וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני ההוכחה שכל אחד יכול לזכות באוסקר"

אבנר שביט, פריז

5.11.2021 / 0:10

עשור לאחר שזכה באוסקר על "הארטיסט", הבמאי מישל הזנוויציוס מגיש את "גיבור חייה", הסרט הראשון שלו לכל המשפחה. בריאיון, הוא מספר על העבודה עם עומר סי ("לופן") ועל הפסלון המוזהב ש"נפל עליי בלי שתיכננתי"

טריילר הסרט "גיבור חייה"/סרטי נחשון ורד קייפ

לפני עשור בדיוק, הסרט הצרפתי האילם "הארטיסט" הגיע משום מקום והותיר את הוליווד ללא מילים. רוב אנשי הקולנוע ברחבי העולם לא שמעו לפני כן על התסריטאי-במאי מישל הזנוויציוס, אבל נאלצו להתחיל לשבור את המקלדת ואת השיניים כשזכה בפרס אחר פרס באותה שנה, כולל שלל אוסקרים.

בין השאר, "הארטיסט" קטף את האוסקר בקטגוריות הבימוי והסרט הטוב ביותר. בעקבות זאת, מובן שהזנוויציוס קיבל הצעות לעבור לאמריקה, אבל הוא דחה אותן. "הרבה אנשים ציפו שאעשה את המעבר, אבל העדפתי לשמור על החופש היצירתי שלי, ולהישאר בצרפת", אומר לנו הבמאי השרמנטי בריאיון מיוחד, המתקיים במלון פריזאי.

הזנוויציוס נשאר בפריז ולא הצליח לשחזר את ההצלחה של "הארטיסט". "החיפוש" ו"יוצא מן הכלל" פרי עטו הוקרנו בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן, אבל הביצועים הקופתיים והביקורתיים שלהם היו מאכזבים. עכשיו מגיע תורו של "גיבור חייה", בו מופיע בתפקיד הראשי לא אחר מאשר עומר סי, הלוא הוא כוכב "לופן" והשחקן הצרפתי הכי מוכר כרגע, אך גם השם שלו לא סייע להפוך את הסרט לשובר קופות בצרפת.

הבמאי מישל האזנויציוס. סרטי נחשון ורד קייפ,
נשאר בפריז. מישל הזנוויציוס/סרטי נחשון ורד קייפ

בסוף השבוע, יוצא "גיבור חייה" בישראל, מדינה אותה מכיר הזנוויציוס היטב. זוגתו ברניס בז'ו, שכיכבה ב"הארטיסט" ומופיעה גם ב"גיבור חיה", הצטלמה לאחרונה ל"הסירו דאגה מלבכם", סרטו דובר האנגלית והעברית של הבמאי הישראלי תום שובל, והבמאי הצרפתי ביקר בארץ מספר פעמים בשנים האחרונות.

"גיבור חייה" שונה מסרטיו הקודמים של הזנוויציוס, שפונה כאן לראשונה לכל המשפחה. עומר סי מגלם אלמן שנוהג לספר לבתו סיפורים לפני השינה על נסים ונפלאות המתרחשים בעולם של אגדות, בהן הוא בעצמו הגיבור. ככל שבתו מתבגרת, כך היא מאבדת עניין במעשיות ומנתבת את האנרגיות שלה להתכתבויות עם בנים, והאבא נדרש להפעיל את הדמיון כדי לשמור על מקומו בחייה.

"סיפורים לפני השינה הם מוסד חשוב, ולא פלא שהוא קיים בכל חברה ובכל תרבות", אומר הזנוויציוס. "גם אני מספר סיפורים לילדים שלי וזו עבודה קשה, כי ילדים יודעים להעריך איכות, אז צריך להתאמץ בשבילם. סיפורים מטפחים אצלנו את היכולת לגלות אמפטיה ולהאמין במשהו גדול ממך, ולכן הם שווים את ההשקעה. בסרטים לכל המשפחה אין טיפה של ציניות, וזה מה שמשך אותי לעולם הזה".

אומרים שילדים הם התסריטאים הטובים בעולם. איך היו התגובות שלהם לסרט?

"תגובות של ילדים הן דבר מעניין, כי אין להם פילטרים, והם מאוד סקרנים. הסרט לא מפרט למה הגיבור התאלמן, וילד אחד ניגש אליי ושאל ממה היא מתה".

למה באמת לא הכנסת את זה לתסריט?

"כי בסיפורי אגדות מספרים רק את מה שקורה בזמן הווה, אין משהו שהוא לא חלק מן ההתפתחות העלילתית. לכן, לדמויות בדרך כלל גם אין שמות פרטיים, ומגדירים אותם לפי המקצוע, הגיל והאופי. המבנה של האגדות מוקפד עד מאוד - אין מקום לשום פרט לא הכרחי".

עוד בוואלה!

"אנתוני הופקינס הוא השחקן הכי טוב בעולם. כתבתי את התפקיד בשבילו"

לכתבה המלאה
מתוך הסרט "הסירו דאגה מלבכם". זיו ברקוביץ',
ברניס בז'ו, זוגתו של מישל הזנוויציוס, שמופיעה ב"גיבור חייה" וגם ב"הסירו דאגה מלבכם" של תום שובל/זיו ברקוביץ'

"הארטיסט" יצא באותה שנה כמו "מחוברים לחיים", הסרט שהפך לתופעת תרבות חובקת עולם, גם אצלנו, והתניע את הקריירה של עומר סי. "נוצרה בינינו סוג של אחווה, כי קרו לנו דברים יוצאי דופן יחסית לאנשי קולנוע צרפתיים", מספר הזנוויציוס. "היתה בינינו חיבה והערכה הדדית, אבל לא יצא לנו לעבוד יחד. הוא השחקן הראשון שחשבתי עליו לתפקיד בסרט הזה, כי יש משהו ריאליסטי אבל גם משהו פנטסטי, ולכן הוא אידיאלי לסיפור שנע בין מציאות לאגדה".

אתה חושב שגם הוא עוד יזכה באוסקר יום אחד?

"בסופו של דבר, שחקנים תלויים בדמויות שהם מגלמים. אני מאחל לעומר שיזכה, אם כי כמובן שזה לא יקרה על 'גיבור חייה', שאין לו את הפרופיל של זוכי אוסקר.

"כל אחד יכול לזכות באוסקר, אני ההוכחה לכך, אבל בעיקרון, הסיכויים של שחקן או במאי צרפתי לזכות בפרס הזה קלושים ואף הזויים. אני מעולם לא כיוונתי לקטוף את הפסלון. הוא פחות או יותר נפל עליי, וזה נפלא".

גיבור חייה. סרטי נחשון ורד קייפ,
נסיך. עומר סי ב"גיבור חייה"/סרטי נחשון ורד קייפ

מדהים כמה העולם השתנה בעשר השנים שעברו מאז "הארטיסט".

"הוא השתנה לטובה, עם תהליכים כמו ה-Metoo, וגם לרעה כמובן. אני חושב שלפני עשור היתה תחושה שהעולם הולך לכיוון חיובי, אבל עכשיו יש הרגשה שאנחנו כמו התזמורת שמנגנת על הטיטניק. עם זאת, אני מסרב לשקוע בתחזיות פסימיות ומתעקש לשמור על אופטימיות".

כשזכית באוסקר, עמדת על הבמה ואמרת שאתה מודה לשלושה אנשים - בילי ווילדר, בילי ווילדר ובילי ווילדר. הילדים שלך כבר צפו בסרטים שלו?

"הילדים הגדולים ראו הרבה סרטים שלו, והם אוהבים במיוחד את 'הדירה' ו'שדרות סנסט'. הסרטים האלה קצת גדולים על הילד הקטן שלי. בינתיים הוא הסתפק ב'חמים וטעים', ומאוד נהנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully