וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"וונדר וומן 1984", מפגש פסגה צרפתי וסרט שישנה לכם את החיים: מה כדאי לראות בקולנוע?

עודכן לאחרונה: 26.5.2021 / 9:10

לאחר כמעט שנה וחצי, בתי הקולנוע בישראל יתחילו לחזור לשגרה ביום חמישי הקרוב, ועשרות סרטים יחכו לנו באולמות. למי מתוכם הכי כדאי לשים לב? המדריך המלא

טריילר "וונדר וומן 1984"/יח"צ

מכל העולם מתקשרים אלינו לשאול איך עשינו את זה: במשך 15 חודשים, רוב בתי הקולנוע בישראל היו סגורים. גם בזמן שבשאר העולם פתחו אותם, אצלנו הם שבתו מפעילות מסיבות שונות ומשונות, חלקן לא מחויבות המציאות, אבל מה זה משנה עכשיו? מה שהיה היה, והעיקר שביום חמישי הם סוף כל סוף ייפתחו.

החזרה לשגרה תהיה תחת מגבלות מסוימות, עליהן אפשר לקרוא פה. בגדול, יהיו הקרנות "תו ירוק" למחוסנים בלבד, מה שאומר כי ילדים לא יוכלו להיכנס אליהם; והקרנות "תו סגול", בהן תותר כניסה גם למי שטרם התחסן. החדשות הטובות (או הרעות, בעצם) זה שאפשר יהיה לקנות פופקורן, וגם לאכול אותו באולם. עם זאת, קחו בחשבון שחוץ מאשר בזמן הלעיסה, צריך לשבת באולם עם המסיכה לכל אורך ההקרנה. מעניין יהיה לעקוב עד כמה הצופים והסדרנים אכן יקפידו על המגבלה הזו.

חשוב להבהיר: בחודשיים האחרונים, חלק מאולמות הקולנוע בישראל התחילו לפעול כמעט כרגיל, למשל סינמטק תל אביב. אך היה מדובר בכמות קטנה של מקומות, והם הקרינו מבחר מצומצם של סרטים. כעת, כולם ללא יוצאים מן הכלל חוזרים לשגרה, כולל הרשתות הגדולות, ומומלץ להתעדכן באתרים הרשמיים שלהם לגבי שעות ומועדי הקרנה, וכמובן להזמין כרטיס מראש.

בשלב הזה, מבחר הסרטים לא אטרקטיבי במיוחד, וכולל בעיקר הרבה תוצרים שכבר מזמן זמינים אצלנו לצפייה ביתית, אם כי לא חוקית. שוברי קופות הוליוודיים חדשים, למשל "האלמנה השחורה" של מארוול, יגיעו רק בהמשך הקיץ, וגם המפיצים המקומיים שומרים על המדף כמה מן הפנינים שלהם, ולבטח יתחילו לשחרר אותם טיפין-טיפין כדי לא ליצור עומס גדול מדי על האולמות. מתוך מה שכן יהיה זמין באולמות כבר מיום חמישי הקרוב, הנה השמות הבולטים.

וונדר וומן 1984

באיזה איחור הוא מגיע אלינו: הסרט יצא בארצות הברית בסוף דצמבר, במודל הפצה פורץ דרך מבחינת האולפנים ההוליוודיים שכלל הקרנה באולמות הקולנוע ובו בזמן גם בסטרימינג. היו מדינות, צרפת למשל, בהן הוקרן אך ורק במסך הקטן - וישראל, המדינה בה הכוכבת של פנטזיית הקומיקס הזו נולדה וגדלה, הופכת כעת לטריטוריה האחרונה בעולם שבה "וונדר וומן 1984" זמין באופן חוקי.

במה מדובר: הפרק הראשון בסדרת "וונדר וומן" היה להיט עצום בקופות ישראל, גם בגלל הנוכחות של גל גדות מן הסתם. כמשתמע משמו, הוא מתרחש באמצע שנות השמונים. גיבורת העל מנסה לנהל שגרת חיים רגילה בכובע של האלטר-האגו האנושי שלה, דיאנה פרינס. היא עובדת כחוקרת בכירה במוזיאון הסמית'סוניאן בוושינגטון, רחוק מן ההרפתקאות של הסרט הראשון, אבל כמובן שהן רודפות אותה גם לשם.

למקום מתגלגלת אבן עתיקה, שבכוחה לממש כל משאלה של מי שמחזיק בה, ומן הסתם יש מי שמשתמשים בה לרעה. אחד מהם הוא איש עסקים לוזר ומגלומן, המשתמש במשאב הטבעי בצורה שמסכנת את העולם; השנייה היא עובדת חדשה במוזיאון, בגילומה של קריסטן וויג, שמקנאת בדיאנה וחולמת להיות כמוה, עד שהמשאלה יוצאת משליטה.

למי הוא מיועד: מעריצים ומעריצות של גדות, השומרים לה אמונים גם אחרי הפוסט שלה על המלחמה בעזה. ושימו לב: הסרט מופץ גם בגרסה מדובבת לעברית, אז אפשר ללכת עם כל המשפחה.


מודים באשמה: אהבנו את הסרט, והנה הביקורת המלאה שלנו.

גל גדות ב"וונדר וומן 1984". טוליפ מדיה,
מתוך "וונדר וומן 1984"/טוליפ מדיה

ארץ נוודים

באיזה איחור הוא מגיע אלינו: הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל ונציה בספטמבר האחרון, שם זכה באריה הזהב. הוא עלה בארצות הברית בפברואר ושם זכה בשלושה אוסקרים - לבמאית קלואי ז'או, לכוכבת פרנסס מקדורמנד ולסרט הטוב ביותר.

במה מדובר: סרט עלילתי כמו-תיעודי, בו מקדורמנד מככבת בצד שחקנים לא מקצועיים רבים, שעוקב אחר האנשים הנעים ונדים במרחבים העצומים של ארצות הברית - חלקם בגלל אילוצים וחלקם מבחירה, כי ככה זה באמריקה, לטוב ולרע.

למי הוא מיועד: לשוחרים ושוחרות של מקדורמנד, בעוד הופעה לפנתיאון, למי שרוצים לגלות את אמריקה האמיתית ולמי שהתואר "זוכה האוסקר לסרט הטוב ביותר" עושה עליהם רושם.

ארץ הנוודים. פורום פילם,
מתוך "ארץ נוודים"/פורום פילם

נשמה

באיזה איחור הוא מגיע אלינו: "נשמה" הפך לסרט הראשון של אולפן האנימציה פיקסאר שלא מופץ באולמות הקולנוע בארצות הברית, ועלה ישירות לסטרימינג בדצמבר האחרון. לפני חודש, כפי שבדרך כלל קורה עם סרטים של האולפן, הוא זכה בשני אוסקרים - למוזיקה המקורית הטובה ביותר ולסרט האנימציה הטוב ביותר.

במה מדובר: חוץ מהפצתו בסטרימינג, "נשמה" קבע תקדים נוסף. הוא הסרט הארוך הראשון של פיקסאר שמעמיד במרכזו אדם שחור - מוזיקאי ניו יורקי כושל, שמסרב לוותר על חלומותיו.

עד שיגשים את הפנטזיה, ג'ו מסתפק בהוראת מוזיקה לתלמידים צעירים, ואחרי אחד השיעורים שלו, נוחתת ההזדמנות שחיכה לה כל חייו: לנגן בצד מוזיקאית אגדית. האודישן אצלה כל כך מוצלח, עד שהפסנתרן החולמני יוצא ממנו מסוחרר, לא מסתכל לאן הוא הולך - ונופל לתוך חור בכביש.

הוא עולה השמיימה ובגלל צירוף נסיבות נוסף, מגיע למעין לימבו. יחד איתו נמצאות נשמות שעוד לא נולדו, ועוברות הכשרה לפני שיוכלו להתגלגל בגופם של אנשים. בין אלה בולטת נשמה זעפנית ועקשנית אחת, שמסרבת לעשות את המוטל עליה ולצאת לשליחות בכדור הארץ.

גם גיבור הסרט לא מוכן לעשות את מה שנדרש ממנו, ומסרב לקבל את העובדה שסיים את חייו רגע לפני שהצדיק את קיומו. כתוצאה מכך, המת הטרי מחולל מהומה שבמסגרתה הוא וחברתו החדשה צונחים לכדור הארץ. אז מגיע טוויסט נוסף, שמאלץ אותם לשלב כוחות כדי לפתור את התסבוכת. תוך כדי כך, הנשמה שמעולם לא חוותה את העולם מגלה אותו לראשונה - והמוזיקאי שמעולם לא באמת חי את החיים מגלה את המשמעות שלהם.

למי הוא מיועד: למי שמחפשים סרט עמוק ומעורר השראה שישנה להם את החיים לטובה. כנהוג בעולם האנימציה, הסרט מופץ כאן בגרסה המקורית, עם הקולות של ג'יימי פוקס וטינה פיי, וגם בגרסה מדובבת - אז אפשר ללכת עם כל המשפחה ולהפוך כולם יחד לאנשים טובים יותר.

"נשמה" ישנה לכם את החיים: הביקורת המלאה שלנו על הסרט.

הסרט "נשמה" של פיקסאר. פורום פילם,
מתוך "נשמה"/פורום פילם

טנט

באיזה איחור הוא מגיע אלינו: הסרט הופץ באולמות באירופה ובארצות הברית בין הקיץ לסתיו, ועלה שם בסטרימינג בשלהי דצמבר.

במה מדובר: הו, שאלה טובה. כריסטופר נולאן, שכבר נהנה לשחק לנו עם המוח ב"ממנטו" ו"התחלה", בין השאר, מתעלה כאן על עצמו עם סרט שרק מי שהוציא 800 בפסיכומטרי יכול לנסות להבין מה קורה בו. בגדול: מרגלים מנסים להציל את העולם כפי שאנחנו מכירים אותו, וכל זה על רקע סצינות אקשן בומבסטיות. מככבים: רוברט פטינסון, ג'ון דיוויד וושינגטון, אליזבת דביקי, קנת בראנה.

למי הוא מיועד: למעריצים ומעריצות של הבמאי שאוהבים תעלולים מחשבתיים.

טננט. טוליפ מדיה,
מתוך "טנט"/טוליפ מדיה

סתם אחד

באיזה איחור הוא מגיע אלינו: איחור קליל יחסית. הסרט עלה בארצות הברית רק לפני קצת יותר מחודשיים.

במה מדובר: מעין גרסה עממית של "היסטוריה של אלימות", המשתייכת כמוהו לתת-הז'אנר של הסרטים על איש המשפחה האפור, שערב לא בהיר אחד מתברר כי הוא מסתיר עבר אפל, ויכולת פלאית לכסח את הרעים. מככב: האליל בוב אודנקירק, כוכב "סמוך על סול".

למי הוא מיועד: חובבי וחובבות קומדיות פעולה אלימות סטייל "ג'ון וויק". דרק קולסטד, שכתב את סדרת הסרטים המצליחה בכיכובו של קיאנו ריבס, כתב גם את הסרט הזה.

סיפור חיי

באיזה איחור הוא מגיע אלינו: הסרט פתח את פסטיבל ונציה בקיץ 2019 והופץ בצרפת בדצמבר של אותה שנה. הרבה מים זרמו בנהרות אירופה מאז.

במה מדובר: סרטו הבינלאומי הראשון של הבמאי היפני הירוקאזו קורה־אדה, שרבים מסרטיו דוברי היפנית הופצו בישראל וזכו להצלחה ולהערכה - למשל "אחותי הקטנה" ו"המשפחה שלי". אך עם כל הכבוד לקולנוען הנפלא, הסיפור הגדול כאן הוא מפגש הפסגה ההיסטורי ואולי החד-פעמי בין שתיים מן השחקניות הגדולות בצרפת, קתרין דנב וז'ולייט בינוש.

דנב מגלמת למעשה את עצמה, כוכבת קולנוע אגדית, והסרט מתאר מה קורה כשהיא מפרסמת ספר זיכרונות חושפני לתדהמתה של בתה, אותה מגלמת בינוש.

למי מיועד: לשוחרי/ות קולנוע צרפתי.

האמת. פסטיבל ונציה,
מתוך "סיפור חיי"/פסטיבל ונציה

ואז רקדנו

באיזה איחור הוא מגיע אלינו: הסרט הוקרן לראשון במאי 2019 בפסטיבל קאן, והבכורה הישראלית שלו התקיימה בפסטיבל ירושלים בקיץ של אותה שנה.

במה מדובר: סרטו של לבן אקין, במאי שוודי שמוצאו גיאורגי, הוא מעין גרסה מודרנית, קווירית ומוזיקלית של "חתונה מאוחרת". "ואז רקדנו" עוסק ברקדן בן 17, שמגבש את זהותו האישית, האמנותית והמינית ומורד בכבלים המסורתיים של החברה הגיאורגית. הסרט עושה זאת בצורה שעוררה סערה אלימה במדינה השמרנית, אבל התוצאה מעניינת גם בלי קשר למהומה סביבה.

למי הוא מיועד: למי שמתעניינים בריקודים ו/או בחברה הגיאורגית, ולמי שמחפשים קולנוע עולמי אמנותי אך קומוניקטיבי.

הפסקול המעולה של הסרט

דני קרוון

באיזה איחור הוא מגיע אלינו: שום איחור! הסרט הוקרן לראשונה בחורף האחרון במסגרת התחרות התעודית המקומית של פסטיבל ירושלים, עלה בהפצה מצומצמת לפני כחודשיים במסגרת החזרה האיטית לשגרה וכעת מתווספות לו עוד הקרנות.

במה מדובר: ברק הימן, מן היוצרים התיעודיים המובילים בישראל, משרטט דיוקן של האמן בעל השם העולמי, שמתגלה כאן כטיפוס אקסצנטרי ונרגן במובן המשעשע של המילה: כל שנייה שבה לארי דיוויד לא מככב בסרט עלילתי על אודותיו היא רגע מבוזבז. התוצאה היא דוקו מענג, שאין בו שנייה מיותרת, ונוסף לעיסוק בקרוון עצמו, הבמאי מדבר כאן גם על נושא רחב יותר: הצורה שבה אמנות משתלבת במרחב האישי, הציבורי והפוליטי.

למי הוא מיועד: למי שאוהבים את דני קרוון ו/או טיפוסים סטייל לארי דיוויד ו/או סרטים תיעודיים על המרחב שבין אמנות ופוליטיקה.

דני קרוון. ברק הימן,
מתוך "דני קרוון"/ברק הימן

עוזרת אישית

באיזה איחור הוא מגיע אלינו: הסרט הוקרן בפסטיבל סאנדנס ואז בפסטיבל ברלין בחורף 2020, אבל יש לציין שהוא עלה אצלנו בהפצה מצומצמת כבר לפני כחודשיים. כעת, יש עוד אולמות בהם אפשר לראותו.

במה מדובר? ג'וליה גארנר, זוכת האמי על "אוזרק", מפגינה את התצוגה הקולנועית הגדולה והטובה שלה עד כה. כמשתמע משם הסרט, היא מגלמת בו עוזרת אישית של בכיר בעולם הבידור, שמתגלה כבן דמותו של הארווי ווינשטיין - ושל טורפים מטרידנים רבים אחרים, כך שהיא מוצאת עצמה עדה למעשיו הנפשעים.

את "עוזרת אישית" כתבה וביימה קיטי גרין, שזו עבודת הביכורים שלה, והוא נרשם כהתמודדות המוצלחת הראשונה של הקולנוע האמריקאי עם ה-Metoo. מעבר לאינטנסיביות שלה ולאיכות של תצוגת המשחק, הדרמה הזו ראויה לציון בגלל שהיא מצליחה למקם את ההתרחשויות בהקשר מגדרי-כלכלי-מעמדי רחב, ולתאר כיצד הפושעים המיניים ניצלו את הכוח שלהם כדי לטייח את מעלליהם, והעמידו את מי שהיו עדות להם בפני בחירה בלתי אפשרית: לשתוק, או לדבר ולאבד את האפשרות לשמור על הפרנסה שהן כה זקוקות לה.

למי הוא מיועד: למי שרוצה לראות את אחת השחקניות הטובות בדורנו, רגע לפני שהיא עושה את הפריצה הסופית שלה; למי שרוצה להבין איך העולם עובד, ולמה הוא כל כך רקוב.

עוד בוואלה!

"ישראל זה הבית השני שלי. אני שמחה שהסרט שלי מופץ אצלכם"

לכתבה המלאה
עוזרת אישית. פסטיבל ירושלים,
מתוך "עוזרת אישית"/פסטיבל ירושלים

ומה עוד?

שני סרטי המשך - "ביל וטד שורפים ת'זמן", הפרק השלישי בסדרת "ביל וטד", שיצא באמריקה לפני כשנה ולא הותיר חותם מיוחד; "טרולים מסביב לעולם", סרט המשך של להיט האנימציה שבישראל היה פופולרי במיוחד; "גנב עם כבוד", מותחן פעולה עם ליאם ניסן; ו"ללא מעצורים", מותחן פעולה עם ראסל קרואו; ו"בגידה" של דורון ערן, מוותיקי הבמאים בישראל, בכיכובו של אקי אבני. ויש גם עוד סרטים, ויהיו עוד הרבה בשבועות הקרובים, ממש כמו בימים הטובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully