וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עליתי על שולחנות לפני כולם פה. עוד בניינטיז עמדתי לאנשים על החומוס"

עודכן לאחרונה: 5.9.2022 / 13:21

ירמי קפלן בז לנוסטלגיה, מתבאס על הפירוק של סטטיק ובן אל ומקווה שתערובת אסקוט תתגבר על הפחד ותוציא חומרים חדשים. לקראת פסטיבל הפסנתר, שבו יעלה את המופע שלו משירי אלטון ג'ון, הוא מגלה מה ינגנו בהלווייתו ולמה הוא מתחרט על הפעם שנזף במעריצה שעזבה הופעה באמצע

ירמי קפלן במשדר המחווה לכוורת/צילום: ראובן קסטרו, עריכת וידאו: ירדנה עבודי-פוקס
ירמי קפלן מתוך מופע גרסאות הכיסוי שלו לשיריו של אלטון ג'ון. עדי עופר,
ירמי קפלן וערן מיטלמן מתוך מופע גרסאות כיסוי לשיריו של אלטון ג'ון/עדי עופר

ב-1 בספטמבר, עם תחילת שנת הלימודים, שותף בעמוד הפייסבוק של הזמר והמוזיקאי ירמי קפלן השיר הבלתי נשכח "I have a package" שביצע בילדותו בשנות ה-70 בסדרה ללימוד אנגלית "Neighbours" של החינוכית, והפך לוויראלי מאוד. "אם הילד/ה מבריז/ה מבית הספר כבר ביום הראשון ללימודים, תתנו להם חצי שעה איתי, אנגלית מובטחת", נכתב.

ואולי, בהתחשב בעובדה שקפלן חגג שלשום יומולדת 61, הרגשות שמעוררת פתיחת שנת הלימודים התערבבו עם תחושות נוסטלגיה ורצון לסיכום ביניים? "האמת שהמנהל שלי העלה את זה", צוחק קפלן, בריאיון לוואלה! תרבות, "נולדתי בשנת 61, והשבוע אני בן 61, אז יכולתי לסכם את שנותיי, מ-61 ועד ל-61. אבל אין לי את הכלים לסיכומים האלה, אני יותר בנאדם של מה שקורה עכשיו ומה שהולך לקרות בעתיד. אני די שונא נוסטלגיה. יחד עם כל זאת, אני מוצא את עצמי לא פעם בכל מיני סיטואציות כאילו נוסטלגיות".

נאחל לך עד 120. בבוא יום הדין, איזה שיר יושמע בהלווייה שלך?

"אני רוצה שיתחילו את ההלווייה עם השיר 'מדוע לא באת' ויסיימו ב'הדפוק הזה עושה לך טוב'. זה נראה לי מתאים, קודם להוציא את הרגש ב'מדוע לא באת', ואז לשחרר כי הייתי רוצה שאנשים ילכו מהלווייה שלי בתחושה מרוממת".

ירמי קפלן מתוך מופע גרסאות הכיסוי שלו לשיריו של אלטון ג'ון. אלדד שושן,
מ-61 עד 61. ירמי קפלן/אלדד שושן

בשלב זה לקפלן אין תכניות על שילוב שיר של סר אלטון ג'ון בהלווייתו שלו, למרות אהבתו העזה לזמר, המלחין והפסנתרן האגדי, והעובדה שהוא מריץ בשנים האחרונות מופע עם גרסאות כיסוי לשיריו שהכרטיסים אליו בסולד אאוט פעמים רבות. קפלן יעלה את המופע המצליח גם ב-4 בנובמבר במוזיאון תל אביב, במסגרת פסטיבל הפסנתר ה-24, ויארח בו את ילדי המוזיקה.

את הצלחת המופע משירי אלטון ג'ון מגדיר קפלן כ"דבר לא מובן מאליו".

"פוקס, הכל התלבש", הוא מסביר. "זוגתי יעל הגאונה הגתה את רעיון ההופעה הזאת, ומלכתחילה צפתה את זה. היא אמרה לי את המשפט, 'תגיד, לא היה לך איזה רומן עם אלטון כשהיית נער?'. ואז היא המשיכה ואמרה: 'משום שהקיץ הזה הוא מתחיל את הסיבוב העולמי האחרון שלו, הוא יוציא סרט כמו שעשו לקווין, והוא כותב את הביוגרפיה שלו. אז אם רצית לעשות משהו - לך על אלטון'. ובא לי על זה. לא ידעתי אם יחשבו שזה מגניב. התחושה שלי היא שכשאני מעלה שירים של אלטון, שהוא אחת האהבות של הנעורים שלי, אז יש מי שמצקצקים. זה לא כמו שאתה מעלה את 'לד זפלין', שזה כאילו אחלה, גברי, נותן בראש ואיכותי. ואלטון יש עליו דעות לכאן ולכאן".

"בהופעה הזאת לקחתי את אלטון מהתקופה שבה הוא עוד לא היה אלטון כפי שאנחנו מכירים היום, אלא היה אז אלטרנטיבי, נתן בראש, בהופעות עם בס, תופים ובכלל בלי גיטרות. וזה היה פאקינג רוקנרול לפרצוף, פורענות, עם עמידות ידיים על הפסנתר וג'ימג'ומים. היה בו אז משהו לגמרי אלטרנטיבי עם טקסטים ברמה אחרת של מוזיקה פופולרית. הוא היה פורץ דרך. הדרייב שדחף אותו כל הזמן להיות במודעות, כל הזמן לרצות להיות מספר אחד, שיכירו וישמעו אותו, זה גם מה שהיום עוזר למופע שלי להיות סופר רלוונטי. כשהתחלנו עם המופע, קודם הקהל שהגיע היה בעיקר אנשים של פעם, בני 50 פלוס, והיום אתה רואה יותר אנשים צעירים, ואני לא יודע לעזאזל איך זה הגיע. חלק ראו באינסטגרם וזה נראה להם מגניב ומלהיב. המופע הזה הוא השילוב של השירים האלמותיים האלה, הפופ ההיסטורי, עם האהבה והחקירה שלי של המוזיקה שלו, יחד עם היכולות שלי כפרפורמר. אני מקבל פידבקים שיכולות ההופעה הבימתית שלי הם ברמה אחרת שמוציאה אנשים מההופעה בהיי".

עוד בוואלה!

עשרות הגיעו להופעת פלסידו דומינגו ונדהמו לגלות שבוטלה מבלי שעודכנו

לכתבה המלאה
טקס אוסקר 2020 אלטון ג'ון. GettyImages
"פורץ דרך". אלטון ג'ון/GettyImages

לפני עשרה ימים אלטון קימבק את בריטני ספירס בדואט איתה, "Hold Me Closer" שמו. במקביל הוא מאיים בסיבוב פרידה אחרון, אבל יש לי תחושה שזה רק תעלול יח"צ.

"הלוואי שייצא לי להגיע להופעה שלו. יש אנשים במוזיקה שעושים מה שנראה להם באותו רגע, לפעמים הם מתחרטים. אלטון ממחזר את עצמו לא מעט. נניח השיר שלו עם בריטני כולל בתוכו גם אלמנטים מהשיר `Tiny Dancer` שאלטון הוציא בסבנטיז. ובום, זה מקום ראשון בהרבה מקומות בעולם. זה מדהים איך שהמוזיקה שלו מצליחה גם להחזיק מעמד וגם לצבור תאוצה. מה לעשות, הוא עושה את הפטנטים שלו הכי טוב. כל הכבוד לו. השיר שלו עם בריטני לא העיף לי את המוח, אבל סחטיין עליך, אלטון, שאתה יודע איך להשאיר את עצמך כל הזמן במודעות הציבורית המוזיקלית וגם לפרגן למוזיקאים אחרים".

בנוסף למופע הסולו שלו משירי אלטון ג'ון, קפלן ישתתף בפסטיבל הפסנתר גם במופע ההשקה של הפרויקט המצליח "המשקפיים של נויפלד 2" של המוזיקאי והמלחין שמוליק נויפלד, שיתקיים בשבת 5 בנובמבר, באולם אסיא במוזיאון תל אביב לאמנות, כחלק מנבחרת מרשימה של אמנים ובהם גלי עטרי, משה פרץ, ארקדי דוכין, ישי לוי, קובי אפללו, בן ארצי, מיקה קרני, אור עמרמי ברוקמן, ים גרוניך ורועי נויפלד. הם יבצעו את שירי הפרויקט לצד להיטים אחרים שנויפלד הלחין והפיק בעיבודים מיוחדים, ויגוללו את הסיפורים שמאחורי השירים.

נויפלד ניגן והיה שותף בהפקה באלבומו הראשון של קפלן, "ירמי קפלן והפרחים", ורק מעטים יודעים כי נויפלד ניגן את כל תפקידי המיתרים, שכולם חושבים שהיו נגנים חיים אבל למעשה נוגנו על ידי בסינטיסייזר. "זה הכי קורע", אומר קפלן. "בקליפ לשיר 'מודדת', שביים אח שלי אהרון, הבאנו רביעיית מיתרים, שיראה כקטע. ואז שמעתי לא מעט מוזיקאים שאומרים 'וואו, איזה מיתרים, שומעים שהקלטתם את זה לייב'. והם לא יודעים שזה בכלל הסינטיסייזר עם האצבעות של נויפלד, שאגב ניגן נהדר".

שמוליק נויפלד. רועי נויפלד,
"יש לו יכולות שכנוע". שמוליק נויפלד/רועי נויפלד

לפני שנה, אחרי לא מעט זמן שלא נכנסת לפלייליסט גלגלצ, עשית זאת בשיתוף פעולה עם "המשקפיים של נויפלד", כשביצעת השיר "אוהבת אותי ים", שהלחינו שמוליק ורועי נויפלד למילותיו של טל רביב - וזכה להצלחה.

"הכניסה הקודמת שלי עם שיר לפלייליסט גלגלצ היתה ב-2015, אז אולי זה הרבה שנים. ב'משקפיים' הראשון שנויפלד עשה הוא הזמין אותי לעשות שיר. איכשהו זה לא הסתדר, לא הצלחנו למצוא את הקליק המדויק והנכון. הפעם הוא בא ואמר לי: 'יש לי שיר, בוא תשמע ותגיד מה אתה חושב'. ככה באתי, שמעתי שיר חביב ומגניב ומוצלח. האמת שרועי, הבן של שמוליק, שהוא מוזיקאי פצצה, שר את השיר בהתחלה. התאהבתי בשירה של רועי וסירבתי בהתחלה לשיר את זה. אבל שמוליק שכנע אותי בכל זאת, יש לו יכולות שכנוע, ותוך כדי העשייה של השיר התאהבתי בו יותר".

הזכרת מקודם את האנרגיות המטורפות והפרפורמריות שלך. מי אוהב יותר לעלות על שולחנות, אתה או מארינה מקסימיליאן?

"אני בטוח שאני. אל"ף, אני עשיתי את זה עוד לפני כולם פה, גם לפני גלעד כהנא. עוד בתחילת ימי ה'לוגוס' הפכתי שם שולחנות, ועמדתי לאנשים על החומוס. אני עושה את זה שנים כי יש רגע בהופעה שהאנרגיות שלך לוקחות אותך לאן שהן לוקחות, ואתה זורם על זה, למדתי שבהופעה באיזשהו שלב אני כבר מחובר לה שאני בהופעה. באיזשהו שלב, אולי בשיר הרביעי או החמישי - זהו, אני מחובר. ומכאן מתחילה התעופה, הכל נהיה יותר אינטנסיבי, ואנרגיות גבוהות ואנשים עוד יותר בהיי. וחלק מזה הם ריקודים על השולחן ולהפוך משהו".

ירמי קפלן מופיע במשדר מחווה חגיגי לכוורת של וואלה! תרבות ו-eco99fm, אוגוסט 2020. ראובן קסטרו
ירמי קפלן/ראובן קסטרו

בהופעות שלך המוני אנשים נסחפים ועפים עליך. אבל באופן טבעי לא כולם. סיפרו לי שפעם נזפת במישהו בקהל שלא מחא כפיים אחרי שיר שלך.

"אני לא זוכר את זה. אבל לפני הרבה שנים, אם הייתי מופיע בקהל של 400 אנשים, והיו בו 398 אנשים מבסוטים אש, ושני אנשים שפחות בעניין, ואני לא יודע למה, אז רק את השניים האלה ראיתי. זו בעיה. אני פעם, בשנות ה-90, צעקתי על מישהי כי היא יצאה החוצה באמצע שיר. עצרתי את השיר באמצע, ואמרתי לה: 'אני אאפשר לך להשתחרר מהמועקה של מה שאנחנו עושים, ונמשיך עם האנשים שדווקא היה להם טוב'. יום למחרת, הבחורה הזאת דיברה עם המנהלת שלי, וממש בכתה. היא אמרה שהיא הייתה חייבת ללכת כי הייתה לה בייביסטר, והיא הייתה צריכה להגיע לאוטובוס, מין סיפור על מישהי שמתה להשאר במקום אבל נאלצה לצאת משם. ואני נזפתי בה על זה. ואז הבנתי, שבגלל שאתה לא מכיר את הסיפור של כל אחד מאלה שיושבים מולך - צריך לדעת להרפות. בהחלט שיחררתי".

בחודש שעבר נפרד הצמד סטטיק ובן אל, ובפוסט בפייסבוק זה הזכיר לך דואט שלך עם אביו של בן אל, שימי תבורי, ללהיטו "אתמול היית שונה", שכולל את השורה "אם זה ייגמר, נגמור את זה יפה", מה שלא ממש קרה לצמד. מה חשבת על הפרידה הזאת?

"קודם כל, אהבתי את הצמד הזה. הם הצליחו להרים את הרף של מוזיקת הפופ, גם במובנים של הדימוי שלהם, התלבושות שלהם, האופי הפרחחי, ההפקות של ג'ורדי הן פצצה. אני לא חייב להתחבר לכל שיר, לא כל שיר חייב לרגש אותי, אבל זה עשוי מצויין. זה הצליח ליפול - אם לא על הלב אז על הרגליים של המון אנשים עם שירי ריקודים. והיו קצת שערוריות. היה לי ברור כמשקיף מהצד שהדבר הזה לא יוכל להמשיך לנצח, ושהפצצה רק מחכה להתפוצץ".

תערובת אסקוט באולפן וואלה. ראובן קסטרו
"למצוא אנרגיה מתאימה". קפלן עם חבריו לתערובת אסקוט, אסף אמדורסקי וג'נגו/ראובן קסטרו

יש טוענים שקו פרשת המים היה האמירות הקשות והאלימות של בן אל על בת זוגו לשעבר ועל ילדו.

"ככה הבנתי. זה היה נראה שיש הרבה משקעים ומריבות, והדבר הזה של הדיבורים של בן אל שפורסמו בפומבי, לצערם של המשתתפים, היה טו מאץ' להתגבר על זה, שברור שהוא לא נגמר וזה ילווה את בן אל אלוהים יודע כמה זמן קדימה, ההתכתשות שלו עם בת הזוג שלו וצורת הביטוי הזאת. סטטיק ללא ספק בחור סופר מוכשר, וכולם מסכימים על זה. בן אל זמר נהדר אבל יש מצב שמבחינת האיזון הכללי שלו יכול להיות שהוא עוד צריך להתבגר. בתור אבא לשני ילדים שכבר בגילאי העשרים ולילד בן שבע - הדיבורים האלה של בן אל מזעזעים אותי מאוד, וחראם".

פירוק של הרכב אחר, תערובת אסקוט, יציין 30 שנה בקרוב, ואחר כך התאחדתם להופעות. יש סיכוי שאולי תבוא איזו נחמה ותוציאו אלבום שני? או שכל אחד נשאר בחדר האינטימי שלו?

"אני יכול להגיד לך שאנחנו נפגשים כל כמה זמן לאורך השנים, מדברים על זה, אולי נקליט, אולי לא נקליט. לפעמים זה נגמר בפיצוצים. לא פעם זה נגמר בכל מיני הקלטות של חצאי שירים שאנחנו לא מסיימים אותם עד הסוף. וגם עכשיו יש באמתחתנו כמה שירים חדשים, שממש לא מזמן עבדנו עליהם והקלטנו, ואנחנו מקווים שנצליח ליצרו בינינו את האנרגיה המתאימה כדי לסיים לפחות אי.פי. של חמישה-שישה שירים. להתחיל בזה. חלק מהבעייתיות בלשחרר חומרים חדשים זה שכל אחד אומר: התפרקנו, ועכשיו זה הדבר שאנחנו באמת רוצים להציג לעולם? אני חושב שאנחנו צריכים להתגבר קצת על הפחד הזה, על חשיבת היתר. יאללה, בוא נזרום, למשהו קליל. הרי לכל אחד יש את הקריירה שלו כבר. אז, באלבום הראשון, זה מי שהיינו - להקה, תערובת אסקוט. כעבור המון שנים, התברר שכל פעם שאנחנו נפגשים ומנגנים - הלהקה נשמעת כמו אותה להקה, וזה לחיוב. יש משהו שמחבר באופי ובסאונד של הדברים. זה נשמע תערובת אסקוט. אני מקווה שנוכל להשיל מעצמנו את עודף החשיבות העצמית, ופשוט נעשה מוזיקה שאנחנו אוהבים ונהנים ממנה, כמו אז, ומההנאה שלנו זה יתגלגל החוצה. אני חושב שזה יעבוד. ואם נעשה משהו וזה לא יעבוד - הכל בסדר, לכל אחד יש המון דברים משלו".

ירמי קפלן מתוך מופע גרסאות הכיסוי שלו לשיריו של אלטון ג'ון. עדי עופר,
הפך שולחנות עוד בלוגוס. ירמי קפלן וערן מיטלמן מתוך מופע גרסאות הכיסוי לשיריו של אלטון ג'ון/עדי עופר
seperator

פסטיבל הפסנתר ה-24 שייערך ב-2-5 בנובמבר, בהפקת עיריית תל אביב ובניהולה האמנותי של אתי אנטה-שגב, בהיכל התרבות, בתאטרון הקאמרי, במרכז ענב לתרבות ובחללים השונים של מוזיאון תל אביב לאמנות. את אירועי הפסטיבל במוזיאון תפתח ב-2 בנובמבר הופעה אקוסטית מחו"ל של להקת הרוק האמריקאית מרקורי רב. בפסטיבל יתקיימו גם מופע מחווה לשושנה דמארי בהשתתפות ההרכב "שושנה D"; מופע מחווה למאיר גולדברג בו ישתתפו בין השאר קורין אלאל, לאה שבת, גלי עטרי ודן תורן; משה לוי ואודי אריאל יקדישו מופע לשירי "ברנרד ולואיז" של מאיר אריאל; וענן על מקל יחגגו עשור באירוח הסופרת רינת הופר.

עוד יופיעו בפסטיבל: קרן פלס, אבישי כהן, זהבה בן, ארקדי דוכין, ערן צור, אלון עדר בשיתוף תומר ישעיהו, תם אהרון ינגן פסנתר ויארח את שולי רנד, ריקי גל עם שלומית אהרון במופע משותף ראשון, קרולינה, יהוא ירון, ואלרי חמאתי, שלמה בר, דני בסן, עומר ומשה דץ, יפעת נץ תארח את קורין אלאל וארז נץ, ענבל דור תארח את אחינועם ניני וגילי דור, דאנה איבגי תארח את דניאלה ספקטור, ילדי בית העץ, ומופע הנעילה יתקיים ב-9 בנובמבר ובו רמי קלינשטיין יחגוג יומולדת 60 ובו יתארחו להקת מנגו באיחוד נדיר, שלומי שבן ושירי מימון. פרטים נוספים וכרטיסים, במחירים שבין 69 ל-244 שקלים - כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully