וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטפליקס, גיבורי על וגיבורות נשיות: כל הסיבות למה אוסקר 2019 מסמל מהפכה בהוליווד

22.1.2019 / 19:33

"רומא" לימד אותנו שנטפליקס היא כבר בשרה מבשרה של הוליווד, "הפנתר השחור" הוכיח שסרטי גיבורי-על עלו ליגה ו"המועדפת" המחיש שיש מקום גם לסרטים בלי דמויות גבריות מרכזיות. כל הלקחים מהכרזת המועמדויות לאוסקר - ויש גם נקודה ישראלית

יח"צ - חד פעמי

המנצחים

נטפליקס

אולי יותר מכל, האוסקר הנוכחי ייזכר כציון הדרך שהפך רשמית את נטפליקס לכוח לגיטימי בהוליווד. בשנים האחרונות, מאז החל שירות הסטרימינג לעסוק גם בהפקה והפצה של סרטים באורך מלא, נראה היה כי חברי האקדמיה נמנעים להצביע לתוצרים המזוהים עמו, אבל היום ברור שהמחסום הזה נשבר.

קודם כל, כמובן, בזכות "רומא", שקבע שני שיאים לסרט בהפצת נטפליקס - גם שיאן המועמדויות בתולדות שירות הסטרימינג, עם לא פחות מעשרה שכאלה, וגם הראשון מטעמם שנוכח בקטגוריות המרכזיות ביותר - סרט ובימוי.

נוסף לכך, סרט נוסף של שירות הסטרימינג הפתיע והצליח להשתחל בשלוש קטגוריות - "הבלדה על בסטר סקראגס" של האחים כהן, שאיש לא ציפה כי ישתלב במירוץ. המערבון אמנם לא מועמד לפסלונים המרכזיים ביותר, אלא רק לתלבושות, שיר מקורי ותסריט מעובד, אבל הנה עוד הוכחה שלחברי האקדמיה כבר אין בעיה להצביע לסרטים של נטפליקס, שנוכחת גם בקטגוריית הדוקו הקצר עם לא פחות משני תוצרים שלה.

אם נפלח את כמות המועמדויות לפי ענקיות הוליווד השונות, נטפליקס ניצבת במקום השני ברשימה עם 15 שכאלה, בדיוק כמו לפוקס סרצ'לייט הוותיקה הרבה יותר, ונושפת בעורפה של מלכת התעשייה, דיסני, הניצבת במקום הראשון עם 17 מועמדויות - רק שתיים יותר משירות הסטרימינג, שהצטרף היום רשמית למועדון של הגדולות. קשה להפריז בחשיבות המהפכה הזו ובהשלכות שיכולות להיות לה.

ובחזרה ל"רומא": ההישג שלו מרשים גם כי בעשר המועמדויות שלו, השווה את השיא שקבע "נמר, דרקון" בתחילת העשור לסרט שאינו בשפה האנגלית. באופן נדיר למדי, הוא נוכח הן בקטגוריית הסרט הטוב ביותר והן בקטגוריית הסרט בשפה זרה, וקיבל גם מועמדות כפולה בגזרת המשחק: יאליצה אפאריסיו בקטגוריית השחקנית הראשית ומרינה דה טווירה בזו המשנית. שתיהן היו אלמוניות למדי עד הסתיו האחרון, והעובדה שהצליחו לעקוף בסיבוב כוכבות מוכרות בהרבה שהתמודד מולן, למשל ניקול קידמן וג'וליה רוברטס, ממחישה עד כמה האקדמיה אוהבת את הלהיט המקסיקאי. אין ספק שהוא כרגע ניצב כפייבוריט לזכייה באוסקר.

רומא. נטפליקס,
מתוך "רומא"/נטפליקס

במאים לא אמריקאים

ההישגים של "רומא" מסמלים את אחת המגמות הבולטות בטקס הנוכחי - שנה מזהירה לבמאים שאינם אמריקאים. שלושה מן המועמדים לפרס הבמאי הטוב ביותר לא באים מארצו של הדוד סם: יורגוס לנתימוס היווני ("המועדפת"), קוארון המקסיקאי ("רומא") ופאבל פבליקובסקי הפולני ("אהבה בימים קרים"). בשני המקרים האחרונים, גם הסרטים אינם דוברי אנגלית, וזו הפעם הראשונה מאז 1976 בה במאים של שניים שכאלה זכו למועמדות בקטגוריה היוקרתית.

נוסף לכך, שלושה סרטים לא אמריקאים מככבים גם בקטגוריית הצילום: "רומא" ו"אהבה בימים קרים", וגם "יצירה ללא מחבר" הגרמני. סרטו החדש של פלוריאן הנקל פון דונרסמארק ("חיים של אחרים") התברג פנימה, והוסיף לכך מועמדות מפתיעה למדי בקטגוריית השפה הזרה, שבאה על חשבון "בערה" הדרום קוריאני המוערך יותר.

עוד באותו נושא

"אמרו שזכיתי באוסקר רק כי יהודים מנהלים את הוליווד": ריאיון עם פאבל פבליקובסקי

לכתבה המלאה
אהבה בימים קרים. קולנוע לב,
מתוך "אהבה בימים קרים"/קולנוע לב

המועדפת

הסרט שחולק עם "רומא" את ההובלה במספר המועמדויות נותר מעט בצלו, גם בגלל שהוא לא שבר שיאים כלשהם אלא סתם הצטיין, אך ההישג שלו מרשים לא פחות: עשר המועמדויות שלו הן כמות ראויה לציון בעיקר בהתחשב בעובדה, שהתסריט של "המועדפת" נכתב לראשונה כבר ב-1998, אך בזמנו איש לא רצה להפיק אותו כיוון שיש בו שלוש גיבורות נשיות, ואף דמות גברית מרכזית. כיום, למרבה המזל, דברים השתנו, ולא רק שאפשר לעשות סרטים כאלה, אלא שהם מקבלים מועמדויות בכל הקטגוריות המרכזיות - סרט, בימוי, תסריט מקורי וכמובן גם שלוש מועמדויות בקטגוריות המשחק - אחת לשחקנית ראשית (אוליביה קולמן) ומועמדות כפולה בקטגוריה המשנית (רייצ'ל ווייז ואמה סטון). כל אחת מהן בהחלט יכולה גם לזכות בסופו של דבר בפסלון.

אגב, לא רק שגם "המועדפת" וגם "רומא" ערכו את הבכורה העולמית שלהם בפסטיבל ונציה, אלא שזה קרה באותו בוקר, וספק אם היה לאחרונה בפסטיבל כלשהו יום הקרנות מוצלח כל כך. זו גם הזדמנות לטפוח לעצמנו על השכם ולהגיד שכבר אז, בשלהי אוגוסט, מיד לאחר הפרמיירות של השניים, כתבנו שהם הולכים להיות הפייבוריטים לאוסקר.

המועדפת. פורום פילם,
מתוך "המועדפת"/פורום פילם

הפנתר השחור

חוץ מ"רומא", מרסק תקרת הזכוכית הבולט היום היה "הפנתר השחור", עם שיא מועמדויות לשובר קופות של מארוול ובכלל לסרט גיבורי על - שבעה, כולל מועמדות בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, משהו שאפילו "האביר האפל" הכה אהוד לא הצליח לעשות בזמנו. מצד אחר, הלהיט לא הצליח לקבל מועמדות בקטגוריית הבימוי או התסריט, ורוב המועמדויות שלו היו בקטגוריות פחות מרכזיות, סאונד למשל. דלת אחת כבר נפתחה, אבל נותרו עוד הרבה דלתות לפתוח בעתיד.

ספייק לי

הקריירה שלו נמשכת כבר מעל שלושה עשורים, אבל רק היום זכה ספייק לי במועמדות ראשונה בקטגוריית הבימוי. זאת, בזכות "שחור על לבן", שכיכב בהכרזת המועמדויות עם לא פחות משישה כאלה. אין ספק, משתלם להיות הסרט היחיד בסביבה שיצא נגד טראמפ באופן ישיר.

שחור על לבן. טוליפ מדיה,
מתוך "שחור על לבן"/טוליפ מדיה

סגן הנשיא

סרטו של אדם מקיי לא עסק ישירות בטראמפ אלא בנשיא הרפובליקאי הקודם, ג'ורג' וו.בוש, ובעיקר בסגנו דיק צ'ייני, התגובות בתקשורת וברשתות החברתיות היו שנויות במחלוקת, אבל האקדמיה הרעיפה אהבה על הסרט, עם שמונה מועמדויות, כולל בקטגוריות החשובות ביותר. כריסטיאן בייל מועמד לפרס השחקן הראשי ונחשב פייבוריט לזכייה, סם רוקוול הדף הצידה כמה פייבוריטים כדי להשתחל לקטגוריית שחקן המשנה, שנה אחרי שזכה בה על "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" והבמאי אדם מקיי דחק כמה קולנוענים בעלי שם כדי לקבל מועמדות בקטגוריית הבימוי. איימי אדאמס, המגלמת את רעייתו של הפוליטיקאי, זכתה למועמדות השישית שלה לפסלון, והפעם בקטגוריית שחקנית המשנה.

רפסודיה בוהמית

אולי במאמץ להעלות את נתוני הרייטינג ההולכים ודועכים, עשתה השנה האקדמיה מאמץ לפרגן לסרטים שוברי קופות, כאלה שספק אם היינו רואים אותם באוסקר לפני שנתיים או שלוש. לא רק "הפנתר השחור" אלא גם "רפסודיה בוהמית", שקיבל חמש מועמדויות - כולל בקטגוריית הסרט והשחקן הראשי (רמי מאלק). מצד אחר, שלוש האחרות היו בקטגוריות שוליות יותר, וקשה להאמין כי הלהיט ייצא מן הערב עם שלל פסלונים.

רפסודיה בוהמית. פורום פילם,
מתוך "רפסודיה בוהמית"/פורום פילם

ווילם דפו

קשה להאמין, אבל הקריירה המפוארת של הכוכב הוותיק והמוערך כמעט ולא הניבה פרסים, עד שהגיע השנה "ואן גוך: בשערי הנצח", בו הוא מגלם את הצייר ההולנדי. בסתיו האחרון הוא זכה על תפקיד זה בפרס השחקן הראשי בפסטיבל ונציה, העיטור המכובד עד כה בחייו המקצועיים, והיום הגיעה גם מועמדות מפתיעה למדי לאוסקר, שבאה על חשבון מועמדים מובילים יותר, בהם אית'ן הוק ("הכנסייה החדשה") וג'ון דיוויד וושינגטון ("שחור על לבן"), ונרשמה כראשונה שלו אי פעם בקטגוריית השחקן הראשי.

קנדריק לאמאר

אחד הראפרים ובכלל אחד המוזיקאים החשובים בדורנו הוסיף היום לרזומה גם מועמדות ראשונה לאוסקר, הודות ל"All the Stars" שלו מ"הפנתר השחור", שמועמד בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר. בעשור האחרון הקטגוריה הזו היתה אזוטרית למדי, אך השנה היא מציגה את הלהיט הזה ובצידו גם המנון נוסף - "Shallow" מ"כוכב נולד", שמסתמן כזוכה הוודאי בה.

סרטי אנימציה מקוריים וייחודיים

בקטגוריית סרט האנימציה הארוך אפשר למצוא כרגיל להיט של פיקסאר, "משפחת סופר-על 2", וגם את "ראלף שובר את האינטרנט", אבל בצידם שלושה שהם הכל חוץ מתוצרים הוליוודיים שגרתיים: "אי הכלבים" של ווס אנדרסון, "מיראי" היפני ו"ספיידרמן: ממד העכביש", שנראה כאילו אנדריי טרקובסקי ביים את "דיק טרייסי". כל אלה תפסו את מקומם של להיטים גדולים בהרבה אך פחות נועזים, למשל "הגרינץ'".

"כריסטופר רובין", "שחקן מספר אחת", "סולו: סיפור מלחמת הכוכבים"

שלושת הסרטים הללו אינם מוערכים במיוחד, אבל בכל זאת התכבדו במועמדות אחת לאוסקר - בקטגוריית האפקטים המיוחדים. לא הרבה, אבל הרבה יותר מסרטים מהוללים שיצאו בידיים ריקות לגמרי, למשל "ללא עקבות" ו"כיתה ח'".

גיא נתיב

אין מה לזלזל בקטגוריית העלילתי הסרט הקצר. אנדריאה ארנולד זכתה בה באמצע העשור הקודם ומשם התפתחה להיות אחת היוצרות הבולטות בדורנו, ומרטין מקדונה זכה בה שנה אחריה, ומינף זאת לקריירה מרשימה שהגיעה לשיא בשנה שעברה עם "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". כל זאת רק מדגיש את גודל ההישג של הישראלי גיא נתיב, שקיבל בה מועמדות עם סרטו הקצר דובר האנגלית, "Skin", אותו כתב עם שרון מימון, כך שבזכות שניהם בכל זאת תהיה נוכחות ישראלית כלשהי בטקס. נציגות מזרח תיכונית תהיה גם בקטגוריית הסרט בשפה זרה, הודות ל"כפר נחום" של הלבנונית נדין לבאקי, שאינה מוכנה לאפשר את הקרנת סרטה המצוין בישראל. חבל.

גיא נתיב SKIN. יח"צ,
חגיגות השמחה של גיא נתיב/יח"צ

המאוכזבים

פיטר פארלי, בראדלי קופר ובארי ג'נקינס

"כוכב נולד" התכבד בשמונה מועמדויות, כולל בקטגוריות החשובות ביותר (סרט, משחק וכדומה), אך על אף שהאקדמיה אוהבת בדרך כלל לפרגן לשחקנים שעברו מאחורי המצלמה, בראדלי קופר הודר מקטגוריית הבימוי. זה גם לא מבשר טובות לסיכוייו של הסרט, שבעבר נחשב פייבוריט לככב בטקס, וכרגע בהחלט ייתכן שייצא ממנו עם פרס בקטגוריית השיר ותו לא.

גם "הספר הירוק" קטף כמות נאה של מועמדויות, חמש במקרה שלו, ואף אצלו זה היה בקטגוריות מרכזיות כמו סרט, שחקן ראשי ושחקן משנה. אך גם היוצר שלו, פיטר פארלי, לא מצא את מקומו בקטגוריית הבימוי, ומעבר למכה האישית, זה לא סימן טוב באשר ליחס כלפי הדרמה הזו, שזכתה בגלובוס הזהב ובגילדת המפיקים, אבל גם נושאת עמה שק של מחלוקות ושערוריות ונראה כרגע שהאקדמיה לא מעוניינת להעניק לה חיבוק חם מדי.

בארי ג'נקינס הדהים לפני שנתיים את "לה לה לנד" כש"אור ירח" פרי עטו זכה באוסקר, אך סרטו החדש "הסיפור של רחוב ביל" לא נהנה מאהדה דומה והסתפק בשלוש מועמדויות בלבד, בקטגוריית שחקנית המשנה, המוזיקה והתסריט, וזו בהחלט אכזבה יחסית.

הספר הירוק. קולנוע לב,
מתוך "הספר הירוק"/קולנוע לב

האדם הראשון

גם דמיאן שאזל, יוצר "לה לה לנד" שהתחרה בזמנו בג'נקינס, נותר השנה מאוכזב למדי. כבר הרבה זמן היה ברור ש"האדם הראשון" שלו לא הולך לבלוט באוסקר, והיום התברר עד כמה ההתעלמות ממנו גורפת. אפילו הפסקול הגאוני שכתב לו ג'סטין הורוויץ' לא זכה ליחס, וכך גם עבודות המשחק של הכוכבים ריאן גוסלינג וקלייר פוי. כמובן שגם מקומו של הסרט עצמו ושל הבמאי נפקדו, והוא נדרש להסתפק במועמדויות בקטגוריות הסאונד, עיצוב ההפקה והאפקטים - הישגים הרבה פחות מרשימים מהנחיתה על הירח בה הוא עוסק.

שלושה זרים זהים ו- "Won't You Be My Neighbor?"

ארבעה סרטי דוקו הפגיזו השנה בקופות ארצות הברית - "RBG", "סולו חופשי", "שלושה זרים זהים" ו- "Won't You Be My Neighbor?". שני הלהיטים הראשונים התכבדו גם במועמדות לאוסקר, אבל שני האחרים איבדו את מקומם ליצירות הרבה פחות מסחריות, למשל " Hale County This Morning, This Evening". בניגוד לגזרה העלילתית, בזו התיעודית הלכו חברי האקדמיה על בחירות פחות פופוליסטיות ויותר אמנותיות.

שלושה זרים זהים. קולנוע חדש,
מתוך "שלושה זרים זהים"/קולנוע חדש

אמילי בלאנט

השחקנית נחשבה מועמדת אפשרית בשתי קטגוריות - השחקנית הראשית על "מרי פופינס חוזרת" ושחקנית המשנה על "מקום שקט", ולא קיבלה מועמדות על אף אחת מהן. גם ניקול קידמן לא זכתה בפרגון על אף אחת משלל הופעותיה השנה ("הרסנית", "ילד מחוק" וכמובן גם לא "אקוומן"), וכך גם ג'וליה רוברטס ("בן חוזר הביתה") וכוכבות אחרות. אפילו מריל סטריפ, שומו שמים, לא מועמדת השנה על כלום. אין ספק: בשנה כמו זו, הכל יכול לקרות.

מרי פופינס חוזרת. פורום פילם,
אמילי בלאנט ב"מרי פופינס חוזרת"/פורום פילם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully