וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הופעות סודיות ושיעורים פרטיים: כך הזמרים מתפרנסים בימי קורונה

16.3.2020 / 0:00

בעוד שהקורונה חיסלה את שוק ההופעות, מנסים מוזיקאים לקיים הופעות אלטרנטיביות. עברי לידר ("בוטלו לי 17 הופעות") יופיע לייב ללא קהל ברשת, דורית ראובני שרה למרפסות (והבן שלה פחד מהמשטרה) ומוזיקאים אחרים יופיעו על גגות (ואומרים "משברים כאלה עושים טוב לאמנות")

דורית ראובני, יעקב (יענק'לה) מנדל וילדיהם טל אסי ומור מופיעים ברחוב מגוריהם בשכונת הדר יוסף בתל אביב על רקע איסור ההתקהלות ומניעת הופעות בשל התפשטות נגיף הקורונה, 15 במרץ 2020/סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: וואלה! NEWS

(בסרטון מעל: דורית ראובני ובני משפחתה מופיעים אמש ברחוב מגוריהם בשכונת הדר יוסף בתל אביב על רקע איסור ההתקהלות ומניעת הופעות בשל התפשטות נגיף הקורונה)

לא זזים מהבית: הופעות ברשת

"ניסים תשמע, תהיה מלחמה", שר עברי לידר, וכרגע המלחמה של המוזיקאים היא לנסות להתפרנס גם בלי שום יכולת להופיע לאור הנחיות הממשלה האוסרות על התכנסות מעל עשרה אנשים. אחת הדרכים שכמה מוזיקאים ינקטו בה היא באמצעות מיזמים של הופעות חיות, ללא קהל, המועברות דרך הרשת. מחרתיים, יום רביעי ה-18 במרץ, בשעה 21:00, יערכו עברי לידר ותומר מייזנר הופעה ברידינג 3 בתל אביב. המופע, "מרימים", ביוזמת לידר עם חברת פרטנר, יועבר בשידור חי בערוץ ייעודי בפרטנר tv, בעמוד הפייסבוק של החברה ובעמוד הפייסבוק של לידר.

"אנחנו במצב שמאוד לא פשוט להתמודד איתו", אומר לידר לוואלה! תרבות. "רק במרץ, בטווח של עשרה ימים, בוטלו לי 16-17 הופעות. אם זה יימשך בחודשיים הקרובים אז יתבטלו לי כבר 50 הופעות. אני מודאג לגבי כל הצוות שלי, לאנשים שעובדים קשה ומאוד תלויים בהופעות להוצאות החודשיות שלהם. זה סיפור לא פשוט, מדובר באנשים עם משפחות, עם ילדים. זאת לא פגיעה בכנף, זה ממאה לאפס ביום אחד. אם זה יימשך רק חודש אז אנשים ישרדו את זה, אבל אם זה יימשך תקופה ארוכה יותר זה מדאיג. בשלב מסוים המדינה תצטרך לתת על זה את הדעת ולעזור למי שצריך".

"אנחנו נעשה הופעה מאוד מושקעת. לא הופעה קטנה בסלון, אלא מביאים באמת את הבמה של קיסריה ומעבירים את זה לאנשים בבית. ככל שתהיה לאנשים מערכת סאונד יותר גדולה בבית, זה יהיה יותר דומה למסיבה. זאת גם הופעה נעימה ולא איזה משהו עצוב עכשיו. הרעיון הוא באמת לעשות משהו חיובי ומרים".

במה שונה הופעה רגילה, שבה מרגישים את הקהל, להופעה בלי קהל דרך הרשת?

"אנחנו מביאים את ההופעה הגדולה כמו שהיא, היא מאוד מרימה, קצבית. אני רגיל לראות אלפי אנשים מול הפנים שלי ולהרגיש את האנרגיה שלהם, וכאן זה אחרת. תומר, יונתן ואני שנהיה על הבמה נצטרך להיות עם המחשבה שאנשים איתנו באנרגיה הזאת בבית. אנחנו כן רוצים לעשות את זה קצת אינטרקטיבי עד כמה שניתן. יש את קבוצת הווטסאפ שלי, הפרטית, שנפרסם את מספר הטלפון שלה ואנשים יוכלו לשלוח לנו לשם סרטונים ותמונות שלהם בזמן ההופעה, ונשלב את זה בוידאו ארט של ההופעה. אנחנו רוצים להרגיש את הקהל, גם דרך פייסבוק ואינסטגרם, להרגיש שהם שם, ושאנחנו לא מופיעים רק בפני המצלמות".

עברי לידר קיסריה 10 במאי 2018. ליאור כתר,
ירגישו את הקהל בבית. עברי לידר בקיסריה/ליאור כתר

גם בסין, מעוז הקורונה, ניסו לפתור את בעית חיסול שוק ההופעות על ידי שידורים חיים באמצעות פלטפורה מקומית שהעבירו הופעות וגם פסטיבלים.

"מעניין מאוד. אפשר לקחת הרבה דוגמאות יפות איך עושים את זה. תראה, זה שוק ענקי של שידורים, שמגיע לעשרות מיליוני אנשים. אני מאמין בזה. ככל שהמצב הזה יימשך יותר ויותר זמן אני מניח שיהיו יותר הופעות כאלה. אתה אמן, אתה לא רוצה סתם לשבת בבית ולאכול פסטה".

וחוץ מלאכול פסטה וחוץ מההופעה הזאת שתועבר דרך הרשת, מה עוד עושה זמר ומוזיקאי כמוך שפתאום התפנה לו כל כך הרבה זמן?

"זאת תקופה שאתה פחות עסוק בערבים, ויש בזה גם צדדים חיוביים. אפשר לשבת באולפן, אפשר פתאום לעצור את הכל מסביב, אפשר לחשוב קצת, אפשר לכתוב וליצור. אבל ברמת הפרנסה לרוב שוק הבידור זאת פגיעה מטורפת".

אמרת שאתם מרימים, אבל ברשת היה מי שהבחין שהשיר "זה סוף העולם כפי שאנחנו מכירים אותו (אני מרגיש בסדר)" של REM, שיצא בשנת 1987, חזר עכשיו בענק לתודעה, כשהתברג במקום ה-64 במצעד ההורדות של iTunes. בבית אתה שומע יותר שירים מרימים או מלנכוליים?

"אני מזמזם את השיר בבית כבר כמה ימים. אתה יודע מה השורה החזקה שלו? 'I Fell Fine'. האמת היא שהשירים שמתגלגלים אצלי בבית הם בעיקר שירי ילדים, אני נע בין הכבש ה-16, בייבי שארק ושירי ילדים בשוודית. אגב, אחד התקליטים שהכי אהבתי כשהייתי ילד היה 'מלחמת העולמות', ובסיפור שם הוירוס היה דווקא מה שהציל את האנושות".

עוד בוואלה!

סרט אימה: הקורונה גורמת לטלטלה חסרת תקדים בשוק הקולנוע המקומי

לכתבה המלאה
דורית ראובני ובני משפחתה מופיעים ברחוב מגוריהם בשכונת הדר יוסף בתל אביב על רקע איסור ההתקהלות ומניעת הופעות בשל התפשטות נגיף הקורונה, 15 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מוכנה לצאת לסבב מרפסות. דורית ראובני בהופעת רחוב/ראובן קסטרו

ראית את סרטוני שירת המרפסות שבאו מאיטליה?

"אני חושב שזה נורא טבעי שאנשים רוצים להיות ביחד ולהרגיש שאנחנו בסיטואציה קשה. איך אומר השיר? 'קל הרבה יותר לפחד ביחד'. אנחנו יצור חברתי ורוצים את התחושה שאנחנו לא לבד".

יוזמה נוספת היא של ארגון אמ"י, שיצר קשר עם משרד התרבות בהצעה להשתמש בבית היוצר של אקו"ם בתל אביב לצורך שידורים חיים של מוזיקאים, שעשויים להיות מועברים גם בגלי צה"ל. אמ"י ביקש מממשרד התרבות תמיכה כספית לעניין. ובתוך כך, נזכיר שהזמר והמוזיקאי נתן גושן יקיים ביום חמישי הופעה באולפן השקוף של וואלה! NEWS, ובשבועות הבאים צפויות הופעות נוספות של מיטב האמנים אצלנו באולפן.

דורית ראובני ובני משפחתה מופיעים ברחוב מגוריהם בשכונת הדר יוסף בתל אביב על רקע איסור ההתקהלות ומניעת הופעות בשל התפשטות נגיף הקורונה, 15 במרץ 2020. ראובן קסטרו
דורית ראובני ובני משפחתה מופיעים ברחוב מגוריהם בשכונת הדר יוסף בתל אביב על רקע איסור ההתקהלות ומניעת הופעות בשל התפשטות נגיף הקורונה/ראובן קסטרו

שרה ברחובות: הופעות בפני המרפסות

"הלילה יענקלה לאן?" היא לא רק שם תוכנית שהגיש יו"ר אמ"י יענקלה מנדל בערוץ 33 המנוח אלא גם שאלה ראויה מה עושים בלילות שבהם כל ההופעות בוטלו. מענה חלקי נתן לזה מנדל ביחד עם בני משפחתו אתמול (ראשון), הגם שלא בלילה אלא בשעת אחר הצהריים. הוא הופיע עם אשתו הזמרת דורית ראובני וילדיהם מור, אסי וטל בשכונת הדר יוסף בתל אביב. ההשראה הייתה הסרטונים הוויראליים בהם נראית שירת המרפסות של האיטלקים, ולכן הם יצאו להופיע בפני נשים וגברים שהולכים לאיבוד דרך מרפסת, ושרו להם גם מלהיטיה של ראובני וגם את "בלה צ'או". המטרה היתה להופיע ברחוב מול מרפסות, אבל לאט לאט הצטברו עשרות רבות של אנשים ברחוב. על רקע הוראות הממשלה המגבילות התקהלות של עשרה בלבד, אסי, בנם של דורית ויענקלה, חשש שתבוא משטרה. "נלחצתי, זו לא הייתה הכוונה. ניסינו להסביר לאנשים שלא יירדו למטה, אבל ירדו. רק רצינו לשיר לשכונה".

"היתה חוויה. אני מתרשמת מהאנשים שמקשיבים לי", אמרה ראובני בהתרגשות בתום ההופעה. "היה לנו קשה, האמנים, כשלוח ההופעות שלנו היה מלא לחודשים הקרובים והכל נמחק. ואין לנו איפה להופעה. אז החלטנו במשפחה, שאם הימים לא רגילים, נעשה דברים לא רגילים, אפילו להופיע על המדרכה. העיקר שיש מי שמקשיב לנו".

את שוקלת לצאת בסבב מרפסות, ואם מישהו ירצה לשיר סרנדה לחברתו מתחת לחלון עם דורית ראובני תזרמי?

ראובני: "בטח, אני אשיר בכל מקום שירצו שאני אשיר בו. כבר שרתי במקומות מוזרים, למשל בבונקר מתחת לצבא במלחמת יום כיפור. ובסבב של פאבים, ואנשים לא הבינו איך דורית ראובני מארץ ישראל היפה מופיעה בפאבים. עברנו את כל מה שיכול להיות".

מנדל מוסיף: "אנחנו בסיטואציה קשה מאוד, שבה אין אולמות, אין אירועים ואין הופעות. הסקטור שהכי צריך לשמור עליו זה המוזיקה והתרבות. כמו שאומרים שסיני קיבל שקל - חצי לכיכר לחם כדי שיהיה לו ממה לחיות וחצי לפרח כדי שיהיה לו בשביל מה לחיות".

מי שעוד שרה ברחובות היא להקת הרוק התבלינים, שהתמודדה בעונה השביעית של "הכוכב הבא לאירוויזיון". הלהקה פנתה כבר ביום חמישי בעמוד הפייסבוק שלה בהזמנה לכל מי שמבודד ברחבי הארץ ורוצה שהלהקה תופיע מתחת לחלונו, לפנות אליהם, וכך נהגה.

אסף תלמודי, רוי חן ואיל תלמודי. דן דויטש, באדיבות המצולמים
אסף תלמודי, רוי חן ואיל תלמודי/באדיבות המצולמים, דן דויטש

קורונה מיוזק: הופעות בית סודיות

דרך נוספת שבה שקלו מוזיקאים להתמודד עם הגזירה הקודמת, שאסרה להתכנס מעל מאה איש, היא בהופעות ביתיות, עם התה והלימון והספרים הישנים. אולם לאחר ההוראות החדשות מהממשלה, האוסרות על התקהלות של יותר מעשרה אנשים, רוב היוזמות האלה התפוגגו. מי שבכל זאת עושה את זה הוא המוזיקאי המוערך אסף תלמודי, שפצח ביוזמה בשם "קורונה מיוזיק", במסגרתה יתקיימו הופעות בית סודיות, שהועברו לגגות בתים לאור המגבלה החדשה. מחר (שלישי, 17.3) יופיע מאלוקס, ברביעי שי-לי טל ונדב ולוזיה, בחמישי גיאגיא ואיילו ובשישי יובל מנדלסון והמסע לפולין. המיקום הסודי יימסר רק במהלך רכישת הכרטיסים, מבטיחה המודעה, "אפשר להביא אלכוהול מהבית. אלכוג'ל יסופק במקום".

"המון אנשים, פלח אוכלוסיה שלם, עבר ממשכורת מלאה לאפס מעכשיו לעכשיו", אומר תלמודי. "מיום רביעי כל המוזיקאים בישראל מובטלים. 95 אחוז מהם פרילאנסרים. מיעוט קטן הוא שכיר באיזשהו מקום ואז יש לו איזשהו פיצוי מביטוח לאומי, אבל העולם של אנשים מסביבי חרב מבחינה כלכלית. אני למזלי עמוס בפרויקטים לקולנוע ולטלוויזיה, אבל יש אי ודאות גדולה מאוד, כשערוץ הפרנסה העיקרי - ההופעות - פשוט נסגר, בלי שלמישהו יש מושג עד מתי זה יימשך".

על מיזם "קורונה מיוזיק" אומר תלמודי: "הרעיון הוא הופעות בגגות הבתים לקהל מצומצם, שהוא ממעגל חברים של בעל הבית, קהל שאתה יכול להיות בטוח שהוא נקי מנגיפים, טפילים ומחלות. בינתיים יש היענות יפה גם ממארחים, גם ממוזיקאים וגם מקוני כרטיסים. המוזיקה חייבת להימשך. אולי בעצם לא חייבת, אבל רוצים שהיא תימשך. אחרת יהיה משעמם. כמה בדיחות מפגרות על קורונה בווטסאפ אפשר לקרוא? אומרים שבחלקים המבודדים של העיר אנשים התחילו לקרוא ספרים. לך תדע, אולי הם אפילו יתחילו לדבר עם הילדים שלהם, יכול להיות שהם יתחילו להיות נחמדים, הכל יכול לקרות!".

מי שיצא כנגד היוזמות להופעות ביתיות, בטרם ההנחיה החדשה שממילא ביטלה את רוב היוזמות אך לא את כולן, הוא המוזיקאי רם אוריון, שכתב שלשום בעמוד הפייסבוק שלו: "כשהדרך הכי טובה להגביל התפשטות נגיף היא צמצום היכולת שלו לעבור בין אנשים, ככל שאני מצליח להבין מדע והיגיון - דחיסת אנשים בהופעות סלון זה לא רעיון מדהים. נכון שהרשויות זורקות אותנו לאשפה עם כל שאר העצמאים. גם לי אין מושג איך אשרוד. אבל לטעמי, במיוחד כשבאמת אין כמעט לאף אחד מושג אמיתי אם הוא נשא או לא, אפשר להראות גם אחריות אישית ולמשך כמה שבועות או כמה שיידרש - לא לייצר התקהלויות בחללים סגורים".

"בסופו של דבר, משברים כאלה עושים טוב לאמנות"

כיצד עוד מנסים להרים חלק מהמוזיקאים את הראש מעל האלכוג'ל? חלק חזרו ללמד מוזיקה בשיעורים פרטיים, חלק לא מבוטל מקצה עכשיו זמן גדול יותר ליצירות ולהקלטות, ודבר אחד לפחות לא נפסק ונראה שאפילו הוגבר - הוצאת הסינגלים לרדיו. כמות גדולה במיוחד של 27 (!) סינגלים יצאו רק אתמול דרך אתר לינקטון לבדו, ובהם שיר החופה של אייל גולן ודואט של שלומי שבת ואליעד, ובהמשך השבוע צפויים לצאת סינגלים של מארינה מקסימיליאן, זהבה בן, קרן פלס ועדן בן זקן. לחשיפה ברדיו יש משמעות, ואין להקל ראש בתמלוגים, ועם זאת - עיקר פרסנתו של מוזיקאי נובעת מהופעות, והשוק הזה כאמור נמחק.

לקינוח, מילות עידוד מסויגות. "בסופו של דבר, כשמסתכלים ברמת המאקרו, משברים מהסוג הזה עושים טוב לאמנות", אומר תלמודי. "אני מניח שעכשיו הרבה יותר שירים ייכתבו בזמן הפנוי הזה בבית. הבעיה היא שבינתיים צריך לדאוג לא רק שאנשים יהיו נקיים משפעות אלא גם שתהיה להם עבודה. יש פה אתגר".

המוזיקאי והמפיק המוזיקלי הוותיק, משה לוי, מסכם: "יש מרכיב בפרנסה מאמנות המוזיקה והוא חידוד והרחבת היכולות: למידה, הקשבה, אימון, העמקה, יצירה. כמו בהתחלה, זוכרים? הזמן הזה הוא הזמן לזה. הזמן שבין ההופעות. נקווה רק לבריאות לכולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully