וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם השיר שלנו לאירוויזיון באמת פוליטי? נתנו לצ'אט להכריע

עודכן לאחרונה: 22.2.2024 / 11:11

עוד לפני שהוכרז רשמית, "October Rain" של עדן גולן מעורר סערה ומסתכן בפסילה על ידי איגוד השידור האירופי בטענה שהמילים שלו "פוליטיות". לרגל הדיון המטופש, החלטנו לתת לצ'אט GPT לענות על השאלה, והתשובה מפתיעה: זה בכלל "שיר ביקורתי על חוויית המלחמה"

עדן גולן בגמר "הכוכב הבא לאירוויזיון" בקשת 12, מבצעת גרסת כיסוי לשיר "I don't want to miss a thing" של אירוסמית', 6 בפברואר 2024/קשת 12

השיר הישראלי לאירוויזיון, "October Rain" בביצוע עדן גולן, נבחן בידי איגוד השידור האירופי בחשש שהוא פוליטי מדי לתחרות, ועל כן הוא עלול להיפסל. לאחר שהתחלנו גם אנחנו להתווכח על המילים שלו - פוליטי מדי? לא פוליטי בכלל? מה כל זה לעזאזל אומר בכלל? - החלטנו לשאול את צ'אט GPT: איך אפשר לפרש את השיר אם הוא נכתב בזמן מלחמה? התשובה שלו רק מוכיחה עד כמה הדיון הזה מצחיק ומטופש.

סערת השיר לאירוויזיון - כל העדכונים
"לא נשאר אוויר לנשום": אלו מילות השיר שנמצא בסכנת פסילה לאירוויזיון
"עדן, גם אנחנו היינו שם": גם טיפקס כמעט נפסלו על שיר אירוויזיון "פוליטי"
עוד לפני שנחשף, בעולם זועמים על השיר שלנו לאירוויזיון: "השם שלו בוטה"

וזאת תשובת הצ'אט:

המילים ששיתפת נראות כמעוררות השתקפות נוגעת ללב על הקשיים והנטל הרגשי של המלחמה. האזכור "הכל שחור ולבן" יכול לרמוז למציאויות הברורות והאבסולוטיות המוסריות שניתן לחוות בזמני קונפליקט, שבהן החלטות ותוצאותיהן ברורות אך עמוקות במורכבותן. השאלה "מי הוא הטיפש / שאמר לך שבנים לא בוכים" מאתגרת תפיסות מסורתיות של גבריות, במיוחד בהקשר של מלחמה, שם הצגת פגיעות נחשבת לעניין מופקר.

החזרה על "שעות ושעות ופרחים" עשויה לסמל את חלוף הזמן ואת שבירות החיים באמצע הטבע המתמשך של המלחמה. המשפט "החיים אינם משחק לפחדנים..." מדגיש את האומץ הנדרש להתמודד עם אי הוודאות והסכנות של המלחמה, מרמז כי האומץ אינו רק בלחימה אלא גם בהתמודדות עם הקרבות הרגשיים והנפשיים המלווים אותה.

עדן גולן, מנצחת "הכוכב הבא לאירוויזיון", נציגת ישראל באירוויזיון 2024 במאלמו. רגב זרקה,
עדן גולן/רגב זרקה

השורות "בזמן שעובר / מדי יום אני מאבד את דעתי / מחזיק מעמד" מדברות על הלחץ הנפשי והרגשי של התמדה בקונפליקט, בין אם כחייל או כמי שנפגע מהמלחמה. הפעולה של "מחזיק מעמד" מצביעה על מאבק לשמר תקווה או שפיות במצב של מכלול אתגרים.

בסך הכל, השיר נראה כמו השקפה ממושכת וביקורתית על חוויית המלחמה, עם דגש על ההשפעה הרגשית שלה ולא רק על האלימות הפיזית. הוא שואל שאלות לגבי הציפיות החברתיות בנוגע לעוצמה ופגיעות, מדגיש את הקרבות הפנימיים שאנשים עוברים ואת העמידות הנדרשת כדי להתמודד עם אותם אתגרים.

עוד בוואלה!

"עדן, גם אנחנו היינו שם": גם טיפקס כמעט נפסלו על שיר אירוויזיון "פוליטי"

לכתבה המלאה

תשפטו בעצמכם

אלו חלק מהמילים של השיר "October Rain", שיצרו אבי אוחיון, קרן פלס וסתיו בגר, בתרגום לעברית.

"ערב, הכול שחור ולבן
מי הטיפש שאמר לך שבנים אינם בוכים
שעות על שעות ופרחים
החיים הם לא משחק לפחדנים
בינתיים הזמן עובר
כל יום אני משתגעת
בניסיון להחזיק מעמד
לעולם לא
אני עדיין
אוקטובר של גשם"

שלוש השורות האחרונות בשיר, שמבוצע בעיקר באנגלית, הן בעברית: "לא נשאר אוויר לנשום, אין מקום, אין אותי מיום ליום".

שורת הסיום בשיר היא: "כולם ילדים טובים אחד-אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully