וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 21: מחלוקת קשה סביב פרסי הוגו לספרות מד"ב ופנטזיה

13.4.2015 / 0:00

קבוצות שמרניות שלא אהבו את ההתמקדות בספרי ז'אנר הנוגעים למיעוטים שונים, יצרו הטיה בהצבעות לטובת ספרים נידחים שדחקו את רגליהם של ספרים אחרים מדוברים וחוללו סערה. בנוסף ג'יי קיי רולינג לא פוסלת המשך לספרי "הארי פוטר" ועוד חדשות ספרות

מחלוקת קשה סביב פרסי הוגו לספרות מדע בדיוני ופנטזיה

פרס הוגו הוא הפרס הנחשב ביותר לספרות המדע הבדיוני והפנטזיה והוא מוענק בכל שנה מאז נוסד בשנת 1955; אולם בשנים האחרונות ישנה מחלוקת הולכת וגוברת סביב הפרס והיא הגיעה לשיאה בחודש האחרון בעקבות פרסום המועמדים שנבחרו לרשימה הקצרה של הפרס.

לפני כשלוש שנים החלו לקום קבוצות המשתייכות לימין השמרני שטענו כי תחום המד"ב והפנטזיה הפך לפוליטי מדי, כיוון שהקהילה הספרותית של הז'אנר מרוממת ומהללת אך ורק סופרים המשתייכים למיעוטים שונים (שחורים, היספאנים, נשים, הומוסקסואלים וכד') או סופרים שכותבים משלים פוליטיים העוסקים במיעוטים כאלה.

שתי קבוצות כאלה, ה-Sad Puppies וה-Rabid Puppies, החליטו לנקוט ביוזמה אקטיבית כדי לשנות את המגמה הזו, ולשם כך ארגנו קבוצות מצביעים שיצביעו לרשימת מועמדים מוכנה שמורכבת מספרים שקלעו לטעמן. כשהרשימה הקצרה של הפרס פורסמה, נדהמו חברים רבים בקהילת המד"ב והפנטזיה מהיעדרם של ספרים מדוברים וחשובים ברשימה, ובהימצאותם של ספרים שוליים באופן יחסי. "במשותף, שני הקמפיינים האלה השתלטו לגמרי על רוב הקטגוריות בהוגו השנה", מסביר דידי חנוך - מתרגם, עורך, עיתונאי ואיש מד"ב ותיק. "היו מועמדים שביקשו להיות מוסרים מהרשימה, והיו כאלה שלדבריהם לא היה להם מושג שזה קורה עד אחרי שהוכרז שהם מועמדים".

מבקר הספרות פיליפ סנדייפר, למשל, הביע את תדהמתו כשפורסמה הרשימה הקצרה של הפרס, ואמר כי ההוגו "נחטף בהצלחה בידי ניאו-פשיסטים". רבים הגיבו בצורה דומה, אולם כשגם הסופר ג'ורג' ר.ר. מרטין ("משחקי הכס") – אולי הסופר המפורסם ביותר כיום בז'אנר הפנטזיה – החליט להביע דעתו בנושא, הוויכוח יצא מגבולות קהילת הפנטזיה והמד"ב, והחל לעניין את כלי התקשורת הגדולים.

"הדבר האחרון שאני רוצה לעשות... הדבר האחרון שאני צריך לעשות... הוא להתערב במחלוקת הסוערת שהתעוררה בעקבות דפוסי ההצבעה לפרס הוגו", כתב מרטין בבלוג שלו. "זה קרב מכוער, וכל מי שמדבר כנגד אחד הצדדים מסתכן במתקפה אלימה. זה לא כיף להיות מותקף. זה מעלה את לחץ הדם ויוצר דחף לתקוף בחזרה. אבל הייתי חלק מהקהילת המדע הבדיוני רוב חיי ופרס הוגו חשוב לי מאוד, ולא אעמוד בצד ואשתוק בזמן שהוא מותקף".

מרטין המשיך והסביר כי אמנם המהלך שבוצע הוא חוקי, וזהו לא הקמפיין הראשון שמתקיים במסגרת פרסי הוגו, "אבל דברים רבים יכולים להיות חוקיים, ובכל זאת רעים... וזה אחד מהם מנקודת מבטי", הוא כותב. "אני חושב ש-Sad Puppies קלקלו את פרסי הוגו, ואני לא בטוח אם אי פעם אפשר יהיה לתקן אותו".

הוא הביע גם חשש שפרסי הוגו לעולם לא יוענקו יותר לספרים הטובים ביותר, אלא רק לקמפיין ההצבעה הטוב ביותר. "אם Sad Puppies היו רוצים להקים פרס משלהם שיוענק ל'ספר המדע הבדיוני השמרני הטוב ביותר', או 'אופרת החלל הטובה ביותר', או 'ספר המדע הבדיוני הצבאי הטוב ביותר' [...], לא נראה לי שמישהו היה מתנגד לזה [...] אבל זה לא מה שהם עושים כאן. נראה שהם בעיקר רוצים לקחת את פרס ההוגו ולהפוך אותו לפרס שלהם".

כעת מתלבטים חברים רבים בקהילת המד"ב והפנטזיה כיצד לפעול בהמשך אל מול ההשפעה ההולכת וגוברת של קבוצות ימניות ושמרניות. "השנה המגמה הבולטת ביותר היא להצביע No Award בקטגוריות שמלאות במועמדי הקמפיין", אומר דידי חנוך ומסביר שאם רוב המצביעים יבחרו באופציית No Award, הפרס באותה קטגוריה לא יחולק. חנוך עצמו השיק יוזמה שאמורה לעזור לשקם את הפרס - הוא פתח עמוד ב-Wikia (אתר המאפשר לכל אדם להוסיף לו תוכן) תחת השם "The Hugo Nominees 2016", שבו אנשים יכולים להכניס שמות של יצירות וסופרים שהם חושבים שצריכים להיות מועמדים לפרס בשנה הבאה. "כך יהיה קל יותר לאנשים למצוא מועמדים להצביע להם ולזכור סיפורים שאהבו", הוא מסביר.

ג'ורג' ר. ר. מרטין, משחקי הכס. Alberto E. Rodriguez, GettyImages
בנוסף לכל הצרות הם גם מנעו מג'ורג' ר. ר. מרטין להמשיך לכתוב את "רוחות של חורף"/GettyImages, Alberto E. Rodriguez

ג'יי קיי רולינג אמרה בראיון כי היא לא פוסלת לחלוטין להמשיך את ספרי הארי פוטר בעתיד

בראיון לתוכנית האמריקאית "Today" ששודר בסוף השבוע האחרון, אמרה רולינג כי למרות שאין לה תוכניות להמשיך כרגע את סדרת ספרי הארי פוטר, היא יכולה לחזור בעתיד לכך אם יתעורר בה חשק לעשות זאת.

"אני לא כותבת המשך להארי פוטר בימים אלה", אמרה רולינג בריאיון. "תמיד אמרתי שלא אצהיר שבטוח לא אעשה זאת [...] כי אני לא רואה למה אני צריכה להצהיר דבר כזה. אתה יודע, זה העולם שאני יצרתי, ואולי ארצה לחזור אליו. במובן מסוים אני כבר חוזרת אליו".

בינתיים רולינג עובדת על תסריט לסרט הראשון בטרילוגיית "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" (שיצא לאור במסגרת סדרת ספרי בת של "הארי פוטר"). בסוף השבוע לוהק אליו הכוכב הראשי, אדי רדמיין ("התיאוריה של הכל"), והסרט צפוי לצאת לאקרנים ב-2016.

סלמן רושדי נתפס ברשת החברתית מדרג ספרים קלאסיים בציונים נמוכים

גולשים באתר Goodreads (רשת חברתית לחובבי ספרים) החלו לעקוב אחרי המלצותיו של משתמש חדש – הסופר הנודע סלמן רושדי. הם הופתעו לגלות כי רושדי מדרג ספרים עטורי שבחים בציונים נמוכים (האתר מאפשר לתת לכל ספר בין כוכב אחד לחמישה כוכבים). כך למשל דירג רושדי את הספר זוכה פרס הפוליצר "אל תיגע בזמיר" של הרפר לי בשלושה כוכבים בלבד, ואילו את הספר "ג'ים בר המזל" של קינגסלי אמיס דירג בכוכב אחד. גם הספרים " The Death of the Heart" מאת אליזבת בואן ו-"Zuleika Dobson" מאת מקס בירבום זכו לדירוגים נמוכים.

כשהגולשים כתבו לרושדי באמצעות מערכת האתר והביעו את פליאתם מהדירוגים הנמוכים שנתן לספרים מפורסמים, חשובים ואהובים, הסופר טען כי הוא מסרב להצדיק את הדירוגים שלו, ושהוא מאשים את הפעולה הטיפשית של דירוג הספרים בבורות הטכנולוגית שלו. "אני כל כך מגושם לפעמים בכל מה שקשור לתפעול העולם החדש הזה של הרשתות החברתיות", כתב רושדי בתגובה לגולשים. "חשבתי שהדירוגים האלה נועדו כדי להסביר למערכת על איזה ספרים כדאי להמליץ או לא להמליץ לי, וחשבתי שהם חסויים. מסתבר שהם היו פומביים. טיפש שכמוני. ובכן, אני לא אוהב את הכתיבה של קינגסלי אמיס [...] אני לא חייב להסביר או להצדיק. מותר לחשוב ככה".

בהמשך, כשהסיפור החל לתפוס תאוצה ברשתות החברתיות, הגיב רושדי גם לפנייה של האינדיפנדנט וביקש שלא לייחס חשיבות גדולה לפעולות שלו באתר. "סתם השתעשעתי וניסיתי את האתר", הוא הסביר לעיתון, "בבקשה אל תקחו את הדירוגים האלה ברצינות רבה מדי".

עוד באותו נושא

שנה לחוק הספרים: הקהילה הספרותית מגיבה על הדו"ח

לכתבה המלאה
הסופר סלמן רושדי – ניו יורק, ספטמבר 2014. AP
מגושם. סלמן רושדי/AP

לאחר שהתעוררה ביקורות ציבורית, שירות הדואר בארצות הברית הודה שהציטוט המופיע על הבול החדש לכבודה של המשוררת והסופרת מאיה אנג'לו, לא נכתב על ידה

רשות הדואר האמריקאית פרסמה בשבוע שעבר בול חדש לכבוד הסופרת והמשוררת מאיה אנג'לו שהלכה לעולמה בשנה שעברה, ובו הופיעה תמונתה לצד הציטוט "A bird doesn't sing because it has an answer, it sings because it has a song" ("ציפור לא שרה בגלל שיש לה תשובה, היא שרה בגלל שיש לה שיר").

לאחר פרסומו של הבול פנתה סופרת הילדים ג'ואן וולש אנגלונד לוושינגטון פוסט וטענה כי הציטוט נלקח (בשינוי קל) מספר שירה שכתבה בשם "A Cup of Sun" ופורסם בשנת 1967. הציטוט הזה מיוחס לאנג'לו כבר זמן רב, ובשנת 2013, כשהנשיא אובמה העניק לאנג'לו את מדליית האמנויות והרוח, הוא השתמש בעצמו בציטוט הזה כשהציג את יצירתה של אנג'לו. הסיבה לבלבול נובעת מהדמיון לשם הספר הנודע של אנג'לו – "ידעתי למה הציפור הכלואה שרה" - שמספר את סיפור חייה.

ברשות הדואר הגנו בתחילה על הציטוט וטענו כי הוא מיוחס לאנג'לו, אבל לאחר שהוושינגטון פוסט עימתו אותם עם ספר השירה שכתבה אנגלונד, הם החליטו לקבל את הטענה. "אם היינו יודעים על כך לפני כן", הגיבו ברשות הדואר לפנייה של הוושינגטון פוסט, "היינו מחליפים את הציטוט באחד מהמשפטים הרבים האחרים שכתבה אנג'לו". בהמשך מסרה רשות הדואר כי היא לא מתכוונת להוציא מהדורה חדשה של הבול עם ציטוט אחר.

אנגלונד מצידה אמרה שהיא אוהבת מאוד את יצירתה של אנג'לו, והפרשה לא מעסיקה אותה במיוחד.

בול דואר מאיה אנג'לו. AP
בול במחלוקת/AP

ספר ילדים שכתבה המלכה ויקטוריה כשהייתה בת 10 יראה אור לראשונה

הספר, ששמו "The Adventures of Alice Laselles by Alexandrina Victoria Aged 10 and 3/4" ("הרפתקאותיה של אליס לייסלס מאת אלכסנדריה ויקטוריה בת ה-10 ו-3/4"), נכתב במחברת צנועה ואדומה שנמצאת בארכיון המלכותי של ארמון ווינזדור, ועד היום הייתה ידועה רק למתי מעט. הוא מספר את סיפורה של ילדה בת 12 שנשלחת לפנימיה נגד רצונה לאחר שאביה מתחתן בשנית.

המלכה לעתיד, שחיה בין השנים 1819-1901, כתבה את הספר במסגרת מטלה שקיבלה בשיעור אנגלית, וע"פ המומחים שקראו אותו ניכר בו כשרון ספרותי לא מבוטל. "אם ויקטוריה לא הייתה מיועדת למלוכה", כתבה סופרת הילדים ז'אקלין ווילסון בהקדמה לספר, "אני חושבת שהיא יכולה הייתה להיות סופרת יוצאת מן הכלל".

הספר יפורסם ב-8 ביוני בהוצאת Royal Collection Trust.

המלכה ויקטוריה. Creative Commons
מלכה וסופרת/Creative Commons

סדרת ספרי "המגדל האפל" שכתב סטיבן קינג תעובד לקולנוע ולטלוויזיה

שיתוף פעולה בין חברות סוני ו-MRC אמור להביא למסכי הקולנוע והטלוויזיה את סדרת ספרי הפנטזיה "המגדל האפל" שכתב סטיבן קינג.

סדרת הספרים שהכילה שבעה כרכים (קינג החל לכתוב אותה בשנת 1982 וסיים את הכרך האחרון בשנת 2004), הייתה אמורה לעבור עיבוד קולנועי כבר לפני עשר שנים ע"י אולפני יוניברסל שאף החתימו את השחקן חבייר בארדם, אולם הפרוייקט לא יצא לבסוף לפועל מטעמי תקציב (תוכננו במקור שלושה סרטים לצד סדרת טלוויזיה). גם אולפני וורנר בראדרס שהיו מעוניינים להפיק את העיבוד הקולנועי לסדרת הספרים, ויתרו עליו בסופו של דבר.

כעת סוני ו-MRC החליטו לחבור כדי להוציא לפועל את הפרוייקט השאפתני, וההוליווד ריפורטר מדווח כי גם סטיבן קינג עצמו מרוצה מההתפתחויות האחרונות. "אני שמח ש'המגדל האפל' סוף סוף יופיע על המסכים", הוא אמר בהודעה שנמסרה לעיתונות.

סטיבן קינג. Peter Kramer, AP
סף סוף/AP, Peter Kramer

ספרייתו האישית של ז'אק דרידה, המכילה למעלה מ-13 אלף ספרים, נרכשה ע"י אוניברסיטת פרינסטון

דרידה, פילוסוף צרפתי ממוצא יהודי-אלג'יראי שנחשב לאבי תורת הדקונסטרוקציה, הלך לעולמו בשנת 2004. כעת רכשה אוניברסיטת פרינסטון האמריקאית את ספרייתו שמכילה 13,800 ספרים. הלוס אנג'לס טיימס מדווח כי רבים מהספרים מלאים בהערות בכתב ידו של דרידה. בעבר הוא התבטא בנושא ואמר שספריו חושפים "עקבות אלימות של חריטות עיפרון, סימני קריאה, חצים וקווים מדגישים".

הספרים עוברים כעת תהליך מיון ושימור, ויהיו זמינים בקרוב לשימושם של הסטודנטים והחוקרים במסגרת המחלקה לספרים נדירים של ספריית אוניברסיטת פרינסטון.

בעליה של כלבה שאכלה ספר מהספרייה כתבה בשמה מכתב התנצלות

אחת המזכירות בספריית בית ספר תיכון בארה"ב שאלה ספר מהספריה, וגילתה בהמשך שהכלבה שלה, מיס מייבל, נגסה בחלקים ממנו.

היא החליטה לכתוב מכתב התנצלות לספרנית בית הספר, הגברת שמידט, בשמה של מיס מייבל. "גברת שמידט", כתבה מיס מייבל, "אמא שלי החביאה ממני את הספר, אבל אני יכולה להריח זוכה פרס פוליצר מקילומטרים. למען האמת, מצאתי את סוף הספר מאכזב למדי (כפי שאת יכולה לראות). עשיתי טובה לכל הקוראים העתידיים של הספר. אמא שלי אומרת שהנזק לספר יירד מהתקציב החודשי שלי (חסכתי לקולר חדש). אני מצטערת. מיס מייבל".

הבן של גברת שמידט הספרנית, הוא שהעלה את הסיפור ואת התמונה לאתר Reddit ושם הסביר כי אמא שלו לא מוכנה לגלות לו את שם הספר שנאכל, כי לטענתה הביקורת של מיס מייבל לא הוגנת. "זה ישאר ספר של זוכה פרס פוליצר חסר שם", אמרה גברת שמידט לבנה.

כלבה אכלה ספר. imgur.com / reddit.com, צילום מסך
כמה מביך. מיס מייבל והספר האכול/צילום מסך, imgur.com / reddit.com

הוצאת ידיעות ספרים החליטה להקדיש את חודש אפריל לספרי ביכורים

ידיעות ספרים, יחד עם שתיים מהוצאות הבת שלה - "אחוזת בית" ו"ליריקה" - החליטה להוציא לאור בחודש אפריל אך ורק ספרי ביכורים. לדברי ראשי ההוצאה, ההחלטה להקדיש חודש שלם לכך נבעה מהפגיעה הישירה והאנושה של חוק הספרים בסופרי הביכורים. מלבד ההחלטה שלא להוציא לאור במשך החודש הזה ספרים מתורגמים או ספרים של סופרים ותיקים, על מנת לאפשר חשיפה משמעותית לספרי הביכורים, הוחלט בהוצאה גם להשקיע כסף בשילוט חוצות – מהלך תקדימי בכל הקשור לספרי ביכורים.

שבעה ספרים יראו אור במסגרת הפרוייקט, כשכל אחד מהם יתומחר ב-58 ש"ח לספר (מחיר שנחשב נמוך מהממוצע). הספרים הם: "בחברת נערות" מאת מרב אריה (ידיעות ספרים); "אחיות אחיות" מאת רחל שליטא (ליריקה); "לפני ואחרי בני ברק סיטי" מאת אביטל ז'נט קשת (ידיעות ספרים); "האהבה הכי גדולה בעולם" מאת שירה כרמי (אחוזת בית); "כתונת משחק" מאת תמי שני (אחוזת בית); "עריק" מאת עילי ראונר (ידיעות ספרים); "הדייר מהקומה השנייה" מאת עפי גור-ארי (אחוזת בית).

מהוצאת ידיעות ספרים נמסר כי הם מתכוונים להפוך את הפרוייקט הזה למסורת, ולהקדיש בכל שנה את חודש אפריל לספרי ביכורים.

חדשות בשורה

* זוכה פרס פן-פוקנר לספרות לשנת 2015 הוא הסופר אקטיוס ליש על ספרו "Preparation for the Next Life". הפרס יזכה את ליש בסכום של 15 אלף דולר.

* ספרו האחרון של טרי פראצ'ט שהלך לעולמו בחודש שעבר יראה אור בספטמבר הקרוב. הוא יהיה הספר ה-41 במספר בסדרת ספרי הפנטזיה שלו - "עולם הדיסק".

* הסופרת אליסון פירסון חתמה על חוזה להוצאת ספר המשך לספרה "אין לי מושג איך היא עושה את זה" שיצא לאור בשנת 2002. הספר יראה אור בסתיו 2016 בהוצאת St. Martin's Press.

* מאמנה לשעבר של מנצ'סטר יונייטד, סר אלכס פרגוסון, חתם על חוזה להוצאה לאור של ספר שיעסוק במנהיגות. הוא יראה אור בסתיו הקרוב, וזהו ספר שלישי שמוציא לאור פרגוסון לאחר שפרסם שתי אוטוביוגרפיות בשנת 2000 ובשנת 2013.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully