וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיים נותנים לימונים: לא ציפינו לכזה אגרוף בבטן מפרק הפתיחה של "שטיסל"

20.12.2020 / 21:50

כמו במציאות, בעונה השלישית גם עלילת "שטיסל" התקדמה חמש שנים קדימה בזמן, והיא משחקת היטב על הפער הזה. גורמת לנו לחשוב שדור אחד מתחלף ואחר בא תחתיו, רק כדי להבהיר לנו שזה נכון, אבל לא באופן שחשבנו. התוצאה היא פתיחת העונה המשוכללת והטובה ביותר של הסדרה עד כה

טריילר לעונה השלישית של הסדרה "שטיסל" של yes/yes

יותר מחמש שנים עברו מאז שהסתיימה העונה השנייה של "שטיסל", שהות מוגזמת אפילו במונחים ישראלים. תלאות כאלה ואחרות עיכבו את הגעתה של העונה השלישית, בכללן סכסוך בין ארגון השחקנים ו-yes על רקע תמלוגים ממכירתה לנטפליקס בדצמבר 2018, שבדיעבד הפכה את הדרמה הישראלית על קורותיה של משפחה חרדית ללהיט עולמי בלתי צפוי. במהלך השנה שאחרי כן עלו עוד ועוד כתבות בכלי תקשורת עולמיים שעסקו בהצלחה המפתיעה של "שטיסל", בין היתר בוושינגטון פוסט, ה-BBC והאטלנטיק. במקביל אחת מכוכבות הסדרה, שירה האס, קנתה לעצמה שם עולמי גם בלי קשר אליה, בזכות תפקידה הראשי בסדרה "המורדת", שהפך אותה לשחקנית הישראלית הראשונה שמקבלת מועמדות לפרס האמי.

זה לא שההצלחה והשבחים זרים ל"שטיסל". כבר בעונה הראשונה שלה היא גרפה לא פחות מ-11 פרסי האקדמיה הישראלית לטלוויזיה, כולל לדרמה הטובה ביותר, הבימוי (של אלון זינגמן, שזכה שוב על העונה השנייה וחוזר גם הפעם) והתסריט (של היוצרים אורי אלון ויהונתן אינדורסקי). ובכל זאת, הזמן החולף וההצלחה העולמית רק הוסיפו למשא הציפיות על כתפיה של "שטיסל", ואולי על כן ההישג של תחילת העונה השלישית, על סמך שני הפרקים (מתוך תשעה) שנשלחו לביקורת, מרשים במיוחד: היא המשובחת ביותר שלה עד כה.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

שטיסל, שירה האס. ורד אדיר,
קנתה לעצמה בינתיים שם עולמי. שירה האס, "שטיסל" עונה 3/ורד אדיר

מאחר שעבר חצי עשור מאז שהתראינו איתה לאחרונה, רענון זיכרון יהיה במקום: העונה השנייה הסתיימה עם חיבור בין קיווע (מיכאל אלוני) לדודניתו ליבי (הדס ירון), במהלך תערוכת בכורה שנערכה לכבודו על ידי איזי קאופמן (נפתלי אלטר). רוחמי (האס) התחתנה עם חנינא (יואב רוטמן), הצעיר הבודד שראתה לומד לבדו בבית המדרש. אמה גיטי (נטע ריסקין), אחרי זמן רב של מתח וקושי, סלחה לליפא (זהר שטראוס) אחרי מעלליו בעבר - נטישת משפחתו ומשבר אמונה שחווה עד שלבסוף חזר אליהם ובתשובה, ולאחר מכן קבלת כסף מאחורי גבה מאישה שביקשה שיקראו לתינוקם החדש על שם בעלה המנוח.

כמו במציאות, בעונה החדשה גם עלילת הסדרה התקדמה חמש שנים קדימה בזמן, והיא משחקת היטב על הפער הזה. הוא ניכר הכי במפורש בילדים שגדלו, אחיה של רוחמי (בגילומם של אותם שחקנים צעירים, כולל התינוק זליג שעכשיו הוא כבר ילד). בראשם יוסל'ה (גל הוד פישל), כיום בחור ישיבה בן 19 שהולך בחוסר רצון לפגישה עם מיועדת פוטנציאלית - שירה (ריף נאמן, "פאודה", "על הספקטרום"). החיבור ביניהם - הכולל שיחה על פחד ועל טיולים ביער ושירת "אוייחילו" בקול ערב - הזכיר את יכולתה יוצאת הדופן של "שטיסל" לטוות קסם.

מכאן והלאה ספוילרים לפרק פתיחת העונה השלישית

עוד בוואלה!

צריך להיזהר עם המילה "מושלמת", אבל "חזרות" של כאן 11 כמעט כזו

לכתבה המלאה
שטיסל, גל הוד פישל. ורד אדיר,
אותו ילד מפעם. גל הוד פישל, "שטיסל" עונה 3/ורד אדיר

הגילוי ששני יוסי/יוסל'ה ושתי שירות אמורים היו להיפגש באותו ערב באותו מקום הוא משהו שכמו נשלף מקומדיה קלאסית של טעויות, או לחילופין - כפי שמציינת השדכנית מנוחה (חנה לסלאו) - מסיפור של חיים ולדר. גורל, השגחה פרטית, סימן מובהק מאין כמוהו לכך שהזיווג הזה אכן משמיים. אבל נאמנה לרוחה, "שטיסל" הופכת את המפגש בין השניים לאהבה בלתי אפשרית, או לפחות כזו שמהמורה גדולה ניצבת בדרכה: שירה לוי מתבררת כמזרחית - זו הסיבה שלא הבינה מה זה "אוייחילו" - וגיטי מסרבת שבנה יתחתן עם כזו. צוהר חדש ש"שטיסל" פותחת לפן אפל בחברה החרדית המסוימת הזו.

הסיפור של יוסל'ה ושירה מזכיר את התאהבויותיו המסובכות של קיווע באלישבע (איילת זורר) בעונה הראשונה וליבי בעונה השנייה, וככזה מקנה רושם של העברת לפיד. דור חדש שנתקל בבעיות עם עניינים של הלב, בשעה שהדור הקודם כבר השתקע עם אישה ותינוקת. סגירת מעגל מושלמת. אבל זהו רק עוד נדבך באחיזת העיניים של הפרק הפותח את העונה, ממלא את ליבנו לפני שהוא שובר אותו. למעשה, היא מציגה שורה של מפגשים שאחריתם טראגית. גורל שמפגיש בין אוהבים רק כדי לקרוע אותם. יששכר (זאב טנא), שעל השידוך האבוד שלו שמענו כבר בעונה הראשונה, מתאחד סוף סוף עם אהבתו הנושנה, נחמה (מיקי קם). החיזור המהוסס ביניהם אפילו מפיל לחיקה שלושה מיליון שקלים. אבל גם כאן אין סוף טוב. מלאת לב וחובבת צירופי מקרים ככל שתהיה, "שטיסל" מסמנת לנו בבירור שלא מדובר כאן בסיפור אגדה.

שטיסל, ריף נאמן. ורד אדיר,
עוד אהבה רבת מהמורות. ריף נאמן, "שטיסל" עונה 3/ורד אדיר

יש הרבה חוכמה באופן שבו אלון את אינדורסקי בונים את העלילה בכלל ואת הטוויסט בפרט. ביד אחת גורמים לנו לחשוב שיוסל'ה נכנס לנעליו של קיווע של פעם, וביד השנייה מגניבים את קיווע כהד לאביו שולם (דבל'ה גליקמן) כפי שהיה בימיה הראשונים של הסדרה - גבר שהתאלמן לא מכבר ונשאר רק עם פרי חלציו. בתוך כך משתמש פרק הפתיחה במרכיב שהוא לחם חוקה של "שטיסל". כבר מתחילתה הילכה בין הספירות השונות, בין המציאות לדמיון לחלום. למעשה הסדרה נפתחת בסצנת חלום שגם היא געגוע - של קיווע לאמו. על שמה קרויה בתו החדשה.

"ששש, דבורל'ה, הנה אבא בא להרגיע אותך", קראה לה ליבי ממקום מושבה ליד השולחן בתחילת הפרק. "כל כך הייתי רוצה לחזור להניק אותה. אפילו פעם אחת", אמרה לקיווע כשהילדה גמעה חלב מהבקבוק והשתתקה. "החיים הם אין-סופיים, ליביק", אמר לה שנים לפני כן במציאות, בלילה שאחרי החתונה, האיש שנדון להעביר את שארית ימיו בלעדיה.

שטיסל, מיכאל אלוני. ורד אדיר,
על שם אמו קרויה הילדה החדשה. מיכאל אלוני, "שטיסל" עונה 3/ורד אדיר

זו אפילו אינה הפעם הראשונה שהסדרה מציגה ביקור של אהבות מהעולם הבא לעולם הזה: באמצע העונה השנייה יצא שולם אל המרפסת ומצא שם לרגע את רעייתו המנוחה ביום הולדתה. ולא רק היא. בנוסף לבבואה המקבילה בין האב לבנו, באמצעות שיחותיו של עקיבא עם ליבי מותחת "שטיסל" קו בינו לבין אהבתו הראשונה, אלמנה בודדה עם ילד. לעומתו אמנם אלישבע איבדה שני בני זוג, אבל הנוכחות שלהם בחייה הייתה זהה לזו שראינו הפעם עם עקיבא וליבי - בפרק השני הם ביקרו אותה במטבחה לשיחה ערה. כל הרבדים האלה הכשירו את הקרקע והפכו את רגע הגילוי לאפקטיבי כל כך. קפיץ שנמתח ונמתח כדי להכניס לנו לבסוף את האגרוף אל תוך הבטן.

"שטיסל" תמיד הייתה סדרה נבונה, אבל בפרקים החדשים שלה היא משוכללת מאי פעם. זה ניכר לא רק בתסריט המחושב והמרובד, אלא גם בפסקול, בבימוי ובצילום המעניינים יותר - כאילו הסדרה אתגרה את עצמה מכל היבט עכשיו כשהיא להיט ברחבי הגלובוס, ומצליחה במשימה מכול וכול. אם תמשיך כמו שהתחילה, העונה השלישית של "שטיסל" תהיה הכי טובה שלה.

הסדרה "שטיסל" של yes. אוהד רומנו,
משוכללת מאי פעם. "שטיסל" עונה 3/אוהד רומנו

העונה השלישית של "שטיסל" משודרת בימי ראשון ב-yes TV Drama ב-21:00 וב-yes VOD. במהלך 2021 תגיע גם לנטפליקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully