וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הספר הירוק" זכה באוסקר לסרט הטוב ביותר; הבמאי הישראלי גיא נתיב זכה בקטגוריית הסרט הקצר

25.2.2019 / 3:00

סרט המסע השנוי במחלוקת של פיטר פארלי הפתיע את "רומא" וזכה באוסקר לסרט הטוב ביותר. "רומא" הסתפק בפרסי הבימוי, הצילום והשפה הזרה. הבמאי הישראלי גיא נתיב זכה בפרס לסרט הקצר, והמוביל במספר הזכיות הוא בכלל "רפסודיה בוהמית"

עריכה: נועה לוי

06:15

וואו: לא "רומא", לא "הפנתר השחור" ולא "שחור על לבן". "הספר הירוק" זכה באוסקר לסרט הטוב ביותר! הלהיט של פיטר פארלי אמנם היה שנוי במחלוקת בתקשורת וברשתות החברתיות, אבל הממסד חיבק אותו. גם הקהל המקומי אוהב את הדרמה הקומית הזו, שמכרה כבר 200 אלף כרטיסים בישראל, ועכשיו בכלל יהיה קשה למצוא כיסאות ריקים באולמות בהם היא מוקרנת.

פארלי החל את דרכו בשנות התשעים ביצירת קומדיות כמו "טיפשים בלי הפסקה" ו"משתגעים על מרי". אם מישהו היה אומר להוליווד באותה תקופה שיום יבוא והתסריטאי-במאי הזה יזכה באוסקר, היו חושבים שזו בדיחה, אבל הנה הוא הותיר את אלפונסו קוארון ואת ספייק לי מאחור וקטף את הפסלון הנחשק.

אוסקר 2019. GettyImages
במאי "הספר הירוק" פיטר פארלי עם הפסלון/GettyImages

6:06

מקסיקו שולטת: גיירמו דל-טורו העניק את פרס הבמאי הטוב ביותר לבן עמו אלפונסו קוארון, הודות ל"רומא", שכבר זיכה אותו בפרסי הצילום והסרט בשפה זרה.

באופן מדהים למדי, זו הפעם החמישית בשש השנים האחרונות בה מקסיקאי זוכה בקטגוריה הזו, לאחר שגיירמו דל-טורו ("צורת המים"), אלחנדרו גונזלס איניאריטו ("בירדמן", "האיש שנולד מחדש") וגם קוארון עצמו ("כוח משיכה") כבר עשו זאת.

עוד באותו נושא

עוד בספטמבר חזינו ש"הספר הירוק" הולך לדהור לאוסקר

לכתבה המלאה
אלפונסו קוארון. GettyImages
אלפונסו קוארון ושלושת פסלוניו/GettyImages

5:58

כואב הלב: גלן קלוז שוב לא זכתה באוסקר, גם במועמדות השביעית שלה. תחת זאת, הפרס הלך לשחקנית שקיבלה השנה את המועמדות הראשונה שלה - אוליביה קולמן, שגילמה את המלכה אן ב"המועדפת". היא בכתה על הבמה ואמה סטון המככבת בצידה בכתה בקהל. לאחר מכן, כיאה לשחקנית בריטית, סיפקה הזוכה המאושרת נאום שנון ומשעשע שקרע את הנוכחים והנוכחות מצחוק.

זו גם הזדמנות להזכיר כי ב"המועדפת" קשה להגדיר מיהי השחקנית הראשית - אמה סטון ורייצ'ל ווייז דומיננטיות בו לא פחות מקולמן. אך השתיים, המוכרות והמעוטרות ממנה, החליטו לפרגן לה ולהסתפק במועמדויות לשחקנית משנה ולפנות לה את הבמה בקטגוריה המרכזית: מחווה אצילית שהשתלמה.

אוליביה קולמן. GettyImages
אוליביה קולמן על הבמה/GettyImages

נאום הזכייה של קולמן

5:45

הוא האלוף: רמי מאלק זכה כצפוי בפרס השחקן הראשי הטוב ביותר על הופעתו כפרדי מרקיורי ב"רפסודיה בוהמית". זו המועמדות הראשונה לאוסקר של השחקן הצעיר, שיש לו מזל של מתחילים - וגם הרבה כישרון כמובן.

בנאום הזכייה שלו הרבה הכוכב לדבר על משפחתו, שמוצאה מצרי, אך לא אמר מילה על הבמאי בריאן סינגר, שפוטר לפני תום הצילומים בשל עימותים עמו, וגם על רקע עדויות שהטריד ותקף מינית צעירים רבים.

רמי מאלק. GettyImages
ראמי מאלק עם הפרס/GettyImages

נאום הזכייה של ראמי מאלק

5:34

והנה הרגע העצוב של הטקס: סגמנט ה"לזכרם", בו נפרדים מאושיות קולנועיות שהלכו לעולמם במהלך השנה. נפקד מקומו של סטנלי דונן, במאי "שיר אשיר בגשם" שהלך לעולמו שלשום, וגם של הבמאי הישראלי זוכה האוסקר משה מזרחי. לעומת זאת, האקדמיה האמריקאית לקולנוע נפרדה בצער מניל סיימון, ברט ריינולדס, קלוד לנצמן, מילוש פורמן, פני מארשל, סטן לי, וויליאם גולדמן, גלוריה כץ, ברונו גאנץ, אלברט פיני, ניקולס רוג, ויטוריו טאביאני וברנרדו ברטולוצ'י, בין השאר. יהי זכרם ברוך.

5:23

הגענו לקטגוריות המוזיקליות. ליידי גאגא זכתה כצפוי באוסקר הראשון שלה, על השיר המקורי "Shallow" מתוך "כוכב נולד", ונשאה נאום נרגש בו היא קוראת לכל מאזיניה לא לאבד תקווה לעולם.

בקטגוריית המוזיקה המקורית, "הפנתר השחור" הוסיף לעצמו עוד פסלון בזכות הצלילים של לודוויג גורנסון השוודי, שותפו הקבוע של הבמאי המצוין ריאן קוגלר.

ליידי גאגא. GettyImages
ליידי גאגא בוכה עם הפסלון/GettyImages

5:12

למרות המחלוקות והשערוריות סביב הסרט ויוצריו, הצליח "הספר הירוק" לקטוף את הפסלון בקטגוריית התסריט המקורי.

בקטגוריית התסריט המעובד זכה "שחור על לבן" של ספייק לי. זה הפסלון הראשון בקריירה של הבמאי המוערך והוותיק, מחשובי הקולנוענים השחורים בכל הזמנים.

כצפוי, נשא לי נאום פוליטי חריף, בו הזכיר לקהל כי הבחירות לנשיאות יתקיימו בקרוב ועל משקל סרטו המפורסם ביותר, הפציר בהם "לעשות את הדבר הנכון". בתגובה לכך, הנוכחים קמו על רגליהם ומחאו לו כפיים.

אוסקר. GettyImages
ספייק לי מזנק על סמואל ל.ג'קסון שהגיש לו את הפרס/GettyImages

5:07

וואו! גיא נתיב זכה באוסקר לסרט הקצר הטוב ביותר על "Skin" דובר האנגלית. בכך הוא הופך לבמאי הישראלי הראשון שזוכה באוסקר מאז משה מזרחי שקטף מטעם צרפת את האוסקר לסרט בשפה הזרה על "כל החיים לפניו" ב-1978.

את הסרט כתב הבמאי עם שרון מימון. הוא עוסק בפשעי שנאה, בחוסר התוחלת של הנקמה, בגזענות המשתוללת בעולמנו ובאלימות ההרסנית של תנועות העליונות הלבנה בארצות הברית. בנאום הזכייה שלו, בירך נתיב הנרגש בעברית "לילה טוב ישראל" ואז הוסיף באנגלית -"סבי וסבותיי שרדו את השואה. מה שהם עברו חוזר על עצמו כעת בארצות הברית ובאירופה. הסרט הזה הוא על חינוך, על איך לחנך את ילדינו לעולם טוב יותר".

זוגתו של נתיב, ג'יימי ריי ניומן, שהפיקה עמו את הסרט, הוסיפה - "אני מקדישה את הפרס לילד שלנו שעכשיו בבית עם ההורים שלי. הלוואי שתגדל בעולם שבו הדברים האלה לא קורים; עולם שבו אנשים ילמדו לאהוב ולקבל אחד את השני".

אוסקר 2019. GettyImages
גיא נתיב, ג'יימי ריי ניומן ושרון מימון על גג העולם/GettyImages

הנאום של גיא נתיב

4:59

אחד מרגעי השיא של הטקס: ליידי גאגא ובראדלי קופר, כוכבי "כוכב נולד", עלו לבצע את הדואט "Shallow", אחד הלהיטים הכי גדולים שסרט הוליוודי כלשהו הוציא בעשור האחרון. ואיך היה הביצוע? אם יורשה לומר, בלי לקומם את המעריצים והמעריצות, בוא נגיד שהוא לא היה זוכה ב"הכוכב הבא לאירוויזיון".

הדואט של ליידי גאגא ובראדלי קופר

4:56

"האדם הראשון" של דמיאן שאזל ("לה לה לנד") היה בתחילת הדרך פייבוריט לזכייה בשלל אוסקרים והודר כמעט לחלוטין מן הטקס, אבל בסופו של דבר בכל זאת התכבד בפרס אחד - לאפקטים המיוחדים הטובים ביותר.

האדם הראשון. טוליפ מדיה,
מתוך "האדם הראשון"/טוליפ מדיה

4:43

פיקסאר פספסה את הפסלון בקטגוריית סרט האנימציה הארוך, אבל קטפה אותו בקטגוריית סרט האנימציה הקצר בזכות "באו", שהוקרן לפני "משפחת סופר-על 2" ואכן היה טוב ממנו. דומי שי, שביימה אותו, היא האישה הראשונה שביימה סרט קצר של פיקסאר, ובכך נקבע עוד תקדים הלילה.

פרס סרט הדוקו הקצר הלך ל"Period: End of Sentence", על נשים הודיות המייצרות תחבושות היגייניות. הבמאית רייקה זטאבצ'י והמפיקה מליסה ברטון הכריזו בדמעות על הבמה "אנחנו לא מאמינות שסרט על מחזור זכה באוסקר". כמו "רומא", גם הזוכה הזה הגיע מבית היוצר של נטפליקס, שחוגגת את ליל האוסקר הגדול בתולדותיה.

באו. פורום פילם,
הגיע לו. מתוך "באו"/פורום פילם

4:40

אחד הרגעים הכי מגניבים ונוסטלגיים של הערב: כוכבי "עולמו של ויין" מייק מאיירס ודיינה קארווי, מי שאחראים לאחד הביצועים הכי בלתי נשכחים של "רפסודיה בוהמית", עלו לבמה להציג את הסרט בשם זה המועמד לאוסקר.

אוסקר 2019. GettyImages
מייק מאיירס ודיינה קארווי מציגים את "רפסודיה בוהמית"/GettyImages

4:30

לראשונה מאז 2012, סרט שאינו של דיסני או פיקסאר זכה בקטגוריית סרט האנימציה הטוב הארוך ביותר. זהו כמובן "ספיידרמן: ממד העכביש" של סוני, שגרף את כל הפרסים הקודמים לאוסקר והיה הפייבוריט הברור לזכייה. עוד תקדים: פיטר רמזי, אחד משלושת הבמאים שעמדו מאחוריו, הופך לשחור הראשון שזוכה בקטגוריה הזו, במה שהוא באופן כללי ערב קולנועי גדול לקהילה השחורה. והנקודה הישראלית: בין מפיקי הסרט שעלו לבמה לקבל את הפסלון נמצא גם המפיק אבי ארד.

ספיידרמן: ממד העכביש. פורום פילם,
מתוך "ספיידרמן: ממד העכביש"/פורום פילם

4:22

אין הפתעות: שנתיים אחרי שקטף את האוסקר בקטגוריית שחקן המשנה על "אור ירח", שיחזר מהרשלה עלי את ההישג הודות ל"הספר הירוק". זכייתו גם מצטלבת עם שידור הפרק האחרון בעונה השלישית של "בלש אמיתי" בכיכובו. אין ספק שהוא אחד מן הכוכבים הכי לוהטים כרגע.

יחד עם הפסלון של רג'ינה קינג, זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה הן בקטגוריית שחקן המשנה והן בקטגוריה הנשית המקבילה זוכים בעלי מלאכה שחורים.

מהרשלה עלי. GettyImages
מהרשלה עלי עם הפסלון/GettyImages

4:18

"רפסודיה בוהמית" הוסיף עוד פסלון לאמתחתו, וגובר על התחרות הקשה מצד "סגן הנשיא" כדי לקטוף גם את האוסקר בקטגוריית העריכה.

מתוך הסרט רפסודיה בוהמית. יחצ,
פרס העריכה. מתוך "רפסודיה בוהמית"/יחצ

4:16

האקדמיה הבטיחה אורחת מיוחדת שתבצע את "The Place Where Lost Things Go" מתוך "מרי פופינס חוזרת", המועמד בקטגוריית השיר המקורי, וקיימה את ההבטחה - בט מידלר היא מי שביצעה את השיר ועשתה זאת בצורה שהקסימה רבים.

בט מידלר שרה מתוך "מרי פופינס חוזרת"

4:07

אנג'לה באסט וחבייר ברדם עלו להגיש את הפרס בקטגוריית השפה הזרה, וברגע שהשחקן התחיל לנאום בספרדית ולדבר על כך שכישרון פורץ כל חומה, היה ברור לאן זה הולך - ואכן, הפרס ניתן ל"רומא", כך שאלפונסו קוארון שוב נדרש לעלות לבמה. ומה התקדים כאן? זו הפעם הראשונה שמקסיקו זוכה באוסקר.

אוסקר 2019. GettyImages
אלפונסו קוארון חוגג עם יאליצה אפאריסיו, מרינה דה טווירה, כוכבות "רומא"/GettyImages

3:56

כצפוי, דאבל ל"רפסודיה בוהמית" בקטגוריית הסאונד. הביוגרפיה המוזיקלית של פרדי מרקיורי קטפה את הפרסים בקטגוריית עיצוב הסאונד ומיקס הסאונד.

רפסודיה בוהמית. פורום פילם,
מתוך "רפסודיה בוהמית"/פורום פילם

3:45

כצפוי, קטגוריית הצילום הולידה את הפרס הראשון הערב ל"רומא" ולאלפונסו קוארון, הבמאי שצילם אותו בעצמו כיוון שצלמו הקבוע עמנואל לובצקי לא היה זמין לכך. גם כאן, אלא מה, יש תקדים היסטורי: זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה הזוכה באוסקר על צילום הוא גם מי שביים את הסרט. לקולנוען המקסיקאי יש עכשיו פסלונים בשלוש קטגוריות שונות: בימוי ("כוח משיכה"), עריכה ("כוח משיכה") וצילום ("רומא"), ומדובר כאן בשלושער נדיר, חריג ומדהים.

אוסקר 2019. GettyImages
אלפונסו קוארון עם הפסלון/GettyImages

3:40

דאבל ל"פנתר השחור" בקטגוריות העיצוב. אחרי שהלהיט של מארוול קטף את האוסקר בקטגוריית עיצוב התלבושות, הוא הוסיף גם פסלון בקטגוריית עיצוב ההפקה. הפסלון הוענק לג'יי הארט ולהאנה ביצ'לר, השחורה הראשונה שזוכה בקטגוריה הזו. לפני רגע סיפרנו לכם כי מעצבת התלבושות רות קרטר היא רק השחורה השנייה שמקבלת אוסקר מחוץ לקטגוריות המשחק, והנה ביצ'לר כבר הפכה לשלישית. היסטורייה בהתהוות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיצוב ההפקה והתלבושות הטוב ביותר. מתוך "הפנתר השחור"/מערכת וואלה!, צילום מסך

3:31

היסטוריה כפולה: רות קרטר זכתה בפרס עיצוב התלבושות על "הפנתר השחור" והפכה בכך לשחורה הראשונה שזוכה בקטגוריה הזו. נוסף לכך, עד כמה שקשה להאמין, זה גם הפסלון הראשון בתולדות אימפריית גיבור-העל של מארוול. ועוד שני פרטי טריוויה: קרטר היא בסך הכל אשת הקולנוע השחורה השנייה שזוכה באוסקר שלא בקטגוריית המשחק, אחרי איירין קארה שהיתה שותפה לכתיבת המוזיקה של "פלאשדאנס" בתחילת שנות השמונים; ו"הפנתר השחור" הוא הסרט הלא-תקופתי הראשון מאז "פריסיליה מלכת המדבר" (1994) שזוכה בקטגוריית התלבושות.

את הפרס העניקו מליסה מקארת'י ובריאן טיירי הנרי, שכיאה לגודל המעמד התהדרו בתלבושות יוצאות דופן וגנבו את ההצגה.

אוסקר 2019 האוסקר מליסה מקארתי בריאן טיירי הנרי. AP
מליסה מקארת'י ובריאן טיירי הנרי התלבשו כראוי/AP

3:25

אין הפתעות: הפרס על עיצוב השיער והאיפור הטוב ביותר הלך ל"סגן הנשיא", על הדרך בה השכיל הסרט לעצב בפנינו את דמותיהם של ג'ורג' וו.בוש, דיק צ'ייני ושאר חברי הממשל הצבעוני והשנוי במחלוקת.

סגן הנשיא. פורום פילם,
מתוך "סגן הנשיא"/פורום פילם

3:21

קטגוריית הדוקו הארוך, עוד אחת מן הקטגוריות הצמודות והתחרותיות של הערב, הוכרעה לטובת "סולו חופשי", על מטפס הצוקים אלכס הונולד. הסרט הווירטואזי והלא פוליטי גבר בכך על המתחרים האקטואליים יותר, למשל "RBG".

סולו חופשי. דוק אביב,
מתוך "סולו חופשי"/דוק אביב

3:11

כפי שחזו רוב המהמרים (אבל לא אנחנו), פרס שחקנית המשנה הלך לרג'ינה קינג על הופעתה ב"סיפורו של רחוב ביל" המוערך של בארי ג'נקינס, שנגנז בישראל. זו הזכייה הראשונה שלה, כבר על המועמדות הראשונה שלה.

רג'ינה קינג. GettyImages
רג'ינה קינג עם הפסלון לשחקנית המשנה/GettyImages

3:00

הטקס התחיל, כצפוי, באווירת "רפסודיה בוהמית", עם הופעה של קווין ואדם למברט שביצעו את "We Will Rock You" ואז את "We Are The Champions"".

ההופעה המלאה של קווין

רשימת הזכיות המלאה

הסרט הטוב ביותר: "הספר הירוק"

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר: "Skin"

הבמאי הטוב ביותר: אלפונסו קוארון ("רומא")

השחקן הראשי הטוב ביותר: ראמי מאלק ("רפסודיה בוהמית")

השחקנית הראשית הטובה ביותר: אוליביה קולמן ("המועדפת")

שחקן המשנה הטוב ביותר: מהרשלה עלי ("הספר הירוק")

שחקנית המשנה הטובה ביותר: רג'ינה קינג ("סיפורו של רחוב ביל")

התסריט המעובד הטוב ביותר: "שחור על לבן"

התסריט המקורי הטוב ביותר: "המועדפת"

הצילום הטוב ביותר: "רומא"

העריכה הטובה ביותר: "רפסודיה בוהמית"

עיצוב ההפקה הטוב ביותר: "הפנתר השחור"

עיצוב התלבושות הטוב ביותר: "הפנתר השחור"

איפור ועיצוב השיער הטובים ביותר: "סגן הנשיא"

האפקטים הטובים ביותר: "האדם הראשון"

סרט הדוקו הארוך: "סולו חופשי"

הסרט בשפה זרה הטוב ביותר: "רומא" (מקסיקו")

סרט האנימציה הארוך הטוב ביותר: "ספיידרמן: ממד העכביש"

המוזיקה המקורית הטובה ביותר: "הפנתר השחור"

השיר המקורי הטוב ביותר: "Shallow" - "כוכב נולד"

עריכת הסאונד הטובה ביותר: "רפסודיה בוהמית"

מיקס הסאונד הטוב ביותר: "רפסודיה בוהמית"

סרט הדוקו הקצר הטוב ביותר: "Period: End of Sentence"

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר: "באו"

הסרטים המובילים במספר הזכיות: "רפסודיה בוהמית" (4), "הספר הירוק", "רומא" ו"הפנתר השחור" (3 כל אחד).

הגרסה הערוכה והמתורגמת של טקס האוסקר תשודר מחר (שלישי) ב-21:30 בערוץ yes1.

בריאן מאי באוסקר. GettyImages
בריאן מאי על הבמה/GettyImages
ליידי גאגא ובראדלי קופר. GettyImages
בראדלי קופר וליידי גאגא/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully