וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באנו חושך לגרש: השחקנים טובים, הסיפור חזק, ובכל זאת "בני אור" מאכזבת

עודכן לאחרונה: 29.4.2021 / 19:56

הקאסט הצעיר האלמוני בסדרה החדשה של יס עושה עבודה טובה, ובראשם מאור לוי בתפקיד הגיבור, אולם הבימוי, העריכה ובעיקר הכתיבה מכזיבים. במקום להתמקד בנפשן של הדמויות, הסדרה מתמקדת בקידום טכני של העלילה מנקודה א' ל-ב', ואגב כך עושה כמה טעויות מקוממות

טריילר לסדרה "בני אור"/yes

יש משהו כל כך יפה בשמה של "בני אור", הסדרה החדשה של יס. היא קרויה על שמו של הרחוב האמיתי בשכונה הבאר-שבעית שבה מתרחשת העלילה, אבל הבחירה בו כמובן גדולה מזה, שופעת הומניות. יצירה על בני נוער עבריינים שבכל זאת מדגישה את אורם, לפחות על הנייר.

עלילת הסדרה, שהפרק הראשון שלה עולה היום (ראשון) ביס ויאודי וביס טיוי אקשן, מתרחשת בשנת 2001 בבאר שבע ועוקבת אחר קבוצת נערים הפותחת תחנת סמים בעיר. הגיבור המרכזי של הסדרה הוא אלי (מאור לוי), נער חכם, חרוץ ובעל פוטנציאל שהחיים בשכונה די גזרו את גורלו. אביו (עמיר בניון מוצלח בתפקיד משחק ראשון) הוא נרקומן שאינו בקשר עם המשפחה, והניסיון של אלי לעזור לו להיגמל מצריך ממנו ממון רב שאין לו. בדרכו נקרית הזדמנות לעשות כסף מהיר בעזרת קילו גראס ש"השיג" צעיר אחר מהשכונה, ג'וני (ישי ללוש), שאך זה השתחרר ממוסד לעבריינים צעירים. הצורך הדחוף במזומנים מביא את אלי להגות מיזם, שהופך להצלחת ענק בזכות נישת הלקוחות שהחבורה מתמקדת בה: סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

הסדרה "בני אור", מאור לוי. נטי לוי,
נקודת החוזק. מאור לוי בתפקיד אלי, "בני אור"/נטי לוי

כיאה לשמה, "בני אור" אוהדת את דמויותיה. הפרק השלישי (מתוך שמונה) נפתח בסצנה שבה כמה מהנערים יושבים איש איש מול יועץ בית הספר, שמדבר איתם על השלב הבא בלימודים: ספּרות, מכונאי רכב, חשמלאי - קלאסיקות של הסללות. "יש לי חבר במקיף ח', הם בכלל לומדים מחשבים, זה הרבה יותר מעניין", אומר אחד מהנערים ליועץ, מודע לעתיד שנמנע ממנו. כל אותו הזמן העריכה שוזרת בשיחות האלה את הנערים עושים חיל במכירת גראס, מדגישה את ההישמטות שלהם מהזרם המרכזי.

האנושיות של הסדרה ניכרת יותר מכל במאור לוי שבתפקיד הראשי, כנראה נקודת החוזק הגדולה של "בני אור". יש בו את כל מה שדרוש לתפקיד הזה של נער טוב בסביבה רעה, שילוב של כריזמה, שרמנטיות ונשמה גדולה. הוא משכנע גם כאשר הגיבור עושה דברים נוראיים עם חבריו מצד אחד, וגם כשמצד שני הוא מתקרב אל סטודנטית נאווה (דנה פריד) והיא אליו.

עוד בוואלה!

המסדר יימתח להקשב: "המפקדת" צריכה להיות הלהיט הבא של כאן 11

לכתבה המלאה
הסדרה "בני אור", עמיר בניון, מאור לוי. נטי לוי,
תפקיד משחק ראשון ומוצלח. עמיר בניון, "בני אור"/נטי לוי

בכלל, הסדרה מתגאה בקאסט הצעיר האלמוני שלה, ובצדק, הם עושים עבודה טובה. אלא שדווקא הבימוי והעריכה מכזיבים אותם, מבליטים את הבוסריות שלהם. בכל שלושת הפרקים שנשלחו לביקורת יש בעיה קשה של קצב. סצנות עם פאוזות גדולות מדי בדיאלוגים, ולעומתן כאלה בלי הפוגות בכלל למרות שנדרשת כזו, כך שברור שהטקסטים כתובים מראש. בנוסף ישנן סצנות המשתהות הרבה יותר מדי זמן במקום לחתוך אל הדבר הבא (באחד הפרקים יש שיחה בבר בין ג'וני להרצל, עבריין מקומי ותיק, שמסתיימת בשורה ארוכה, על גבול המגוחכת, של חילופי מבטים ביניהם). סצנות שבהן אנחנו רואים רק צד אחד של הסיפור אבל לא את האחר (דמות אחת יורה בדמות אחרת, אך אנו זוכים לראות רק את היורה) וכן הלאה.

גם הכתיבה ב"בני אור" לא מספיק טובה. רוב הבחירות העלילתיות שטחיות בואכה מקוממות. הגרועה שבהן היא זו שבה הנערים מזמינים חשפנית לחדרם בפרק השני. אין מניעה יצירתית לתאר מקרה כזה, כמובן, אלה דברים שעדיין קורים ויקרו. אולם במקום לחדד את הסליזיות והנצלנות של הסיטואציה, "בני אור" עושה את ההפך - ממסגרת את הסצנה כרומנטית ממש. בזה אחר זה החשפנית עוגבת על הנערים בהילוך איטי בזמן שברקע מתנגן השיר הנימוח "At Last", ולבסוף מגדילה ולוקחת את אחד מהם אל חדר השינה, על חשבון הבית.

סצנת החשפנית בפרק השני של "בני אור". yes, צילום מסך
כשל מוסרי עמוק. סצנת החשפנות בפרק 2 של "בני אור"/צילום מסך, yes

בלתי נתפס לחשוב שהסצנה הזו לא נעצרה בשום שלב של ההפקה, בעוד מהדורות החדשות מדווחות על האונס הקבוצתי המחריד באילת ובזמן שזכרון המקרה המזעזע באיה נאפה עדיין טרי בראש. שני מקרים שמנציחים את האגביות שבה נופשים ישראלים צעירים מתייחסים לאישה כאל גוש בשר, ואז באה "בני אור" ומייפה סיטואציה כמו זו.

העניין הוא שאפילו אם נתעלם לרגע מהכשל המוסרי העמוק, הסצנה היא פנטזיית נעורים גברית נוסח "אסקימו לימון". לא משהו שסדרת דרמה מחוספסת ומציאותית יכולה להרשות לעצמה. זו בחירה שמעידה על סדר העדיפויות הלקוי של "בני אור", ובכך גם על הפספוס המאכזב של מה ששמה הבטיח.

אפשר היה לצפות שכמו בסצנת המקצועות ההיא - שאמנם אינה מעודנת במיוחד אבל לפחות מעבירה את המהות - הסדרה כולה תשרטט את האופן שבו המציאות סוגרת על הנערים, דוחקת אותם אל הדרך ללא מוצא שעליה הם נמצאים. ניתן היה לקוות שתתאר את תחושת החנק, הייאוש והאירוניה של נער הנאלץ לפנות לסחר בסמים כדי לממן גמילה לאביו. אך נדמה כי "בני אור" בעיקר מתמקדת בקידום העלילה מנקודה א' לנקודה ב', ומזניחה אגב כך את נפשם של הגיבורים.

הסדרה "בני אור", ישי ללוש. נטי לוי,
נותר דמות נטולת רקע. ישי ללוש בתפקיד ג'וני, "בני אור"/נטי לוי

דמותו של ג'וני, אחת המרכזיות ביותר בסדרה, נותרת סתומה לחלוטין גם אחרי שלושה פרקים. אנחנו רק יודעים שהוא תמיד שש אלי קרב, לא מאוד אכפת לו מההשלכות, יש לו קודים קשוחים שהתווה לעצמו ולסובביו, וזהו בערך. מי הוא, באיזו משפחה גדל, מה הביא אותו להיות כזה, פרט כלשהו שיגרום לנו להתחבר אליו - זה לא. אפילו עם אלי, דמות מפותחת בהרבה, "בני אור" לא עקבית. ניתן היה לצפות שיפגין מעט יותר פיקחות וזהירות כאשר החבורה חושפת לחלוטין את התוכניות שלה בפני החשפנית - קרי, גורם חיצוני שיכול בקלות להפיל אותם - או כאשר החברים פחות או יותר מסגירים את מעשיהם הפליליים בפני נהג מונית מזדמן. קלות הדעת הזו מנוגדת לשאר התכונות שלו, על פי הסדרה.

אלה כשלים מצערים במיוחד, מפני שיש ניצוץ ב"בני אור". חומרי הגלם והשחקנים הצעירים טומנים בהם כל כך הרבה הבטחה, הכל שם ורק נותר ללוש אותם לכדי יצירה מעולה. בכל זאת, הסדרה לא מצליחה להתרומם לכדי מה שהייתה יכולה להיות - אין בה תיאור נוגע ללב של פוטנציאל הנשפך אל הביבים, וגם לא כתב אישום חברתי כלפי מי שסלל את הדרך העגומה.

הסדרה "בני אור", מאור לוי, ישי ללוש. נטי לוי,
מכזיבה את הנערים. "בני אור"/נטי לוי

"בני אור" משודרת בימי ראשון ב-22:00 ביס טיוי אקשן וביס ויאודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully