וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ספינה טרופה" מלאה בקסם רב, שמחת חיים - ומתח מורט עצבים

12.3.2023 / 9:20

יש סתירה בלב קומדיית האימה של ה-BBC, בין אנרגיית נעורים מתפרצת לבין נושא אפל, והיא הופכת את הכל לקאמפי בטירוף. הסדרה מודעת לכך שמשהו במהותה מוגזם עד כדי גיחוך - ולא מפחדת מההגזמה. הכל כאילו משדר - כן, אנחנו יודעים שכל זה ממש טו מאץ', אבל זה כיף, לא?

טריילר לסדרה "ספינה טרופה" ("Wreck")/BBC

דמיינו חופשה ססגונית על ספינת פאר, עם כל האוכל, האלכוהול, טיפולי הספא, הקניות, הפעילויות והמופעים שתרצו, וצוות אדיב וחייכני שרק מחכה לשרת אתכם במשך ימים שלמים בלב ים, על כלי שיט שהוא כמו עיר קטנה. איך נשמע לכם? כמו חלום החופשה המושלמת? ועכשיו דמיינו שאתם לא הנופשים, לא אלה שמשתכשכים באחת מארבע הבריכות, או אוכלים כל היום בבופה הבלתי מוגבל, ושותים כל הלילה את האלכוהול החופשי - אלא צוות הספינה. זה שתפקידו להתרוצץ ממשימה למשימה, לספק כל גחמה של האורחים המפונקים, למלא כל בקשה, לא משנה כמה מופרכת, וכל זה בחיוך אדיב. אם עבודה כזאת עדיין נשמעת לכם כמו דרך לא רעה להרוויח קצת כסף בתנאי חופשה, הסדרה "ספינה טרופה" תעיר אתכם מהחלום הזה מהר מאוד.

בקומדיה הבריטית הזאת, שעלתה ביס ובהוט, מתגלה האמת מתחת לפני השטח במפעל הנוצץ שמכונה "קרוז הכל כלול", ואנחנו נכנסים ללב ליבה של העיר השטה "סקרמנטום" - ספינת הדגל של חברת השיט הענקית "וולורום". העבודה שלא נגמרת, המסדרונות המדכאים שכולם נראים אותו הדבר, הדינמיקות בין ה"מעמדות" השונים של העובדים בספינה, החוקים הנוקשים והנצלניים שבהם עומדים אנשי הצוות, המסיבות הסודיות שנמשכות כל הלילה, הקומות התחתונות שבהן כנופיות מנהלות קרבות על שליטה, ועוד שלל סודות אפלים הנשמרים בבטן האונייה. כי זו אמנם קומדיה קאמפית עם הרבה מצבים מגוחכים והורמונים משתוללים, אבל היא גם סדרת אימה, עם הרבה דם ורציחות מסתוריות.

הסדרה "ספינה טרופה" ("Wreck"). Peter Marley, Euston Films,
הבולטת מבין שחקני המשנה. ת'דיאה גרהם, "ספינה טרופה"/Peter Marley, Euston Films

כן, מיד בתחילת הפרק הראשון אנחנו עדים לסצנה שיצאה ישירות מסרט סלאשרים קלאסי בסגנון "הצעקה" או "פרדי קרוגר", כשרוצח מסתורי חמוש בסכין ולבוש בתחפוש ברווז צהוב, רודף באמצע הלילה אחרי פיפה (ג'ודי פייק), אשת צוות צעירה, לאורך הסיפון, עד שהיא נאלצת לזנק מעבר למעקה אל הים כדי לנסות לברוח ממנו. אחרי הפתיחה המבטיחה הזאת, אנחנו קופצים שלושה חודשים קדימה בזמן, ומצטרפים לבחור החדש קורמק (אוסקר קנדי), שביחד עם יבול חדש של עובדי "וולורום" צעירים, מצטרף לעולם המרגש של שירותיות-עם-חיוך-וללא-תלונה. קפטן הצוות המאיימת, קארן, מסבירה להם את הכללים הנוקשים ומעבירה את התחושה שהחיים החופשיים שלהם נגמרו.

מהר מאוד אנחנו מגלים שקורמק הוא לא קורמק אלא ג'יימי, שעלה ל"סקרמנטום" בזהות בדויה, ויש לו אג'נדה סודית; ג'יימי הוא בעצם אחיה של פיפה, שלא מאמין לסיפור הרשמי של חברת "וולורום", שפיפה הייתה בדיכאון והתאבדה בקפיצה. הוא בטוח שמשהו אחר קרה לאחותו האהובה, והוא מתכנן לגלות מה הולך מאחורי הקלעים. ביחד עם ויויאן הצינית (ת'דיאה גראהם, בלי ספק הבולטת מבין שחקני המשנה, עם הדמות הכי כיפית), שהופכת במהירות לאשת סודו, הוא מנסה לעשות סדר בשלל הסודות והשקרים שרוחשים סביבו, ולגלות את האמת האפלה בלב כל הסיפור הזה. כל זה, בזמן שהברווז הרצחני מסתובב במעברים הסודיים בלא מפריע וממשיך במסע הדמים שלו.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

עוד בוואלה!

הסדרה "פליישמן בצרות" מתיימרת לעשות כל כך הרבה - ומצליחה בענק

לכתבה המלאה
הסדרה "ספינה טרופה" ("Wreck"). Peter Marley, Euston Films,
צבעונית ומלאת אנרגיית נעורים. "ספינה טרופה"/Peter Marley, Euston Films
הבחירה של ג'ואל לשדוד מהאנושות את הגאולה לטובת הגאולה של עצמו היא כל כך הרבה יותר חזקה, בגלל האופן שבו הסדרה בנתה את סיפור החזרה שלו לחיים אחרי האובדן של שרה. מצל של אדם אל מי שיחרף את נפשו לטובת נערה שלא הכיר רק חודשים לפני כן

אולי בשלב הזה הסיפור הזה לא נשמע לכם בכלל כמו קומדיה, אלא כמו סרט אימה מדכא במיוחד שהחלק הכי מפחיד בו הוא האכזריות היומיומית של עבודות בתעשיית השירות, כאלה ששואבות את רוח החיים מהעובדים המסכנים. אבל למרות התחושה הקלסטרופובית שמקבלים כשכל העלילה מתרחשת במעין כלא שט שאי אפשר לברוח ממנו, "ספינה טרופה" היא גם צבעונית ומלאת אנרגיית נעורים.

בגלל שהצוות מורכב בעיקר מאנשים צעירים, כאלה שהם טיפשים מספיק לחשוב שזאת עבודת חלומות שבה אפשר לעשות כסף מהיר ממסיבה אחת גדולה, ומעליהם בוסים שהם אנשים יותר מבוגרים, האווירה הרבה פעמים מרגישה כמו אינטראקציה של סרט קולג' אמריקאי. אם ג'יימי הוא הנער החדש שמנסה למצוא את עצמו ולהבין את הכללים, אז חברי להקת הבידור הם המקובלים הסנובים, כל החדשים צריכים לעבור טקס חניכה משפיל, כל ערב יש מסיבה פרועה שיוצאת משליטה, כולם מנסים לעשות סקס עם כולם, וקארן המנהלת היא הדיקנית המרושעת שרק מחכה לתפוס אותם בפאשלה ולהנחית איזה עונש בלתי חוקי בעליל.

הסדרה "ספינה טרופה" ("Wreck"). Peter Marley, Euston Films,
קאמפית בטירוף. "ספינה טרופה"/Peter Marley, Euston Films
אם בזכות מותה של אלי תימצא התרופה לאנושות, כל האחרים יחלימו, מלבד ג'ואל שיחזור לחיות ללא מטרה, ללא הניצוץ שבשבילו ההמשכיות כדאית. בלעדיה הוא יהפוך לזומבי בעוד מסביבו כולם יחזרו להיות אנושיים

הסדרה מלאה קסם רב ושמחת חיים, ובו זמנית לגמרי מדובר במותחן אימה, ומרוץ לגלות מי הרוצח לפני שגם הגיבורים הופכים לקורבנות. הסתירה הזאת בין האנרגיה המתפרצת לבין הנושא האפל, הופך את הכל לקאמפי בטירוף, כשהסדרה מודעת לכך שמשהו במהות שלה מוגזם עד כדי גיחוך - ולא מפחדת מההגזמה. החל מהתעלומה הספציפית "מה קרה לפיפה" ודרך הטוויסטים השונים עד לגילוי המפתיע של סוף העונה, הכל כאילו משדר - כן, אנחנו יודעים שכל זה ממש טו מאץ', אבל זה כיף, לא?

אפשר לראות את זה אפילו בבחירה לשים את הדמות הרצחנית שרודפת אחרי אנשי הצוות בחליפת ענקית של ברווז צהוב במעיל גשם - הקמע של הספינה. מה שאמור להיות סמל חמוד של חוויית הקרוז המושלמת, זה שאיתו מצטלמים הילדים במשך היום, הוא זה שמעלים גופות מדממות במבוך המסדרונות הבלתי נגמרים בלילות. היוצרים מגישים לנו מטאפורה ברורה - הספינה הזאת הורגת אותנו.


יעניין אתכן גם:
יורשים, טד לאסו, סרט לות'ר, המנדלוריאן: סדרות מומלצות לחודש מרץ 2023
ההדלפה, השמועות ומי בטוח לא חוזר: כל מה שאנחנו יודעים על "הלוטוס הלבן" עונה 3
האפוקליפסה מ"האחרונים מבינינו" אפשרית לגמרי: "הפטרייה הזאת כבר קיימת"

הסדרה "ספינה טרופה" ("Wreck"). Peter Marley, Euston Films,
כמו מסיבה אחת גדולה. "ספינה טרופה"/Peter Marley, Euston Films

לעונה הראשונה יש שישה פרקים, אבל זו סדרה של ה-BBC והם תמיד ידעו לכתוב עלילה מהודקת ומספקת במעט מאוד פרקים, אז למרות שהמון קורה בה, אין תחושה שפספסנו משהו והקצב שלה מאוד מספק. היוצרים עובדים על עונה שנייה, וגם השאירו קצת קצוות פרומים בסוף הראשונה כדי לסקרן אותנו, אבל הספינה וכל מה שקרה עליה היא מקום כל כך סגור, כזה מיקרוקוסמוס מושלם, שקשה לחשוב איך אפשר יהיה להוציא את העלילה הזאת לעולם שמחוץ לה, ולא בטוח שצריך את זה. גם בלי קשר למה שיבוא בעתיד, העונה הקיימת של "ספינה טרופה" קצרה וכיפית מספיק כדי להיות אחלה בינג'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully