וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזקות מהרוח: האלבומים הנשיים הטובים ביותר שנותרו מחוץ למצעד

29.3.2018 / 9:10

פרויקט מיוחד: אחרי שסקרנו את 30 האלבומים הנשיים הגדולים ביותר, כפי שנבחרו על ידי פאנל מורחב של נשים בלבד, הגיע הזמן לתת כבוד גם לכמה אלבומים נשיים מצויינים שלא הצליחו להתברג לרשימה

עריכת וידאו:ניר חן

"חזקות מהרוח" הוא פרויקט הצדעה למוזיקאיות הישראליות הגדולות של כל הזמנים. בסוף חודש האישה, ולקראת יום העצמאות ה-70, הגשנו כאן דירוג של 30 האלבומים האהובים ביותר שמאחוריהם - או נכון יותר, במרכזם - פועלות נשים, כפי שדורגו על ידי נשים בלבד: מומחיות, עיתונאיות, מבקרות ונשות תרבות. לסיום הפרויקט, הרשימה המוגשת היום מוקדשת ל-20 אלבומים נוספים שלא נכנסו לדירוג, שאנחנו מרגישים שחייבים לציין אותם בשיחה, לפחות בקצרה, ולתת להם את הכבוד המגיע להם על תרומתם למוזיקה הישראלית. הרשימה הזאת מופיעה בסדר כרונולוגי, לפי שנת יציאת האלבומים, ולא לפי סדר חשיבות כלשהו.

עוד בנושא:

האלבומים הנשיים הטובים בישראל: 10 הגדולים
האלבומים הנשיים הטובים בישראל: מקומות 11-20
האלבומים הנשיים הטובים בישראל: מקומות 21-30

שושנה דמארי - כלניות (1960)

בכמה מילים: זה האלבום המזוהה מכל (והשיר המזוהה מכל) עם המבצעת הכי גדולה של ימי ראשית המדינה. דמארי ביצעה את "כלניות" והקליטה אותו כבר בשנות ה-40, אבל למעלה מעשור לאחר מכן כינסה אותו ביחד עם להיטים רבים אחרים מהתקופה, כמו "מול הר סיני", "לאור הזכרונות", "הורה ממטרה" ו"לילה לילה". קולה העמוק של הזמרת ילידת תימן הוא קולן הנאמן ביותר של השנים ההן.

רגע בלתי נשכח:

יפה ירקוני - באב אל וואד (1966)

בכמה מילים: כמעט 20 שנה אחרי שהופיעה במסגרת החישטרון במלחמת העצמאות, כינסה ירקוני בתקליט הזה כמה מההמנונים הכי גדולים שליוו את אותה מלחמה: "האמיני יום יבוא", "הרעות", "הפרוטה והירח", "דודו", "היו זמנים" וכמובן שיר הנושא בגרסתו המוכרת מכל. כך התקבעה ירקוני בתודעה כזמרת המלחמות.

רגע בלתי נשכח:

צילה דגן - צילה דגן (1970)

בכמה מילים: אחד מאלבומי הבכורה המשובחים שיצאו כאן שייך לדגן, שלמרבה הצער לא הקליטה הרבה לאחריו. ההגשה מלאת הנשמה של דגן המנוחה הייתה צלולה ומיוחדת, והיא הפיחה חיים בשירים של לאה גולדברג כמו "ולא היה בינינו אלא זוהר", "יום בו יקום" ואחרים, בעיבודים עשירים ובלתי נשכחים.

רגע בלתי נשכח:

רבקה זהר - רבקה זהר (1970)

בכמה מילים: מהקולות הגדולים שנשמעו כאן, קול שהימם שוב ושוב את שומעיו. אחרי שהשתחררה ככוכבת להקת חיל הים, אלבום הבכורה שלה העניק לה את תואר זמרת השנה בפעם השנייה ברציפות - הישג שאף זמרת לא רשמה לפניה. האלבום הזה כולל כמה להיטי ענק, ובראשם "בן יפה נולד", "אוריאנה" ו"זמר שלוש התשובות".

רגע בלתי נשכח:

מירי אלוני - מונה ליזה של המאה העשרים (1973)

בכמה מילים: גם מירי אלוני יצאה בראשית שנות ה-70 לקריירה אזרחית מתוך להקה צבאית וכבשה את הרדיו והקהל בסערה. אחרי אפיזודה קצרה כאחת מזמרות הרוק הראשונות בישראל (בלהקת אחרית הימים ובהקלטות המוקדמות של חברי כוורת), הגיע "מונה ליזה של המאה העשרים" - מהאלבומים הכי טובים של התקופה - עם קלאסיקות כמו "הבלדה על חדווה ושלומיק", "להיות לבד", "אהבת איתמר בן אב"י", וגם הלהיטים שלה מלהקת הנח"ל - "הבן יקיר לי" ו"בהיאחזות הנח"ל בסיני".

רגע בלתי נשכח:

רותי נבון - רותי נבון (1974)

בכמה מילים: נבון היא חלוצה של הפופ ומוזיקת הנשמה בישראל, שהקדימה את זמנה בשנים רבות ולא נחגגת מספיק. אלבום הבכורה שלה הציג הבטחה ענקית, עם כמה מהלהיטים האהובים של התקופה: "גשם בעיתו", "בין האצבעות" ו"חשמל זורם בכפות ידיך".

רגע בלתי נשכח:

נעמי שמר - על הדבש ועל העוקץ (1981)

בכמה מילים: בשלב זה של הקריירה שלה, שמר כבר הייתה יוצרת מבוססת, אהובה, מוערכת ומקובלת, ובכל זאת ההקלטות שלה מראשית שנות ה-80 הפכו לאהובות במיוחד ומזוהות במיוחד עם יצירתה. שמר לא הרבתה להקליט בעצמה את שיריה, והם התפרסמו בדרך כלל בידי מבצעים אחרים, וגם על הרקע הזה "על הדבש ועל העוקץ" נדמה כאישי במיוחד. בין המנוניו: שיר הנושא שנכתב לאחותה, "אומרים ישנה ארץ", "שירת העשבים" ואחרים.

רגע בלתי נשכח:

אסתר שמיר - במקום הכי נמוך בתל אביב (1982)

בכמה מילים: האלבום שפרץ דרך עבור נשים ברוק הישראלי, וסימן את ראשית הפריחה של יוצרות בז'אנר הזה. שמיר היא גם זמרת הרוק הישראלי הראשונה ששרה חומרים משלה. שיר הנושא של האלבום הזה הוא בלתי נשכח.

רגע בלתי נשכח:

ירדנה ארזי - אתה לי ארץ (1984)

בכמה מילים: יש מעט מאוד זמרות בישראל עם קריירה מפוארת כמו של ירדנה ארזי, שמשלה במשך עשורים בזרם המרכזי של המוזיקה הישראלית. בראשית שנות השמונים היא שרה כמה מהבלדות הכי עוצמתיות שיצאו כאן (כמו שיר הנושא, למשל), וב"אתה לי ארץ" היא עשתה עוד צעד אחד גדול בדרך למעמד מיתולוגי.

רגע בלתי נשכח:

סי היימן - סי היימן ולהקה מקומית (1987)

בכמה מילים: הבשורה הפמיניסטית של סי היימן מהדהדת היום יותר מתמיד. האלבום הזה הוא פצצת רוק שלא עשתה הנחה לאף אחד, נאבק במיליטריזם ובשובניזם, ותוחזק על ידי הקול העוצמתי של היימן והפקת האייטיז הבלתי נשכחת.

רגע בלתי נשכח:

רונית שחר - שלום לתמימות (1996)

בכמה מילים: "שלום לתמימות" הצליח גם לבטא כעס ומרד אישי, וגם להכיל עצב של קהלים גדולים יותר, למשל עם הלהיט "אהוב יקר" - שיר נחמה שמזוהה עם הרבה יותר מאשר לב שבור. פסקול סוף השבוע הרגוע האולטימטיבי.

רגע בלתי נשכח:

ג'וזי כץ - התשמע קולי - האוסף (2000)

בכמה מילים: מצחיק לחשוב שאלבום האוסף של ג'וזי כץ הוא בעצם האלבום הראשון שהיא חתומה עליו לבדה, שנים אחרי שהשתתפה בכמה מההרכבים הכי אהובים שפעלו כאן כמו "החלונות הגבוהים", "הטוב הרע והנערה" ו-"כיף התקווה הטובה". סוף סוף אפשר להביט על כץ באופן שהיא ראויה לו: כחלוצה של הפופ הישראלי, ואחת הזמרות הכי נהדרות שהיו פה.

רגע בלתי נשכח:

שילה פרבר - תתנהגי יפה (2003)

בכמה מילים: מעטות זמרות הרוק בישראל שהלכו כל רחוק וכל כך אמיץ כמו שילה פרבר. אלבום הבכורה המסעיר שלה הציג אותה כמו שהיא - בלי להתנצל, בלי להתייפייף, בלי לדפוק חשבון, ועם הרבה אישיות, כנות, טקסטים מופלאים וגיטרות מחשמלות. זה היה ונשאר מאלבומי הבכורה הטובים של הרוק הישראלי במילניום הנוכחי.

רגע בלתי נשכח:

קרן פלס - אם אלה החיים (2006)

בכמה מילים: המיינסטרים של ימינו לא היה נשמע אותו הדבר בלי קרן פלס, כיוצרת לאחרים וכמובן לעצמה. היא השאירה לנו בלדות מלאות ברגש, דרמה לצד הומור עצמי, שנינות לצד קיטש, בתמהיל שייחודי רק לה. קרן פלס היא יותר מאשר זמרת אמצע הדרך - היא אייקון של אמצע הדרך.

רגע בלתי נשכח:

עלמה זהר - דברי (2008)

בכמה מילים: מהרגע הראשון היה ברור שעלמה זהר היא משהו מיוחד ויוצרת מקורית מאוד. הקהל התאהב יחד איתה במיגל, נכנס איתה לאגו טריפ ונשאר נאמן עד היום לאחת היוצרות המסקרנות בסביבה.

רגע בלתי נשכח:

דניאלה ספקטור - דניאלה ספקטור (2009)

בכמה מילים: התקווה הגדולה של האינדי המקומי בעשור האחרון, עם הפולק הרגיש והחכם ביותר בסביבה. אור לבן על הירושימה ועל כל האינדינגב.

רגע בלתי נשכח:

קרולינה - מה אעשה עכשיו (2009)

בכמה מילים: הגברת הראשונה של הגרוב והפאנק הישראלי המודרני באלבום הכי אהוב שלה, חצבה לעצמה מקום מיוחד בנוף המוזיקלי המקומי עם להיטים כמו "אף אחד לא בא לי" ו"הבלדה על אביר החופש ובת גלים".

רגע בלתי נשכח:

אסתר רדא - ESTER RADA (2014)

בכמה מילים: אלבום שכולו כיף טהור, הפקה ברמה בינלאומית ובכל זאת לגמרי מכאן, גרוב מלא סטייל ואופי, וכמובן הקול והנוכחות של אסתר רדא - זמרת שזוהרת למרחקים. רדא הביאה לפופ המקומי צבעים וקולות שהוא עוד לא גילה.

רגע בלתי נשכח:

דיקלה - ואם פרידה (2014)

בכמה מילים: הפריצה האמיתית של דיקלה וההכרה המיוחלת הגיעו באלבום שכולו פופ פיוז'ן כל כך מיוחד, שהציב סטנדרטים חדשים למיינסטרים המקומי. דיקלה מייצגת את הפופ הישראלי כמו שהוא ראוי להישמע היום - חכם, מלוטש ומרגש.

רגע בלתי נשכח:

עדן בן זקן - מלכת השושנים (2015)

בכמה מילים: נציגת העתיד והשנים הבאות: בן זקן היא כוח עולה בשמי הפופ המזרחי, באופן שלא היה כמותו כבר הרבה שנים. האם היא כאן להישאר? כל הסימנים מראים שכן. כוכבת נולדה.

רגע בלתי נשכח:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully