וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי כמעט 60 שנה: כוכבי מנהרת הזמן עדיין חיים וככה הם נראים היום

26.7.2023 / 0:01

בשנות ה-70 וה-80 כל ילדי ישראל עקבו בתשוקה אחרי הרפתקאות דאג וטוני שנסעו להם בזמן במנהרה מוזרה. הסדרה שודרה בסך הכל במשך עונה אחת ויש לה רק 30 פרקים, אבל זה הספיק עבור הישראלים. יצאנו לבדוק מי מכוכבי הסדרה עדיין איתנו - וגילינו כמה הפתעות

הטריילר לסדרה "מנהרת הזמן" משנת 1966/ABC

מוכנים לצאת למסע במנהרת הזמן? עבור מי שגדל בישראל בשנות ה-70 וה-80 השם "מנהרת הזמן" הוא פצצת נוסטלגיה, אבל בשאר העולם הרבה פחות. הסדרה שודרה בארצות הברית במשך עונה אחת בלבד ברשת ABC בין השנים 1966-1967, לא זכתה להצלחה, הורדה מהמסכים לאחר 30 פרקים - ונשכחה. האזכורים היחידים שלה מאז בתקשורת העולמית היא ברשימות בסגנון "סדרות המסע בזמן הכי טובות שאתם לא מכירים". בישראל לעומת זאת, המצב אחר לגמרי. אצלנו הסדרה שודרה בטלוויזיה הישראלית לראשונה באוגוסט 1973, ומאז שוב ושוב בשידורים חוזרים בשנים שלאחר מכן. בהמשך השתלבה "מנהרת הזמן" ברצועת השידורים של "רואים 6/6" ששודרה בטלוויזיה החינוכית בחופש הגדול בשנים 1987-1992 והייתה אחת מהסדרות האהובות ביותר על הצופים.

בשנת 2001 היא שודרה שוב ב-YES ושי גולדן, אז אחד מהכותבים הבכירים בוואלה! תרבות התרגש מאוד וניסה להסביר את סוד הצלחתה של מנהרת הזמן ואת הדרך בה היא מחזירה לנו את הילדות האבודה. הוא כתב אז: "דאג פיליפס וטוני ניומן, שני מדענים אמריקאים, אבודים במערבולת של עבר והווה. הם מתהפכים על ראשם בתוך הוואגינה המפוספסת בשחור ולבן, הנרתיק שבסופו האינסוף, ותמיד, אבל תמיד, נוחתים מגובה אדיר מבלי לשבור את הרגליים. מסורקים, ריחניים ונועזים כחיימ'קה מהסיירת.

"מנהרת הזמן", האמ-אמא של כל סדרות וסרטי המסע בזמן, היא גם תקדים טלוויזיוני הפקתי ראשון במעלה. הסדרה עלתה למפיקיה מעל 10 מיליון דולר, סכום עתק במושגים של הטלוויזיה התוך אולפנית, הדלה טכנולוגית, אך המושקעת מאוד בתפאורות ובתלבושות, של התקופה. אחריה המבול, אך כל אחד יודע כי אין מסעיר ומרגש כיורה, הגשם הראשון".

עבור מי שלא מכיר את הסדרה או רוצה לרענן את הזיכרון, גולדן הסביר שהרעיון שלה פשוט: "דאג וטוני נשלחים לעבר - בטרם הושלם פיתוחה של המנהרה - על מנת להוכיח לאיש עם שלטר התקציב מוושינגטון כי הפרויקט הראוותני והשאפתני אכן ישים ועובד. טוני שולח עצמו אל סיפונה של הטיטאניק ערב טביעתה, וכשמתברר שאין דרך להחזירו, יוצא דאג בעקבותיו (כשבכיס מעילו מהדורת ה'טיימס' יום לאחר השקיעה) ובכוונתו להציל את הטיטאניק מטביעה ואת טוני מגורל דומה, לאחר שנכלא על ידי הקברניט שחושבו למשוגע".

גולדן המשיך והתפייט ש"טוני ניומן, המנחם דיגלי של פרויקט המסע בזמן, חנוט בסוודר צווארון גולף ירוק ובעיני זית חודרות. משלימו, המדען האינטלקטואל עם המראה המכופתר, דאג פיליפס, שהוא גם השקול והמתון מבין השניים. בעוד טוני מחפש את לוע הסכנה בכל פרק מחדש (בפרק על מרקו פולו הוא מתאהב בבתו של קיסר סין ומחליט להפסיק את המסע בזמן), דאג מדווח למפקדה (ד"ר מקרגור היפה בנשים - וונדר וומן אינטלקטואלית עם עיני דוריס דיי וחיוך אלי מקגרו והמפקד האבהי והסמכותי - ד"ר קירק) על מקום הימצאם וצורכיהם. בפרק על תקופת הרומאים הצליחו המדענים ממעמקי הקרקע באריזונה לשלוח לשניים תת מקלע ובפרק אחר, כשהוקפו על ידי בילי הנער וחבורתו, שלח ד"ר קירק קול מן העתיד, הדורש מבילי להיכנע".

מה הפך את הסדרה לייחודית? על פי גולדן "מנהרת הזמן" עימתה את הצופה בצורה מעמיקה - תוך עבודת תחקיר היסטורית טובה - עם הקושיות המוסריות הבסיסיות ביותר הנוגעות למסע בזמן: 1. האם מותר (ואפשר) לנסות ולמנוע את ההיסטוריה מלהתרחש, באמצעות מסע בזמן? 2. האם ההיסטוריה אינה אלא תכתיב ידוע מראש שהמפגש היחיד עמו הוא כתייר? 3. האם שני קיומים של אותה ממשות יכולים להתקיים בעת ובעונה אחת - באותו זמן ובשני גילאים שונים? 4. האם ההווה הוא פונקציה של זמן התרחשות או זמן יומני/כרונולוגי?

להלן התשובות: 1. אפשר לנסות, אך ללא הועיל. להיסטוריה רצונות משל עצמה ולגורל דרך מוזרה למצוא את דרכו אל נתיבו המקורי. 2. בהחלט. אך כמה ססגוני והרה הרפתקאות הוא המסע! 3. בוודאי. טוני הנוסע בזמן פגש את טוני הילד ערב ההתקפה על פרל הארבור שסיימה את חיי אביו והשפיעה על כל חייו. 4. העבר הוא קמט בזמן, וריאציה משוכללת על אנטי אייג'ינג. הבאים במפגש עמו מן ההווה, לא יאבדו מנעוריהם". גולדן סיכם והגדיר את מנהרת הזמן כ"סדרת הפעולה הטובה ביותר שצולמה".

עוד נוסטלגיה

45 שנים אחרי: כוכבי "דאלאס" התאחדו - ואתם לא תאמינו איך הם נראים היום

לכתבה המלאה

אז מה קרה מאז לכוכבי הסדרה, שכנראה לא ידעו שהם כוכבי ענק בישראל?

לצערנו חלק גדול מהשחקנים שכיכבו בסדרה כבר לא בין החיים.

וויט' ביסל

מי ששיחק את גנרל הייוורד קירק, מת בשנת 1996 בגיל 86 והשאיר אחריו רשימה של עשרות תפקידים בסרטים וסדרות טליויזיה בז'אנר המדע הבידיוני, בהם שיחק בעיקר בתפקידי משנה, לרוב של דמות סמכותית כסופת שיער - בין היתר בכמה פרקים של "מסע בן כוכבים" ו"הענק הירוק".

ג'ון זרמבה

השחקן הוותיק ששיחק את ד"ר ריימונד סויין, מת ב-1986 בגיל 78. גם הוא שיחק בשלל תפקידי משנה בסרטי וסדרות מדע בידיוני בשנות ה-60 וה-70 והצופים חדי העין אולי אפילו הבחינו בו במספר פרקים של "בית קטן בערבה" ו"דאלאס" - שם עשה את תפקידו האחרון בתור ד"ר הארלן דנבר.

לפני שנגיע לשלושת הכוכבים הגדולים של הסדרה שלמזלנו עדיין בחיים, ראוי לציין שמספר שחקנים ששיחקו בתפקידי אורח בסדרה התפרסמו לאחר מכן והפכו לכוכבים גדולים.

ביניהם: קרול או'קונור ששיחק שם בתפקיד כפול של קולונל במלחמת האזרחים בארצות הברית וצאצאו הקצין בן ההווה - והתפרסם שלוש שנים לאחר מכן בתפקיד ארצ'י באנקר בסדרה "הכל נשאר במשפחה".

רוברט דובאל, שהפך לכוכב הוליוודי נודע וכיכב בין היתר בסרטי "הסנדק" ו"אפוקליפקסה עכשיו" וזכה בפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר על תפקידו בסרט "רגעים קטנים של חסד" גילם באחד הפרקים טכנאי המטמין מטען נפץ בחדר הפיקוד של המנהרה ובורח דרכה לזמן אחר, כאשר ניומן ופיליפס רודפים אחריו בזמנים שונים.

אלן בורסטין הופיעה בסדרה בתפקיד וולקנולוגית בפרק על ההתפרצות הגעשית בקרקטואה. מאוחר יותר בחייה היא הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר בשנת 1971 על תפקידה בסרט "הצגת הקולנוע האחרונה", ב-1973 הייתה מועמדת לאוסקר לשחקנית הטובה ביותר על תפקידה בסרט האימה הקלאסי "מגרש השדים" וזכתה בפרס היוקרתי ב-1974 על הופעתה בסרט "אליס לא גרה כאן יותר". עד היום היא מככבת בסרטים וסדרות טלוויזיה, ולאחרונה כיכבה בסדרה "הגברת הראשונה" יחד עם מישל פייפר ברשת שואוטיים והיא משתתפת ברימייק לסרט "מגרש השדים" שאמור לצאת לקראת סוף 2023.

סוזן המפשייר הופיעה בתפקיד נוסעת על הטיטניק בפרק הפתיחה של הסדרה. היא הפכה לאחר מכן לשחקנית עסוקה מאוד וזכתה בשלושה פרסי אמי - על תפקידיה בסדרות "ההגדה לבית פורסייט", "הצ'רצ'ילים הראשונים" ו"יריד ההבלים".

סוזן פלאנרי, ששיחקה בתפקיד אם שבנה הוא ידידו של טוני ניומן כילד בפרל הארבור, התפרסמה בתפקיד חייה כסטפני פורסטר בסדרה "היפים והאמיצים", אותו גילמה על פני למעלה מ-5,000 פרקים, מתחילת הסדרה ב-1987 ועד 2012.

ג'ים דייוויס הופיע בסדרה בתפקיד קולונל ג'יימס בואי, ממפקדי כוחות רפובליקת טקסס במהלך קרב אלמו. דייוויס התפרסם בתפקידו האחרון לפני מותו בתפקיד ג'וק יואינג, אב המשפחה בסדרת הטלוויזיה "דאלאס".

ריצ'רד ג'אקל שגילם קצין בצבא הקיסרות הגרמנית במלחמת העולם הראשונה היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר בשנת 1971 על הופעתו בסרט "כל בניו היו גיבורים".

השחקן היפני מאקו הופיע בסדרה בתפקיד טייס יפני במלחמת העולם השנייה והוא התפרסם מאז בתפקידיו בסרטים "פרל הארבור", "קונן הברברי", "שבע שנים בטיבט" ו"טאקר: האיש והחלום". הוא היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר בשנת 1966 על תפקידו בסרט "היאנגצה הגועש".

ג'ון סקסון גילם בסדרה את מרקו פולו והוא עבד מאז בלמעלה מ-200 פרויקטים במשך שישים שנות קריירה. תפקידו הידוע ביותר הוא דמותו של רופר, מהמר ולוחם בסרט "הדרקון" עם ברוס לי והוא כיכב גם בסרטי אימה כמו: "סיוט ברחוב אלם" ו"Black Christmas", בשניהם גילם שוטר שמחפש אחרי הרוצח.

הישראלי נחמיה פרסוף גילם בסדרה מדען רוסי שבנה מנהרת זמן. הוא נולד בירושלים ושיחק פה במספר תפקידים בתיאטרון הקאמרי ואפילו נישא לישראלית. הוא נפטר בשנה שעברה אולם השאיר אחריו שורת תפקידי משחק כשהבולטים בסרטים בהם השתתף היו: "חופי הכרך", "חמים וטעים" (בתפקיד "בונאפרט", מנהיג המאפיה האיטלקית), "אל קפונה", "The Greatest Story Ever Told", "מסע הארורים", "The Comancheros", "גם גיבורים נופלים" (סרטו האחרון של המפרי בוגרט), "ינטל" (שם גילם את אביה של ברברה סטרייסנד), "תאומים" וכן בסרטי "פייבל והחלום האמריקאי", שם דיבב את "אבא מאוסקביץ". הוא גם השתתף בסדרות טלוויזיה מצליחות כמו "הוואי 5-0", "אזור הדמדומים", "האי של גיליגאן" ו"חוק וסדר".

אוקי, הגענו לדבר העיקרי - מי מהכוכבים נותר בחיים ואיך הם נראים היום?

תשמחו לשמוע שמי שגילמה את מדענית חדר הבקרה, ד"ר אן מקרגור, השחקנית ומלכת היופי לי מריווד'ר, עדיין חיה ולמרות שהיא כבר בת 88 היא עדיין הופיעה בשנים האחרונות במספר קטן של תפקידים בסדרות וסרטים.

ככה היא נראתה אז

היא הופיעה בסרטים ובתוכניות טלוויזיה רבות, ואת עיקר פרסומה השיגה (לאחר שזכתה בתואר מיס אמריקה בשנת 1955) בתור בטי ג'ונס, המזכירה וכלתה של הדמות הראשית בדרמת הפשע של "ברנבי ג'ונס" בכיכובו של באדי אבסן. התפקיד זיכה אותה בשתי מועמדויות לפרס גלובוס הזהב ב-1975 וב-1976, ובמועמדות לפרס האמי ב-1977. היא ידועה גם בזכות דמותה של קאטוומן, לאחר שהחליפה את ג'ולי ניומאר בגרסה הקולנועית של באטמן בשנת 1966. בעשורים האחרונים היא כיכבה באופרת הסבון "כל ילדיי" (All My Children) וגילמה את רות מרטין החל מ-1996 ועד לסוף הסדרה בספטמבר 2011.

@boisecityguy Lee Ann Meriwether (born May 27, 1935) is an American actress, former model, and the winner of the Miss America 1955 pageant. She has appeared in many films and television shows, notably as Betty Jones, the title character's secretary and daughter-in-law in the 1970s crime drama Barnaby Jones starring Buddy Ebsen. The role earned her two Golden Globe Award nominations in 1975 and 1976, and an Emmy Award nomination in 1977. She is also known for her portrayal of Catwoman, replacing Julie Newmar in the film version of Batman (1966), and for a co-starring role on the science fiction series The Time Tunnel. Meriwether had a recurring role as Ruth Martin on the daytime soap opera All My Children until the end of the series in September 2011. #leemeriwether #batgirl #missamerica #misscalifornia #emmy #goldenglobes #hollywood #actress #tvsitcoms #television #barnabyjones #startrek ♬ Birthday - Anne-Marie

וככה היא נראית היום בגיל 88

ומה עם דאג וטוני?

האיש הראשון שהעז להיכנס אל תוך מנהרת הזמן (עם צווארון גולף) היה ד"ר אנטוני (טוני) ניומן שגולם ע" ידי ג'יימס דארן - היום הוא כבר בן 87 וחוץ מהתפקיד האייקוני ב"מנהרת הזמן" הוא שיחק באינספור סדרות וסרטים, ביים פרקים של סדרות מיתולוגיות כמו "צוות לעניין", "בברלי הילס 90210" ו"מלרוז פלייס" והוא גם זמר מצליח שהוציא לא פחות מ-14 אלבומים - הישג לא רע בשביל מדען שפיתח טכנולוגיה למסע בזמן בעזרת אמבטיית קרינה רדיואקטיבית.

ככה הוא נראה אז

הוא היה שחקן פעיל בין השנים 1956 ל-2017 והשתתף ככוכב ראשי או בתפקיד משנה בשנות ה-50 וה-60 בשלל סרטים, בין היתר בסרט הנעורים "גידג'ט" ובסרטי ההמשך שלו ובקלאסיקה "תותחי נברון". תפקידו האחרון היה בסרט "לאקי" ב-2017.

גם זמר וגם אליל נוער

וגם שיחק (ושר) ב"תותחי נברון"

במקביל הוא התפרסם גם כאליל נוער וזמר פופ והוציא מספר להיטים כולל "להתראות עולם אכזרי" בשנת 1961. מאוחר יותר הוא הפך פעיל יותר בטלוויזיה, ולאחר שכיכב כד"ר ניומן ב"מנהרת הזמן" הוא הופיע בתפקיד קבוע בדרמה המשטרתית "טי ג'יי הוקר" ובתפקידו האחרון בטלוויזיה גילם את הזמר ההולוגראפי ויק פונטיין בסדרה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" עד 1999.

בתור ויק פונטיין ב"מסע בין כוכבים"

בעקבות ההצלחה של השירה שלו בסדרה הוא הוציא עוד מספר אלבומים, האחרון שבהם הופעה חיה ב-2019 - שהוקלטה בלאס וגאס, שם עדיין ניתן למצוא אותו מופיע בימים אלה, שר בסגנון האהוב עליו - של חברו הטוב פרנק סינטרה.

בסוף שנות ה-70 ותחילת ה-80 הוא החל להגיש תוכנית אירוח בשם "פורטרט של אגדה" בה ראיין אגדות מוזיקה על הקריירה שלהם. החל משנות ה-80 ולאחר שביים מספר פרקים בסדרה "טי.ג'יי הוקר" בה שיחק, הוא פצח בקריירת בימוי ענפה - בעיקר של סדרות פעולה, כולל "האנטר", "צוות לעניין" ("The A-Team"), "מיטות נשיקה", "ווקר" ו-"מחוץ לחוק", כמו גם דרמות מצליחות דוגמת "בוורלי הילס, 90210" ו"מלרוז פלייס".

וככה הוא נראה היום בגיל 87

הגיבור השני של הסדרה היה ד"ר דאג פיליפס המעונב - אותו גילם השחקן רוברט קולברט. הוא היה שחקן פעיל בין השנים 1957 ל-1997. תפקידו ב"מנהרת הזמן" נחשב לתפקיד חייו, אבל הוא כיכב גם בסדרת המערבון "מאווריק" בתור אחד מהאחים מאווריק והשתתף בתפקידי אורח חד פעמיים באינספור סדרות טלוויזיה (ביניהן הוואי 5-0, דאלאס ופרייזר). היום הוא כבר בן 91 ופרש מעולם המשחק לחיי הפנסייה השלווים במאליבו (כשאת התפקיד האחרון שלו הוא עשה בשני פרקים של סדרת "משמר המפרץ").

ככה הוא נראה אז

צפו בו מספר על צילומי הסדרה

גם בגילו המתקדם הוא עדיין משתתף בכנסים של מדע בדיוני ומערבונים בכל רחבי אמריקה, ומשתתף בטורנירי גולף של סלבס לאירועי גיוס כספים.

ככה הוא נראה היום

והנה שלושת כוכבי הסדרה - אז והיום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully