וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על כאן אחרי העברת בחירת הנציג לאירוויזיון: "טעות פטאלית"

עודכן לאחרונה: 5.6.2023 / 15:26

ביקורת בתעשייה על החלטת כאן להחזיר את בחירת הנציג לאירוויזיון לקשת ולוותר על ספינת דגל, רייטינג ובאזז, ועוד על רקע הצלחת נועה קירל. מנגד, יש הסבורים שההחלטה טובה: "ההצלחה של נטע הוכיחה את עצמה אפילו יותר מנועה". בכאן אומרים שהסיבה לכך היא העלות הגבוהה

נועה קילר בגמר האירוויזיון/באדיבות כאן, תאגיד השידור הישראלי ואיגוד השידור האירופי

בתעשייה נשמעו היום קולות ביקורתיים נגד החלטת הנהלת תאגיד כאן כי בחירת הנציג הישראלי לאירוויזיון 2024 תשוב לידי התכנית "הכוכב הבא" של קשת 12, לאחר ההצלחה בתחרות של נועה קירל, שנבחרה על ידי ועדה של התאגיד. המבקרים טוענים שבכך התאגיד מוותר על ספינת דגל ונכס משמעותי שמניב את קידום היצירה הישראלית, רייטינג ענק, תדמית חיובית ובאזז תקשורתי.

ההודעה על ההחלטה הפתיעה את התעשייה בעיקר בגלל ההדים החיוביים הרבים שעוררה קירל, שהגיעה למקום השלישי המכובד ועוררה עניין תקשורתי רב. בנוסף, בתעשייה אומרים שהעלות הכספית זניחה ביחס לתקציב הענק של התאגיד וביחס לפירות הרבים שהתאגיד מרוויח מכך שבחירת הנציגות לאירוויזיון נשארת בידיו.

כאן וקשת שיתפו בעבר פעולה במשך שש עונות, בשיאן זכתה נטע ברזילי במקום הראשון עם השיר "Toy" בעקבותיו התקיים האירוויזיון בישראל בשנת 2019. מכאן נמסר כי "ההחלטה התקבלה, בין היתר, בעקבות העלויות הכבדות של מימון ההכנות לתחרות האירוויזיון ושיגור המשלחת הישראלית לליברפול - עלות שאותה מבקשים בתאגיד להשקיע בתוכן איכותי חדש".

"חבל שאירוויזיון לא מספיק חשוב לתאגיד, למרות העניין הענק שהתחרות יוצרת ולמרות ההצלחה של נועה. זה עוגן מדהים של התאגיד. למה לתת את זה למישהו אחר?", אומר לוואלה! תרבות אלון אמיר, פרשן אירוויזיון ודובר משלחות לתחרות בעבר. "אני מבין את ההחלטה של התאגיד אבל לאו דווקא מסכים איתה ולאו דווקא חושב שהיא נכונה. נכון שההכנות לאירוויזיון עולות הרבה כסף, אבל מצד שני זה נכס ענק שאפשר לממש אותו הרבה מעבר לשבוע של האירוויזיון.

"קשת וטדי הפקות, שעבדתי איתם, הם גורמים מקצועיים. ישנה בעיה שאני צופה שלא ניתן מספיק זמן לבחור שיר מתאים ונתקעים עם שירים לא מספיק טובים. ו'הכוכב הבא' לא יבחרו אמן איי-ליסט וגם לא באמן ותיק. זה מאוד מצמצם את הבחירה, שתהיה שוב באמן לא מוכר. נכון שהם הצליחו להביא ניצחון עם נטע, שזה אדיר, אבל כל השאר לא היו הצלחות כבירות".

"חבל שהערוץ שמשדר את התחרות ואחראי עליה לא רואה באירוויזיון נכס, ועוד אחרי שהשנה הוא עשה רייטינג מטורף", מוסיף אמיר. "כמו שראינו גם בזמן רשות השידור - לא יודעים למנף את זה ומתייחסים לזה כאל אירוע שלוקח כסף. בערוצי שידור ציבוריים אחרים באירופה יודעים למנף את התחרות בצורה מדהימה, למשל בקדמי אירוויזיון שזוכים לרייטינג גדול יותר מהאירוויזיון עצמו. חבל שהאירוויזיון לא נמצא גבוה בסדר העדיפויות, בטח אחרי הטירוף של נועה קירל, שהוכיח את עצמו. במשך עשרה חודשים כתבו על ישראל באירוויזיון באופן בלתי פוסק".

נועה קירל נרגשת בסוף ביצוע השיר "יוניקורן" בגמר אירוויזיון 2023 בליברפול, אנגליה. EBU, כאן 11, צילום מסך
"למה לוותר על זה?". נועה קירל באירוויזיון/צילום מסך, EBU, כאן 11

ביקורת נוספת על החלטת כאן נשמעה מצד גורם בכיר בתעשייה שבקיא בענייני האירוויזיון. "ההחלטה להחזיר את בחירת הנציג לאירוויזיון לקשת הזויה במיוחד על רקע ההצלחה הגודלה של התאגיד בפורמט שהוא הלך עליו השנה. התירוץ שזה בגלל הוצאות כבדות נשמע לא הגיוני. לתאגיד אין בעיה של כסף. יש להם כל כך הרבה כסף, הם לא יכלו להשקיע 3-4 מיליון שקל בפרויקט דגל שהוא קידום ועידוד היצירה הישראלית והאמנים הישראלים? זה הזוי. זו החלטה ניהולית שגויה מהמעלה הראשונה. אירוויזיון אמור להיות נכס, והם ראו שהוא יכול להיות נכס, אבל הם הופכים אותו לנטל. גוף שידור ציבורי מחויב לקידום היוצרים הישראליים במוזיקה והיצירה הישראלית המוזיקלית. אם היו מטפלים בזה כמו שצריך, יכלו לעשות מזה בונבוניירה, במקום להעביר את הצופים לערוץ מתחרה".

"גם אם כאן מקבלים חבילות מפנקות של פרסומות בקשת - הם לא היו אמורים לוותר על בחירת הנציג לתחרות. ההשקעה בבחירת הנציג אינה באה על חשבון השקעה בדרמות, היא השקעה איכותית בפני עצמה - יש ערך בייצור שירים ישראלים שמככבים בסטרימינג ובטבלאות המצעדים בעולם. ובנוסף לקידום היצירה הישראלית, כאן נהנו מתדמית ומיחסי ציבור מטורפים במשך שנה שלמה".

"נועה קירל לא הייתה הולכת ל'כוכב הבא', וזמרים רציניים אחרים כמו מרגי או שירי מיימון, שהביעה עניין בסיבוב חוזר באירוויזיון - לא יתחרו היום בכוכב הבא על ייצוג ישראל בתחרות. יהיו שם רק אמנים לא מוכרים, ורק לעתים רחוקות נופלים על איזו נטע ברזילי. בחירת הנציג לאירוויזיון אמורה להיות ספינת דגל של התאגיד, וזה לא בושה או משהו לא ראוי. זו טעות פטאלית מצד כאן".

התאגיד בחר שלא להגיב.

עוד בוואלה!

"מקום 3 זה כמו ניצחון לחלוטין": נועה קירל והמשלחת הישראלית מסכמים

לכתבה המלאה
הכוכב הבא. קשת 12, צילום מסך
"הכוכב הבא"/צילום מסך, קשת 12

מנגד, יש גם מי שתומך ברעיון להחזיר את בחירת הנציג לאירוויזיון ל"כוכב הבא". "זו החלטה שעושה שכל", אומר גורם בתעשיית הטלוויזיה שעובד עם כל גופי השידור, "בסוף, להפיק ריאליטי גדול ומכובד שייעשה כמו שצריך - מצריך יכולות והפקה טובה שיש לטדי הפקות. וההייפ סביב נועה קירל הוא חד פעמי. אין עוד נועה בארץ. אז כנראה הבינו שהם צריכים הייפ שלוקח כמה חודשים טובים, במהלכם רואים הרבה זמרים וכולי. ההצלחה של נטע הוכיחה את עצמה אפילו יותר מנועה. ובטוח יש פה גם אלמנט כספי, כנראה שהתאגיד מקבל עוד אקסטרה כסף מקשת".

מהתאגיד נמסר כי ההחלטה להשיב את בחירת הנציג לאירוויזיון לקשת התקבלה לאחר הליך בחירה. גורם בתאגיד אמר לוואלה! תרבות כי רשת 13 הגישו אף הם מועמדות אך הפסידו לאחר שהצעה שלהם הייתה "פחות אטרקטיבית". לפחות בעניין היכולות הטובות יותר של קשת לעומת רשת ביצירת ריאליטי מוזיקלי, יש הסכמה רחבה יותר בתעשייה. "בין רשת לקשת ברור שהבחירה הנכונה היא קשת, 'הכוכב הבא' עדיין עטור כוכבים ומנחים, ולרשת אין שום תכנית מוזיקלית, אז גם אם יציעו הרבה כסף, מה יקרה שם?", אומר הבכיר בתעשייה, "והגרסה שרשת עשתה עם 'אקס פקטור' הייתה על גבול המביך, ברמת הפקה, ברמה מוזיקלית וברמת הנציג שנבחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully