת הרווארד ומגדולי התומכים בנתניהו אמר כי "תוכנית הרפורמה המשפטית אמורה לחזק את הדמוקרטיה, אבל היא פוגעת בזכויות האזרח וזכויות המיעוט. אם הייתי יכול - הייתי מצטרף להפגנה בתל אביב".

"זכותו. עמדתו בהחלט נשמעה היטב גם בארץ וגם בעולם. אבל אני יכול לומר כך - אני חושב שבסוף יריב לוין הביא רפורמה מאוד מאוזנת. אנשים שוכחים פרט קטן שהוא אמר, שאם ירצו לפסול חוק, יתכנס הרכב רחב של בית המשפט העליון וברוב מוחלט או פה אחד יוכל לפסול חוקים. זה אומר ששום חקיקה קיצונית לא באמת תקרה כאן, כי שופטי בית המשפט הם אנשים מאוד הגיוניים, הם יודעים לשים לב למהלכים קיצוניים מאוד, ובמקום שיהיה מצב שבו נפסל חוק כל כמה חודשים, יפסל חוק כל כמה שנים".

מעט מאוד חוקים נפסלו בישראל.

"אומרים שנמצאו רק 22 חוקים. אבל אף אחד לא מדבר על מספר החוקים שבית המשפט שלח את הכנסת לתקן. הוא בעצם רמז, על סף האיום, שאם לא נתקן הוא יפסול. אז לבוא ולומר שרק 22 חוקים נפסלו זה לא אובייקטיבי ונכון. האקטיביזם השיפוטי, שהלך וגבר בשנים האחרונות, זה משהו שאנחנו חייבים לעצור".

שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה!תרבות, ינואר 2023. ראובן קסטרו
"האיזון - בחירות כל ארבע שנים". מיקי זוהר/ראובן קסטרו
שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה!תרבות, ינואר 2023. ראובן קסטרו
"לא אשלול תקציב מיצירה עם עירום אמנותי". מיקי זוהר/ראובן קסטרו

המהפכה המשפטית של לוין, בגיבוי מלא של הנאשם נתניהו, תגרום לכך שהממשלה תשלוט גם בכנסת וגם בבתי המשפט. ונראה שלא יישארו שום איזונים ובלמים שחייבים להיות בדמוקרטיה.

"האיזון הראוי ביותר בהליך דמוקרטי מבחינתי הוא בחירות כל ארבע שנים".

ויהיו עוד בחירות דמוקרטיות בישראל?

"זה לא ישתנה, עזבו, אל תיפלו לקונספרציות האלה. אנחנו לא אנשים קיצוניים. אנחנו דמוקרטיים יותר מהשמאל. אני אומר לכם באופן מפורש. הערכים הדמוקרטיים והליברליים שלנו בימים הם יותר גדולים וחזקים מאלו שבשמאל. אנחנו משתייכים למפלגה שיש בה פריימריז. בשאר המפלגות אין אפילו פריימריז, אין שם בחירות, יש אחד שמחליט. אצלנו 140 אלף מחליטים. אז בעניין דמוקרטיה, האמינו לי שאתם יכולים לסמוך על הערכים הדמוקרטיים שלנו. פעם בארבע שנים יהיו כאן בחירות והעם יחליט אם טוב לו, או לא טוב לו. אין שום סיבה שכשמישהו נמצא בהנהגה הוא לא יהיה במצב שבו הוא יוכל למשול ולהביא לידי ביטוי את האג'נדות שלו. כשהשמאל בהנהגת המדינה - הכל בסדר, לא צריך את פסקת ההתגברות. כי אז יש לו גיבוי תקשורתי. המערכת המשפטית הרבה יותר חיובית כלפי הממשלה. כשהימין עולה לשלטון יש עוינות תקשורתית ויש עוינות משפטית".

בנט זה שמאל?

"בנט הלך עם השמאל".

סער וליברמן?

"מרצ, מפלגת העבודה, ברוך השם היה שם הרבה מאוד שמאלנים, יותר שמאל מימין. וכשיש יותר שמאל מימין אז השמאל שולט".

לקינוח, איזה מחזה של צ'כוב אתה הכי אוהב?

"במסגרת תפקידי כשר התרבות והספורט אני מקווה שיזמינו אותי להרבה מאוד מחזות של צ'כוב, שאני אוכל להשתתף בהם ולהנות מהתכנים המיוחדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully