וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקום האחלה: "העלאה" ("Upload") מתארת מה יקרה כשבני האדם ישלטו בחיי הנצח

3.5.2020 / 17:18

הסדרה החדשה של יוצר "המשרד" באמזון פריים וידאו משאירה את המפתחות לגן העדן בידיהם של תאגידים נטולי לב. זה קונספט שעלול היה להפוך למריר וקודר, אבל בזכות הומור אנושי מאוד, מלא בחסד ובתקווה, "העלאה" מספקת משקל נגד מנחם

טריילר הסדרה "העלאה" ("Upload")/אמזון פריים וידאו

גרג דניאלס יצר את "מחלקת גנים ונוף" יחד עם מייק שור. באותה סדרה כתב אלן יאנג. באופן מתמיה, שלא לומר מדהים, כל אחד מהשלושה האלה יצר בנפרד סדרה קומית שמתרחשת בעולם הבא. "לנצח" של יאנג באמזון פריים וידאו, בכיכובם של פרד ארמיסן ומאיה רודולף, עקבה אחרי זוג שחייו המשותפים עמדו למבחן כאשר קונספט הנצח הפך לחלק מהם. הסדרה בוטלה אחרי עונה אחת מפוזרת ולא אחידה ברמתה. "המקום הטוב" של שור ב-NBC, בכיכובם של קריסטן בל וטד דנסון, עסקה בפילוסופיה של להיות אדם טוב, מה הופך אדם לראוי לגן עדן. במשך ארבע עונות "המקום הטוב" הגדירה את זמנה, סיפקה פרשנות מהותית בעולם שלבו הולך ומקשיח.

ביום שישי האחרון הצטרפה אל אלה "העלאה" ("Upload") של דניאלס, אף היא באמזון (כולל תרגום לעברית). עלילתה מתרחשת בעתיד הקרוב, כאשר ניתן "להעלות" תודעה של אנשים על סף מוות אל סביבה של מציאות מדומה. זה מה שקורה לנייתן (רובי אמל, "הפלאש"), מתכנת חובב כיף שהמכונית האוטונומית שהוא נוסע בה נקלעת לתאונה חריגה. אינגריד (אלגרה אדוארדס), חברתו העשירה, מעלה אותו אל העולם המדומה היוקרתי "לייקוויו", כדי שבבוא העת גם היא תצטרף אליו והם יוכלו להיות ביחד לעד. אלא שבלייקוויו נייתן מתוודע אל נורה (אנדי אלו, "שיקגו פייר"), נציגת שירות הלקוחות האישית שלו, צעירה חמודה ומרוששת. בתוך כך הולך וגובר החשד כי מותו של נייתן לא היה תוצר של תקלה או תאונה.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

הסדרה "העלאה" (Upload) של אמזון פריים וידאו, רובי אמל. אמזון פריים וידאו,
תאונה חשודה. רובי אמל, "העלאה"/אמזון פריים וידאו

כמובן, שלושה חודשים אחרי שהסתיימה "המקום הטוב", נשאלת השאלה האם יש טעם בקומדיה טלוויזיונית נוספת שמתרחשת בגן עדן, כלומר מלאה בהמצאות ובדמיון על המכניקה והמהות של קיום מעין זה. אחרי עשרת פרקי העונה הראשונה של "העלאה", התשובה היא וואלה, למה לא. גן העדן שהסדרה החדשה מתארת מזכיר לא פעם את קודמיו. צח, פסטורלי, טובל בירוק - ובשוליו גם מכיל תהיות על עד כמה באמת מושלם כל הדבר הזה. כמו ב"לנצח", נייתן נדון להתמודד עם הסוגיה של אהבה נצחית, מה שמסובך פי כמה בהתחשב בכך שחברתו משלמת את המינוי החודשי של שהייתו במקום.

אבל כפי שניתן לשער, "העלאה" גם הומה בפרטים חכמים - ובאפקטים מעולים - שמבדלים אותה מהאחרות. מתחת לפני השטח היא מהדהדת קצת לסדרות הקודמות של דניאלס עצמו. זיקתו וחיבתו למקומות עבודה - הקולגות, הבוסית, ההווי - נוכחות כאן גם הן, משויפות ומבדרות כמו שניתן לצפות. חלל העבודה של נורה כולל חברה טובה ומצחיקה, עמית מעיק ובוסית שגונבת את ההצגה (אנדריאה רוזן) עם קלולסיות שמזכירה את זו של מייקל סקוט מ"המשרד", אך נבדלת ממנו בזכות קשיחותה וחוסר סבלנותה לחוכמות.

עוד בוואלה!

ילדות בלתי נגמרת: "עלילות מהלולאה" ו"הביתה לפני החשכה" מחזירות אותנו אל הקלאסיקות

לכתבה המלאה
הסדרה "העלאה" (Upload) של אמזון פריים וידאו, רובי אמל. אמזון פריים וידאו,
פסטורליה. "העלאה"/אמזון פריים וידאו

מעל הכל, העולם ש"העלאה" מתארת נטוע חזק במציאות המוכרת לנו, על מנועיה הקפיטליסטיים והממוחשבים. אם התמזל מזלו של מישהו להגיע אל "לייקוויו" היוקרתית, פרסומות קופצות מקיפות אותו, על כל שעל הוא נתקל בהצעות לשדרוג בתשלום וכיו"ב. רק עשירים זוכים להגיע אל גן עדן וירטואלי ראוי לשמו. היתר מסתפקים בחבילה שלא מאפשרת להם כמעט דבר, והעניים - גם את זה לא. באופן הזה משתמרים המעמדות גם בעולם הבא.

במילים אחרות, אם "המקום הטוב" הייתה תיאור פנטסטי של עולמות אפשריים במלכות השמיים, "העלאה" משאירה את המפתחות לגן העדן בידיהם של בני האדם. מצד אחד זו בחירה הרבה יותר טורדת מנוחה, ומצד שני גם קלה יותר להזדהות. זה קונספט שבידיים אחרות עלול היה להפוך למריר וקודר, מין "מראה שחורה", אבל הגישה של "העלאה" הומנית בהרבה. היא מדגישה את חוזקותיו של גרג דניאלס - שבין שאר זכויותיו נמנות גם יצירת "המשרד" האמריקאי, וכן סדרת המד"ב המתוקה "People of Earth" שלא שודרה בישראל: הומור אנושי מאוד, מלא בחסד ובתקווה, ודמויות שמתפתחות הרבה מעבר לנקודת הפתיחה או הארכיטיפ הקומי שלהן.

הסדרה "העלאה" (Upload) של אמזון פריים וידאו, רובי אמל. אמזון פריים וידאו,
הדמויות מפתיעות. "העלאה"/אמזון פריים וידאו

בשונה מהסדרות הקודמות שלו, ב"העלאה" דניאלס לא מנסה להצחיק כל הזמן. הוא מכוון חצים מורעלים אל תאגידי הענק נטולי הנשמה, ובמקביל מציף את השאר בעדנה שתעמוד כנגדם. רגע מקסים בדקות הראשונות של הסדרה ממחיש מיד במה מדובר: הגיבורה נוסעת ברכבת ומציצה בטלפון של שכנתה למושב, זרה שצופה בסרט "50 דייטים ראשונים". היא מקרבת אליה את ראשה, והשכנה, במקום להסתיר את המסך, מפנה אותו אליה וצופה איתה ביחד. "העלאה" כמו מצהירה: מדובר בסדרה של אחווה, עם נינוחות ורגעים לנשום.

בהמשך, לבה של הסדרה הוא הקשר הנרקם בין נייתן לנורה. כל אחד מהם חי במישור קיום שונה ובכל זאת החיבור ביניהם לא ניתן להכחשה, מה שהופך את הסיפור למעין אגדה. ואף על פי כן, כקונטרסט יפה ונבון, ככל שהסדרה מתקדמת כך מתחזקת הכמיהה של הגיבורים למה שאמיתי. לאו דווקא גשמי, פשוט רגש שאפשר להאמין ולהתמסר לו לנוכח כוחות כה גדולים מהם לכאורה - נייתן כלקוח בעל כורחו ונורה כבורג במערכת.

הסדרה "העלאה" (Upload) של אמזון פריים וידאו, רובי אמל. אמזון פריים וידאו,
רבת המצאות. "העלאה"/אמזון פריים וידאו

לאורך עשרה פרקים (הראשון בן 45 דקות, השאר בני כחצי שעה) מלהטטת הסדרה בין הכדורים השונים האלה. לא את הכל היא עושה באותה מידה של יעילות. למען האמת, לא בטוח שגם דניאלס יודע לפרטיהן את כל התשובות לסיפור התאונה-שהיא-אולי-רצח. לכן "העלאה" גם אינה מתעלה כפי שהייתה יכולה. ברם, כעדות למה שבאמת מעניין אותה - פעם אחר פעם היא משתמשת בקו עלילת המתח לטובת טוויסטים ששופכים אור דווקא על הדמויות, מעגלים אותן, מאנישים אותן. בעולם שבו קונגלומרטים נטולי לב משרטטים את גורלם הנצחי של בני האדם, "העלאה" רוצה שהאנושות והאנושיות ינצחו. זו עמדה נעימה מאוד להתרפק עליה, בעיקר בימים של חוסר ודאות, והיא הופכת את "העלאה" למענגת וכובשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully