וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא עצר תוקף עם גרזן, הפך לכוכב רשת - ובמהירות גם לנבל. מה הסיפור הזה אומר עלינו?

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 0:18

"הטרמפיסט עם הגרזן", הדוקו-פשע החדש של נטפליקס, מספר על קאי, חסר בית שעצר תקיפה של שלושה אנשים, הפך מיד לגיבור תרבות - וכעבור חודשים ספורים נעצר בחשד לרצח אכזרי. זהו מסע מהיר ומטלטל רגשית על המהירות שבה אהבה מתחלפת בשנאה, ועל הסכנה שבנהירה אחר עדר הלייקים

"הטרמפיסט עם הגרזן". נטפליקס,
תהילה מהירה והתרסקות אדירה. מתוך "הטרמפיסט עם הגרזן"/נטפליקס

ויראליות של דמויות ברשת היא דבר משונה. בנובמבר 2020 השתחררה מכלא נווה תרצה פרסיליה קשתי לאחר שריצתה עונש מאסר של כשנה וחצי באשמת דריסתו והפקרתו למוות של דוד מזרחי, בן 82 במותו. קשתי, כוכבת רשת עם יותר ממאה אלף עוקבים באינסטגרם, יצאה מכותלי הכלא היישר אל תוך לימוזינה מפוארת ששלחו אליה בני משפחתה במהלך שזכה לסיקור נרחב בכל כלי התקשורת. מה שנשמע לנו ולכם הזוי, לא הפתיע את מי שעקבו אחריה בזמן המאסר: אלה לא נחשפו להצצה אל החיים שמאחורי הסורגים, ובמקום זה זכו לראות פוסטים וסטוריז שמציגים חופשות מפוארות, בגדים יקרים ובילויים. קשתי, שלא עצרה כדי להגיש עזרה לקשיש אותו דרסה, והסגירה את עצמה רק אחרי 40 דקות, דאגה שיהיה מי שימשיך ויתפעל את חשבון האינסטגרם שלה גם כשהייתה במאסר. למרבה ההפתעה, כל אלו לא רק שלא פגעו בסטטוס שלה ככוכבת רשת - אלא אף חיזקו אותו במידה לא מבוטלת.

בשנת 2013, שבע שנים לפני שקשתי שוחררה מהכלא ובמרחק אלפי קילומטרים משם, בפרזנו קליפורניה, צעיר חסר בית בשם קאי הפך לתופעה ויראלית בנסיבות מופרעות אפילו יותר. שמו של קאי עלה לכותרות לראשונה לאחר שנקלע לאירוע דריסה וניסיון רצח, בו הותקפו גבר ממוצא אפריקאי-אמריקאי ושתי נשים. זה קרה בזמן שקאי, חסר בית או כמו שהוא קרא לעצמו "Home Free" (חופשי מבית) תפס טרמפ עם נהג שהתנהל בצורה חשודה, הזדהה כישו והתבטא באופן גזעני. אחרי שהנהג פגע במכוון בגבר, הוא ירד מהרכב והחל לתקוף שתי נשים. אז לקח קאי גרזן והכה את הנהג בראשו שלוש פעמים - מה שככל הנראה מנע ממנו להרוג את אותן נשים. כנראה שהמעשה של קאי לא היה עובר את גבולות החדשות המקומיות, לולא ריאיון וידאו שנתן לכתב בשם ג'ייסוב רייסבק.

יעניין אתכם גם:

"הטרמפיסט עם הגרזן". נטפליקס,
מה הסיפור הזה אומר עלינו? מתוך "הטרמפיסט עם הגרזן"/נטפליקס

רייסבק, עיתונאי עם אינסטינקטים מצויינים, זיהה את הפוטנציאל בעובר האורח שהפך לגיבור של הרגע. לקאי היה דיבור היפי סטלני, בנדנה שהחזיקה שיער ארוך ונפוח וחיוך שובה לב. הרגע בריאיון בו הוא תיאר איך לקח את הגרזן והיכה את הנהג התוקף שלוש פעמים בראש - "סמאש! סמאש! סמאש!" - נעשה ויראלי והפך את קאי לכוכב בין לילה, עם הופעת אורח בתוכנית הלילה של ג'ימי קימל והצעה לסדרת ריאליטי בכיכובו מיוצרי הקרדשיאנס. מה שהפך את הסיפור של קאי לכזה שמצדיק סרט דוקו, היא העובדה ששלושה חודשים בסך הכול מהיום בו התפרסם - הוא מצא את עצמו מבוקש לחקירה בגין רצח אכזרי של גבר בן 75. סרט הדוקו-פשע החדש של נטפליקס "הטרמפיסט עם הגרזן: גיבור או רוצח" ("The Hatchet Wielding Hitchhiker") בוחן מחדש את הסיפור של קאי, או בשמו האמיתי קיילב לורנס, דרך שיחות עם אנשי התקשורת שסייעו להפוך אותו לכוכב, בני משפחה וגם חוקרי משטרה שניסו להתחקות אחריו בזמן אמת.

כוכבים נופלים הם לא דבר חדש (ואני לא מדבר על אלה שבשמיים). גם תעשיית הבידור הישראלית וגם זו האמריקנית מלאות בסיפורים על כוכבים שהגיעו בין לילה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. לא צריך ללכת רחוק מדי כדי למצוא דוגמאות. המקרים האלה תמיד זוכים לסיקור נרחב ומשאירים אותנו בפה פעור, כשבדרך כלל מדובר בכוכבים שאנחנו מלווים את הקריירה שלהם במשך שנים ארוכות, מריעים להם, רואים אותם גדלים ואז מתאכזבים או שמחים לאיד כשהם נופלים על הפנים. במקרה של כוכבי רשת כמו קאי, המהירות הרבה בה הם הופכים מאלמונים לגמרי למי שכל חברה רוצה לשלם להם מיליונים כדי שיפרסמו את המוצרים שלה, ואז נופלים בחזרה למטה - הופכת את הסיטואציה הדיכוטומית הזאת לקיצונית עוד יותר.

עוד בוואלה!

עמק האושר, חופים של סודות, את, שלום מחר: מדריך סדרות פברואר 2023

לכתבה המלאה

במבט לאחור, "הטרמפיסט עם הגרזן" מראה לנו שהמעבר של קאי מגיבור וכוכב לרוצח, לא באמת מפתיע. הרי אפילו הרגע שהפך אותו לוויראלי כרוך בהכאה של אדם אחר עם גרזן. האמת היא שהתקשורת והאנשים שצורכים אותה לא רצו לראות את הסימנים המקדימים בהתנהגותו של קאי, החיפוש האובססיבי שלנו אחרי גיבורים חדשים להעריץ גורם לנו לא פעם להתעלם מכל הסימנים שהופיעו על הפיד.

מאז שקאי הפך מגיבור תרבות לאסיר - ועכשיו עם הסרט אולי שוב לגיבור תרבות - עולם כוכבי הרשת והשיגעון סביבם רק הלכו והקצינו. היום, עם ההצלחה האדירה של טיקטוק, כל משתמש עם עשרות אלפי עוקבים הופך לכוכב שקוטף קמפיינים ומקבל בקשות לסלפיז עם ילדים ברחוב - אבל מה אנחנו באמת יודעים על האנשים האלה שאנחנו כל כך ממהרים להעריץ? למרות הספציפיות של הסיפור שלו, קאי לורנס יכול להיות לקח לא רע לכולנו ושיעור בהטלת ספקות בגיבורים שאנחנו ממהרים להכתיר. כסרט, "הטרמפיסט עם הגרזן" מספק מסע מהיר ומטלטל רגשית על המהירות בה אהבה מתחלפת בשנאה, ועל הסכנה שבנהירה

  • עוד באותו נושא:
  • נטפליקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully