וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכול חוזר אלינו": שמחת חשיפת המועדון נמהלה בפחד מסגר

עודכן לאחרונה: 11.8.2021 / 9:37

המועדון החדש של זאפה ת"א הושק בשמחה מהולה בפחד מאיום הסגר, ועל רקע חזרת מחאת התרבות. ביקרנו בערב החשיפה, שוחחנו עם שר התרבות טרופר ועם להקת כנסיית השכל על הרגע המפחיד שלהם בקורונה, על אלבום הבכורה שמציין 30, ועל פרשת מתי כספי ("הוא הלך אחרי האמת שלו")

להקת כנסיית השכל לפני עלייתם לבמה בהשקת מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון, 10 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
להקת כנסיית השכל לפני עלייתם לבמה בחשיפת מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון/ניב אהרונסון

"הכול חוזר אלינו, השמחה והכאב", שרה להקת כנסיית השכל, וזו גם הייתה התחושה האמביוולנטית אתמול (שלישי) בתעשיית המוזיקה. מצד אחד, חוזרים אלינו כמו בשידור חוזר מסויט הדיבורים על אפשרות לסגר נוסף, שמאיים להכאיב מאוד לתעשייה, וחוזרים גם קולות מחאת התרבות. מצד שני, בשורה שהייתה יכולה לעורר יותר שמחה לו הגיעה במועד אחר: מועדון זאפה תל אביב החדש במתחם מידטאון הושק אמש עם הופעות של להקת כנסיית השכל ודודו טסה, ובנוכחות שר התרבות והספורט חילי טרופר.

ברקע הפתיחה של המועדון - ועד הפעולה של תעשיית התרבות והאירועים ואיגוד האמרגנים ומפיקי הבמה הודיעו אתמול על "התנגדות חריפה לכל ניסיון להטיל מגבלת התקהלות על אירועים בתו ירוק", כך מסרו. "ניסיון העבר לימד כי מגבלות אלו לא רק שלא הוכחו כיעילות - אלא הביאו למאות אלפי עובדי התעשייה לאבד את פרנסתם".

הבוקר (רביעי) הם יקיימו מסיבת עיתונאים, ובה יציגו את היקפי ההפסדים המיידים מהטלת הגבלות הקורונה. הם הוסיפו ומסרו כי "ממש כמו לפני שנה וחצי, גם הפעם התנהלות חסרת אחריות וללא כל אופק אמיתי מביאה לחיסולו המחודש של הענף שרק לאחרונה החל בהליך שיקום ארוך שעוד יימשך שנים ארוכות".

כנסיית השכל בהופעת השקת מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון, 10 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
כנסיית השכל/ניב אהרונסון

פגשנו בחדר האמנים של המועדון החדש את כנסיית השכל, וסולן הלהקה, יורם חזן, שיתף אותנו ברגע מפחיד שחווה במהלך הקורונה. "השנה וחצי של הקורונה הייתה מטורללת לגמרי. היה איזה שלב בשיא של זה שלא היה ברור שההופעות חוזרות בכלל. חשבתי לעצמי, אוקיי, מה קורה, אנחנו אולי לא נופיע יותר. וזה היה מפחיד", אמר חזן. "החזרה להופעות נטעה אופטימיות. ועכשיו עוד פעם חוזר החשש, זה סוג של רכבת הרים. אני מאמין שהתקופה הזאת תתבטא בהמשך ביצירה שלנו".

"כשאתה עובד כל כך הרבה זמן ברצף, אף פעם לא עצרנו והסתכלנו אחורה. תמיד עבדנו", אמר הבסיסט רן אלמליח, "זה כאילו היקום הכריח אותנו לעצור ולהסתכל אחורה, ממש ככה. זו באמת הייתה תקופה מעניינת. אני לא יודע אם זו הייתה תקופה טובה או רעה. זו הייתה תקופה מוזרה, זה בטוח. אחרי חצי שנה ובתוך הסגר, הרגשתי פתאום שכל החיים הקודמים שלי הם חלום רחוק. זה היה החלק העצוב". אלמליח הוסיף ש"הקהל עכשיו מפחד לקנות כרטיסים, מפחד לבוא להופעות. באסה, אין מילה אחרת להגדיר את זה, באסה".

השנה מלאו 30 לצאת השיר הראשון שלכם, "רעפים", ושנה הבאה ימלאו 30 לצאת אלבום הבכורה שלכם, "דברים בלחש". איך אתם מביטים בתחילת הדרך הזאת בפרספקטיבה של שלושה עשורים?

חזן: "אם חושבים על האלבום הראשון, זה 30 שנה לתמימות שאיתה הכול התחיל. רק הגענו אז לתל אביב, פתאום להוציא אלבום, פתאום להתערות בתעשייה מאוד לא ברורה. מאז דברים השתנו לגמרי. אנחנו 30 שנה מופיעים ללא הפסקה, ופתאום שנה וחצי שבה לא מופיעים. זאת הייתה הפתעה גמורה. ההפסקה הזאת גורמת לך להתבוננות פנימית ולחשוב מה עשית".

בשנה שעברה, במהלך משבר הקורונה, הוצאתם את הסינגל "רחוב המפסידים" שבו יורם חזן ורן אלמליח שרים ביחד, לראשונה מאז אלבום הבכורה. זה פתח את התיאבון לעשות את זה עוד?

חזן: "תמיד אני מעודד את רן לשיר, אני מקווה שהוא יעשה את זה".

עוד בוואלה!

שחר אבן צור: "עולם התרבות זה הג'וקים של העולם. הכל יימחק לפנינו"

לכתבה המלאה
כנסיית השכל בהופעת השקת מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון, 10 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
דברים השתנו לגמרי. כנסיית השכל/ניב אהרונסון

מה חשבתם על כך שבאחרונה מתי כספי ביטל את כל ההופעות שתכנן לקיים בארץ, בעקבות מתווה התו הירוק, הודיע שלא יופיע עד שיוסרו כל המגבלות ואמר "לא אשתף פעולה עם דיקטטורה ופאשיזם"?

המתופף דניאל זייבלט: "דבר ראשון, אני מעריך מאוד את מתי כספי, וזכותו לחשוב ככה. אם הוא לא היה מוכן לתת לזה יד, בגלל הערכים שלו, והחליט לא להופיע למרות שיכול היה להופיע בכל מיני מסגרות, זה בסדר גמור, זו זכותו המלאה. כי זו הדעה שלו, זו האמת שלו, והוא הלך אחריה עד הסוף. אנחנו הלכנו בדרך אחרת. כל הכבוד שהוא עשה את זה כי הוא הביא עוד צבע ועוד זווית לתוך כל הבליל שהיה בשנה הזאת".

אלמליח: "זה נחמד שיש לו את הפריבילגיה לא להופיע. לנו אין את הפריבילגיה הזאת. אף אחד לא יפרנס אותנו, וזה מה שאנחנו יודעים לעשות. ערכים הולכים עם פריבילגיות, אתה יודע".

דודו טסה בהשקת מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון, 10 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
דודו טסה בחשיפת מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון/ניב אהרונסון

בהקמת מועדון זאפה תל אביב החדש הושקעו עשרות מיליוני שקלים, על פי זאפה. הוא מתפרס על פני 2,500 מ"ר, מכיל שני אולמות, ומיועד גם להופעות וגם לאירועים פרטיים ועסקיים. על רקע העלייה בתחלואה והאיום בהגבלות נוספות לתו הירוק, עיתוי חשיפת מועדון זאפה החדש הוא אינו קל ומאתגר, בלשון המעטה. לאחר שהמועדון כבר הודיע כי שבועיים לאחר חשיפתו יגיע להופיע בו המוזיקאי הבינלאומי דומיניק מילר, המוכר כגיטריסט של סטינג וגם הוציא תשעה אלבומי סולו, ההופעה נאלצה להידחות למועד לא ידוע. גם הופעות אחרות מחו"ל אי אפשר לתכנן כרגע, ופסטיבלים שזאפה שקדה עליהם נדחו וטרם נקבע תאריך חדש.

"אנחנו מתכננים את בניית המועדון הזה כבר קרוב לשלוש שנים, ויש דברים שקשה לחזות מראש", אומר אסף מור, סמנכ"ל השיווק של קבוצת זאפה, "אנחנו אמנם בערב מאוד מרגש ומשמח אבל הוא מהול בדאגה אמיתית ומטרידה. לצערי אנחנו בסוג של שידור חוזר שלא פיללנו לו. אני מאוד מקווה שלא נחזור לסגר".

שר התרבות חילי טרופר נמצא כאן. מה ביקשת ממנו?

"ביקשנו ממנו שיבין את המצב, והוא מבין את המצב, והבטיח לעשות הכל כדי לסייע לעולם התרבות והמוזיקה. אנחנו מקווים מאוד שהפעם הממשלה תושיט יד ותעזור לתעשייה שלמה כי הפעם המצב באמת מאתגר".

דודו טסה בהשקת מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון, 10 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
דודו טסה/ניב אהרונסון

שר התרבות חילי טרופר, מועדון זאפה החדש צמוד לתחנה עתידית של הרכבת הקלה. מה יסתיים קודם - העבודות הארוכות על הרכבת הקלה או התפשטות הקורונה והאיום שלה על התרבות?

"אף אחד לא יודע. מה שאני משוכנע בו זה שגם אם ייקח זמן עד שהרכבת תבוא וגם אם הקורונה תישאר עוד זמן - המון מוזיקה תישאר אחרי כולם. וזה הכוח והקסם של זאפה - העקשנות לייצר תרבות ומוזיקה בתנאים מאוד מאוד קשים. לכם באתי לפה, כדי לתת גב לתרבות הישראלית שמתעקשת על הקיום שלה".

קיים פחד גדול מסגר נוסף. אתה יכול לשפוך אור - מה הסיכוי שיהיה או שלא יהיה סגר?

"נראה לי שלמדנו שמול הקורונה צריך לשמור על צניעות. אני לא יודע מה יהיה. אני כן יודע שאנחנו מתעקשים על העיקרון שהתרבות היא האחרונה להיסגר והראשונה להיפתח, ובינתיים אנחנו מצליחים בזה. בעבר התרבות הייתה סגורה. אנחנו מתעקשים שהיא תישאר פתוחה. קודם כול כי ערכית, חברה בלי תרבות היא חברה עצובה. שתיים, כלכלית זו פרנסה של עשרות אלפי עובדים. גם הזאפה דיברו איתי פה ואמרו שהם החזירו רק עכשיו עובדים מהחל"ת. ושלוש, תרבות היום היא המקום הכי בטוח בישראל. זה המקום שהכי מקפיד על התו הירוק. אתה ואני נמצאים עכשיו באולם שיש בו רק מחוסנים, מחלימים או נבדקים. אז אין סיבה להטיל עליהם מגבלות נוספות, ולכן אנחנו מתעקשים שהתו הירוק יישאר תו ירוק, בלי מגבלות תפוסה, בלי מגבלות מקסימום. זה לא נכון להשית את זה עליהם, זה לא אפשרי כלכלית, זה גם לא נכון בריאותית".

ועד הפעולה של תעשיית התרבות והאירועים ואיגוד האמרגנים ומפיקי הבמה הודיעו על כנס חירום ועל חזרת המחאה, בעקבות ההפסדים מההגבלות על ההופעות והאירועים.

"אני מבין אותם, מבין את הכאב שלהם, הנזקים הם באמת אדירים. תרבות זה לא רק נזק עתידי, זה גם נזק בהווה. לכן אנחנו כל כך מתעקשים לשמור עליהם פתוחים, כדי למזער את הנזקים ולאפשר לכל הישראלים ליהנות מתרבות. אנחנו איתם בתוך הדבר הזה. אנחנו חושבים שצריך לשמור על התרבות פתוחה, ובמקרה של חלילה נזקים - יש אחריות למדינה לדאוג להם".

שר התרבות והספורט חילי טרופר והזמר והמוזיקאי דודו טסה בהשקת מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון, 10 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
שר התרבות והספורט חילי טרופר והזמר והמוזיקאי דודו טסה/ניב אהרונסון
מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון, 10 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון/ניב אהרונסון
חברי להקת כנסיית השכל, שר התרבות חילי טרופר, ואסף מור סמנכ"ל השיווק של זאפה, בהשקת מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון, 10 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
חברי להקת כנסיית השכל, שר התרבות חילי טרופר, ואסף מור סמנכ"ל השיווק של זאפה/ניב אהרונסון

ההופעות הבאות שיתקיימו במועדון זאפה תל אביב החדש במתחם מידטאון: ביום שישי בצהריים יופיעו אסף אמדורסקי ושלומי שבן; ביום שישי בערב יופיעו אלון אולארצ'יק ודני סנדרסון; ובמוצ"ש יופיעו רונה קינן ויוני רכטר. לפרטים נוספים ולרכישת כרטיסים לחצו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully