וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שמתעסק - מתרסק: העונה הקשה של מפיקי ההופעות הבינלאומיות בישראל

28.6.2018 / 16:00

שלל מוזיקאים ביטלו את בואם, רבים מאלה שכן הגיעו הופיעו בפני אולמות חצי ריקים - והקהל המקומי יותר ויותר משקיע את כספו בנסיעות מוזיקליות לחו"ל. השנה שעוברת על מפיקי הופעות בינלאומיות בישראל חושפת תמונת מצב מדאיגה, אז למה בכל זאת יש סיבה לאופטימיות?

רינגו סטאר, המתופף האגדי של הביטלס, בראיון מיוחד לוואלה! תרבות. מראיין: שגיא בן נון; צילומים: AP, Getty Images, Creative Commons, יח"צ

(מעל: הקלטת הראיון המיוחד של וואלה! תרבות עם רינגו סטאר)

seperator

"בזמן האחרון דיברתי עם סוכן של אמן בינלאומי גדול. ניהלנו דיאלוג במשך כמה שבועות על לעשות משהו בהמשך השנה, בסוף הקיץ או בחורף", אומר לוואלה! תרבות אחד ממפיקי ההופעות הבכירים בישראל. "תוך כדי הדיאלוג המתקדם, לפתע בוטל המפגש בין ישראל וארגנטינה, ויצר הד בתקשורת העולמית. הסוכן מדבר איתי שוב, ואומר לי 'תקשיב, ראינו את רצף האירועים סביב המשחק, בוא נדחה את הרעיון להופעה לשנה הבאה, ולא לשנה זאת'. התגובה הזו, 'not this year', הפכה השנה לשכיחה מאוד ומתקבלת מרוב הגורמים, בעסקאות שכבר יצאו לפועל. ביטול המשחק היה מכה קשה. כי זה הדהד בכלי התקשורת העולמיים, והמחיש עד כמה הממשלה מעורבת כאן באירועי תרבות וספורט".

2017 היתה אחת השנים המדהימות ביותר בתחום ההופעות הבינלאומיות בישראל. אירוסמית', גאנז אנד רוזס, ג'סטין ביבר, רדיוהד ובריטני ספירס פוצצו את פארק הירקון עם עשרות אלפי צופים כל אחד. השנה חלה ירידה דרמטית בכמות ההופעות בפארק של אמנים מהשורה הראשונה שמביאים קהל בסדר גודל הזה. אמנם השנה הזאת כוללת לא מעט הופעות, אבל בסדר גודל בינוני וקטן. נוסף לזה, חווינו ביטולים כואבים מסיבות פוליטיות וביטחוניות, והתרסקות של משאים ומתנים מתקדמים. העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים, המצב הביטחוני מול עזה ובאחרונה גם אותה הברזה ארגנטינאית לאחר התערבותה הפוליטית של שרת התרבות מירי רגב - כל אלה פגעו קשות בהגעת אמנים ענקיים לארץ. מנגד, נרשמה עלייה של כחמישים אחוז בכמות הטסים מהארץ להופעות מעבר לים.

עוד באותו נושא

מבוכה בהופעה השנייה: רינגו סטאר הופיע מול אולם כמעט ריק

לכתבה המלאה
לורד, רינגו סטאר ואנריקה איגלסיאס. AP, GettyImages, מערכת וואלה
מי שביטלה את הופעתה בישראל, מי שהגיע ונכשל קופתית ומי שהגיע והצליח. לורד, רינגו סטאר אנריקה איגלסיאס/מערכת וואלה, AP, GettyImages

גם אם נדמה לפעמים שהתקשורת מנפחת את מפלצת ה-BDS מעבר למידותיה, אי אפשר להתעלם מהפגיעה המשמעותית של תנועת החרם על אמנים. הופעתה של לורד, שנועדה להתקיים ב-5 ביוני בגני התערוכה בתל אביב, בוטלה לאחר לחצים מצד תומכי החרם התרבותי על ישראל, ובראשן שתי מעריצות ניו זילנדיות, אחת יהודייה והשניה ערבייה. ההערכה היא שגם ביטול הופעתו של ראג אנד בון (החתום על הלהיט "Human"), שהיתה אמורה להתקיים בחודש שעבר (מאי) היתה מסיבות פוליטיות.

על רקע המציאות הישראלית הנפיצה, שבה שרת התרבות רק שופכת שמן על האש, ביטל את בואו גם שר התרבות של ברזיל לשעבר, ז'ילברטו ז'יל. המוזיקאי היה אמור להופיע אצלנו בשבוע הבא (4 ביולי) אך בחר שלא לעשות זאת. בהודעה ששלח האמן לחברה שהיתה אמורה להפיק את הופעתו נכתב: "אנחנו מאוד מתנצלים, אבל עקב שיקולים זהירים של האמן והלהקה, לא נוכל להופיע בישראל השנה. התחושה הכללית בקרב כולנו היא כזו של חשש, שכן ישראל נמצאת בתקופה רגישה כרגע".

קהל מועט בהופעתו השניה של רינגו סטאר בישראל. מערכת וואלה
קיבלנו "הקיץ של אביה" במקום את הקיץ של אבי הרוקנרול. פחות מ-1000 אנשים באולם של 7000 מקומות בהופעה השניה של רינגו סטאר בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב/מערכת וואלה

מלבד ביטולים של הופעות לאחר שכבר סוכם עליהן, נכשלו גם משאים ומתנים מתקדמים על רקע המציאות הישראלית. לאחר שנטען בתקשורת כי הזמר, המלחין והמפיק המוזיקלי ברונו מארס תוכנן להופיע בפארק הירקון החודש (הגם שהודעה רשמית לא יצאה), בסופו של דבר מופעו בוטל, ועל פי הערכות בתעשייה גם הסיבה לכך היא פוליטית; בתחילת החודש שעבר פורסם בחברת החדשות כי שאקירה, שמוצא משפחתה לבנוני, תופיע ביולי בפארק הירקון, אך בסופו של החודש חברת ההפקות "לייב ניישן" צייצה בטוויטר שלה שהדיווח על בואה אינו נכון, ובתקשורת נטען כי הסיבה לאי הגעתה היא המצב הביטחוני בעזה.

להקת א-הא מתראיינת באולפן וואלה! NEWS

שגיא בן נון מראיין את חברי להקת א-הא, באולפן השקוף של וואלה! NEWS/צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: אביב ארגז

ההאטה בשוק ההופעות הבינלאומיות התבטאה גם בקשיים במכירות כרטיסים של הופעות רבות של אמנים בינלאומיים שדווקא כן הגיעו לארץ. הכישלון המהדהד ביותר בתחום זה אירע בתחילת שבוע זה, כשרינגו סטאר, המתופף האגדי של הביטלס, ביחד עם חבורת מוזיקאים שחתומים על להיטים בינלאומיים, קיימו את הופעתם השניה מול אולם כמעט ריק. אמנם ההופעה הראשונה התקיימה בפני אולם מלא, אבל לשנייה הגיעו מאות אנשים (לפי ההפקה, אלף) בלבד מתוך כשבעת אלפים המקומות בהיכל מנורה מבטחים. כרטיסים למופע הוצעו בחמישים אחוז הנחה בימים שלפני המופע, אבל גם זה לא עזר.

בתעשייה אומרים כי על רקע קשיי המכירות, מפיק המופע יואב צמח רצה לבטל את ההופעה השנייה, אבל אנשיו של רינגו סטאר לא הסכימו. כך קיבלנו "הקיץ של אביה" במקום את הקיץ של אחד מאבות הרוק. בתעשייה הועלו תמיהות על כך שמלכתחילה נקבעו לרינגו שתי הופעות בהיכל מנורה מבטחים ולא הסתפקו באחת. גורמים מעריכים כי ההפקה הפסידה "בין מיליון לשני מיליון שקלים". לכוכב הבריטי שולם, על פי הערכות, מעל ל-800 אלף דולר נטו ליומיים.

ההופעה השנייה של רינגו היתה מקרה קיצוני ונוגע ללב של חוסר הצלחה. עם זאת, היו לא מעט מקרים, גם אם פחות דרמטיים, שבהם מתחמי הופעות היו רחוקים מלהיות מלאים, ומכירות למופעים עתידיים מלוות בקשיים. כך, למשל, בהופעת א-הא באמפי רעננה נראו קרחות רבות הן על ראשיהם של ילדי האייטיז והן בכיסאות ה-VIP בקהל. בתעשייה מעריכים כי הסיבה למעבר ההופעה מגני התערוכה בתל אביב לאמפי רעננה היתה במטרה לצמצם הפסדים שלכאורה נגרמו למפיק, לאחר ששולם סכום נכבד במיוחד של מאות אלפי דולרים ללהקה, על פי אומדנים.

היהודיה ששכנעה את לורד לא להופיע בישראל: "זה יעשה שינוי עצום, זה רגע קריטי"

עריכת וידאו:ניר חן

"א-הא קיבלו הרבה מאוד כסף. אין ספק שהלהקה יקרה", אמר לנו דודי ברקוביץ', הבעלים של הדרן מפיקת המופע, וסרב לנקוב בסכום מדויק. ברקוביץ' טוען כי לא נגרם לו הפסד משמעותי מהופעתם, אלא "הפסד קטן ולא משמעותי". הדרן הביאה השנה גם את פורינר ומורצ'יבה ובהמשך השנה תביא את ננה מושקורי וג'תרו טאל. "אין ספק שהשוק מאוד חלש השנה. בניגוד לשנה שעברה אין מופעי פארק גדולים, ומה שיש לא עובד יותר מדי. עצוב, עצוב. הבאתי את מורצ'יבה, שזה אחלה דבר, אבל יחסית למה שהלהקה מוכרת בעולם, פה נמכרו מעט מאוד כרטיסים. אין ספק, יש דעיכה בשוק שלנו. הלוואי שהיה לי הסבר לכך. ברור שהכרזת טראמפ על ירושלים קצת פגעה, אבל אני לא בטוח שזה מה ששבר את גב הגמל. עדיין הגיעו לפה א-הא, אנריקה איגלסיאס ורינגו סטאר. זה לא שאמנים לא באים. אבל יש פחות הופעות גדולות, ויש ירידה בהכנסות. ראית מה קרה אצל רינגו.

"תשמע, יהיה קשה להמשיך לשרוד בשוק הזה. אנחנו המדינה היחידה בעולם שבה אין שום תמיכה למפיקי הופעות. ולא רק שאין תמיכה, גם כשיש נזקים כמו מלחמה ומבצעים צבאיים, מעולם לא פיצו אותנו בשום דבר. תמיד אמרו לנו, 'אתם תל אביבים!'. תל אביבים זה כביכול 'העשירים'. אנחנו לא גרים בחוף עזה, באשדוד או באשקלון, אז מבחינת הממשלה אנחנו יכולים להפסיד".

ברונו מארס בטקס הגראמי 2018. GettyImages
כמעט הגיע - אבל בסוף לא. ברונו מארס/GettyImages

בתעשייה מעריכים שגם המכירות להופעתו של בריאן ווילסון באוגוסט הקרוב אינן ממריאות לגבהים שיכלו להגיע אליהן. ועוד כמה בשורות רעות: לפי ההערכות, ההרכב סופי טאקר הביא רק קצת יותר מאלף איש להאנגר 11 בחודש שעבר; ג'מירוקוואי הביא ככל הנראה פחות מעשרת אלפים איש, ולא כ-14 אלף כפי שקיוו; אלט ג'יי, שבהופעתה הקודמת כאן הביאה כשלושים אלף איש במצטבר בשני מופעים שונים, כינסה הפעם רק כתריסר אלף איש ולא הניבה רווחים להפקה, מה שמעלה סימן שאלה עד כמה ומתי הקהל בשל לסיבוב שני. כל זה מעלה גם סימן שאלה מהדהד סביב השאלה אם פסטיבל האינדי החדש "מטאור" - שיתקיים בספטמבר הקרוב ויכלול הופעות מהעולם והארץ - יצליח להמריא, גם על רקע התחרות עם פסטיבל אינדינגב.

מנגד, בסיכום אמצע השנה של שוק הופעות חו"ל השנה, ניתן לסמן לצד הקשיים גם הצלחות יחסיות מובהקות, ובהן הופעתו של אנריקה איגלסיאס בפארק הירקון. מההפקה נמסר כי להופעה הגיעו 40 אלף איש, וכי היתה תפוסה מלאה, וגם אם גורמים בתעשיה טוענים שהמספר היה קרוב יותר ל-30 אלף, עדיין מדובר בהצלחה. בואו לישראל, מחוזק ברותם כהן, הוא חלק מהגל הלטיני, שחלק אחר ממנו הוא ההופעה של מאלומה שתתקיים הערב (חמישי), בחיזוק מלכת השושנים עדן בן זקן.

בתקשורת דווח על מתח בין שתי ההפקות האלה ובתעשייה הועלו סימני שאלה כבדים אם הפקת המופע תכסה את ההשקעה. בכל מקרה, סביר שהכמות שתגיע לפארק הירקון המדמם השנה תהיה רחוקה מלממש את פוטנציאל המקום, על רקע העובדה שרק באוקטובר האחרון הכוכב הלטיני כבר הופיע אצלנו בלייב פארק ראשון לציון, ובזמנו פורסם כי כל 15 אלף הכרטיסים להופעה נחטפו.

קריסטין הרש באולפן וואלה! NEWS מבצעת את להיטה "Your Ghost"

בימוי: דובי קליין צילום סטילס: ראובן קסטרו

מי שעוד יכול לחייך השנה הוא המפיק הוותיק שוקי וייס, שהלך הפעם על דברים שאינם פונים למאסות הענקיות אלא לקהלי יעד מוגדרים וקטנים יותר. על פי הערכות הוא זוכה להצלחה נאה בהופעות - מארק לאנגן וזיגי מארלי מתקרבים לסולד אאוט, אליס אין צ'יינס סולד אאוט ואמריקה פתחו מופע נוסף. כמו כן, להקת המטאל אוונג'ד סבנפולד הגיעה השבוע להופעתה הראשונה אי פעם בארץ - מופע עליו חתום וייס עם בלוסטון, ולפי ההערכות הביא כ-11 אלף מעריצים נלהבים. העכבה היחידה מבחינת האמרגן הוותיק: על פי האומדנים, יש קשיים מסוימים במכירות של אוזי אוסבורן.

ביחס הפוך לדעיכה במופעים הבינלאומיים בארץ, חלה נסיקה דרמטית בכמות הטיסות להופעות בחו"ל. מ"זאפה איסתא מיוזיק" נמסר כי אצלם נרשמה עלייה של כחמישים אחוזים לעומת 2017 ביציאה של ישראלים להופעות ופסטיבלים מעבר לים. ההופעות המבוקשות ביותר דרך החברה הן אלה של ביונסה וג'יי זי, אחריה פסטיבל סיגט, אחריו הפסטיבלים ורכטר, פרימוורה ולולהפלוזה, וכן אריק קלפטון בלונדון, אד שירן בברלין ופריז, U2 וברונו מארס.

"יש קורלציה בין מיעוט ההופעות מחו"ל בארץ לעלייה בכמות היוצאים להופעות ופסטיבלים לחו"ל", אומר נתן ינקוביץ', מנהל השיווק של החברה, "כשבאים שמות גדולים בתעשייה להופיע בארץ, אנחנו יודעים שאין לנו בשביל מה לפתוח חבילה לחו"ל. בשנה שעברה, אם רדיוהד הופיעו באיזשהו פסטיבל בחו"ל בסמוך לזמן שהופיעו בישראל, המכירות לא היו מטורפות".

ז'ילברטו ז'יל עם קייטנו ולוזו בהופעה ביד אליהו, 28.7.2015. ברני ארדוב
ביטל את הופעתו בישראל. ז'ילברטו ז'יל/ברני ארדוב

לסיכום, נותר רק להביט קדימה. מה צפוי בשנה הבאה? משיחות עם מפיקים ההערכה היא שישנם משאים ומתנים נמרצים וניתן להמר על סיכוי כלשהו שנראה כאן לראשונה או בסיבוב נוסף את רובי וויליאמס, דואה ליפה, ארקטיק מאנקיז, קווין, דפש מוד ואולי גם את ברונו מארס, בכל זאת. ושאלה גדולה לא פחות: מה הסיכוי שה-BDS ימנעו מכל זה לקרות? "בסופו של דבר - במקרה של האמנים הגדולים - הכסף הוא זה שמדבר", אומר אחד המפיקים הבכירים, "רינגו סטאר קיבל הרבה כסף, א-הא קיבלו הרבה כסף, אז הם עצמו עיניים, שכחו מה-BDS או 'לא הכירו' אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully