וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עונה שנייה של 'חזרות'? היו להקות שהתפרקו עקב ההצלחה, מקווה שלנו זה לא יקרה"

4.1.2021 / 0:17

אסף אמיר הוא מהמפיקים המצליחים בארץ, אבל הצלחה כמו "חזרות" עוד לא הייתה לו. בריאיון בלעדי, הוא מדבר על הלהיט שיצר בכאן 11 עם נועה קולר וארז דריגס, מגלה איך גל גדות עלתה כאופציה לככב ומסרב להרגיע את מי שמפחדים להתאכזב מהעונה השנייה

קטע מהסדרה "חזרות" של כאן 11, בהשתתפות ארז דריגס, יבגניה דודינה וגילה אלמגור בתפקיד שרת התרבות/כאן 11

באחת הסצינות היפות והאהובות ביותר של "חזרות" אין כמעט דיאלוגים. היא חותמת את הפרק השביעי, במהלכו שתי הדמויות הראשיות בגילומן של ארז דריגס ונועה קולר סופגות רצף של השפלות ונפגשות לרגע שפל משותף, כשכל מה שנותר להן הוא לריב עם הסכו"ם שלהם על שאריות הקינוחים. "זה רגע מדהים, וכשראיתי אותו בחדר העריכה, ישר התקשרתי לנועה בהתרגשות", מספר בריאיון לוואלה! תרבות אסף אמיר, שהפיק את הסדרה ויצר אותה יחד עם שני כוכביה. "אמרתי לה - תשמעי נועה, במהלך השנים עשינו לא מעט דברים בחברת ההפקה שלי, אבל הסצינה הזו? חבל על הזמן".

ואכן, נורמה הפקות, החברה אותה מנהל אסף אמיר בשני העשורים האחרונים, חתומה על לא מעט להיטים, בהם הסדרה "לתפוס את השמים" ושניים מן הסרטים הבולטים בתולדות הקולנוע הישראלי העכשווי, "כנפיים שבורות" של ניר ברגמן ו"למלא את החלל" של רמה בורשטיין. המפיק הוא אורח קבוע על שטיחים אדומים והתכבד בלא מעט פרסים - אבל הצלחה כזאת, הוא אומר, עוד לא הייתה לו.

"התגובות יוצאות דופן", מסכם אמיר בשיחה שמתקיימת לקראת שידור הפרק התשיעי הערב בכאן 11. "היו לנו הצלחות בעבר, אבל מידת עניין כזו? זה משהו מיוחד. אני לא מאוד טכנולוגי ולא חזק ברשתות החברתיות, אבל אני יודע שהתפתח שם עולם שלם סביב הסדרה. כשהגענו לשידור בכאן 11, היה ברור שיש את 'שעת נעילה' וזו 'הסדרה החשובה'. אנחנו לא באנו בגישה של 'סדרה חשובה', אלא רצינו לספר סיפור ולראות איך זה יוצא, אבל אז קרה מה שקרה".

אסף אמיר. ראובן קסטרו
מפיק והפעם גם יוצר. אסף אמיר/ראובן קסטרו
"בהתחלה, הפורמט של הסדרה היה סיטקום, וזה היה מחזיק שניים-שלושה פרקים, לא מעבר"

המסע המופלא של "חזרות" מרשים במיוחד אם מביטים אחורה בנקודת ההתחלה ובנקודת האמצע שלו. כפי שסופר לא פעם, כולל בריאיון שקיים כאן שגיא בן-נון עם נועה קולר וארז דריגס לקראת עליית הסדרה, העבודה עליה החלה כבר לפני יותר מעשור - כלומר, עוד לפני שהחל השלטון הנצחי של נתניהו.

ננסה לספר את הסיפור בקצרה: אמיר פגש לראשונה את קולר ודריגס, אקסים מיתולוגיים, כשעוד היו אנשי תיאטרון בלבד שהעלו הצגה על פי יחסיהם וניסו להתרחב ליקומים אחרים - הם כתבו גם סדרה, שעם הזמן תתפתח ל"חזרות", אבל בתחילה היה לה שם וגם אופי אחר.

במקור, הפרויקט היה סיטקום, וזירת ההתרחשות לא הייתה בעולם התיאטרון אלא אחורי קלעים של אולפן טלוויזיה. "כבר אז, הקונספט היה דומה למה שיש עכשיו - בני זוג שרגע לפני הסיום של יחסיו הרומנטיים מקבלים הזדמנות להרים יחד פרויקט אמנותי, ואז מלהקים לתפקידים שמבוססים על דמותם שני שחקנים שהם ההיפוך המוחלט מהם", משחזר אמיר. "ההבדל הוא שזה היה בפורמט של סיטקום, וזה משהו שהיה מחזיק שניים-שלושה פרקים, לא יותר. הומור לא היה חסר, אבל היינו צריכים משהו מעבר".

גם בתור סיטקום, כשהיא רחוקה מהיצירה השלמה והכמעט מושלמת שאנחנו מכירים כיום, "חזרות" עוררה עניין. מחלקת התוכן של yes אהבה את הפרויקט, ואפילו התחילה לדבר על ליהוק - אמיר חושף כאן לראשונה, שבשלב מסוים הציעו אז את גל גדות לתפקיד שבסופו של דבר מגלמת אגם רודברג. "זה מראה לך כמה שנים אנחנו עובדים על הפרויקט, כי באותה תקופה עוד היה ריאלי לחשוב על גל גדות לסדרה שלנו", הוא מספר. "בכל מקרה, בתסריט אחר הסדרה בהחלט הייתה יכולה למצוא את עצמה ב-yes שממש היו בסדר איתנו, אבל זה לא הסתדר בגלל כל מיני תקציבים וכל מיני נסיבות".

עוד בוואלה!

הריאיון שלנו עם נועה קולר וארז דריגס

לכתבה המלאה
אסף אמיר. ראובן קסטרו
כל הכוכבים הסתדרו. אסף אמיר/ראובן קסטרו
"סיימנו את הצילומים בעשרה במרץ 2020. יום לאחר מכן, אסרו על התקהלויות"

עם רשת המגעים היו מתקדמים עוד יותר, כמעט על סף חתימה. "הם מאוד רצו את זה, אבל כמפיק היה לי קשה עם התנאים והמחירים שהציבו", אומר אמיר. "בעיה נוספת הייתה שהם ביקשו שישה פרקים בלבד. אמרתי לעצמי שאם הולכים עם זה לגוף כמו רשת, לא צריך אותי, וביקשתי מנועה וארז דבר אחד - לפני שאני משחרר אותם לרשת, בוא ננסה בתאגיד".

והם ניסו - ואז, לדבריו, הגיעה התפנית. היא התרחשה לאחר מפגש עם ליסה שילוח-עוזרד, שהייתה אז סמנכ"לית הטלוויזיה של התאגיד (וכיום עומדת בראש קרן הקולנוע הישראלי), ועם רוני פרי, מנהלת מחלקה הדרמה שלו. השתיים הציעו להעביר את זירת ההתרחשות לאחורי הקלעים של עולם התיאטרון - רעיון שבהחלט הוכיח את עצמו.

"ישר היה לי ברור שהן צודקות", נזכר אמיר. "מצד אחר, המעבר מסיטקום לדרמה קומית ומאולפן טלוויזיה לעולם התיאטרון הצריך שכתובים של כל התסריטים, בשלב שבו הפרויקט כבר התגלגל כל כך הרבה זמן, שחלק מאיתנו איבדו תקווה שהוא אי פעם ייצא לפועל. למרות התסכול מהסחבת הזו, נועה וארז מיד קפצו על ההצעה, ואני חושב שהתהליך הארוך שעברנו ניכר באיכות התוצאה. באופן אירוני, המעבר לתיאטרון גם הפך את הפרויקט להרבה יותר קולנועי. ברגע שיצאנו מהקונספט של סיטקום על אולפן טלוויזיה, הכול נפתח ונהיה חי יותר".

המזל הולך עם הטובים, ומכאן והלאה, הכוכבים הסתדרו לפרויקט. "סיימנו את הצילומים אחרי ליל שימורים בעשרה במרץ 2020", משחזר אמיר. "יום לאחר מכן אסרו על התקהלויות ואי אפשר היה לצלם יותר, אבל אנחנו כבר עברנו לחדר עריכה".

מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ צוטט כאן כמי שאמר שהסדרה תקרוץ רק ל"תל אביביות טבעוניות". גם אתם חששתם שהקהל יהיה נישתי בלבד, או שהתחושה הייתה שיש לכם להיט ביד?

"למה דווקא באמנות איכות היא מילה גסה? בכל תחום אחר של החיים, אנחנו מחפשים איכות. כשאתה קונה בגדים, אתה לא מחפש בגד איכותי? אז למה בקולנוע ובטלוויזיה 'איכות' היא מילה בעייתית? תסתכל על היצירות האהובות בכל הזמנים. כולן הן גם הטובות בכל הזמנים. אין סתירה. לא צריך להיות מומחה כדי לאהוב דברים טובים. בדיחה טובה היא בדיחה טובה, דמויות הן דמויות וסיפור זה סיפור".

שאלה כללית - על מה הסדרה הזו, בעצם, לדעתך?

"בהתחלה היא הייתה סדרה על זוגיות. כשעברנו לעסוק גם בעולם התיאטרון, היא הפכה לסדרה על עוד כמה דברים - למשל, אמביציות, חוסר סיפוק והפער בין איך שמסתכלים עליך ואיך שהיית רוצה שיסתכלו".

נועה קולר וארז דריגס, יוצרי וכוכבי הסדרה "חזרות". ראובן קסטרו
לפעמים שווה לחכות. ארז דריגס ונועה קולר/ראובן קסטרו

"רוב הסיכויים שנאכזב, אבל זאת לא סיבה לא לעשות את זה"

"זמן הוא דבר חשוב בעיני, ואי אפשר להאיץ תהליכים. מצד אחר, המדיניות של התאגיד היא לצמצם ככל האפשר את הפערים בין העונות"

אמיר, יש להדגיש, חתום על הסדרה לא רק כמפיק אלא גם אחד משלושת היוצרים שלה, יחד עם קולר ודריגס. "עבדנו יחד על הכול, וכמובן שזו הייתה עבודה מהנה ביותר בגלל שמדובר בזוג כותבים כל כך מוכשרים", הוא אומר. "התפקיד שלי בכוח מזכיר לי את זה של מפיק מוזיקלי במוזיקה. מגיע הדבר הגולמי ואז צריך לעבוד איתו וללטש אותו. עיקר העבודה הוא בחדר העריכה, כי יש יחס של אחד לתשע בין חומרי הגלם שצולמו ובין מה שנכנס".

"ואם כבר מוזיקה", הוא אומר, "אני לא מבין למה בקולנוע ובטלוויזיה תמיד מתמקדים באדם אחד, ולא בצוות כולו. אם זאת הייתה להקה היו אומרים 'הוא על התופים, היא על הגיטרה, הוא על הקלידים' וכדומה. אז למה פה לא אומרים 'בועז פרנקל על הבימוי, יפעת תדמור על העריכה, עידו דולב על העיצוב האמנותי, איציק פורטל על הצילום?".

יש שמועות מאוד עקשניות על חילוקי דעות לא פשוטים בינך, נועה וארז. אומרים שאין עשן בלי אש, אז זה אומר שגם לא תהיה עונה שנייה?

"אני לא יודע מאיפה הפרסומים האלה באים, בטח לא ממני. אנחנו באופן יחסי עובדים ממש טוב ביחד, וכמעט לא היו חילוקי דעות. ברור שאחרי כל כך הרבה שנים ביחד ואחרי הצלחה כזו, לפעמים להקות מתפרקות. אני מקווה שזה לא יקרה לנו".

זה אומר שיש סיכוי שלא תהיה עונה שנייה?

"אני לא רואה איך לא נעשה עוד עונה יחד. זה לא נראה לי סביר".

אם אכן תהיה, מי יודע מה יהיו התגובות הפעם. הציפיות יהיו גבוהות.

"רוב הסיכויים שנאכזב, אבל זאת לא סיבה לא לעשות את זה".

מתי זה יקרה?

"זמן הוא דבר חשוב בעיני, ואי אפשר להאיץ תהליכים. מצד אחר, המדיניות של התאגיד היא לצמצם ככל האפשר את הפערים בין העונות, וגם בלי קשר לזה, ברור לי שצריך לעשות את זה מהר ככל האפשר".

אסף אמיר. ראובן קסטרו
"אני לא רואה איך לא נעשה עוד עונה יחד. זה לא נראה לי סביר". אסף אמיר/ראובן קסטרו

גם בעקבות הסדרה, נועה קולר מוכרת היום באופן כמעט רשמי כשחקנית הכי טובה בישראל, אך עד אמצע העשור הקודם הייתה אלמונית למדי. הפריצה הראשונית שלה התרחשה בזכות "לעבור את הקיר", גם הוא בהפקתו של אמיר, שליהק אותה לאחר שהכיר אותה במהלך העבודה המקדימה על "חזרות".

"בשלב שליהקנו את 'לעבור את הקיר', נועה כבר הייתה בת בית במשרד של חברת ההפקות", הוא אומר. "היא לא הייתה בדיוק הדמות שחיפשנו באותו זמן לסרט, אבל הזמנו אותה לאודישן, ואי אפשר היה להתעלם מן היכולות שלה".

למה? מה הופך את נועה קולר לנועה קולר?

"הסתכלנו על האודישן וראינו את האקרובטיקה. היא מסוגלת לקחת סצינה בנקודה אחת ולעבור איתה כל מיני תהפוכות בלי למצמץ. זה תהליך שדורש יכולות משחק מרשימות, ולא הרבה שחקנים או שחקניות מסוגלים לעשות את זה".

"חזרות", נועה קולר, יבגניה דודינה, אגם רודברג. ורד אדיר,
ליהוק מושלם. אגם רודברג, יבגניה דודינה ונועה קולר ב"חזרות"/ורד אדיר

בוא נדבר גם על כמה שחקניות אחרות בסדרה - אגם רודברג, למשל.

"הדמות שלה עוברת את התהליך הכי מעניין לדעתי. מישהי שהכל מסודר אצלה בראש באופן מכני וחסר מודעות, ואז מתפתחת ומתקדמת וחווה הארה. זה בדיוק התהליך שכל תסריטאי או תסריטאית מחפשים לדמויות שלהם. מאוד קשה לכתוב דמות כזו, והפעם זה הצליח - אולי בגלל כמות הזמן שהושקעה בכתיבה. לגבי אגם - היא סוף כל סוף מקבלת את מה שמגיע לה מבחינת תגובות הקהל".

באיזה שלב חשבתם על יבגניה דודינה לתפקיד מנהלת התיאטרון?

"זה היה ברור שברגע שיש מנהלת התיאטרון, יבגניה היא זו שצריכה לגלם אותה".

ואיך גיליתם את דניאל שפירא, שמגלמת את קארינה והצליחה להפוך דמות משנית יחסית לאייקון?

"זה היה מדהים. היא הייתה הראשונה שבאה לתפקיד. אני זוכר שנועה וארז יצאו מהאודישן ואמרו 'זה לא הגיוני, איך כבר באודישן הראשון מצאנו את השחקנית המושלמת?' בשביל לגלם את קארינה צריך כישרון מאוד ייחודי, ודניאל תפסה את זה ברגע אחד".

את הבמאי האירופאי והעוזרת שלו, שמגיעים לביים הצגה בארץ, מגלמים שני ישראלים אסלים - רוני מנדלסון ויובל לוי. למה לא ליהקתם מישהו שהמוצא שלו גרמני או אוסטרי?

"ניסינו, עשינו כאן אודישנים ולא מצאנו. בזמן הצילומים היה דובר גרמנית שעמד ליד רוני ודאג שיבטא את המילים כמו שצריך, ויובל פשוט השתלטה על הכול - גם על הדמות וגם על השפה. הייתה מחשבה אחרי הצילומים למצוא מישהו באירופה שיעשה להם דיבוב, אבל אז הגיעה הקורונה ועצרה את זה, ואני חושב שהסתדרנו גם ככה".

אסף אמיר. ראובן קסטרו
"זה היה ברור שברגע שיש מנהלת התיאטרון, יבגניה היא זו שצריכה לגלם אותה". אסף אמיר/ראובן קסטרו

ואם כבר אירופה, הרי שחוץ מעונה נוספת, התכנונים העתידיים לגבי "חזרות" כוללים גם מכירה שלה מעבר לים. "במקרה של סדרות בתאגיד, התהליך הזה נופל על המפיק", אומר אמיר. "יש התעניינות בחו"ל, מדברים עם אנשים, ומעניין אותי יותר למכור את הסדרה לשידור כפי שהיא, ולאו דווקא לעיבוד מחודש, שזה קל יותר. בניגוד ל'פאודה' או ל'שטיסל', אין לסדרה איזה ייחוד ישראלי. היא הייתה יכולה להיות גם סדרה צ'כית, ויש בזה יתרונות וגם חסרונות".

והשאלה הכי חשובה - איך יתרגמו לאנגלית "צוץ"?

"היה ויכוח אם לתרגם את זה כמו ששומעים, או ל''Moochie'. 'צוץ' ניצח. דילמה גדולה יותר זה מה לעשות כשהם מדברים על דידי מנוסי. איך תתרגם דידי מנוסי לאנגלית?"

אגב, גם אתה התחלת לקרוא לזוגתך, הציירת אורלי מיברג, צוץ?

"עדיף לא לחשוב על זה בכלל, אתה כנראה לא מכיר אותה".

מאיפה ההחלטה לסיים את פרק חמש עם "עצות" של עומר מושקוביץ'? זה היה נהדר.

"זה בא מהעורכת יפעת תדמור. אחרי הצילומים התברר שאנחנו צריכים להחזיק דקה של זמן מסך כשהקרדיטים רצים, וכל פעם היינו צריכים להמציא מחדש מה נשים בסוף".

"לא 'פוקסטרוט' עורר מהומה, אלא מירי רגב עוררה מהומה. מי שמעוררים את המהומות זה פוליטיקאים או פעילים פוליטיים שתופסים עליהם טרמפ, לא הסרטים עצמם"

עוד קו עלילה שנכנס לפנתיאון היה זה שבו שרת התרבות, בגילומה של גילה אלמגור, מגיעה לביקור בתיאטרון. מבחינת אמיר זאת הייתה סגירת מעגל, שכן עבד עם השחקנית בתפקידיו הבולטים הראשונים בתעשיית הקולנוע, כמפיק בפועל ב"הקיץ של אביה" ו"החיים על פי אגפא". אמיר גם מזדהה עם המשפט שדמותה אומרת במסדרונות התיאטרון - "אני מעדיפה קולנוע".

בצד פועלו כמפיק, אמיר גם משמש היו"ר הטרי של האקדמיה הישראלית לקולנוע, ועבר השנה טבילת אש מדכאת במיוחד - טקס פרסי אופיר התקיים בצורה וירטואלית, כשהסרטים הוקרנו בסטרימינג בלבד ואך ורק לחברי האקדמיה, מבלי שנחשפו לקהל הרחב. "אני משוכנע שברגע שבתי הקולנוע ייפתחו, נרוץ אליהם כולנו", הוא אומר. "יש הרבה סרטים ישראלים שחיכו על המדף במשך השנה הזו וייצאו רק עם פתיחת האולמות, אבל לקהל זה לא ישנה. הרי אלה סרטים שכמעט לא הוקרנו בשום מקום, הם כמו סרטים חדשים לחלוטין".

איך שהזכייה של "לאה צמל, עורכת דין" באופיר לא עוררה מהומה כמו שהיה עם "פוקסטרוט" בזמנו. התעייפנו מהסערות האלה?

"לא 'פוקסטרוט' עורר מהומה, אלא מירי רגב עוררה מהומה. מי שמעוררים את המהומות זה פוליטיקאים או פעילים פוליטיים שתופסים עליהם טרמפ, לא הסרטים עצמם ובטח לא מה שהם אומרים או לא אומרים".

ליאור אשכנזי אמר אצלנו שלאור פועלו של שר התרבות הנוכחי, חילי טרופר, הוא כבר היה מעדיף את רגב. גם אתה?

"לא, ממש לא. להפיל על טרופר את כל האשמה? היה אצלו רצון טוב, אבל התרבות לא נמצאת בראש סדר העדיפויות בישראל".

עוד מילה על קולנוע ישראלי - "כנפיים שבורות" ו"למלא את החלל". שניהם להיטי ענק מקומיים שהייתה להם השפעה גדולה אצלנו, וגם זכו להצלחה בינלאומית. זיכרון אחד מכל אחד מהם?

"אני זוכר שהקריאה הראשונה שלי של התסריט 'כנפיים שבורות' הייתה עם הבת שלי, שהייתה אז בת 12, ואמרתי לה - 'תשמעי, הסרט הזה יכול להגיע לכל מקום'. לגבי 'למלא את החלל', אני זוכר שהיינו איתו בפסטיבל ונציה. הבמאית רמה בורשטיין ואני נשארנו גם בימים שאחרי ההקרנה, והכוכבת הדס ירון חזרה ארצה, ואז התקשרו אליי מהפסטיבל לבקש שהדס תחזור. מיד הבנתי למה - כי היא זכתה בפרס השחקנית הראשית. התקשרתי להדס והיא שאלה 'הרגע הייתי בוונציה, למה אני צריכה לחזור'?".

אסף אמיר. קרדיט: יאן גוואן, GettyImages
אסף אמיר בפסטיבל ונציה עם הדס ירון, זוכת פרס השחקנית הראשית באותו פסטיבל/GettyImages, קרדיט: יאן גוואן

עוד לפני שנרגענו מ"חזרות", יעלה בכאן 11 בקרוב הפרויקט החדש של אמיר, סדרה תיעודית בשם "בדרך המוזיקה", אותה ביים אמיר ביחד עם אורי שמאלי, מי שיצר את הסרט הקצר הנפלא "חוף המועד". מבחינת אמיר, זו צלילה נוספת למורשת של המוזיקה הישראלית, בה כבר עסקו פרויקטים קודמים שהפיק, למשל הסדרות "האלבומים" ו"אריק איינשטיין - שיר אהבה סטנדרטי".

"הסדרה החדשה מתבססת על ראיונות עם יוצרים ויוצרות שערכנו בעבר במסגרת פרויקט של מפעל הפיס", אומר אמיר. "כשהתחילה הקורונה, אמרתי לעצמי 'אוקיי, לצלם אי אפשר, אז בוא ניקח את הראיונות שכבר עשיתי יחד עם החומר שכבר קיים בארכיון העשיר שרשות השידור הורישה לתאגיד, ונחבר אותם למשהו שיספר את הסיפור של המוזיקאים האלה, שהוא גם הסיפור שלנו. שני הפרקים הראשונים יוקדשו לדני סנדרסון ולאהובה עוזרי".

נחזור ל"חזרות". פרק הסיום בשבוע הבא יהיה ארוך מהרגיל?

"כן, 41 דקות. למה כל כך ארוך? כי היה המון מה לספר. הכל מתנקז לפרמיירה של ההצגה. רגע, זה נחשב ספוילר? אני לא חושב שיש ספוילרים בסדרה הזו".

אסף אמיר. ראובן קסטרו
נתראה בשנה הבאה? אסף אמיר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully