וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ווסטוורלד סוף עונה 3: שוד ושבר

4.5.2020 / 16:50

העונה השלישית של "ווסטוורלד" מסתיימת עם כמה סגירות מעגל באמת נהדרות, שמצליחות להמתיק ולו קצת את הגלולה המרה בדרך שהתחילה נהדר והבטיחה רבות, אבל בסופו של דבר הכזיבה. ספוילר "ווסטוורלד" עונה 3 פרק 8

פרומו "ווסטוורלד" עונה 3 פרק 8, סוף העונה/HBO

ספוילר הפרק האחרון לעונה השלישית של "ווסטוורלד"

יש אנשים שבוחרים לראות את הכיעור שבעונה השלישית של "ווסטוורלד". את חוסר הסדר. אני אחד מהם, לצערי. העונה התחילה בצורה מבטיחה מאוד. היא הייתה טובה, מעניינת ואחידה ברמתה. אולם זה השתנה בבת אחת. בסדרה שגדולתה היא ניואנסים ופרטים קטנים, העוון הגדול של העונה היה הבומבסטיות: ההמונים יצאו להשתולל ברחובות בגלל מערכת שאוספת את כל הפרטים שלהם ומנטרת את הפעולות שלהם - זה משהו שפשוט לא קורה במציאות. כלומר, פשוטו כמשמעו. איסוף מידע, דליפתו, השפעה על חיי היום-יום של האזרחים עד כדי שליטה בגורלם (ע"ע הבחירות האחרונות בארצות הברית) - כל אלה קורים ממש עכשיו עם חברות ענק ושירותים שאנחנו משתמשים בהם כל הזמן. בכל זאת, אף אחד לא יוצא בתגובה לשרוף כלי רכב, לשבור חלונות ראווה ולגלוש על סקייטבורד מאחורי מכונית נוסעת. אולי אנחנו צריכים, אבל זה לא קורה. בוודאי לא רגע אחרי שהחדירה לפרטיות מתגלה, בלי שיש אפילו שהות לעכל את המשמעות.

גם בעלילה ש"ווסטוורלד" מתארת וגם באיכותה, הרגע הזה היה קו פרשת המים. האנושות מתקוממת, וזה פשוט לא הגיוני ומופרך בכל צורה. בהתאם, הרגעים האלה בפרק הסיום היו מייסרים. מהמורות מהונדסות בדרכו של הגיבור ליעדו. למי אכפת מההפגנות האלה, למען השם? למי אכפת מהזרים שדולורס גייסה כדי לסייע לכיילב? אמור לשנות לנו שהחבר שלו לפשע נורה? כל הדבר הזה נראה כמו רעש רקע שנועד להסב את תשומת לבנו מהשבריריות של הסיפור, מהחורים בו, אך מאחר שהרעש הזה בעצמו נולד בחטא, הוא בעצם מלבה אותו. מקרין על האגביות בבחירות עלילתיות תמוהות, מופרכות ושרירותיות.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

ווסטוורלד עונה 3 פרק 8. HBO, צילום מסך
איזה מזל שנדרש נצח ללחוץ על ההדק. "ווסטוורלד"/צילום מסך, HBO

למשל, ברנרד מרגיש שדולורס איננה. מה? למה? איך? למה וויליאם, רגע אחרי שהבטיח להרוג את כל המארחים ולהתחיל עם ברנרד וסטאבס, מחליט פתאום בלי שום סיבה סבירה לשלוח אותם למתקן הקירור, נותן להם זמן להתחמק? איך זה שמייב פתאום יכולה לשלוט בשלט הבקרה שבידי סראק? למה סראק לא ירה בעצמו בכיילב, כפי שעשה בעבר עם בוגד אחר? למה עבר נצח בין ההוראה לאנשיו לירות בו ועד שמשהו קרה? איפה קלמנטיין והאנאריו בכל הקרב הסופי? מייב כבר לא זקוקה לעזרתן אז הן באפסון? למה מספר הסובייקט של כיילב כפי ששלף סטאבס בפרק הקודם, זהה למספר הסובייקט של וויליאם, ושונה מהמספר של כיילב כפי שהוצג בתחילת הפרק ההוא (ושוב בפרק הנוכחי, כאשר סראק לומד על קיומו)?

עניין נוסף, וכבר דנו בו בפרק הרביעי: אין שום סיבה שדולורס תדפיס את מוסאשי ותציב אותו בראש היאקוזה בסינגפור. מעבר לזה שמקורם בשני פארקים נטולי ממשק ביניהם, ובהתאם מעולם לא ראינו מפגש כלשהו בינו לבינה - ההיגיון אומר שדולורס תהרוג את ראש היאקוזה הנוכחי (מה שגם ככה היה צריך לקרות כדי שמוסאשי יוכל לתפוס את מקומו) ואז תחליף אותו בבן דמותו, לאו דווקא בסדר הזה. אבל לא, תוך שלושה חודשים מאז הטבח בפארק, מוסאשי - או בשמו בתפקידו החדש, סאטו - הפך למנהיג של שלל אנשים שהוא לא מכיר ואיש רב עוצמה במאפיה היפנית.

אותו מחדל תסריטאי קורה שוב בפרק החדש, גם אם בממדים צנועים יותר. איזו סיבה סבירה הייתה לדולורס להדפיס את גופו של לורנס (קליפטון קולינס ג'וניור) כדי להתחזות באמצעותו לשוטר? למה שלא תהרוג שוטר אמיתי, עם חברים והשפעה קיימת בעולם האמיתי, ותתחזה לו? לורנס, כמובן, נושא את הפנינה החמישית והאחרונה של דולורס (בנוסף לשרלוט, קונלס, מוסאשי ודולורס עצמה). הדיווח האחרון על מיקומו היה בברלין, בפרק החמישי, כאשר האיש של סראק דיווח לו על כך. למה היה שם? למה חזר? מה פשר החומר הנפיץ בניידת? "ווסטוורלד" אפילו לא טורחת לספר לנו. רק מסתפקת במסכי עשן. היי, תראו איזה כיף, שחקן מעברה של הסדרה חזר לשתי דקות, ממש כמו קלמנטיין והאנאריו בפרק הקודם. אתם לא שמחים?

עוד בוואלה!

"ווסטוורלד" עונה 3 פרק 7: מכרות המלך שלמה

לכתבה המלאה
ווסטוורלד עונה 3 פרק 8. HBO, צילום מסך
איזו הפתעה, לא יצא כלום מהאיום שלו. "ווסטוורלד"/צילום מסך, HBO

מובן שלא כל התשובות חייבות להינתן עכשיו, זה בסדר לדחות דברים לעונה הבאה, אבל העניין הוא שרוב מה שקיבלנו נדמה דל ולא ממצה. המניעים של הדמויות לא הוסברו דיין או לא היו מספיק משכנעים. הנסיונות לתעתע בנו בנוגע לתוכנית של דולורס ובנוגע לעברו של כיילב מיצו את עצמם בשלב מסוים. לא רק מפני שהריקוד הזה חוזר על עצמו כבר כמה פרקים, אלא כי ההתנהלות של השניים הייתה ברורה מההתחלה. יהיה עברו של כיילב אשר יהיה, "ווסטוורלד" סימנה אותו כבחור טוב, כזה שמשתדל לעשות את הדבר הנכון. אצל דולורס זה אפילו מובהק יותר: כבר בסצנה הראשונה של העונה, כאשר חדרה לביתו של הגרמני ההוא והביאה למותו, היא חסה על חייה של אשתו על אף שראתה אותה. "אני זו ששחררה אותך", אמרה לה דולורס. הנה, כבר אז, עוד לפני הפתיח, תוכניתה של דולורס.

הדבר דומה גם במקרה של מייב - ניסיון למשוך עוד קצת את מה שכבר מההתחלה היה בלתי נמנע, החבירה שלה לדולורס. כל הסדרה הזו בנויה על מארחים שקמים נגד בני אדם אכזריים ששולטים בהם, ויחסי סראק ומייב היו הד רפה לאלה של דולורס ופורד בעונה הראשונה, עם אותו סוף מתבקש. בשלב מוקדם של הפרק האחרון, במפגש בינה לבין דולורס על הגשר, מייב מציעה להיכנס אל מוחה כדי שתוכל לבטוח בה. למה לעזאזל שדולורס לא תאפשר לה את זה? מה יש לה להסתיר? היא הייתה יכולה אז ושם להשיג בדיוק את מה שקרה אחרי כן, כשדולורס כבר הייתה מנוטרלת, מחוברת לרחבעם, ומייב אכן נכנסה אל תוך דעתה וראתה שכוונותיה כשרות. איזו אמתלה מפגרת יש לזה מלבד החייאה מלאכותית למתח בין השתיים?

ווסטוורלד עונה 3 פרק 8. HBO, צילום מסך
בסוף היה מפגש. "ווסטוורלד"/צילום מסך, HBO

ובכל זאת, כאשר מייב חוברת לבסוף לדולורס, נסגרים כמה מעגלים שמספקים תגמול רגשי. למעשה, בניכוי הסצנות שאחרי הקרדיטים (אם לא ראיתם אותן אז כדאי שתעשו את זה כי תכף ספוילרים), הפרק הזה יכול היה לשמש כסוף לסדרה והייתי חי עם זה בשלום. בפרק הראשון של הסדרה דולורס מתעוררת במיטתה ובקולה מספרת לנו עד כמה היא מאמינה ביופי של העולם הזה. למרות כל מה שחוותה לאורך השנים זו גישה שבכל זאת דבקה בה, וזה יפה ואף נוגע ללב. כך שגם אם תוכניתה בסופו של דבר הייתה ברורה מראש, המטען הרגשי שנלווה לה עכשיו צובע אותה בצבעים מצודדים בהרבה.

חלק מהסיבה לכך הוא כיילב, כך אנחנו מגלים. יד המקרה הפגישה ביניהם בפרק הראשון של העונה, אולם דולורס זכרה מפגש מוקדם ביניהם, כאשר היה חייל והתאמן עם חבריו בפארק החמישי של דלוס (היחיד שעוד לא ידענו מה הוא עד כה, והאמת היא שעדיין לא לגמרי ברור). הבחירה המוסרית שלו, שהבדילה אותו מ"החארות העשירים", הראתה לדולורס שיש גם אנושיות אחרת מזו שהכירה.

מייב, לראשונה אי פעם, חופשיה. המשפט שלה שחותם את הפרק, לפני האפילוג, אוצר בו שכבות של משמעות. כחלק מסיפור הרקע שלה כמאדאם בבורדל "מריפוסה" בווסטוורלד, היא סיפרה כל הזמן כיצד כשהגיעה מאנגליה וירדה מהאונייה, קול ניקר בה כל הזמן, אמר לה את מה שהיא אומרת עתה לכיילב: "זה העולם החדש, ובעולם הזה אתה יכול להיות מי שפאקינג בא לך".

ואולי הדבר הכי יפה, טוויסט עדין כמו שצריך: רחבעם צופה שהאנושות תשמיד את עצמה, אך אותן חריגות שהמערכת תמיד הצביעה עליהן, אלה שנבעו מהגעתם של רובוטים שהמערכת אינה יכולה לצפות את פעולותיהם, הן אלה שכעת מעניקות תקווה. האנושות תשרוד לצד המארחים. האנושות תשרוד בזכות המארחים.

ווסטוורלד עונה 3 פרק 8. HBO,
יש תקווה. "ווסטוורלד"/HBO

גם ברנרד זכה לסגירת מעגל. לאורך העונה הדמות שלו סומנה כמכרעת לתוכניותיה של דולורס, וגם במקרה הזה היה די ברור שמפתח ההצפנה נמצא בראשו ולא בזה של דולורס. זאת גם הסיבה לחשד המתמיד שלו לאורך העונה, שדולורס שתלה בראשו משהו שהוא אינו מצליח לאתר (ולא הצליח גם כשהתחבר למערכות של ווסטוורלד בפרק השני). בסופו של דבר, הסדרה לא ממש ידעה איך להשתמש בו בעונה הזו. כמעט שום דבר שעשה לא היה בעל משמעות, עד ממש לסוף.

מסיבה מסוימת, ובלי שום קשר למה שקרה איתו בשאר העונה, דולורס בגופו של לורנס (דורלורנס) שולחת אותו אל ביתה של לורן, אלמנתו של ארנולד ואם בנו המנוח, צ'ארלי. ג'ינה טורס ("חליפות", "פיירפליי") גילמה אותה בעבר, בפרק השלישי של הסדרה, כשברנרד האבל דיבר עמה בשיחת וידאו. אך זו הייתה דמותה כאישה צעירה בהרבה, כשארנולד עוד היה בחיים לפני שלושים ומשהו שנים. עכשיו היא קשישה, וטורס חוזרת תחת איפור מזקין משכנע (עד כדי כך שחיכיתי לקרדיטים כדי לוודא שזו אכן היא) על מנת לספק לברנרד קלוז'ר.

ווסטוורלד עונה 3 פרק 8, ג'ינה טורס. HBO, צילום מסך
ג'ינה טורס. למעלה בעונה 1 פרק 3, למטה בעונה 3 פרק 8, "ווסטוורלד"/צילום מסך, HBO

במידה רבה גם גורלו של וויליאם סוגר מעגל, וזו סיבה נוספת לכך שהייתי חי בשלום עם סיומה של הסדרה כעת. אבל היא לא מסתיימת אלא חודשה לעונה רביעית, וההוליווד ריפורטר אף מדווח על דיבורים לפריסת הסיפור על פני שש עונות (בהתחלה היוצרים דיברו על חמש). על פי הדקות האחרונות, נראה שהעתיד הנראה לעין קודר במיוחד.

"הגעת בדיוק בזמן, וויליאם", שרלוט אומרת לו כשהוא מגיח במעבדה בדובאי. כנראה דקות ספורות קודם לכן היא סיימה להכין את גוף המארח שלו, שיוצא עכשיו מהצללים עם - משום מה - התלבושת המוכרת של האיש בשחור. וממש כשם ששרלוט המארחת הרגה את שרלוט האמיתית, כך קורה גם עם וויליאם. הסיפור שלו כבן אנוש - אדם עם אפלה גדולה בתוכו - הושלם. עכשיו מתחיל השלב הזה, זה שאיכשהו גם אמור להוביל אל הסצנה שראינו בסוף העונה השנייה ומתרחשת בעתיד הרחוק, כאשר בתו בוחנת אצלו נאמנות. בין לבין, משתמע, מישהו אכן ינסה להחזיר את התודעה של וויליאם האמיתי אל גופו כמארח.

בינתיים יש לשער ששוכנת בו פנינה של שרלורס. צבא עצום של מארחים נמצא בשלבי הכנה. עכשיו כשסראק נוטרל, נראה שהסדרה מסמנת את שרלוט כנבלית-העל של ההמשך, מה שעל פניו מוחה את הנפח שהעונה הזו נתנה לה. כבר עכשיו ההתנהלות שלה, כל הניתוק הזה מדולורס, לא לגמרי משכנעת, בפרט כשהיא טוענת שעדיף לה בלי בעלה ובנה ה"חלשים" והמנוחים. זאת היא גרסת דולורס שבוחרת לא לראות את היופי שבעולם.

ווסטוורלד עונה 3 פרק 8. HBO,
כמה זמן עבר? "ווסטוורלד"/HBO

ואפרופו העתיד הרחוק - אלא אם כן הייתה רעידת אדמה, נראה כי ברנרד כבה למשך שנים רבות (ובמקביל סטאבס גווע לו באמבטיה) בטרם התעורר שוב. הוא נכנס אל "הנשגב", גן העדן של המארחים, בתקווה למצוא תשובה למה שקורה אחרי סוף העולם, ולאחר מכן משום מה נוטרל. מה הוא ראה שם? למה המערכות שלו כבו? איך זה שהתעורר? יש ליוצרים מספיק זמן כדי להגות תשובות שלא יניחו את דעתנו בעונה הרביעית - כמו קודמותיה היא תגיע בוודאי רק שנתיים אחרי הנוכחית. בעיקר לא ברור מה התכנון לגבי דמותו בעונה הבאה. אם ברנרד (וסטאבס) יושבים שם ללא ניע במשך שנים, האם הם לא יקחו חלק במאורעות הבאים? האמת, בהתחשב בשימוש הקלוש בהם בעונה השלישית, זו לא כזו אופציה גרועה. מה גם שבוודאי נציץ למה שעבר עליו ב"נשגב".

כמו כן, האם דולורס מתה? לא ממש. כלומר כן, דולורס המקורית איננה, אבל מרבית זכרונותיה קיימים בעותקים שלה שעדיין נותרו, שרלוט ובעיקר לורנס, שאף נשאר בצִדה, ואפילו של אלה ש"מתו" - קונלס ומוסאשי - שהפנינים שלהם עדיין קיימות איפשהו. כך או כך, מאחר ששרלוט מדפיסה עכשיו עוד המוני מארחים, קרוב לוודאי באמצעות העתקת הפנינה שלה עצמה, כלומר של דולורס, מרבית הזהות של בת החוואי עודה קיימת, פרט לחוויות האינדיבידואליות שלה בחודשים האחרונים.

נוסף לתהיות האלה, העונה הרביעית תצטרך לסגור עוד כמה קצוות פרומים, אבל אני מוכרח לומר שאחרי רצף של שתי עונות מאכזבות, איזו יותר ואיזו פחות, נראה שהעונה הראשונה של "ווסטוורלד" היא וואן היט וונדר. לא מופרך לצפות שהזוג שהגה תסריט כה מדוקדק ומושלם, ג'ונתן נולן וליסה ג'וי, יעשה זאת שוב. אבל הנה, זה לא קורה. ועל פי הסימנים שמשאירה אחריה הפינאלה של העונה השלישית, כאלה שמיישרים קו עם הפוסטר האפוקליפטי שלה, לא בטוח שכדאי לטפח יותר מדי תקוות לקראת ההמשך.

ווסטוורלד עונה 3 פרק 8. HBO,
העולם החדש. "ווסטוורלד"/HBO

העונה השלישית של "ווסטוורלד" משודרת בימי שני ב-HOT, yes וסלקום tv.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully