וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ל"שר הטבעות: טבעות הכוח" יש את כל מה שצריך כדי להצליח. עכשיו היא צריכה למצוא גנדאלף

עודכן לאחרונה: 31.8.2022 / 17:12

אחרי שני פרקים, הסדרה היקרה אי פעם מתקשה להציג דמות סוחפת שתישא את הסדרה עד שתציב את כל כלי המשחק על הלוח. עם זאת, כבר עכשיו היא מצדיקה את ההייפ סביבה באמצעות סטנדרטים קולנועיים מרשימים, ורוחב יריעה שמייצר פוטנציאל גדול. ביקורת

טריילר לסדרה "שר הטבעות: טבעות הכוח"/אמזון פריים וידאו

עם כל הכבוד ל"בית הדרקון" ושיאי הרייטינג המרשימים ששברה כבר בפרק הפתיחה, הסיפור הגדול של השנה בטלוויזיה קורה מחוץ לגבולותיה של רשת HBO. אחרי הכל, מתי בפעם האחרונה חווינו לנגד עינינו הימור מתגלגל על גורלו של אחד משירותי הסטרימינג המובילים בעולם? התשובה היא: ככל הנראה אף פעם. על אף שאמזון פריים וידאו כולל בתוכו את המילה אמזון, השירות התנהל במשך שנים כסוג של רשת בוטיק. סדרות נישה כמו "טרנספרנט", "מוצרט בג'ונגל" ו"המרחב" מעולם לא כיוונו למסות, אפילו "הבנים" המצליחה והמוערכת היא עניין של טעם נרכש. נראה היה שאמזון עצמה חיה בשלום עם הסיפור הזה. השלמה חביבה לשירות אמזון פריים שלה, שמספק למנויים גם ספרייה סבירה (אם אתם לא לקוחות מישראל) של תוכן לצפייה כדי להגביר את תחושת הערך. ואז, בנובמבר 2017, האמזון שבפריים וידאו התעורר.

לנוכח היריבות הגדולות ששופכות כספים על שירותים קיימים ועתידיים, החליט ג'ף בזוס שהוא מפסיק לשחק נחמד. אמזון הסתערה על המכרז שפתחה משפחת טולקין (הבעלים על עזבונו של יוצר "שר הטבעות") על סדרת טלוויזיה ביקום היצירה המקורית, עם הצעה ששברה אפילו את הכיסים העמוקים של נטפליקס ו-HBO. רבע מיליארד דולר עבור הזכויות, הצטרפו להתחייבות מראש לחמש עונות ואפשרות לסדרות ספין אוף - הכל במעורבות אישית של הבעלים. התוצאה: עם תקציב כולל של יותר ממיליארד דולר לפרויקט כולו, "שר הטבעות: טבעות הכוח" היא סדרת הטלוויזיה היקרה אי פעם. ובתקופה שבה ענקיות הטכנולוגיה דווקא בוחנות דרכים לקצץ ולהוזיל עלויות, לא בטוח שהתואר הזה יילקח מאמזון בעתיד הנראה לעין.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

תג המחיר המטורף הזה הביא איתו גם הרבה מאוד לחץ. הצלחה יכולה להקפיץ את אמזון סוף סוף לקרב אמיתי עם ענקיות הסטרימינג, כשבידיה נכס בלעדי שמביא מנויים בכוחות עצמו. היא אפילו ניצלה את ההייפ כדי להעביר מקצה שיפורים בממשק הנוראי של השירות, לקראת השקת היהלום החדש. כישלון, מנגד, עלול להיות השלמה רשמית שלה עם העובדה ששירות הסטרימינג של אמזון הוא לא יותר מבונוס חביב לשירות הקניות והמשלוחים. המטען העצום הזה מורגש באיפול הכמעט צבאי שהוטל על השקת הסדרה. מעט מאוד חומרי יח"צ שוחררו לקראת יציאתה, כשלמבקרים נשלחים שני פרקים בלבד מתוך שמונת פרקי העונה הראשונה - אותם שניים שבהם יצפו כל מנויי השירות החל מיום שישי הקרוב, כולל כמובן בישראל. במילים אחרות: אמזון כמעט נואשת לכך שתצפו בצעצוע האולטרה יקר שלה ללא ידע מוקדם או שיפוט חיצוני. אז מטבע הדברים, הגיע הזמן לשיפוט חיצוני.

עוד בוואלה!

טרנטינו נגד השטאזי: אפילו שהיא מגוחכת, "קליאו" בנטפליקס מספקת בינג' מהנה

לכתבה המלאה
מורפיד קלארק בתפקיד גלדריאל, "שר הטבעות: טבעות הכוח". Ben Rothstein/Prime Video,
ג'ון שלג באישה. מורפיד קלארק בתפקיד גלדריאל, "שר הטבעות: טבעות הכוח"/Ben Rothstein/Prime Video

"בהתחלה שום דבר לא מרושע", אומרת אחת הדמויות הראשיות של "שר הטבעות: טבעות הכוח" (להלן "שר הטבעות") במשפט הראשון שנאמר בסדרה. יש בבחירה הזאת הרבה מאוד חוכמה. סוד הקסם של העולם שברא טולקין הוא המתח שבין רשע הולך ומתפשט, לבין אוסף של נקודות אור קטנות שמנסות לחבור יחד כדי לגבור עליו. "שר הטבעות" הסדרה מסמנת כבר מההתחלה את הליכתה באותו תלם: עולם שעומד בפני מירוץ חימוש בין אור לחושך, אופטימיות שעומדת להתחלף באיום גדול הממשמש ובא.

העלילה מתרחשת כאלף שנים לפני מאורעות "אחוות הטבעת", במה שמכונה העידן השני בארץ התיכונה. תקופה של שלום ושקט, שמגיעה אחרי "מלחמת החרון" העקובה מדם, שנמשכה מאות שנים והסתיימה בתבוסת של שר האופל, מורגות'. בהמשך הדרך צפויה הסדרה לתאר את היווצרותן של הממלכות הגדולות בארץ התיכונה, ובראשון נומנור - ממלכת בני האדם האדירה; עלייתו של סאורון - מכשף רב עוצמה ונאמנו הגדול של מורגות' - לעמדת כוח; היווצרותן של טבעות הכוח והירקמות הבריתות בין בני האדם, האלפים והגמדים לקראת הקרב הגדול על הארץ התיכונה. בכתביו של טולקין, האירועים האלה משתרעים על פני מאות שנים עם תהליכים מורכבים שהואצו לטובת הסדרה.

אוויין ארתור בתפקיד הנסיך דורין, "שר הטבעות: טבעות הכוח". אמזון פריים וידאו,
מצליח להזכיר את הדברים הטובים. אוויין ארתור בתפקיד הנסיך דורין, "שר הטבעות: טבעות הכוח"/אמזון פריים וידאו
חלק מרכזי בקסם של פנטזיה הוא היכולת שלנו להיטמע בעולם שמוצג לנו, להיסחף לתוכו. בכל הקשור לפרמטרים האלה "שר הטבעות" מוכיחה שההשקעה בה לא בוזבזה על אפקטים מגושמים, אלא על עשייה מורכבת ועדינה של ניואנסים שמקנים לה נפח ועומק

אף ששני הפרקים הראשונים משמשים את "שר הטבעות" בעיקר כדי להניח את סט הכלים העצום שלה על המפה (תהליך שלא צפוי להסתיים בהם), ניכרת בהם בנייה נכונה של היחס שבין היכרות ותנועה קדימה. בדומה לתחילתה של "משחקי הכס", היא בונה את הצגת הדמויות עם אותה תחושה מבשרת רעות של איום שהולך וסוגר עליהן - בין אם יש לו ביטוי של איום ממשי או שהוא נרמז מהאווירה הכללית. זה חשוב בעיקר מפני שבניגוד לטרילוגיה ההיא ניכר שלסדרה אין בשלב זה כוכב מיידי, או במילים אחרות: אין לה גנדאלף. דמות שכובשת את הקהל כבר מההופעה הראשונה שלה, ומגדילה את הדמויות שלצדה תוך כדי תנועה. וכך בתוך השעתיים הראשונות אנחנו פוגשים טרול מערות, יצור מימי מפלצתי, דמות מסתורית שנפלה כמטאור מהשמיים, ממלכה נסתרת במעמקי האדמה ועוד.

ההשקעה העצומה ב"שר הטבעות" ניכרת כבר מהסצנה הראשונה. כל גבעול דשא, כל נחל, כל צריח של מגדל - פרטים קטנים כגדולים בה קופצים מתוך המסך באיכות קולנועית מרשימה. מעניקים זהות וייחוד לכל אזור על גבי המפה. אבל אלו דווקא הרגעים "הרגילים" לכאורה, כשהדמויות עצמן עוסקות במשהו שגרתי, שבהם היופי של הסדרה מגיע לשיאים חדשים. תקריב פנים על דמות נחושה או צילום מגבוה של דמות שמביטה אל האופק. חלק מרכזי בקסם של פנטזיה הוא היכולת שלנו להיטמע בעולם שמוצג לנו, להיסחף לתוכו. בכל הקשור לפרמטרים האלה "שר הטבעות" מוכיחה שההשקעה בה לא בוזבזה על אפקטים מגושמים, אלא על עשייה מורכבת ועדינה של ניואנסים שמקנים לה נפח ועומק.

שבט ההארפוט, לימים ההוביטים, "שר הטבעות: טבעות הכוח". Ben Rothstein/Prime Video,
מזכירים את הסקרנות, טוב הלב והאומץ שהפכו את ההוביטים לאהובים. "שר הטבעות: טבעות הכוח"/Ben Rothstein/Prime Video

סימני השאלה מעליה מרחפים בשלב זה בעיקר לגבי גיבוריה השונים, מי שאמורים לגדול ולצמוח לאורכה אל דמויות המפתח במלחמת האור בחושך. גלדריאל (מורפיד קלארק, "מוד הקדושה"), שאת גרסתה הבוגרת גילמה קייט בלאנשט בסדרת הסרטים, היא האלפית הלוחמת שמובילה את המרדף אחר עקבותיו הקלושים של סאורון. ובעוד הזמן שבילינו איתה עד כה הוא באמת קצר מדי, כבר ניתן לזהות בה סוג של נעבעכיות. מעין ג'ון שלג באישה. מישהי שאמורה להנהיג ולהוביל בעל כורחה, אבל מתקשה לשכנע שהיא אכן ראויה לכך. כך גם לגבי דמותו של אלרונד (רוברט ארמאיו, שגילם את נד סטארק הצעיר ב"משחקי הכס"), מי שיגדל להיות אדון ריבנדל, וכאן עדיין בתפקיד עוזר לאדון הנוכחי. אותו ברק של תבונה ופיקחות שהביא הוגו וויבינג לדמות בסדרת הסרטים, ובעיקר הנוכחות הכריזמטית, עדיין לא הפציעו כאן.

מנגד, ישנם גם סימנים מעודדים בגזרת הדמויות החדשות. הטובה שבהן היא נורי (מרקלה קוואנה), בת לשבט ההארפוט (אחד משלושת שבטי ההוביטים) שמגלה את אותם סקרנות, טוב לב ואומץ שהפכו את היצורים הקטנים לאהובים כל כך ביקום של טולקין. גם הנסיך דורין (אוויין ארתור) - בנו של שליט קאזאד-דום, ממלכת הגמדים הגדולה מכולם - מצליח להזכיר את רוח הקרב וגם את תסביך הנחיתות, שאפיינו את גימלי של ג'ין ריס דייוויס בגרסה הקולנועית. ישנם גם אחרים שמראים פוטנציאל מעניין לקראת המשך הדרך. ובכלל, בהתחשב בכך שסדרה נבנית באופן מדוד ואיטי יותר מסרט, ייתכן שגם האחרים עוד יתפתחו לדמויות מסקרנות ואהובות.

מורפיד קלארק בתפקיד גלדריאל, "שר הטבעות: טבעות הכוח". אמזון פריים וידאו,
בנייה נכונה. "שר הטבעות: טבעות הכוח"/אמזון פריים וידאו

אלא שזו גם נקודת התורפה של "שר הטבעות". היא מתמודדת בשדה צפוף ותובעני, שרק הולך ומקצין לאחרונה בדרישה לתוצאות מהירות. עם תג המחיר האסטרונומי שמרחף מעליה, אין לה את הפריבילגיה לצמוח לאט, היא גם לא יכולה להרשות לעצמה דמויות שהן רק חצי מעניינות. אחרי רבע עונה היא בהחלט מסקרנת ומרהיבה מספיק כדי להאפיל על רגעיה החלשים - וכאלה ישנם. שש השעות הבאות שלה יהיו גורליות למדי לפרויקט חסר התקדים הזה. עונות נוספות מן הסתם יהיו כך או אחרת - אבל "שר הטבעות" לא תוכל לשמש כסדרת נישה. כל דבר מעבר ללהיט מיינסטרים יהפוך אותה לכישלון שישפיע רבות על השירות שמאחוריה - ומי יודע? אולי על עתיד הפרויקטים שאנחנו צפויים לראות על המסך בשנים הקרובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully