וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חשיפת וואלה: איגוד השחקנים מבקש שוב מבית המשפט לבטל את מינוי מנכ"לית המדיטק

18.9.2024 / 12:18

פרסום ראשון: אחרי שמשרד הפנים אישר כי לאודליה פרידמן, מנכ"לית הבימה לשעבר, אין תואר אקדמי והיא אינה עומדת בתנאי הסף לתפקיד, פנה שח"ם לבית המשפט פעם נוספת בבקשה לביטול המינוי התמוה

אודליה פרידמן, בדיון על מינויה למנכ"לית המדיטק, בית הדין לעבודה, 28 ביולי 2024/שגיא בן נון

פרסום ראשון: פרשת אודליה פרידמן, מנכ"לית הבימה לשעבר שמונתה באופן תמוה לעמוד בראש המדיטק והחברה לפיתוח התרבות בחולון, חוזרת לבית המשפט. לוואלה תרבות נודע כי שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות - פנה אמש (שלישי) פעם נוספת לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב וביקש שוב לבטל את מינויה של פרידמן לתפקיד. זאת לאחר שמשרד הפנים אישר השבוע כי לפרידמן אין תואר אקדמי כמתחייב בתנאי הסף לתפקיד, להוציא מקרים חריגים, שבהם כלל לא דן הדירקטוריון, כפי שפורסם לראשונה שלשום בוואלה תרבות.

הפנייה המחודשת לבית המשפט כעת מתרחשת לאחר שבסוף יולי נרשם ניצחון חלקי לשח"ם בעתירה נגד מינוי פרידמן. בתום דיון בנוכחות השופטת ועורכי הדין של שני הצדדים בלבד ובהסכמתם, פסקה אז השופטת אסנת רובוביץ'-ברכש כי עיריית חולון תצא באופן מידי למכרז לתפקיד המנכ"ל ולא תמתין שישה חודשים כפי שהחוק מתיר במינויים זמניים מהסוג הזה, ובכך קיבלה את בקשת שח"ם. בשיחה עם עורכי הדין של שני הצדדים, כך נטען מפי גורם הבקיא בפרטים, השופטת הביעה הסתייגות מפרוטוקול הבחירה בפרידמן כממלאת מקום. בנוסף, השופטת החליטה ביולי כי העתירה לא תימחק עד להשלמת התהליך למינוי מנכ"ל קבוע במדיטק. עם זאת, השופטת לא קיבלה את בקשת שח"ם להפסיק באופן מידי את המינוי של פרידמן כממלאת מקום המנכ"לית.

בעתירה שהוגשה ביולי נכתב בין השאר: "לא ניתן לקבל על הדעת מצב, בו דווקא פרידמן, אשר הובילה במו ידיה מוסד תרבותי חשוב כמו התיאטרון הלאומי הבימה למצב של קריסה טוטאלית, ואשר נקבע, הן על ידי מבקר המדינה והן על ידי בית המשפט המחוזי, כי ניהלה את הבימה ברשלנות רבתי, הפרה את החוק, לרבות חוקי מגן בסיסיים של עובדים, והפרה התחייבויות מפורשות שנתנה למדינת הישראל - היא זו שתנהל את המדיטק. מינוי כזה, אשר נעשה בניגוד לכללי המינהל התקין ולהנחיות הרגולטוריות המחייבות, אשר לא עומד בכל מבחן של סבירות, היגיון ושכל ישר, ואשר חשוד כי נעשה מטעמים פוליטיים לא ענייניים ולא מקצועיים - לא יכול לעמוד. תיאטרון הבימה - בניהולה של פרידמן - מעל באופן שיטתי בכספי העובדים, כשניכה כספים משכרם אך לא העבירם ליעדם, ולא שילם ליוצרים ושחקנים את התמורה המגיעה להם".

שלשום פרסמנו לראשונה בוואלה תרבות כי משרד הפנים הודיע כי לאחר שבחן את הנושא, עולה כי אודליה פרידמן אינה בעלת תואר אקדמי כמתחייב בתנאי הסף לתפקיד ממלאת מקום מנכ"ל המדיטק וממלאת מקום החברה לפיתוח התרבות בחולון. בכך התקבל אישור רשמי ממשרד הפנים לפרסום הראשון בוואלה תרבות לפני חודש, בו חשפנו כי במסמך רשמי של קורות החיים שפרידמן כתבה והציגה לדירקטוריון החברה לפיתוח התרבות בחולון, היא לא ציינה בפרק ההשכלה שיש לה תואר אקדמי.

בנוסף, במכתב ממשרד הפנים שהגיע לידי וואלה תרבות, אותו כתב דודי ספיר, מנהל אגף בכיר לתאגידים עירוניים במשרד, בתגובה לפניית ראש האופוזיציה במועצת חולון, מורן ישראל, נכתב על ידי משרד הפנים כי מינוי מנכ"ל ובעלי תפקידים בחברות עירוניות ללא תואר אקדמי מתאפשר במקרים חריגים בלבד אבל הוא דורש טעמים מיוחדים המצדיקים זאת. "מבחינת הפרוטוקול של ישיבת הדירקטוריון שבחרה בפרידמן לתפקיד ממלאת מקום מנכ"ל", כתב הבכיר במשרד הפנים, "לא מצאנו כי הדירקטוריון בחן את הנושא ומצא נימוקים מיוחדים כמתחייב לחריגה זו". במילים אחרות, עולה חשד כי הבחירה בפרידמן נעשתה שלא כדין.

אודליה פרידמן, בדיון על מינויה למנכ"לית המדיטק, בית הדין לעבודה, 28 ביולי 2024. ראובן קסטרו
אודליה פרידמן בבית הדין/ראובן קסטרו

בעקבות קביעת משרד הפנים, שח"ם פנה אמש שוב לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב ושב על בקשתו כי מינויה של פרידמן יבוטל או שבית המשפט יורה כי עד לבחירת מנכ"ל קבוע ימנע מפרידמן או על ידי כל גורם מטעמה באופן ישיר או עקיף מלבצע פעולות ושינויים מהותיים המשפיעים על החברה לפיתוח התרבות בחולון, כולל אישור ושינוי תקציבים, מינוי נושאי משרה, קבלה ופיטורים של עובדים או שינוי תנאי התקשרות עם יוצרים.

עוד ביקש שח"ם מבית הדין כי החברה לפיתוח התרבות בחולון תתחיל באופן מיידי בקיום הליך למינוי קבע לתפקיד מנכ"ל החברה, כפי שהתחייבה בפני בית המשפט ביולי אך לטענת איגוד השחקנים לא עשתה זאת. שח"ם מציין עוד בפנייתו המחודשת לבית המשפט כי הגיע ביולי לפשרה על בסיס טענות שהשמיעו אודליה פרידמן והחברה לפיתוח התרבות בחולון - ולטענת שח"ם היו מצג שווא. כך נטען בחודש יולי מטעם החברה ופרידמן כי היא "עומדת בתנאי הסף הנדרשים לאיוש משרת מנכ"ל תאגיד עירוני", "אין ולא יכול להיות ספק בדבר עמידתה של פרידמן בתנאי הסף לתפקיד" ובתצהיר של פרידמן היא טענה "אני עונה על כלל התנאים המנויים בחוזר המנכ"ל המגדיר את התפקיד אליו מוניתי כממלאת מקום". בנוסף, היועץ המשפטי של החברה לפיתוח התרבות בחולון טען במכתבו למשרד הפנים כי "הניסיון התעסוקתי יחד עם השכלה פורמלית כמפורט בקורות החיים הם לכאורה מעל ומעבר לסף הנדרש".

שח"ם רואה בטענות האלה של פרידמן והחברה לפיתוח התרבות בחולון "מצגים מוטעים ואף שקריים", בין השאר בעקבות קביעתו השבוע של דודי ספיר, כאמור מנהל אגף בכיר באגף התאגידים העירוניים במשרד הפנים, כי פרידמן אינה בעלת תואר אקדמי כמתחייב בתנאי הסף, להוציא מקרים חריגים שבהם הדירקטוריון כלל לא דן. לכן, שח"ם טוען כי המינוי נעשה שלא כדין.

בתוך כך, שח"ם גם ציין כי הובא לידיעתו שהחברה לפיתוח התרבות בחולון "איננה עומדת בכללי המנהל התקין, ומזה כחודשיים נמנעת מלהמציא פרוטוקולי ישיבות הדירקטוריון לחברי הדירקטוריון" וכי היא "פועלת בניגוד להחלטות קודמות שהתקבלו בדירקטוריון בכל הקשור למינויה של פרידמן ומימון ייצוגה המשפטי בהליך על ידי החברה. כלומר, מהליך המינוי ממשיך לנדוף ריח רע של הליך פגום ומוטה שמטרתו לתפור את התפקיד במיוחד עבור פרידמן. ונשוב ונזכיר שגם בית הדין הנכבד ציין בדיון כי במינוי זה 'יש דברים מטרידים'".

משח"ם נמסר: "המינוי המופקר הזה עטוף בכל כך הרבה שקרים וסיאוב שאין צל של ספק שהוא חייב להתבטל. שח"ם פנה לבית המשפט בדרישה לקיים דיון על מהות המינוי בהקדם האפשרי. כל יום שהאישה הזו שם זה עוד חלקה טובה שנהרסת".

עוד בוואלה

שערוריית מנכ"לית המדיטק: משרד הפנים מאשר שפרידמן לא עומדת בתנאי הסף

לכתבה המלאה
שי קינן המועמד לראשות העיר חולון. צילום: וואלה!, אתר רשמי
ראש עיריית חולון, שי קינן/אתר רשמי, צילום: וואלה!

לעתירה קדם זעם רב שהתעורר בעולם התרבות והתיאטרון בעקבות מינויה של פרידמן על ידי ראש עיריית חולון שי קינן לתפקיד שתחתיו פועלים תיאטרון חולון ומוזיאון הילדים ובנוסף המדיטק המורכב משבעה גופי תרבות - תיאטרון המדיטק, מוזיאון העיצוב חולון, סינמטק חולון, סינמטק הילדים, הספרייה המרכזית, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס והמרכז לאמנות דיגיטלית. המוחים נגד מינוי פרידמן מאשימים אותה בין השאר כי היתה מהגורמים המובילים לקריסת תיאטרון הבימה בו שימשה כמנכ"לית והתנהלה באופן לא תקין, וחושדים בכך שמינויה נעשה מסיבות פוליטיות ולא מקצועיות.

בסוף יולי פורסם לראשונה בוואלה תרבות כי מאז שנודע על כוונת ראש עיריית חולון, שי קינן, למנות את פרידמן כמנכ"לית המדיטק ועל רקע העתירות נגדה והמחאה שקמה בנושא מצד אמנים וגופי תרבות רבים, ביולי עשרות מנויים פנו לשירות הלקוחות של המדיטק בדרישה לבטל מנויים. גורם במדיטק גילה לנו שלפחות 20 מנויים ביטלו את המנוי שלהם למדיטק - גם לתיאטרון של המוסד וגם לקורסים של המדיטק.

עוד נודע לוואלה תרבות כי לפחות שלושה מנהלי תרבות ברשויות עירוניות הודיעו כי בעקבות מינויה המקומם של אודליה פרידמן לתפקיד המנכ"לית, הם לא יקנו מהמדיטק מההצגות שלו. מנהלי התרבות האלה הודיעו כי לא יגיעו לימי החשיפה לקניינים של המדיטק ולא ירכשו השנה את הצגות תיאטרון המדיטק עבור העיר שלהם. זוהי פגיעה קשה נוספת במוסד, שכן כל עיר יכולה לקנות גם עשרות הצגות של המדיטק. וגם במקרה זה, הסיבה היחידה לכך היא מינויה של פרידמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully