וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרט התיעודי על חברון מוכיח: העיר הזאת היא האסון שלנו

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 10:00

"חברון: מעבדת השליטה" מתאר כיצד אחת הערים העתיקות בארץ ישראל שקעה לתהום של שנאה, אלימות, התבהמות ותיעוב, כולל כמה ממעשי הרצח הנתעבים ביותר שאירעו במרחב הזה. רוב הישראלים מעדיפים שלא להביט לעבר הסיוט הזה, אבל אסור לעצום מולו עיניים

בווידאו: הקרנת מחאה של סרט תיעודי ברחבת מועצת פרדס חנה כרכור/יואב איתיאל

מערת המכפלה בחברון, מקום מנוחתם לפי האמונה של שלושת האבות וכמה מן האמהות, סמוכה - כך לפי מסורת יהודית ותיקה נוספת - לפתחו של גן העדן. אבל במה שמתרחש סביב המקום הקדוש אין שום דבר שמימי: חברון, מן הערים העתיקות ביותר בארץ ישראל, היא כיום עיר חצויה, עייפה מדם ואלימות. היא שקעה לתהום.

הציבור הישראלי, על רוב מחנותיו, מעדיף לא לדעת מזה ולא להביט לעבר הסיוט המתמשך הזה, שכלל גם כמה ממעשי הרצח הנתעבים ביותר במרחב - מהטבח של ברוך גולדשטיין ועד רצח התינוקת שלהבת פס - וכמה מהביטויים הדוחים ביותר של השליטה הצבאית באוכלוסייה אזרחית בגדה המערבית. אבל אסור לעצום עיניים מול הסיפור הזה, ועכשיו יש גם מי שמנסה לספר אותו.

מתוך "חברון: מעבדת השליטה". פיליפ בלאיש, באדיבות HOT8,
עיר עייפה מדם ואלימות. מתוך "חברון: מעבדת השליטה"/פיליפ בלאיש, באדיבות HOT8
מתוך "חברון: מעבדת השליטה". מנאל אל ג'ברי, באדיבות HOT8,
מה שמתרחש בה מתפשט הלאה. מתוך "חברון: מעבדת השליטה"/מנאל אל ג'ברי, באדיבות HOT8

הסרט התיעודי "חברון: מעבדת השליטה", שיצרו עידית אברהמי ונועם שיזף ועלה אתמול בהוט 8, מגולל את סיפור היחסים המתוחים בין מאות אלפי תושבי העיר המוסלמים והמאות הבודדות של המתנחלים היהודים. העיר חולקה באופן שרירותי לשני חלקים, פלסטיני ו"יהודי", כשבפועל החלק השני, המכונה H2, הוא מוקד של חיכוך יומיומי ובלתי נסבל בין שני העמים וחיילים-שוטרים בני 19 שאוכפים מדיניות לא סבירה ומפלה, ואתם יכולים לנחש לבד כלפי מי. התזה של הסרט היא כזו: חברון היא המיקרו-קוסמוס של הנוכחות הישראלית בשטחים. מה שמתרחש בה - מתפשט הלאה.

הסרט עובר באמצעות ראשים מדברים וקטעי ארכיון - חלקם גרפיים מאוד, למרבה הצער - בין ההיסטוריה לבין המצב העכשווי, ומשווה בין היתר את הנרטיבים של הפלסטינים והמתנחלים, כפי שהם באים לידי ביטוי בסיורים שהם עורכים בעיר. זה סרט על תולדות הסכסוך, אבל חשוב מכך, הוא סרט על המחיר האנושי הכבד של שליטה בעם אחר: ההחזקה במקום הולידה שרשרת התנהגויות מחליאות בכל הדרגים, מהצמרת הביטחונית ופוליטיקאים פופוליסטיים ועד לנוכחים בשטח. זה אגרוף בבטן. מה ההצדקה לכל זה?


יעניין אתכן גם:
"מי שחושב שנגביל עירום אמנותי מחר בבוקר - טועה. אנחנו מאוד ליברליים"
אחד הכוכבים הגדולים בעולם רוצה להופיע באירוויזיון. הסיבה תשבור לכם את הלב
"בשנותיה האחרונות ליסה מארי פרסלי לא יצאה מהבית. עולמה קרס כשבנה מת"

עוד בוואלה!

זה סרט פעולה מטופש, מחופף - וממש נהדר

לכתבה המלאה
מפגינים נגד הקרנת הסרט התיעודי "H2: מעבדת השליטה" בפרדס חנה-כרכור, 10 בדצמבר 2022. יואב איתיאל
זה לא יגרום למצב להיעלם. הפגנה מול הקרנת מתוך "חברון: מעבדת השליטה", לפני כחודש/יואב איתיאל

הסרט הזה הספיק להרגיז כמה מפגינים מהימין הרחוק, שניסו למנוע הקרנה שלו בפרדס חנה. ניסיון ההשתקה הנואל, אחד מני רבים שמתרחשים בעת האחרונה, הוא בעצם ניסיון להכחיש כמה אירועים נוראיים שהתרחשים ומתועדים בסרט, ומאירים את הנוכחות הישראלית שם באור מבחיל: אלימות מופרזת של חיילים-שוטרים כלפי ילדים ומבוגרים, אכיפה של מעברים ליהודים בלבד ולפלסטינים בלבד, שלטון מחסומים שמונע את חופש התנועה בתוך העיר, חיילים בתפקיד ובעבר שמדברים על ירי שרירותי לעבר אוכלוסיה אזרחית וחפים מפשע, וצילום של נערים עבור מערכת זיהוי פנים. זה עוול נורא כלפי הפלסטינים, אבל זה גם הסיוט שלנו. אפשר לא להסתכל, אבל זה לא יגרום לו להיעלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully