וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הארי ומייגן" גורמת לנו לחשוב שנוכל להיות חברים של הזוג הנסיכותי

11.12.2022 / 10:08

בבריטניה כבר פוטרים את סדרת הדוקו של נטפליקס כ"משעממת" (היא לא), דרך "נרקיסיסטית ומעייפת" ועד "התבכיינות בסגנון קליפורניה", אבל זו חשיבה מקובעת וישנה. אף ש"הארי ומייגן" לא פורצת דרך, היא עוד צעד לכיוונה של מהפכה אמיתית

הארי ומייגן מדברים על החתונה/נטפליקס

שערורייה! הנסיך הארי ואשתו, הדוכסית מייגן מרקל, שוב חוצים את הקווים ועושים את מה שאסור לעשות במשפחת המלוכה הבריטית! סקנדל רודף סקנדל עם הזוג הזה, שבחוצפתם התאהבו למרות שהיא לא בריטית וגם לא 100 אחוז לבנה, ואז העיזו להביע דעות על נושאים שהשתיקה יפה להם, כמו גזע וההיסטוריה של הקולוניאליזם, ולבסוף עשו את הבלתי יעשה ופרשו מהחיים הרשמיים בארמון כדי לגדל את המשפחה שלהם באמריקה, לא עלינו. ועכשיו הזוג עומד בחזיתה של סדרה דוקומנטרית שבה הוא, כמו שאוהבים להגיד בעיתונות, "מדבר על הכל".


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

אז לא, לפי שלושת הפרקים הראשונים ששחררה נטפליקס עד כה, אין חשש שאכן ידברו שם על הכל, או שנזכה לגלות פרטים מרעישים על בני משפחת ווינדזור, ועל טינופים ממש אל תבנו. כמו כל דבר שיוצא מהארמון, גם המוצר הזה מאוד מוקפד ומכוון במסרים שלו. יש לסדרה אג'נדה שהולכת ומתבהרת ככל שהיא נפרסת לפנינו - הארי ומייגן נגד התקשורת, לא נגד המשפחה. מלבד כשמדובר ביחסיו עם אמו, הנסיכה דיאנה המנוחה, הנסיך הארי לא מדבר באופן ישיר על בני משפחתו כמעט בכלל. למרות שברור לכולנו שלמלכה אליזבת ז"ל הייתה השפעה ענקית על כל אספקט בחייו של נכדה, היא עצמה מוזכרת רק בצורה כללית ביותר. למשל, מייגן מתארת איך לא קיבלה כמעט שום הכנה לפני שנפגשה עם המלכה לראשונה, אבל לא נכנסת לפרטים כמו על מה דיברו ביניהן, או אפילו מה היה הרושם שלה מהמלכה כאדם פרטי. השקופית שעולה בתחילת כל פרק מצהירה שהראיונות הסתיימו עד אוגוסט 2022 - כלומר חודש לפני מותה של אליזבת', מצהירה-בלי-להצהיר שאין כאן שום כוונה לפגוע בכבוד.

הארי ומייגן. נטפליקס,
ההסתכלות שלהם על העולם שייכת לדור ה-Z. מתוך "הארי ומייגן"/נטפליקס

הפוקוס בסדרה הוא על הקשיים שעברו הארי ומייגן מהרגע שנפגשו והחליטו "ללכת על זה", אתגרים שהיו מבחינתם מעל ומעבר לסביר. הפריימינג הוא "בואו תשמעו מאיתנו את האמת סוף סוף, במקום כל השקרים שעליהם קראתם בצהובונים", והשאלה שנשאלת שוב ושוב בנרטיב הוא, האם באמת הם מחויבים לתת כל טיפת פרטיות וחופש שיש להם לאזרחי בריטניה, רק בגלל שמם ומעמדם? איפה זה נגמר, הם שואלים, ופורסים בפנינו את ההתנהלות של העיתונות הבריטית והעולמית, שלא בוחלת בשום אמצעים כדי להשיג סקופים ואייטמים, גם אם צריך להמציא אותם, או לשלם לכל מיני אנשים עבור שקרים. לכל אורך הדרך מרחף צילה של הנסיכה דיאנה ז"ל על כל הנושא הזה, שהרי כולנו יודעים שהעיתונות מיררה את חייה, ושמרדף של פפראצי הביאה למותה הטרגי.

בטח לא צריך להגיד לכם איך מגיבה העיתונות הבריטית להתקפה הזאת - הביקורות קוטלות את הסדרה בקשת רחבה של עלבונות, החל מ"משעממת" (היא לא), דרך "נרקיסיסטית ומעייפת", ועד "התבכיינות בסגנון קליפורניה". זו לא פעם ראשונה שהמעשים של הזוג הזה מפורשים בתור תלונות קלאסיות של דור המילניום, שמצפה כל הזמן שיתחשבו ברגשותיו, ו"אמריקניזציה" טיפשית, שהיא כמובן ההשפעה המזיקה של מייגן על הנסיך האנגלי החמוד שלהם, ודרכו על כל מוסד המלוכה. ההפנמה של זכות הנתינים בבריטניה לגישה בלתי מוגבלת לבני המשפחה המלכותית (באמצעות הפפראצי) היא כל כך עמוקה, שהבקשה של הזוג לקבל קצת מרחב נשימה מתקבלת בתור התפנקות של אנשים בעלי פריבילגיות, ואפילו חוצפה של צעירים. כמו שמספר הארי בעצמו, אפילו בני משפחתו חושבים לעצמם - אבל אנחנו עברנו את כל זה, אז למה הם חושבים שהם זכאים לאיזו התחשבות אחרת?

עוד בוואלה!

חאנשי היא חרדית חרמנית שעושה עלייה. הסיפור הזה עמוק מכפי שנדמה

לכתבה המלאה
הארי ומייגן. נטפליקס,
עוברים כמו זוג רגיל לחלוטין. מתוך "הארי ומייגן"/נטפליקס

זאת חשיבה ששייכת בכלל לדורות קודמים, ונראה שההסתכלות של מייגן והארי על העולם קרובה יותר לנקודת מבט של מילניאלז ודור ה-Z שאחריו. הם לא מפנים את המסר שלהם לכל השונאים, שבזים להם על שהם נושכים את היד שמאכילה אותם, או לדור האנגלי המבוגר שמקובע בדעותיו ונאחז בתקופה שבה בריטניה הייתה אימפריה אמיתית. זו סדרה שלא נועדה למעריצי בית המלוכה, שמבחינתם הוא מוסד מקודש ובלתי נפרד מהזהות האנגלית, אלא בלי ספק לדור החדש של בריטים (ואזרחי כל העולם) שכבר לא חוששים לפקפק בנחיצות של המוסד ולהפך - רבים מהם חושבים שצריך לבטל אותו לגמרי.

אפשר לראות לאן שייכים מייגן והארי לפי הדרך שבה הסיפור מוגש לקהל, מה בוחרים לחשוף בפנינו ואיך. באופן ברור מדברים איתנו בשפה שמתאימה לקהל ששוחה באינטראקציה חברתית דרך רשתות, והיא מקודדת ויזואלית באמצעות המון תמונות פרטיות של הזוג, פידים של אינסטגרם, בועות טקסט של ווטסאפ, כותרות מתוך כתבות בעיתונות אונליין. אלה שלא התרגלו עדיין שככה מתקשרים היום, יעשו מה שהם עושים תמיד, שזה לפרש את זה כסימן לשטחיות והתעסקות בתפל, או בניסיון של הזוג לייפות את המציאות באמצעות פילטרים. גם אם יש בזה אמת מסוימת - זה עדיין עובד. הארי ומייגן עוברים פה בתור זוג רגיל לחלוטין, שני חמודים על הספה שבקלות היינו יכולים להיות חברים שלהם ולהביא את הקטנים שלנו לשחק עם הילדים שלהם. הנה הם עושים סלפי, הנה הם בטיול באוהל, הם אפילו נפגשו דרך אינסטגרם למען השם! איזה קטע, הם בדיוק כמונו.

הארי ומייגן. נטפליקס,
אין כביסה מלוכלכת. מתוך "הארי ומייגן"/נטפליקס

החלק שבו הארי ומייגן מספרים לנו איך התחיל סיפור האהבה ביניהם, על השלבים הראשונים של מערכת היחסים, והרגשות הגוברים ביניהם, הוא יותר מקסים ומעניין מכל סרט הולמרק נוסחתי שבו בחורה אמריקאית רגילה מבקרת באיזו ארץ אירופאית ובטעות מתאהבת בנסיך ועכשיו היא צריכה להתמודד עם כל מה שזה אומר. בני הזוג מצליחים לעורר אמפתיה ענקית אליהם, ותחושה שאנחנו מכירים אותם באמת, בצורה שבחיים לא נזכה להכיר אף אחד אחר מהמשפחה המלכותית. זו באמת פריבילגיה שיש להארי מכיוון שהוא מרוחק מהכתר מספיק כך שהוא יכול - אחרי מלחמה מאוד קשה במוסכמות ורצונות משפחתו - לקחת צעד אחורה. אי אפשר לדמיין למשל את אחיו, יורש העצר הנסיך וויליאם, מחליט לקחת את אשתו הרחק מכל הבלגן ליבשת אחרת, ועוד לעשות על זה סדרה בנטפליקס.

לפי הסדרה, מייגן מרקל היא הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לנסיך הארי, כי היא לגמרי עזר כנגדו, בעלת ברית שרואה איתו עין בעין, והאומץ שלה והחתירה שלה לצדק אפשרה גם לו לעשות את הצעדים הסופיים של התהליך שעבר במשך הרבה שנים, ולשבור את הכבלים. באחד הפרקים אנחנו שומעים קטע מכתבה על מרקל כשהתפרסמו היחסים בינה לבין הארי, שמכריזה, "זו האישה שמחוללת מהפכה במותג המסורתי ביותר בבריטניה. מייגן מרקל אינה בריטית, היא הייתה נשואה בעבר, היא ממוצא מעורב, והיא לא בוחלת בפוליטיקה. כל זה יהיה חייב להיפסק עכשיו". אבל היא לא הפסיקה. להפך, נראה שמייגן יודעת לקחת את הכוח שכן ניתן לה ולמנף אותו לקידום כל האג'נדות הפוליטיות שבהן היא תומכת.

הארי ומייגן. נטפליקס,
על פי הסדרה היא הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לו. מתוך "הארי ומייגן"/נטפליקס

הנישואין האלה הובילו לכך שבפעם הראשונה הייתה התייחסות פומבית של חבר במשפחת המלוכה לאספקטים שהם היו רוצים להעלים, כמו שאלת הגזענות הנוראית שפושה בבריטניה, שממנה סובלת מרקל מהשנייה שנודע על מערכת היחסים שלה עם הנסיך, ההיסטוריה העקובה מדם של האימפריה עם מוסד העבדות ופשעי האימפריאליזם. עצם ההכרה בבעיות האלה בעברה של בריטניה נחשבת לבגידה נוראית במשפחה ובמוסד, ו"משהו שלא עושים". מהבחינה הזאת, ההתעקשות של בני הזוג לחיות חיים קרובים לרגילים, ולדבר על אישיוז של חוסר צדק שקרובים לליבם, אפילו מעשים של "סנואופלייקס", כמו להתראיין אצל אופרה או להתלונן בנטפליקס, זה ממש אקט של אומץ מעורר התפעלות.

אז מי שציפו לכיבוס פומבי של כביסה מלוכלכת כמו באיזה פרק סיכום של תוכנית ריאליטי, יתאכזבו מאוד. אבל זה לא אומר שאין בסדרה הזו עניין או ערך. זה לא דוקומנטרי פורץ דרך שחושף שחיתויות ומטלטל מערכות, אבל בדרך שבה הסדרה מזיזה את הגבול בין משפחת המלוכה לבין "פשוטי העם" ותורמת לטשטוש בין המעמדות, היא מקרבת בעוד צעד מהפכה אמיתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully