וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סידר נגד הקרנת "הערת שוליים" בכנס הליכוד: "הסרט נגנב"

שני גורקביץ'

27.10.2011 / 9:48

הקרנת "הערת שוליים" בכנס צעירי המפלגה בניו יורק עורר את זעמו של הבמאי וחשף שרשרת כשלים בין משרד התרבות וקרן הקולנוע. מי אשם?

המועמד הישראלי לטקס האוסקר, "הערת שוליים" של יוסף סידר, הוקרן אמש (רביעי) בניו יורק במסגרת כנס של צעירי הליכוד. ההקרנה התקיימה ללא אישור יוצר הסרט מה שעורר את זעמו של סידר, שכן מדובר בסרט שנרכש להפצה על ידי חברת סוני ואמור לצאת לאקרנים בארצות הברית רק בפברואר. עם היוודע דבר ההקרנה הטיח סידר האשמות חריפות בשרת התרבות, לימור לבנת, אך בהמשך התברר כי הסיפור מורכב הרבה יותר, והאחריות נופלת בין מספר גורמים שונים.

"הסרט הוקרן ללא רשותי ובניגוד לרצוני, וללא התחשבות נאותה ביוצרי, מפיקי ומפיצי הסרט ובאופן בו יש לחשוף סרטים בשטח שיש בו מפיץ שטרם הוציא את הסרט", כותב סידר בחשבון הפייסבוק שלו ושל אשתו, העיתונאית ורד קלנר. הבמאי המשיך ותלה את האשמה בנציגת הליכוד הבכירה בכינוס: "הגברת לבנת, שרת התרבות שלנו, גנבה את הסרט שלי בכל מובן של המילה, וניצלה את כוחה כשרה בישראל כדי לנצל אותי ואת שותפי".

יוסף סידר: "הסרט נגנב בכל מובן של המילה" - לחצו להגדלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאוד לא נעים. דבריו של יוסף סידר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כל העניין הזה ציער אותי מאוד. אני מקווה שזה לא חלק מסדרת הקרנות שהגברת לבנת מתכננת עם הסרט שלי, שאין לה כל זכות להקרין", הוסיף הבמאי. הסרט, שזכה בחודש שעבר בפרס אופיר, הוקרן בבכורה בינלאומית וקטף את פרס התסריט בפסטיבל קאן האחרון, שם גם נרכש להפצה באירופה ובארצות הברית. פרט להקרנה בניו יורק ולהקרנות בארץ, הוקרן "הערת שוליים" באופן חד-פעמי במסגרת פסטיבל הקולנוע האחרון בניו יורק. "שרת התרבות שלי מקרינה את הסרט שלי באופן בלתי חוקי כדי לגייס כסף עבור משהו שאיני תומך בו. האם הדברים יכלו להיות מביכים ומגוחכים יותר מזה?", סיים סידר.

בעקבות האשמותיו של סידר ומבדיקת וואלה! תרבות, עולה שרשרת כשלים שבסופה הגיע לכנס עותק "הערת שוליים", הכולל כתוביות ומתאים לשיטת השידור האמריקאית. על פי הבדיקה, עולה כי מקור הבעיה הוא בין משרד התרבות לקרן הקולנוע הישראלי שתמכה בהפקתו.

"מנהלת מחלקת הקולנוע במשרד התרבות, אתי כהן, התקשרה לדוד ליפקינד (מנהל ההפקות והכספים של הקרן - ש.ג.) ואמרה לו שהשרה מבקשת עותק של 'הערת שוליים' כדי להקרין אותו בפני מספר מצומצם של אנשים בהקרנה סגורה שאין לה שום אופי מסחרי", מספר מנכ"ל הקרן, כתרי שחורי, שבירר את הדברים עם ליפקינד השוהה באוקריאנה. "הוא אמר לאתי כהן שזה בעייתי ושהמפיקים לא מוכנים, כיוון שזה לא מקובל".

שחורי ציין כי בחוזה ההפקה של הקרן ישנו סעיף המאפשר לעשות שימוש בסרט במקרים לא מסחריים, ולטובת מדינת ישראל. "ליפקינד נסע למסור את העותק באופן אישי כי החרדה היתה שלא ייעשה חס וחלילה סיכוי לפיראטיות", סיפר שחורי, "נאמר לאנשיה של השרה לנהוג במשנה זהירות, ו-וידאנו מי מחזיק את העותק. איש לא העלה בדעתו את כל מה שקרה כתוצאה מזה".

לימור לבנת. אביב חופי
לא היתה מעורבת אישית. השרה לבנת/אביב חופי

שחורי הדגיש כי העותק ניתן על בסיס הבטחה של הקרנה חד-פעמית, בפני קבוצה קטנה של סטודנטים, בנוכחות השרה, וללא הקשר פוליטי או כלכלי. "אנחנו קרן ציבורית, ואם בא שר ואומר 'אני רוצה לעשות הקרנה לשימוש ציבורי או ממלכתי' אז מאפשרים את זה. מעולם לא נאמרה בשום מקום מה המטרה שלשמה זה הלך. לא ראיתי את ההזמנה להקרנה, או כמה אנשים היו בה, אבל אני לוקח על עצמי את כל האחריות. הלכנו עם מה שנאמר לנו".

"אני מבין את סידר", אומר שחורי, "אני מאוד בעדו, כי הסרט הזה הוא במצב כל כך רגיש. החרדה שלו היא במקום וגם הכעס שלו. מעצם העובדה שזה הוקרן לפני שזה יצא לבתי הקולנוע, כי חברת סוני שרכשה את הסרט לאמריקה שילמה הרבה כסף ורוצה לשלוט בגורל של הסרט".

מלשכת השרה לימור לבנת נמסר כי השרה לא היתה מעורבת בפעילות בשום שלב, וכי הדבר טופל בדרגים המקצועיים המוסמכים לכך, כלומר בין מחלקת הקולנוע במנהל התרבות לבין הקרן לקולנוע ישראלי: "השרה לימור לבנת לקחה חלק בכנס הסברה של צעירי הליכוד בניו יורק. מארגני הכנס פנו למשרד התרבות על מנת שיסייע בידם להקרין את הסרט 'הערת שוליים' בפני פורום של 20-24 סטודנטים יהודים בניו-יורק. הפנייה עברה למחלקת הקולנוע של המשרד וזו פנתה לקרן לקולנוע שהעבירה עותק מהסרט מתורגם לאנגלית תוך הגבלת הקרנתו למספר צופים מצומצם באופן חד פעמי, כפי שאכן קרה.

חשוב להדגיש כי השרה לבנת לא היתה מעורבת כלל בבקשה לקבל את עותק הסרט ובוודאי שלא ניצלה את מעמדה או את קשריה לשם הקרנתו. יודגש עוד כי בשום שלב לא הובא לידיעת מחלקת הקולנוע של המשרד שיוצרי הסרט מתנגדים להקרנתו החד פעמית בכנס ההסברה.

צר לנו על דברי יוסף סידר, יוצר הסרט. הפנייה נעשתה באופן רשמי ומסודר וללא כל כוונה לפגוע במי מיוצרי הסרט".

את תגובתו של יוסף סידר, השוהה בלונדון, לא ניתן היה להשיג.

כתבות נוספות על "הערת שוליים:
"הערת שוליים" יטייל לאוסקר? לא כל כך מהר
מיכה לבינסון, כוכב "הערת שוליים": "צריך לנשוך את היד שמסבסדת"
"הערת שוליים" הוא סרט מצוין למרות כמה בעיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully