וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגול על מחאת הדיור: למה היא כל כך עצבנה אתכם?

עינב שיף

3.8.2011 / 10:18

התקף הזעם הלא פרופורציונלי על דבריה של מרגול נגד המחאה הוכיחו, שלפני שאנחנו רוצים צדק חברתי, אנחנו מעדיפים להוריד למישהו ראש. עינב שיף פורש כנפיים

יש הרבה ראשים שמחאת האוהלים מנסה להביא לקהל הרעב, אבל כנראה שבראשה של מרגול יש משהו מיוחד, אפילו מיוחד מאד. אולי זה פרצופה המוכר והזמין לכל, אולי זו השפה שהביאה אותה לפריים טיים של ערוץ 2 ואולי זה פשוט הכיף הכה ישראלי, האהוב והמוכר של סימון מטרה והצפייה בחץ נכנס לה ישר בתוך העיניים. כי הרי מיהו ראש הממשלה שגרמנו לו להזיע ומי זה בכלל שר האוצר, שהפך רלוונטי כמו הקריירה המוזיקלית של מרגול ללא "כוכב נולד", לעומת מרגלית צנעני, האישה, הסיגר, הטייקון.

אם באמצע השבוע היה נדמה שמחאת האוהלים מאבדת מומנטום בגלל התנהגות ילדותית ואווירת פאניקה מבית מדרשו של ראש הממשלה, נדמה שהסימון של מרגול כאילו הציל אותם. הנה, אחרי שבועיים בהם בנק המטרות הפך שחוק ומשעמם, מצאנו דמון חדש – מרגלית צנעני, שבסך הכל אמרה שיש במחאה אלמנט פוליטי (לא טיעון חדש) ושהיא צמחה מלב תל אביב בגלל בעיות דיור של אנשים מלב תל אביב.

נכון, אפשר היה להשתמש במשפט קצת פחות מתריס מ"אנשים שסבתא שלהם לא הורישה להם דירה בבזל" ובשפה שקצת פחות משדרת שנאת אשכנזים וקצת יותר דיוק פובליציסטי, שממילא אין לה. באותה מידה, אלמלא חצי מההצהרות הבומבסטיות של מארגני המחאה היו פחות או יותר באותה רמה, אולי קצת יותר משליש עם היה מתעניין בה ולא רק מוחא להם כפיים מרחוק כשחלקם רב עם שוטרים. לריב עם שוטרים זה קונצנזוס יותר גדול מהמחאה הזו.

מרגול טועה או צודקת? דברו על זה בפייסבוק

ברי סחרוף ויהודה פוליקר תומכים במחאה

מחאה של אשכנזים? לחגי אוזן יש מה לומר על זה

עימותים עם שוטרים בהפגנת מחאת הדיור הגדולה בתל אביב, יולי 2011–07–23. אורי לנץ
כי לריב עם שוטרים זה הכי קונצנזוס. עימותים בתל אביב/אורי לנץ

מותר למרגול להתנגד למחאת הדיור, כמו שמותר לכל אדם לעשות זאת. מותר לה לומר שמארגני המחאה, וכן – יש למחאה הזו מארגנים - אותם מארגנים שחשבו שפגישת משא ומתן עם נתניהו היא גם אחלה רעיון לכתבה באולפן שישי - הם אנשים שהיא סולדת מהם באופן מנומק. דעותיה של מרגול לא פחות חשובות מאלו של חמי רודנר או אפילו אהוד בנאי, שמבלי לשים לב הסביר היטב למה הוא לא רץ להופיע בשדרות רוטשילד, אפילו שהאנשים שם נראים לו נורא נחמדים ומרגשים.

אבל התגובה לדבריה של מרגול מוכיחים שני דברים: ראשית, יותר משהעם רוצה צדק חברתי, הוא מעוניין לתפוס אדם, עדיף מפורסם, ולבעוט בו עד שהוא צועק "רוצה אני" ואם אפשר – בטון מסתלסל; שנית וחשוב מכך, הוא שמרגול נגעה בנקודה הכואבת ביותר למחאת האוהלים והדיור. היא הצליחה, במחי כמה משפטים מבולבלים וקוהרנטיים באופן חלקי במיוחד, להסביר מדוע יוצרים עם הרקע והעבר שלה ויותר מכך – אזרחים עם הרקע והעבר שלה, מרגישים מנוכרים לאווירת הסאמר אוף לאב של שדרות רוטשילד. התגובה המכוערת, הכמעט אנטי-אנושית באופייה לדבריה כאילו אמרה שהציונות היא גזענות, מראה שמרגול זיהתה את הסדק ההולך וגובר בתוך אחד האירועים המרתקים, החשובים ולפרקים גם היפים שהיו במציאות הישראלית.

מסיבת עיתונאים במאהל המחאה בשדרות רוטשילד, 31.7.2011. נמרוד סונדרס
שימו לב גם לקולות האחרים. ראשי מחאת הדיור/נמרוד סונדרס

כשהשיח הציבורי - ובתוכו אנשי התרבות שלראשונה זה שנים הם נדרשים למלא בו חלק - אינו מסוגל להכיל את השונה והאחר, המציאות לא יכולה להתפתח למקום טוב ובריא יותר. מסמך הדרישות של מאהל המחאה אינו חשוב יותר מהיכולת להבין את מה שמרגול ניסתה להגיד. אם המחאה החברתית הגיעה למצב שבו היא משאירה ציבור כלשהו, ודבריה של מרגול מייצגים הרבה יותר מאשר את עצמה בלבד, ללא היכולת להגיב מפחד ההמון, היא חוטאת באותם החטאים של הכלכלה נגדה הם מפגינים. כדאי לאותם אנשים שהפכו את מרגול ודבריה לשק חבטות לזכור שטייקון ללא כסף הוא סתם בריון.

מחאת הדיור: יוצרים חרדים הגיעו למאהל - "כמעט גנבו לנו את המחאה"

מנשה נוי, קרן מור ועוד אמנים לעופר עיני: אל תתערב במחאה החברתית, המחאה היא גם נגדך

זהבי עצבני על מרגול בתוכנית שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully