וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסמוראית כחולת העין": הסדרה המעולה של נטפליקס היא הרבה יותר מסיפור נקמה

16.11.2023 / 0:00

כל סיפורי הנקמה דומים זה לזה, אבל הכסות ב"הסמוראית כחולת העין" נפלאה מהמסד ועד לטפחות. החל מהקונפליקטים הפנימיים בזהותה האתנית והמגדרית של הגיבורה, דרך הדמויות שמלוות אותה לסירוגין לאורך חייה, וכלה בזמן ובמקום ההתרחשות

טריילר לסדרה "הסמוראית כחולת העין"/נטפליקס

יש סתירות מובנות ומרתקות כבר בעצם הרעיון הגולמי של הסדרה החדשה של נטפליקס, "הסמוראית כחולת העין" ("Blue Eye Samurai"). סדרת האנימציה והאקשן למבוגרים נוצרה על ידי בני זוג אמריקאים: אמבר נויזומי, אמריקאית ממוצא מעורב, יפנית ולבנה, ומייקל גרין, יהודי לבן ובן לאם ישראלית (בין היתר מכותבי "לוגאן - וולברין" ו"בלייד ראנר 2049"). צמד האמריקאים האלה כתב יצירה המתרחשת במאה ה-17 ביפן, שהגיבורה שלה, מיזו, היא יפנית בעלת עיניים כחולות. היא יוצאת למסע נקמה כדי להרוג את ארבעת הגברים הלבנים היחידים בארצה, כי מבחינתה הם אחראים למות אמה ולמצב שלה עצמה - יצור כלאיים מתועב.

השורש לסדרה החל כבר לפני 15 שנה, כאשר נויזומי הביטה בבתה שאך זה נולדה. "למה אני כל כך מתרגשת מכך שלבת שלי יש עיניים כחולות?", היא משחזרת בחומרי הקידום לסדרה. "מה העניין הגדול בזה? ולמה אני כל כך מתרגשת שיש לי תינוק שנראה לבן יותר?"

הסדרה "הסמוראית כחולת העין" ("Blue Eye Samurai"). נטפליקס,
דמויות משנה סודקות את השריון הקשיח. "הסמוראית כחולת העין"/נטפליקס

האמביוולנטיות המאוד אישית הזו מחלחלת בצורה יפהפיה אל תוככי "הסמוראית כחולת העין": מסע הנקמה של הגיבורה הוא התגלמות פיזית, אלימה וסוחפת של חיבוטי נפש ושאלות מורכבות על זהות. עלילת הסדרה מתרחשת בתקופת האדו היפנית, בשלב שבו הגבולות סגורים לעולם החיצון. אזרחים יפנים לעולם לא יראו פנים שאינן כמו שלהם, למעט מקרים נדירים של סחר בלתי חוקי. מיזו (בדיבובה של מאיה ארסקין, המוכרת יותר כקומיקאית, "PEN15"), שנולדה לתוך המציאות הזו, מבקשת לנקום במי שיצר אותה, הגבר שכפה את עצמו על אמה והפך אותה עצמה ל"יצור של בושה". מאחר שהאפשרויות לנשים כמעט לא קיימות, היא יוצאת למסעה תוך שהיא מסתירה גם את מינה וגם את עיניה הכחולות.

"הסמוראית כחולת העין" עוברת בין העבר להווה של הסדרה כדי לתאר לנו כיצד גדלה מיזו כילד דחוי שסבל התעללויות מצד ילדים אחרים, והתקבל רק אצל אדם אחד - יוצר חרבות עיוור. הנפח הקשיש פשוט לא יכול היה לראות את סימניה המסגירים, אלה שהופכים אותה למפלצת עבור כל אחד אחר. מה שחזק ונוגע ללב באופן שבו העבר של מיזו מתבהר ומתחוור לאורך שמונת פרקי הסדרה, הוא שהשנאה היוקדת והמסוכנת התוססת בתוכה היא בהכרח תיעול של השנאה שאחרים חשים כלפיה. קונפליקט פנימי שהיא כופה עליו להפוך לחיצוני, תיעוב עצמי המתבטא בשפיכת דמם של אחרים.

על פניו השלד העלילתי הוא כזה שכבר ראינו מספיק פעמים בעבר - הרי בסופו של דבר כל סיפור נקמה הוא בערך אותו סיפור - אבל הבחירות היצירתיות שואבות רעננות מנקודות המוצא של הסדרה. הן מצליחות תמיד להפתיע, להפגין אנושיות ומגניבוּת: מיזו היא בת תערובת שכמעט לא רואים כמוה על המסך המערבי, מהטעם הפשוט שהעלילה מתרחשת במזרח; המטרה שהיא מציבה לעצמה הופכת אותה לאישה שמורדת בכל המוסכמות של זמנה מטעמים פרקטיים גרידא; דמויות שנראות כמו דבר מסוים מתבררות כמשהו אחר לגמרי, ובאופן כללי אפשר להשתנות גם במציאות שדוחקת אנשים (ובעיקר נשים) לתוך משבצות מאוד צרות.

עוד בוואלה!

הסדרה הזו מספקת בינג' כיפי אפילו כשהיא לא בשיאה

לכתבה המלאה
הסדרה "הסמוראית כחולת העין" ("Blue Eye Samurai"). נטפליקס,
סצנות אקשן מהמרהיבות שנראו לאחרונה על המסך. "הסמוראית כחולת העין"/נטפליקס

אי אפשר להפחית גם בחשיבות האנימציה של "הסמוראית כחולת העין". היא מלאה בפרטים היסטוריים מדוקדקים שמקימים את העבר לחיים ונוסכים בו עומק - הנופים, הלבוש, התנועה, האוכל, הארכיטקטורה, התרבות כולה. סצנות האקשן הן מהמרהיבות שנראו לאחרונה על המסך. האנימטורית ג'יין וו, המשמשת בסדרה כמפיקה ובמאית אחראית, בראה אותן באמצעות כוריאוגרפים ופעלולנים בשר ודם, ובכך הקנתה לקרבות חספוס אמין ולופת. אף שלא פעם הסצנות האלה הופכות את מיזו למעין גיבורת-על - שוב, בדומה לסיפורי נקמה רבים - הן גם מסעירות, מסחררות ורבות המצאה.

את השריון הקשיח שהיא עוטה על נפשה סודקות דמויות המשנה שמלוות אותה בדרכה, כולן מדובבות על ידי כמה מבכירי השחקנים האמריקאים-אסייתים, בהם ג'ורג' טקאיי ("מסע בין כוכבים") וקארי-הירויוקי טאגאווה ("האיש במצודה הרמה", "הקיסר האחרון") האגדיים, מאסי אוקה ("גיבורים"), ברנדה סונג ("החיים היפים של זאק וקודי"), דארן בארנט ("אמת או חובה"), מינג-נה וון ("E.R", "סוכני שילד"), רנדל פארק ("חמוץ מתוק", "ויפ") וגם קנת' בראנה בתפקיד אחד הגברים הלבנים המרושעים שמיזו צדה.

הסדרה "הסמוראית כחולת העין" ("Blue Eye Samurai"). נטפליקס,
דמות מרתקת. "הסמוראית כחולת העין"/נטפליקס

הגיבורה מנסה לנער מעליה את רובן המכריע של הדמויות הללו, ובחלק מהמקרים להיפטר מהן בפועל, אבל רובן מתעקשות להישאר ולאתגר את תפיסותיה ומטרותיה בכך שהן לא דוחות אותה מעליהן. לפעמים ממש להפך - הן מתעקשות להישאר בנוכחותה. איך היא יכולה לאפשר להן לעשות זאת בשעה שהדבר שהפך אותה למה שהיא, שחישל את עצם הווייתה, הוא הסלידה של אחרים כלפיה?

מיזו היא דמות מרתקת, ציר נפלא לסיפור הסוחף בז'אנר אפקטיבי-גם-ככה ולאנימציה העשירה והיפה של "הסמוראית כחולת העין". סדרה שמשתבחת ככל שהיא מתקדמת, והטובה ביותר של נטפליקס מזה הרבה זמן.

הערה חשובה:

למרות המקום והזמן המרוחקים כל כך, הסדרה כוללת כמה סצנות שעשויות להדהד למציאות הנוכחית בישראל ולהפעיל טריגרים נפשיים. רצוי לקחת את זה בחשבון לפני הצפייה.

seperator

העונה של "הסמוראית כחולת העין" זמינה במלואה בנטפליקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully