וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצניחה של רשת 13: הסיפור מאחורי הכישלון הגדול של "פקין אקספרס"

עודכן לאחרונה: 26.2.2024 / 10:21

ההימור הגדול של רשת מתרסק ברייטינג וצפוי להכניס אותה להפסדי ענק. בתעשייה מבקרים את עיתוי השידור ("כשיש חטופים, אין פניות רגשית לריאליטי"), חלק טוענים שרשת טעתה כשוויתרה על "המרוץ למיליון" ("זה נראה כמו חיקוי דהוי") אלא שאפילו בקשת מייחלים שהתכנית לא תקרוס

מתוך "פקין אקספרס"/רשת 13
גורם בתעשייה: "כשאנחנו נמצאים בתוך 'ריאליטי' החטופים, במרכאות, אין לנו בכלל פניות רגשית למתמודדי תכניות ריאליטי כמו 'פקין אקספרס'. גם 'הכוכב הבא', למרות הרייטינג שעשה, לא עורר דיבור או באזז גדול כי אין לנו פניות רגשית לזה. הלב שלנו כרגע עם משפחות החטופים"

תכנית הריאליטי "פקין אקספרס" צפויה לגרום לרשת 13 להפסדים כבדים של מיליוני שקלים רבים במידה שלא יחול בה שינוי דרמטי אחרי הפתיחה הלא מוצלחת שלה - כך מעריכים בשיחות עם וואלה! תרבות מספר גורמים בתעשייה. עד כה, "פקין אקספרס" רחוקה מיעדי ההצלחה שלה כמרחק ישראל מסין.

גורמים בענף אומדים עלות של כל פרק ב-1.1 מיליון שקלים, ועל פי הערכה נוספת עלות העונה כולה היא כ-33 מיליון שקלים. כדי לא להפסיד, רשת הייתה צריכה לרשום לפחות (!) 14 אחוזי רייטינג לפרק, ויש הסבורים שלא פחות מ-15. הפרק האחרון ששודר אמש (ראשון) רשם שפל מביך במיוחד של 5.9 אחוז ו-164 אלף צופים. לצערה של רשת, נתוני הרייטינג של התכניות האחרונות הגיעו לחצי מהיעד בלבד ואף נמוך מחצי, ובנוסף לכך בתכניות האחרונות איבדה לא פחות מחצי ממספר הצופים בתכנית הראשונה (צנחו מ-340 אלף צופים בפרק הבכורה ל-164 אלף צופים בלבד בפרק השביעי והאחרון). בנוסף לרייטינג הנמוך מאוד, התכנית גם לא ממש מייצרת באזז משמעותי ולא תהודה תקשורתית רבה.

יש מספר סיבות לכך ש"פקין אקספרס" אינה מצליחה לפי שעה, ואחת מהן היא עלייתה במהלך מלחמת עזה. את התכנית תיכננו במקור להשיק ב-10 באוקטובר, אולם עקב המלחמה עלייתה נדחתה ל-11 בפברואר. למרות זאת, הורמו בתעשייה כמה גבות על הבחירה התמוהה להעלותה כעת. "כשאנחנו נמצאים בתוך 'ריאליטי' החטופים, ריאליטי במרכאות כמובן, לדעתי אין לנו בכלל פניות רגשית למתמודדים של תכניות ריאליטי, לא משנה איזה", אומר גורם בתעשייה המתמצא היטב בתכניות ריאליטי. "אנחנו מכירים כל כך את כל החטופים, יודעים כל כך הרבה על חייהם, החיבור הרגשי שלנו אליהם כל כך חזק, ואין לנו פניות להכניס אנשים חדשים לחיינו. אני חושב שגם 'הכוכב הבא', למרות הרייטינג שעשה, לא עורר דיבור או באזז גדול כי אין לנו פניות רגשית לזה. אם לא היו קטעי וידאו בגמר שיסבירו לי מי המתמודדים, לא הייתי יודע מי הם. הלב שלנו כרגע עם המשפחות של החטופים, אלה שעדיין בעזה ואלה שחזרו. אנחנו רוצים לדעת מה עבר עליהם, אין פניות רגשית לריאליטי עלילתי, בניגוד אולי ל'המטבח המנצח' שזה כמה פרקים בודדים ואתה מכיר שם את הסלבס. אין בנו מקום להכניס את המתמודדים מ'פקין אקספרס' לחיים שלנו".

עוז זהבי ומתמודדות בריאליטי "פקין אקספרס" של רשת 13. מיכה לובטון, יח"צ רשת, מערכת וואלה!
"הלב שלנו כרגע עם המשפחות של החטופים. אין פניות רגשית לריאליטי". עוז זהבי ב"פקין אקספרס" של רשת/מערכת וואלה!, מיכה לובטון, יח"צ רשת
בתעשייה מעריכים ש"פקין אקספרס" תגרום לרשת להפסד כבד של מיליוני ש"ח רבים. עלות כל פרק כ-1.1 מיליון ש"ח ועלות העונה כולה כ-33 מיליון ש"ח. כדי לא להפסיד, רשת הייתה צריכה לרשום לפחות 14 אחוזי רייטינג לפרק. לצערה, בפרקים האחרונים הגיעה רק לחצי מהיעד

גורם אחר בתעשייה מסכים: "בזמן מלחמה, תכנית כזאת היא אסקפיסטית מדי. למה שיהיה לך אכפת אם למתמודדים יש כסף או אין כסף, כשיש שאלות הרבה יותר הרות גורל?". גורם נוסף מוסיף: "אני חושב שכולנו בהתעסקות כל כך גדולה במלחמה, שקשה מאוד לייצר דיבור על משהו אחר מלבדה".

איש תוכן אחר בטלוויזיה סבור שנימוק המלחמה אינו מספיק. "המלחמה יכולה להיות מין תירוץ שיעזור לרשת להסביר את הנתונים, אבל אני לא חושב שזה הכל. הכי קל להגיד שבגלל המלחמה לצופים אין את הסבלנות לזה אבל לדעתי זה רק חלק קטן מהסיבות. גם המוצר צריך להיות בסופו של דבר מוצר טוב. לדעתי היו ניסיונות לעשות פורמט טוב, אני לא בטוח שהתוצאה מספקת. זאת אומרת, אני לא יודע עד כמה הצופים יכולים לעקוב אחרי התכנית שמראה בחלק גדול מהפרק כמה טרמפים המתמודדים השיגו ואיך הם השיגו אוכל. אולי זה יפה בפרקים הראשונים, אבל איך אפשר לסחוב עונה ככה, שבה כל הזמן נלחמים על טרמפים, אוכל, מקום שינה ועושים קומבינות? אני לא יודע אם יש לצופה את היכולת".

עוד בוואלה!

איך משדרים ריאליטי למדינה בטראומה? המפיק החזק בישראל סבור שזה דווקא הפיתרון

לכתבה המלאה
עוז זהבי ומתמודדים בריאליטי "פקין אקספרס" של רשת 13. רשת 13,
איבדו קרוב לחצי מהצופים של הפרק הראשון. "פקין אקספרס"/רשת 13
בכיר בתעשייה: "לדעתי ההפקה הזאת יכולה לגרום לתעשייה להיהרס. עולה חשש אמיתי שבסוף יהיה פה רק ערוץ חזק אחד כמו קשת. אז יהיה פחות כסף להפקות. אם רשת תקרוס זה יהיה אסון לתעשייה בגלל מטומטמים שלא יודעים לנהל את האירוע"

בריאיון שפורסם מוקדם יותר החודש בוואלה! ברנז'ה עם אסף גיל, מייסד ומנהל גיל הפקות, מהמפיקים המצליחים בישראל שגם חתום על הפקת "פקין אקספרס", הוא נשאל על ידי דוד ורטהיים אם בעקבות המלחמה הייתה מחשבה לגנוז את "פקין אקספרס". "לא הייתה מחשבה על גניזה וגם אין שום סיבה לגנוז", אמר. "זה ריאליטי מרתק שבמידה רבה מגדיר את הגנום הישראלי, נושא שמתעסקים בו הרבה עכשיו. הוא מספר סיפור מדויק בכל הנוגע להתנהגות של ישראלים בחו"ל".

בתשובה לשאלה האם קיים חשש שריאליטי הישרדותי לא יעבוד כי המציאות שלנו קשה הרבה יותר כשיש חטופים בעזה, השיב גיל: "כן, בהחלט, אבל החששות האלה העסיקו אותנו בחודשים הקודמים, פחות עכשיו. חשוב לי להגיד שאף אחד בריאליטי הזה לא באמת עמד בסכנת הישרדות כי מסתבר, וזה מה שהפורמט בודק היטב, שכשאין לנו על מי לסמוך שיטפל בנו, אנחנו מטפלים יפה מאד בעצמנו ומוצאים כוחות ותושייה שלפעמים מעוררי השתאות כדי למצוא אוכל, מקום לישון ודרך להתנייד, כי הדולר ביום לא מספיק כמובן לכלום".

השאלה הגדולה כעת היא לאן התכנית מתניידת ואם רשת תמצא תושייה להציל אותה. הנה כמה נתונים: פרק הפתיחה של "פקין אקספרס" ששודר ב-11 בפברואר רשם 11.3 בלבד (340 אלף צופים), לעומת 15 אחוז (411 אלף) ל"המטבח המנצח" של קשת. הפרק השני של "פקין אקספרס" ירד ל-9.3 (258 אלף), הפרק השלישי צנח עוד ל-8 (243 אלף), והפרקים הרביעי והחמישי צנחו לשפל של ממש - 6.9 (196 אלף) ו-7.1 (180 אלף) בהתאמה. בפרק השישי במוצ"ש האחרון חלה עלייה מינורית ל-7.4 (202 אלף). והפרק האחרון ששודר אמש (ראשון) צנח בחדות לשפל המביך של 5.9 (164 אלף). ביותר מחצי מהתכניות עד כה (הרביעית, החמישית, השישית והשביעית) של הריאליטי היקר נרשם רייטינג נמוך יותר במספר הצופים ובשלוש מהן גם באחוזי הצפייה מתכנית האולפן הזולה "הפטריוטים" בערוץ 14.

העובדה שהרייטינג הגיע ביותר ממחצית מהתכניות עד כה לכחצי בלבד מאחוז הצפייה המוערך שהיה נדרש כדי לא להפסיד, לצד הצניחה הדרמטית במספרי הצופים לאחר הפרק הראשון, שהגיעה עד ליותר מחצי מכמות הצופים שנטשו, כל זה מלחיץ מאוד גורמים ברשת. עם זאת, יש בערוץ מי שמדגיש שבצפיית ההמשך התווספו צופים נוספים. בערוץ יודעים היטב שהנתונים אינם מעודדים ביחס להשקעה הכספית ולציפיות הגבוהות.

"אם בפרק האחרון נשאר פחות מחצי ממספר הצופים שהיו בפרק הראשון - אז כנראה שהמוצר עצמו לא מספיק טוב", אומר גורם מוביל בתעשייה. "אם זה היה טוב - יכלו להצטרף צופים. לא הצטרפו - הצטמצמו ביותר מחצי, תוך ירידה מגמתית בכמות הצופים מפרק לפרק. יכול להיות שהעריכה לא מספיק טובה, יכול להיות שזה בגלל בעיות ברשת - ויכול להיות שזה בגלל שאנשים ציפו לראות 'המירוץ למיליון' והתאכזבו שזה לא זה".

המירוץ למיליון. עדי אורני,
"למה רשת זרקו את 'המירוץ למיליון' ולקחו את גרסת עלי אקספרס שלו?"/עדי אורני
דוד ורטהיים, וואלה ברנז'ה: "ברשת מתחלפים המנכ"לים וההנהלה כל שנה וחצי - לא משהו שמתכנס עם הזמן בו עובדת טלוויזיה. כדי לייצר ולהפיק ריאליטי כזה יש צורך בשנתיים-שלוש של עבודה. אופרציה כזו תחת חילופים תמידיים של דרג מקצועי בערוץ הופכת לקשה ומייצרת באמפרים"

הריאליטי "פקין אקספרס" נכנס למשבצת של "המירוץ למיליון", ממנו נפרדה רשת 13 בעקבות עלויותיו הגבוהות. "המירוץ למיליון" כזכור עבר לקשת 12, צולם, נמצא בשלב עריכה מתקדם ומחכה לשיבוץ מחודש, לאחר שכבר חלף המועד המקורי שתוכנן לעלייתו בתחילת שנה זו ונדחה בגלל המלחמה. על פי ההערכות, מחיר פרק של "המירוץ למיליון" עומד על כמיליון וחצי שקלים, לעומת כמיליון ו-100 אלף לפרק של "פקין אקספרס". מספר בכירים שונים בתעשייה הגדירו בשיחות עם וואלה! תרבות את המהלך הזה של רשת כ"ויתור על סוס מנצח". אחד מהם תהה: "למה רשת זרקו את 'המירוץ למיליון', פורמט הרבה יותר טוב שעדיין עובד בעולם, ולקחו את גרסת עלי אקספרס שלו? ברור שהמתחרים קפצו על 'המירוץ למיליון'".

בכיר שני השמיע ביקורת דומה: "רשת יכלה להפיק את 'המירוץ למיליון' בסכום שהוא רק קצת יותר מאשר המחיר של 'פקין אקספרס', ובעיני זו טעות שלא עשו את זה. הקהל של רשת התרגל לקבל את הדבר האמיתי - והם קיבלו דבר דומה אבל לא את הדבר האמיתי. 'המירוץ' היה אחד הפורמטים הכי מצליחים של רשת, ויותר חשוב מזה - זה היה פורמט הריאליטי הכי משפחתי של רשת, עם הכי פחות קללות, מזימות ותככים, בניגוד ל'הישרדות' ו'האח הגדול'. רשת היו צריכים להתעקש לעשות את הפורמט המצליח שלהם, ותחילת הטעות היא שהם לא עשו את זה".

בניין רשת 13, מרץ 2022. ראובן קסטרו
"האם העובדה שברשת אין אפילו מנכ"ל שיוכל לאשר ולפקח על התוצר הסופי מועילה?"/ראובן קסטרו
בכירים בתעשייה: "למה רשת זרקו את הסוס המנצח 'המירוץ למיליון', פורמט שעדיין עובד בעולם, ולקחו גרסת עלי אקספרס שלו?", "רשת יכלה להפיק את 'המירוץ' בסכום רק קצת יותר מאשר המחיר של 'פקין', וזו טעות שלא עשו את זה"

"קשה להתייחס ל'פקין אקספרס' מבלי להסתכל על מצבה הכללי של רשת 13 בשנים האחרונות ועל הדפוס שמאפיין את כלל ההפקות בערוץ בשנים אלו - לא רק אלו של הריאליטי", אומר דוד ורטהיים, עורך וואלה! ברנז'ה. "דפוס שכולל חילופי מנכ"לים וכוורות הנהלה שלמות, בממוצע כל שנה וחצי - לא משהו שמתכנס עם יחידות הזמן שבהן עובדת טלוויזיה. צריך להבין: כדי לייצר ולהפיק ריאליטי בסדר גודל כזה יש צורך בשנתיים-שלוש של עבודה, כאשר תכנון הפרוגרמינג והשיווק של הסדרה קריטי לא פחות מהפקתה. אופרציה כזאת תחת חילופים תמידיים של דרג מקצועי בערוץ הופכת לקשה, ומייצרת לא מעט באמפרים. האם מי שאישר את ההפקה רואה עין בעין עם מי שנגזר עליו כעת לייצר לה פרומואים? האם העובדה שמחלקת הפרומואים בכלל במיקור חוץ מסייעת? האם העובדה שבערוץ נכון לעכשיו אין אפילו מנכ"ל שיוכל לאשר ולפקח על התוצר הסופי מועילה?"

"ויש גם שאלות רוחביות יותר", מוסיף ורטהיים. "האם הערוץ, שמדורג כיום לרוב שלישי בטבלת הצפייה, צריך בכלל לספק עדיין מוצרים כמו ריאליטי? האם הוא מסוגל להביא מאסה מספקת של צופים? איך הוא מתיישב עם קריצה לקהל המרכז-שמאל בשנים האחרונות - קהל שלא נחשב מאופיין כקהל יעד לז'אנר? או במילים אחרות: מי אתם, רשת 13? בשורה התחתונה, החולשה של רשת 13 היא לא תקציבית או מקצועית, אלא ניהולית. עד שזה לא ייפתר, יהיה לה קשה מאד לגרד יעדים שיוכלו להחזיר את ההשקעה בהפקות בסדר גודל כזה".

איש טלוויזיה מוערך שעובד במשך שנים רבות בתכניות של רשת טוען כי המוצר שמתקבל ברשת נחות מקצועית מזה של קשת: "הבעיה שלי עם רשת היא שאין בה מנגנוני פיקוח כרגע. וחסר ידע מקצועי. אם בקשת כל פריים ופריים וכל מה שאתה עושה מאושר בקפידה על ידי העובדים שם, ויש שיחות תוכן על כל החלטה ובחירה של עורך, ברשת כבר לא קורה, בניגוד לעבר, אין מנגנוני פיקוח. ואז מה שקורה שם זה: מה שיוצא - אני מרוצה". איש תקשורת אחר אומר דברים דומים: "התחושה היא שאין בעל בית ברשת. אני לא יודע מי שולט שם בעניינים ומי הבן אדם שיכול להגיד שם על פרקים 'זה טוב, זה לא טוב', 'צריך לשנות כך או אחרת'. לא יודע מי הבן אדם שלוקח בעלות על התוכן המוצג לצופים".

בעיה נוספת, שאפיינה את רשת גם בעבר, היא תזוזות בימי השיבוץ של התכנית. בשבוע הראשון אחד מימי השידור היה שני, בשבוע השני הוזזה התכנית משני לשלישי (ראשון ושבת נותרו ללא שינוי, לפי שעה). "לרשת אין את הפרבילגיה להחליף ימים של תכנית", אומר גורם שעובד עם רשת.

מתמודדות בריאליטי "פקין אקספרס" של רשת 13. רשת 13,
"למה שיהיה אכפת אם למתמודדים יש או אין כסף, כשיש שאלות הרבה יותר הרות גורל?". מתמודדות ב"פקין אקספרס"/רשת 13
עוז זהבי בריאליטי "פקין אקספרס" של רשת 13. אריאל פליסצ׳וק, רשת 13,
"הבכירים בקשת לא היו רוצים שרשת תהיה כישלון מפואר. הם רוצים שרשת תהיה כישלון לא מפואר". עוז זהבי ב"פקין אקספרס"/אריאל פליסצ׳וק, רשת 13
גורם ברשת הפגין אופטימיות לגבי שינוי המגמה וטען שצפויים עוד מהלכים מעניינים ב"פקין אקספרס" שיכולים להקפיץ את הנתונים. לדבריו מוקדם לשפוט ריאליטי חדש אחרי חמש תכניות, ולוקח זמן לאנשים להתחבר לפורמט שאינם מכירים

האם עוד ניתן להציל את "פקין אקספרס"? כמעט כל הגורמים בתעשייה שעמם שוחחנו הביעו פסימיות. עם זאת, גורם ברשת הפגין אופטימיות לגבי שינוי המגמה וטען שצפויים עוד מהלכים מעניינים ב"פקין אקספרס" שיכולים להקפיץ את הנתונים. הגורם ברשת טוען כי מוקדם לשפוט ריאליטי חדש אחרי שש תכניות, וכי לוקח זמן לאנשים להתחבר לפורמט שאינם מכירים.

במידה שלא יחול מפנה ו"פקין אקספרס" תמשיך לדשדש, איך הדבר ישפיע על השקעה בהפקות יקרות ברשת ובתעשייה בכלל בעתיד - ובשיבוץ של תכניות ריאליטי שכבר צולמו? "זה מאוד תלוי בכיסים העמוקים של הבעלים", אומר אחד הגורמים בתעשייה. "מבחינת בעל השליטה ברשת, לן בלווטניק, המחיר של ההפקות האלה זה לא כסף גדול. בשבילו זה כמו מחיר אבטיח בשבילנו. אבל לתעשייה ההשקעה הזאת מאוד חשובה. השאלה אם לבעלים תהיה את הסבלנות. ברשת רמת הסיכון של הפקות יקרות גדולה הרבה יותר מאשר בקשת. יכול להיות שמקרה 'פקין אקספרס' ישפיע על האומץ של האנשים שצריכים לקבל החלטות והיד תרעד להם יותר כשהם יצטרכו לחתום על הפקה גדולה חדשה. זה הרי קרה עוד קודם - רשת רצו לעשות פרויקט שמתחרה ב'נינג'ה ישראל', התחילו להפיק אותו ועצרו באמצע. נזכיר גם שהם עשו את 'המסעדה הבאה של ישראל', תכנית עם הרבה מאוד כסף, וזה קרס. אז יש סימן שאלה עד כמה למנכ"ל הבא ולאחראי הבא על לוח השידורים יהיה אומץ".

גורם בכיר אחר בתעשייה אומר כי גם בקשת קיים עכשיו חשש מהעלאת תכניות ריאליטי שנמצאות אצלן על המדף בגלל המלחמה - חשש שעשוי להתחזק על רקע אי הצלחת "פקין אקספרס". "בחדרי חדרים, קשת מפחדים עכשיו מהשיבוץ של 'המירוץ למיליון'. גם אם יגידו שזה יעלה בקיץ, אי אפשר לדעת אם זה יקרה בקיץ. העלויות של זה מאוד גבוהות וקשת לדעתי הימרה פה בענק. היא לא יכולה לדמם כסף, היא חייבת להכניס כסף. בגלל זה קשת גם לא מעלים עכשיו את 'הבוגדים', ולהבנתי בכלל לא ידוע לאן התכנית הזאת הולכת עכשיו. לקשת יש את הפריבילגיה לא להעלות תכניות כי יש להן מספיק על המדף".

אי הצלחת "פקין אקספרס" מלחיצה אנשי טלוויזיה מהיווצרות אפקט דומינו שעלול לפגוע בתעשייה כולה. "לדעתי ההפקה הזאת יכולה לגרום לתעשייה להיהרס", אומר בכיר בתעשייה.

זו לא דרמטיזציה מוגזמת?

"עולה חשש אמיתי שבסוף יהיה פה רק ערוץ חזק אחד כמו קשת. אז יהיה פחות כסף להפקות. תזכור שערוץ 14 לא מפיק הפקות מקור, גם הערוצים של סלקום ופרטנר לא מפיקים. נכון שיש התאגיד ואת יס והוט שמדדים, אבל אם רשת תקרוס זה יהיה אסון לתעשייה בגלל מטומטמים שלא יודעים לנהל את האירוע".

המצב עד כדי כך מוזר, שבקשת מייחלים לכך ש"פקין אקספרס" לא תקרוס. "אני לא חושב שיש שמחה לאיד על מה שקורה ברשת. יש יותר רחמים", אומר גורם משמעותי בקשת. "לדעתי כל אנשי התעשייה לא רוצים שרשת תקרוס. אנחנו רוצים שרשת תעבוד ותהיה נוכחת, כי חוסר תחרות לא טוב לאף אחד. הייתי שמח אם הם היו מצליחים, בסופו של דבר התעשייה שלנו מאוד קטנה, ואם רשת תאבד מהכוח שלה, התעשייה יכולה ללכת לאיבוד ולהגיע למצב שאולי פתאום יעשו רק דברים קטנים. זה לא טוב ולא כיף, מה ניתן לצופים? אני חושב שגם האנשים הבכירים בקשת לא היו רוצים שרשת תהיה כישלון מפואר ולא רוצים שתקרוס. הם לדעתי רוצים שרשת יהיו רק 'כישלון קטן', לא מפואר".

seperator

תגובת רשת

מרשת 13 נמסר בתגובה: "השקת פקין אקספרס התרחשה בתקופה מאתגרת וחסרת תקדים בישראל, בה הקשב הציבורי נמוך, ומראש נלקח בחשבון שלתכנית ייקח יותר זמן מהרגיל לתפוס תאוצה. אנחנו עומדים מאחורי התוכנית וגאים בה. פקין אקספרס הינו פורמט חדש שונה ומעיז, עם עלילה שמתפתחת בהדרגה, ומתמודדים שאינם מאפיינים מתמודדי ריאליטי שהצופה הישראלי רגיל לראות על המסך. הסיפורים האישיים שלהם ומערכות היחסים ביניהם ייחשפו בהדרגה בהמשך, ובשילוב עם טוויסטים נוספים שצפויים בקרוב אנו מאמינים שהצופים יישבו בקסמם של המתמודדים ובקסם התוכנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully