וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שערוריית מנכ"לית המדיטק: משרד הפנים מאשר שפרידמן לא עומדת בתנאי הסף

16.9.2024 / 18:24

פרסום ראשון: המשרד אישר את הפרסום בוואלה לפיו לאודליה פרידמן, מנכ"לית הבימה לשעבר שמונתה באופן תמוה לעמוד בראש מוסד התרבות החולוני, אין תואר אקדמי כמתחייב בתנאי הסף לתפקיד, להוציא מקרים חריגים בלבד, שבהם כלל לא דן הדירקטוריון

אודליה פרידמן, בדיון על מינויה למנכ"לית המדיטק, בית הדין לעבודה, 28 ביולי 2024/שגיא בן נון

האם מינויה של אודליה פרידמן כמנכ"לית המדיטק נעשה שלא כדין? לוואלה תרבות נודע כי משרד הפנים הודיע כי לאחר שבחן את הנושא, עולה כי פרידמן אינה בעלת תואר אקדמי כמתחייב בתנאי הסף לתפקיד ממלאת מקום מנכ"ל המדיטק וממלאת מקום החברה לפיתוח התרבות בחולון. בכך התקבל אישור רשמי ממשרד הפנים לפרסום הראשון בוואלה תרבות לפני חודש, בו חשפנו כי במסמך רשמי של קורות החיים שפרידמן כתבה והציגה לדירקטוריון החברה לתרבות בחולון, היא לא ציינה בפרק ההשכלה שיש לה תואר אקדמי.

זאת ועוד: במכתב ממשרד הפנים שהגיע לידינו, אותו כתב דודי ספיר, מנהל אגף בכיר לתאגידים עירוניים במשרד, בתגובה לפניית ראש האופוזיציה במועצת חולון, מורן ישראל, נכתב על ידי משרד הפנים כי מינוי מנכ"ל ובעלי תפקידים בחברות עירוניות ללא תואר אקדמי מתאפשר במקרים חריגים בלבד אבל הוא דורש טעמים מיוחדים המצדיקים זאת. "מבחינת הפרוטוקול של ישיבת הדירקטוריון שבחרה בפרידמן לתפקיד ממלאת מקום מנכ"ל", כתב הבכיר במשרד הפנים, "לא מצאנו כי הדירקטוריון בחן את הנושא ומצא נימוקים מיוחדים כמתחייב לחריגה זו". במילים אחרות, עולה חשד כי הבחירה בפרידמן נעשתה שלא כדין.

משח"ם (ארגון השחקנים והשחקניות) נמסר בתגובה: "תגובת משרד הפנים מבהירה באופן חד משמעי - מינויה של אודליה פרידמן למ"מ מנכ"ל המדיטק אינו רק מופקר אלא גם לא חוקי. תנאי סף למינוי כל מנכ"ל בתאגיד עירוני הוא תואר ראשון. לאודליה פרידמן אין תואר ראשון. אין גבול לבושה. נמשיך להיאבק".

אודליה פרידמן, בדיון על מינויה למנכ"לית המדיטק, בית הדין לעבודה, 28 ביולי 2024. ראובן קסטרו
אודליה פרידמן בבית הדין/ראובן קסטרו

בחודש שעבר, פורסם לראשונה בוואלה תרבות החשד שראש עיריית חולון, שי קינן, תפר תנאי מכרז חדשים למועמדות לתפקיד מנכ"לית החברה לפיתוח התרבות בחולון כך שיתאימו למינויה של אודליה פרידמן, שכשלה בתפקידה כמנכ"לית הבימה. לאחר שבית המשפט הורה לו בסוף יולי לצאת למכרז מיידי לבחירת מנכ"ל לחברה לפיתוח התרבות בחולון, קינן כינס לפני חודש את דירקטוריון החברה כשעל הפרק יציאה למכרז לאיתור מנכ"ל. לוואלה תרבות נודע כי במכרז החדש השתנו קריטריונים שהיו נהוגים בעבר ובראשם השמטת הדרישה לתואר אקדמי. במסמך שהגיע לידי וואלה תרבות, עליו חתום ראש העיר קינן, המכהן גם כיו"ר דירקטוריון החברה לפיתוח התרבות בחולון, פורסמו תנאי הסף החדשים, לפיהם תואר ממוסד להשכלה גבוהה אינו חובה במקרה שלמועמד ניסיון של עשר שנים במצטבר לפחות בתפקיד או בכהונה של תפקיד בכיר בשירות הציבורי בנושאים כלכליים, מסחריים, ניהוליים או משפטיים, שמתוכם חמש שנים לפחות בגופים בעלי היקף פעילות שאינו נופל מזה של החברה שבה הוא עומד לכהן. הנוהג בעבר היה שונה. כך, מי שהיה ראש עיריית חולון ויו"ר דירקטוריון החברה לפיתוח התרבות בעיר לשעבר, מוטי ששון, דרש בשנת 2015 כתנאי סף לתפקיד מנכ"ל החברה שהמועמד יהיה בעל תואר שני לפחות באחד התחומים הבאים: מנהל עסקים, מנהל ציבורי, כלכלה ולימודי עבודה.

גורמים המצויים בפרטים טענו שזהו מכרז תפור שנועד להתאים לאודליה פרידמן, מי שהייתה מנכ"לית כושלת בהבימה ומהגורמים המרכזיים שהובילו להתרסקות הענק של התיאטרון הלאומי. כפי שפורסם לראשונה על ידי וואלה תרבות לפני חודש, במסמך רשמי של קורות החיים שלה שכתבה פרידמן עצמה - היא לא ציינה בפרק ההשכלה שיש לה תואר אקדמי. במסמך שהגיע לידנו פרידמן אמנם ציינה בקורות החיים שלה כי למדה בקורס דירקטורים ונושאי משרה באוניברסיטת תל אביב, לימודי חשבונאי בכיר והסמכה ולימודי חשבונאות במכללה למנהל. עם זאת, תואר אקדמי לא צוין בקורות חיים שהגישה לדירקטוריון והגיע גם למשרד הפנים, וכשפנינו לפרידמן בשאלה אם בידה תואר אקדמי - היא שוב לא השיבה לתקשורת. בעמוד הוויקיפדיה של פרידמן נטען: "לדברי פרידמן, היא בעלת תואר ראשון בחשבונאות מהמכללה למינהל", אך כאמור בקורות החיים הרשמיים שהעבירה והגיעו לידינו הפרט הזה לא מצוין. כעת מתברר באופן רשמי וסופי, במכתב שנשלח ממשרד הפנים, שלפרידמן אין תואר אקדמי.

לפני חודש, ראש עיריית חולון, שי קינן, מסר כי "תנאי הסף למשרת המנכ"ל, כפי שנקבעו על ידי דירקטוריון החברה לפיתוח התרבות בחולון, זהים לחלוטין לאלו שנכללו במכרז הקודם לתפקיד ב-2017 ולקוחים מהוראות חוזר מנכ"ל משרד הפנים". עם זאת, נזכיר שתואר אקדמי הוא תנאי הכרחי הנהוג בהתמודדות במכרזים של השירות הציבורי למעט מקרים חריגים - ועד כה לא דן הדריקטוריון בתנאים החריגים.

זה גם היה התנאי בעבר למנכ"ל החברה לפיתוח התרבות בחולון, כך למשל בשנים 2015 ו-2016 אף הייתה חובה בתואר שני לפחות כדי להתמודד לתפקיד. בנוסף, על אף טענת העירייה כי משרד הפנים התיר את הקריטריון המאפשר קבלה לתפקיד ללא תואר ועל בסיס ניסיון, לוואלה תרבות נודע כי המנכ"ל הקודם בתפקיד, דני וייס, כיום מנכ"ל הבימה, שנכנס לתפקיד מנכ"ל המדיטק והחברה לפיתוח התרבות בחולון בספטמבר 2017, נדרש לשלוח לוועדת האיתור תעודות שמעידות על כך שיש לו תואר ראשון, על אף שעמד גם בתנאי סף של ניסיון מקצועי. לצד כל אלה, תמוה שראש העיר קינן סבור שאין צורך לפחות בתואר ראשון לתפקיד זה והמקריות המפתיעה שלאודליה פרידמן שהוא מקדם בכל הכוח על אף הנזק שגרמה בהבימה - אין תואר אקדמי.

עוד בוואלה

"היא רמסה את הבימה, יש לה 0 כישורי ניהול": סערה סביב מינוי אודליה פרידמן למנכ"לית המדיטק

לכתבה המלאה
שי קינן המועמד לראשות העיר חולון. צילום: וואלה!, אתר רשמי
ראש עיריית חולון, שי קינן/אתר רשמי, צילום: וואלה!

בסוף יולי נרשם ניצחון חלקי לשח"ם בעתירה נגד מינוי פרידמן, מנכ"לית הבימה לשעבר, לתפקיד ממלאת מקום מנכ"לית המדיטק: בתום דיון בנוכחות השופטת ועורכי הדין של שני הצדדים בלבד ובהסכמתם, פסקה השופטת אסנת רובוביץ'-ברכש כי עיריית חולון תצא באופן מידי למכרז לתפקיד המנכ"ל ולא תמתין שישה חודשים כפי שהחוק מתיר במינויים זמניים מהסוג הזה, ובכך קיבלה את בקשת שח"ם. בשיחה עם עורכי הדין של שני הצדדים, כך נטען מפי גורם הבקיא בפרטים, השופטת הביעה הסתייגות מפרוטוקול הבחירה בפרידמן כממלאת מקום. בנוסף, השופטת החליטה כי העתירה לא תימחק עד להשלמת התהליך למינוי מנכ"ל קבוע במדיטק. עם זאת, השופטת לא קיבלה את בקשת שח"ם להפסיק באופן מידי את המינוי של פרידמן כממלאת מקום המנכ"לית. דיון נוסף יתקיים בתחילת ספטמבר ועד אז אמורה עיריית חולון לצאת למכרז.

בעתירה נכתב בין השאר: "לא ניתן לקבל על הדעת מצב, בו דווקא פרידמן, אשר הובילה במו ידיה מוסד תרבותי חשוב כמו התיאטרון הלאומי הבימה למצב של קריסה טוטאלית, ואשר נקבע, הן על ידי מבקר המדינה והן על ידי בית המשפט המחוזי, כי ניהלה את הבימה ברשלנות רבתי, הפרה את החוק, לרבות חוקי מגן בסיסיים של עובדים, והפרה התחייבויות מפורשות שנתנה למדינת הישראל - היא זו שתנהל את המדיטק. מינוי כזה, אשר נעשה בניגוד לכללי המינהל התקין ולהנחיות הרגולטוריות המחייבות, אשר לא עומד בכל מבחן של סבירות, היגיון ושכל ישר, ואשר חשוד כי נעשה מטעמים פוליטיים לא ענייניים ולא מקצועיים - לא יכול לעמוד. תיאטרון הבימה - בניהולה של פרידמן - מעל באופן שיטתי בכספי העובדים, כשניכה כספים משכרם אך לא העבירם ליעדם, ולא שילם ליוצרים ושחקנים את התמורה המגיעה להם".

לעתירה קדם זעם רב שהתעורר בעולם התרבות והתיאטרון בעקבות מינויה של פרידמן על ידי ראש עיריית חולון שי קינן לתפקיד שתחתיו פועלים תיאטרון חולון ומוזיאון הילדים ובנוסף המדיטק המורכב משבעה גופי תרבות - תיאטרון המדיטק, מוזיאון העיצוב חולון, סינמטק חולון, סינמטק הילדים, הספרייה המרכזית, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס והמרכז לאמנות דיגיטלית. המוחים נגד מינוי פרידמן מאשימים אותה בין השאר כי היתה מהגורמים המובילים לקריסת תיאטרון הבימה בו שימשה כמנכ"לית והתנהלה באופן לא תקין, וחושדים בכך שמינויה נעשה מסיבות פוליטיות ולא מקצועיות.

בסוף יולי פורסם לראשונה בוואלה תרבות כי מאז שנודע על כוונת ראש עיריית חולון, שי קינן, למנות את פרידמן כמנכ"לית המדיטק ועל רקע העתירות נגדה והמחאה שקמה בנושא מצד אמנים וגופי תרבות רבים, ביולי עשרות מנויים פנו לשירות הלקוחות של המדיטק בדרישה לבטל מנויים. גורם במדיטק גילה לנו שלפחות 20 מנויים ביטלו את המנוי שלהם למדיטק - גם לתיאטרון של המוסד וגם לקורסים של המדיטק.

עוד נודע לוואלה תרבות כי לפחות שלושה מנהלי תרבות ברשויות עירוניות הודיעו כי בעקבות מינויה המקומם של אודליה פרידמן לתפקיד המנכ"לית, הם לא יקנו מהמדיטק מההצגות שלו. מנהלי התרבות האלה הודיעו כי לא יגיעו לימי החשיפה לקניינים של המדיטק ולא ירכשו השנה את הצגות תיאטרון המדיטק עבור העיר שלהם. זוהי פגיעה קשה נוספת במוסד, שכן כל עיר יכולה לקנות גם עשרות הצגות של המדיטק. וגם במקרה זה, הסיבה היחידה לכך היא מינויה של פרידמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully