וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור לסוף "אבודים": בחזרה לאחת הפינאלות המושמצות בתולדות הטלוויזיה

22.5.2020 / 3:00

הרבה פרקים אחרונים פושרים נרשמו בדברי הימים של הטלוויזיה, אבל גם עשר שנים אחרי כן משמש זה של "אבודים" תמרור אזהרה מהדהד הן לצופים והן ליוצרים. אולם בחינתה של הסדרה רק על סמך סופה היא טעות אקוטית

פרומו הפרק האחרון של "אבודים"/ABC

"אנחנו חייבים לחזור!"
(ג'ק שפרד, סוף העונה השלישית של "אבודים")


השבוע לפני שנה שודרה הפינאלה של "משחקי הכס", סיומת מאכזבת לעונה מאכזבת, שהביאה את עשרות מיליוני צופיה ברחבי העולם להביע את מורת רוחם המוצדקת. חודשיים אחרי כן ג'ורג' ר"ר מרטין, האיש שעל ספריו התבסס ברובו העיבוד הטלוויזיוני, קבל בריאיון על תרבות האינטרנט הרעילה שהביאה את מעריצי הסדרה להביע בקול גדול את תיעובם. דיימון לינדלוף (שלימים יצר את "הנותרים" ו"השומרים"), מיוצרי "אבודים" והשואוראנר שלה עם קרלטון קיוז ("בייטס מוטל", "ג'ק ריאן"), לא התאפק והגיב לו בטוויטר: "אני מסכים איתך, ג'ורג', ואני עדיין מעריץ גדול של העבודה שלך. יחד עם זאת, תמיד תהיתי אם אתה בית סטארק או בית לאניסטר. עכשיו אני יודע שזה בית זכוכית. בוא נפסיק להשליך אבנים, בסדר?". את דבריו חתם לינדלוף בשני האשטגים: "הצפון זוכר" ו"קקי".


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

החותמת הזו עשויה להקנות רושם כאילו לינדלוף יורד נמוך, אולם בכך בעצם הוא העלה את דבריו של מרטין עצמו. בריאיון ב-2011, פחות משנה אחרי שהסתיימה "אבודים", אמר מרטין: "צפיתי ב'אבודים' לכל אורכה והייתי מרותק, אבל אתה יודע, כבר בעונה השנייה ובוודאי בעונה השלישית התחלתי להגיד, איך לעזאזל הם הולכים לקשור את כל זה ביחד? אם הם יצליחו לקשור את כל זה ביחד, זו הולכת להיות אחת הסדרות הגדולות בתולדות הטלוויזיה… ואז כשהגעתי אל הסוף והם לא קשרו הכל ביחד, ולמעשה השאירו קקי גדול על מפתן הדלת שלי? הייתי די מעוצבן".

במקום לספק תשובות לשאלות הרבות שפתחה הסדרה לאורך חייה, הפרק האחרון שלה - שבשבת ימלאו לו עשר שנים - היה נאמן לרוחה: אניגמטי, מרגש וכן, גם פגום. עוד מוקדם לדעת עד כמה "משחקי הכס" תיאלץ לעמוד בצל של סופה, אך בימינו כשמדברים על מורשתה "אבודים", על פי רוב כל מעלותיה ניגפים בפני זכר הפינאלה שלה. מספר שבועות אחרי ההתבטאות ההיא של מרטין, בריאיון לניו יורקר במסגרת כתבת פרופיל עליו, אמר הסופר שבסדרת "שיר של אש ושל קרח" הוא מקווה "לא לעשות 'אבודים'". בכך הפך את שמה של הסדרה למילה נרדפת לסוף מחורבן ושבר עוד קצת את לבו של לינדלוף.

עוד בוואלה!

"משחקי הכס", הפרק האחרון בסדרה: חלום על אביב

לכתבה המלאה

מרטין הוא חלק מהקונצזוס, שלא לומר האספסוף. ב-2010, לנוכח הפרק האחרון חשו רבים מאוהדי "אבודים" כי היא בזבזה את זמנם לאורך שנים. זו טענה לגיטימית כמובן, אולם בחינתה של "אבודים" רק על סמך סופה היא טעות אקוטית. הטלוויזיה של ימינו - בעיקר היצירות הכי גדולות שלה, אלה שמשתלטות על תרבות הפופ - חבה לה המון. היא המחישה שיש קהל מיינסטרים אדיר ליצירות מדע בדיוני ופנטזיה מורכבות, שאפתניות, שמרכז הכובד שלהן רגשי ולא רק אינטלקטואלי. כלומר, ספק אם "משחקי הכס" בכלל הייתה מגיעה לטלוויזיה אילולא "אבודים".

וגם מעבר לז'אנר המסוים הזה, האופן שבו הטלוויזיה מספרת סיפורים השתנה בעקבות "אבודים". עלילה א-ליניארית, שמגוללת את המעשייה עם קפיצות בזמן, הפכה לדבר מובן מאליו. אלף ואחת סדרות השתמשו בה מאז ועד היום בצורות כאלה ואחרות. רבות מהן עשו זאת כבר בזמן אמת בניסיון - בדרך כלל כושל - לחקות את הצלחתה, דוגמת "האירוע", "פלאשפורווד", "מהפכה", "איך פגשתי את אמא" ואחרות. אבל עם השנים המתכונת הזו הפכה לכלי סיפורי בסיסי בהרבה מכפי שהייתה לפני "אבודים", עם סדרות כמו "החיים עצמם", "ווסטוורלד", "כתום זה השחור החדש", "בלש אמיתי", "המתים המהלכים", "המקום הטוב" ועוד ועוד.

אבודים - פרק אחרון. ABC,
הדמויות והחיבורים ביניהן. הפרק האחרון של "אבודים"/ABC

מהרגע הראשון "אבודים" הייתה סנסציה בפורומים וקבוצות דיון של אוהבי טלוויזיה. הרשתות החברתיות הגדולות, בפרט טוויטר ופייסבוק החל מ-2006, עלו במקביל לעליית העונה השלישית, קשרו לנצח בין הטלוויזיה למעריצים באופן חסר תקדים. אופיה של הסדרה כ"קופסת מסתורין" דרבן את ההמונים לנסות לפענח את טיבם של מפלצת העשן, דוב הקוטב, המספרים, המגדלור, המסע בזמן, ג'ייקוב והאיש בשחור - כן, גם שם היה איש בשחור - ועוד אלף ואחד דברים. בדיעבד לא כולם קיבלו מענה או זכו לתשובות שלא הניחו את דעת הצופים, ברם בזמן אמת הם הפכו את "אבודים" לסדרה הממגנטת ביותר בטלוויזיה.

אבל לא רק הם עשו את "אבודים" למה שהיא. רחוק מזה. בפרק האחרון הסדרה בחרה לדחוק הצידה רבות מהקושיות שבבסיסה כדי להביא אל החזית חלק מהותי ממה שהפך אותה ליפה: הדמויות והקשרים ביניהן. רק אז גילינו שהיקום המקביל שראינו לאורך כל העונה האחרונה הוא מין עולם שבו הגיבורים נמצאים אחרי מותם, לפני שימשיכו הלאה. הם לא זוכרים שם את חוויותיהם על האי, אך בזה אחר זה נזכרים, מתאחדים זה עם זה, מסכמים את מסעם הרגשי ואת הפאנץ' ליין האפי, הרומנטי, חוצה העולמות שלו.

אבודים - פרק אחרון. ABC,
ויתרה על תשובות לטובת סגירות מעגל רגשיות. "אבודים"/ABC

הדרכים השונות שבהן "אבודים" הייתה חלוצית כנראה השתכחו בקרב רוב הצופים, שזוכרים ממנה בעיקר את חצי התאווה שנותרה בידם. פינאלות פושרות רבות נרשמו בדברי הימים של הטלוויזיה, אולם גם עשור אחרי כן משמשת זו של "אבודים" תמרור אזהרה מהדהד הן לצופים (שחוששים להתחייב לסדרת מסתורין כי אולי יוצריה סתם מושכים אותם באף) והן ליוצרים (שמודעים היטב לחשש הזה ופועלים לפיו).

בסופו של דבר, המורשת הגדולה ביותר של "אבודים" היא בכך שאילצה יוצרי סדרות להבין פחות או יותר לאן הם חותרים, ולא סתם להשליך חלקי תצרף שבסופו של דבר לא יבנו משהו מניח את הדעת. הם לא חייבים לדעת את הסוף לפרטיו - למעשה, דבקות כזו בתכנון מקורי היא מה שהכשיל את הסיום של "איך פגשתי את אמא", שהתעלמה מכל מה שהפך אותה לאהובה פרט למתווה שהוכן מראש - אבל כן לענות על תשובות מדי פעם ולנקז את הכל אל נקודה כלשהי. כמו שהוכיחה "משחקי הכס" רק לפני שנה, זה לקח שלא תמיד נלמד.

אבודים - פרק אחרון. ABC, צילום מסך
האופן שבו הטלוויזיה מספרת סיפורים השתנה בעקבותיה. "אבודים"/צילום מסך, ABC

ג'ורג' ר"ר מרטין אמנם לא אחראי לסוף של הסדרה המבוססת על ספריו - שני האחרונים שבהם עדיין לא ראו אור - אך יוצרי "משחקי הכס", דיוויד בניוף וד"ב וייס, הסתמכו על הפרטים שנתן להם כשהתקינו את קו הסיום. הבעיה העיקרית עם הסוף שלהם הייתה היעדר מוחלט של הכנה מוקדמת, גורל שהספרים, קרוב לוודאי, יימנעו ממנו. אולם המעשה נעשה והאירוניה נחתמה - תשע שנים (פחות ארבעה ימים) אחרי "אבודים", גם סופה של "משחקי הכס" ייזכר לדיראון עולם.

אפשר שבעוד עשור גם הדברים ש"משחקי הכס" עשתה נכון, עשתה מדהים, יידחקו לשוליים וישאירו מקום רק לזכרו של מפח הנפש האחרון. גם זו תהיה התעלמות בוטה מההיסטוריה, מהדרך שסללה ומאיך שגרמה לנו להרגיש כשהייתה בשיאה. ובסופו של דבר, גם אם שנאתם את הסיום של "אבודים", גם אם מבחינתכם כל מה שקרה לפני כן התקלקל בשל כך, תוכלו להתנחם בתרומתה הענקית להשבחת המדיום - הן בדברים שעשתה נכון והן בדוגמה הרעה שהותירה בתומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully