וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם "ארכיון 81", סוף-סוף יש סדרת אימה טובה באמת בנטפליקס

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 0:05

הסדרה החדשה של שירות הסטרימינג לא מחדשת בעצם כלום, ומתבססת על אלמנטים שכבר ראינו בסרטים וסדרות כמו "הניצוץ", "פרויקט המכשפה מבלייר" ו"דברים מוזרים". אבל מינונים נכונים הופכים את מה שנראה בתחילה כסלט לעוס ליצירה מותחת ומפחידה, שאין בה כמעט אף רגע מיותר

טריילר לסדרה "ארכיון 81" (Archive 81)/נטפליקס

ב-1999 יצאו דניאל מייריק ואדוארדו סנצ'ז עם סרט עצמאי דל תקציב, שעלה בסך הכול 60 אלף דולר. מצלמות הווידאו הביתיות עדיין היו בשיא תהילתן, והעובדה שכבר אז ניתן היה להמיר אותן לצפייה אינטרנטית העלתה את רף הסקרנות. השימוש בטכניקת הצילום העצמי להמחשת אימה הפכה את הסרט הקטן של מייריק וסנצ'ז, "פרויקט המכשפה מבלייר" (כואב לי בלבלב לכתוב את התרגום העברי, אבל תזרמו) להצלחת ענק שגרפה כ-250 מיליון דולר והפכה אותו לסרט העצמאי הרווחי ביותר בכל הזמנים.

מאז הנסיקה של הסרט הזה, שקיבל מאז אין ספור רפרנסים והתייחסויות, עברו 22 שנה. הטכנולוגיה השתנתה, כולנו מצלמים בטלפון. דוקו עצמי הוא לא ביג דיל, ולגבי תיעוד מוות בלייב וסנאף? ובכן, רוצחים פסיכופתים יוצאים היום למסעות קטל ומתעדים את זה בלייב בפייסבוק. שום דבר לא אמור כבר לרגש אותנו, אבל עם טכנולוגיה יש קטע מוזר - ככל שהיא מתיישנת, כך היא מסקרנת יותר. בעידן ה-4k, צפייה באיכות הירודה של פעם, מלווה במה שקראנו לו "שלג" ובקטיעות חסרות פשר של השידור, מייצרת חוסר נוחות. התכנים באיכות הזאת מטרידים אפילו כשהם תמימים, ומטרידים עוד יותר כשהם לא. ג'ואל שומאכר הבין את זה כבר בזמן אמת כשביים את "8 מ"מ", וכיום אפקט ה-Found Footage משובץ בסרטים ובסדרות רבות, שלא לדבר על סרטים דוקומנטריים שחוקרים פשע אמיתי.

"ארכיון 81" שעלתה ממש לאחרונה בנטפליקס, משתמשת היטב בפאונד פוטג'. דן טרנר (ממאדו את'יי) הוא בחור צעיר וחביב, מילניאל עם כישרון טכנולוגי רחב, שמתמחה בשחזור קלטות VHS הרוסות. הוא מקבל פנייה ממנכ"ל תאגיד מסתורי בשם וירג'יל דבנפורט (מרטין דונובן) לעשות עבורו פרויקט גדול: לפענח את תוכנן של עשרות קלטות הרוסות. התמורה שיקבל: 100 אלף דולר. התנאי: לשבת בטירה מבודדת, אפלה ומרובת חדרים, מנותק מכל אדם, מצולם מכל עבר ללא קליטת אינטרנט עד שיסיים. אה, כן, והתאגיד הזה של דבנפורט - הוא בכלל לא קיים בגוגל, ואף אחד לא יודע מה הוא והחברה שלו עושים. במקום לנוס על נפשו, לברוח מההצעה ולחסל את האימה שאליה הוא פוסע בצעדי ענק, דן מחליט ללכת על זה כמו אידיוט. ההמשך, כצפוי, מלווה בהרבה רגעים פחות נעימים, מפגשים מסוגים שלהם לא ציפה והתמודדות מוזרה עם העבר, ההווה והעתיד.

הסדרה "ארכיון 81" (Archive 81). נטפליקס,
משקיפה מגבוה על הבינוניות של נטפליקס. מתוך "ארכיון 81"/נטפליקס

היו לנטפליקס הצלחות עם סדרות אימה כמו "דברים מוזרים" ו"דארק", אבל לאחרונה שמה הרשת את הז'יטונים בז'אנר בידיים של מייק פלנגן - ודי נכשלה. אחרי "מי מתגורר בבית היל" המצוין בבימויו הגיעו "מי מתגורר באחוזת בליי" הבינוני ו"טקס חצות" הנורא (מה לעזאזל רצו מאיתנו שם?), שהבהירו לנו שאולי צריך משהו, או מישהו, קצת אחר. לשמחתנו הגיעה רבקה סוננשיין, שלקחה פודקאסט מ-2016, פיתחה אותו לסדרה ויצרה עבורנו מופת טלוויזיוני, שמשקיף מגבוה על הבינוניות שמאפיינת את רשת הסטרימינג.

בגדול, אין ב"ארכיון 81" שום דבר חדש. להפך, סוננשיין ליקטה את כל האלמנטים שכבר ראינו בעבר, ממסדרונות ארוכים ואפלים בסגנון "הניצוץ", דרך מעברים על טבעיים בין עולמות, כישופים, ניו יורק, אנשים מוזרים ועוד. החיים הם חדר בריחה ומי יודע איזה נשק קטלני מסתתר מאחורי החידות שבהם. הלוקיישן נראה כמו זה ששימש את "דברים מוזרים" וגם לא מעט מהאפקטים מזכירים את הסדרה המצליחה, שלא לדבר על הרפרנס הברור למכשפה מבלייר.

עוד בוואלה!

"מניפסט" היא הלהיט התורן של נטפליקס. חבל שהיא סדרה נוראית ורשלנית

לכתבה המלאה
הסדרה "ארכיון 81" (Archive 81). Quantrell D. Colbert/Netflix,
חובבי אימה סוף סוף מקבלים את שלהם - ובגדול. מתוך "ארכיון 81"/Quantrell D. Colbert/Netflix

אז איך מכל הסלט הלעוס הזה יוצא משהו טוב? הכול עניין של מינונים. התפאורה, הצילום, אורך הדיאלוגים הנכון, רגעי הפחד - כולם משתלבים בדיוק מופלא. כמעט אף רגע (להוציא, אולי, את פרק 7 שלטעמי היה מעט תלוש ונמרח) לא מרגיש מיותר. המתח נבנה ביעילות, והמבט העייף של את'יי מייצר קונפליקט מבורך בין האדישות החיצונית שהוא מפגין לסערה הפנימית העוברת עליו. דינה שיהאבי בתפקיד מלודי פנדרס, אחת מדמויות המפתח בסדרה, תורמת גם היא את חלקה להעצמת אפקט האימה, ודונובן, יחד עם אוון ג'וניגקייט בתפקיד הדייר סמואל וקריסטין גריפית' בתפקיד השכנה קסנדרה וול מובילים שורה של דמויות קריפיות שגרמו לנו להיצמד למסך, וכבונוס גם לחשוב אחרי כל פרק איך אנחנו ישנים טוב בלילה.

"ארכיון 81" אינה מושלמת, ואם אתם מצפים לסגירת מעגל מלאה ייתכן שתתאכזבו (לא כל דבר טוב צריך עונה שנייה), אבל חובבי ז'אנר האימה, שסבלו זמן רב מבינוניות ותחושת "אין מה לראות", מקבלים סוף-סוף את שלהם ובגדול. בהחלט שווה צפייה, רצוי עם עוד מישהו לצידכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully