וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקס פרסי אופיר במתכונת מצומצמת: שר התרבות מיקי זוהר לא הוזמן

15.7.2024 / 13:21

על אף ההערכות שלפיהן השר זוהר לא הוזמן בשל המתיחות עמו על רקע הרפורמה בקולנוע, טוענים באקדמיה כי הסיבה לכך היא "רצון בטקס מצומצם". לשכת השר: "שר התרבות לא התכוון כלל להשתתף השנה בטקס עקב המצב במדינה. השר גם לא הוזמן לטקס"

עשרות שחקנים ושחקניות בסרטון מחאה נגד כוונת שר התרבות מיקי זוהר לבצע רפורמה בתיקצוב הקולנוע הישראלי שתיתן העדפה לתיקצוב סרטים מסחריים ומיינסטרימיים/במאים: אמרי דקל קדוש והילה רויזנמן, הפקה: גייל פילוסוף

שר התרבות מיקי זוהר לא הוזמן לטקס פרסי אופיר שיתקיים מחר. הדבר עורר ספקולציות שלפיהן הסיבה לכך היא הרפורמה בקולנע השנויה במחלוקת שבכוונת שר התרבות להעביר, שעוררה מחאה גדולה בתעשייה. עם זאת, מקורב לאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, שמפיקה את הטקס, טוען כי לא זאת הסיבה לאי הזמנת השר: "השר זוהר לא הוזמן בגלל שרוצים טקס קטן ומצומצם ולא בגלל הרפורמה בקולנוע. עד לפני כמה ימים התלבטנו אם לעשות את הטקס בכלל", אמר לוואלה תרבות. טענה דומה נשמעה גם באופן רשמי מהאקדמיה: "לנוכח אירועי השנה האחרונה, טקס פרסי אופיר שיצוין מחר, בדומה לטקס פרסי הטלוויזיה שצוין במרץ האחרון, יתקיים במתכונת מצומצמת ובלתי פורמלית ואף אינו מועבר בשידור חי בטלוויזיה . מאותה סיבה החליטה האקדמיה גם שלא להעניק פרס מפעל חיים לראשונה מזה 32 שנה. כולנו תקווה שבשנה הבאה נוכל לחזור ולקיים את הטקס במתכונת 'רגילה' וחגיגית. יש לציין כי לאורך השנה האקדמיה ומשרד התרבות משתפים פעולה באופן הדוק בשלל פעילויות".

מלשכת השר נמסר בתגובה: "שר התרבות והספורט מיקי זוהר לא התכוון כלל להשתתף השנה בטקס פרסי אופיר עקב המצב במדינה. השר זוהר סבור כי בזמן שהחטופים והחטופות עדיין נמקים בשבי החמאס וחיילי צה"ל הגיבורים מחרפים נפשם בחזיתות השונות - זה לא ראוי כי ישתתף בטקס חגיגי שכזה. השר גם לא הוזמן לטקס".

יצוין כי בשנה שעברה הוזמן השר זוהר לטקס פרסי אופיר - אך בחר שלא להגיע לאירוע.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר בראיון עם טל שלו באולפן וואלה! 28 ביוני 2023. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
שר התרבות מיקי זוהר/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

בחודשים האחרונים נרשמה מחאה עזה בתעשיית הקולנוע נגד הרפורמה בתיקצוב הקולנוע, עליה הכריז שר התרבות מיקי זוהר. רבים מאנשי תעשיית הקולנוע, משחקנים מובילים דרך במאים ומפיקים ועד לעובדי הפקה ואולפן, קראו לשר זוהר לחזור בו ממתכונת הרפורמה, לפיה מרבית תקציבי הענף יופנו בעיקר לקולנוע מסחרי ומיינסטרימי ולגורמים החזקים והעשירים בתעשייה ודרשו "לא לצנזר ולהשתיק את הפריפריה ולהוריד את המסך על הקולנוע הישראלי".

המחאה באה לידי ביטוי בצעדים שונים, בין השאר בכנס חירום על עתיד הקולנוע הישראלי בצל הרפורמה של השר זוהר, שהתקיים בהשתתפות קולנוענים מובילים ביולי בסינמטק ירושלים, במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים. היוצר והמפיק אסף אמיר, יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, אמר בכנס: "לדעתי כולנו פה חושבים שהרפורמה הזאת לא טובה לקולנוע. היא עוצרת סטודנטים, היא עוצרת סרטים דוקומנטרים, היא עוצרת סרטי סטודנטים, היא אמנם תעצור כמה סרטים שלא יצליחו - אבל היא תעצור את כל הסרטים שכן יצליחו. מה זה עוזר?"

הבמאי והתסריטאי המוערך והמצליח יוסף סידר, שהיה מועמד לאוסקר על סרטיו "בופור" ו"הערת שוליים", אמר בכנס: "עם כל הכבוד שיש לי לסרט 'לשחרר את שולי', להצלחה של הסרט הזה ויש לי כבוד לסרט שמצליח להביא מיליון צופים לקופות, לא יכול להיות שלתקופה שלנו יקראו 'מה קשור'". עוד אמר סידר: "מה שהוא (השר זוהר - ש"ב) מנסה לבלום זה את הסרטים שלא עושים נעים בגב, שמגיעים לחו"ל, ומבחינתם מעבירים ביקורת על ישראל".

אחת הביקורות ששבו ועלו בכנס על הרפורמה של השר זוהר היא שלא ניתן לצפות אילו סרטים יצליחו. "כשאסי (דיין - ש"ב) כתב את 'החיים ע"פ אגפא' הוא לא חשב שזה יצליח", אמר נפתלי אלטר, שהלחין את פסקול הסרט וכן כתב תסריטים ומוזיקה לסרטים נוספים של דיין. המפיק כתריאל שחורי, לשעבר מנהל קרן הקולנוע הישראלי, אמר: "ב'מאחורי הסורגים' הראשון חשבתי שאם נביא 20 אלף איש יצאנו ענקיים - ובסוף הבאנו קרוב למיליון. בקיצור, בעניין ההצלחה בקופות כולם חכמים אבל אף אחד לא ממש יודע. דבר נוסף, אין אף קרן בעולם, ואני מכיר את כולן, שנמדדים בה על כרטיסים בקופה או על מכירה או על מכירה לגופי שידור ופלטרפורמות. אין חיה כזאת".

הבמאית והתסריטאית טל גרניט אמרה בכנס: "השר בעצם רוצה להחזיר את הכסף שלנו, של משלמי המסים, לציבור עצמו. אבל אנחנו עוסקים פה בתרבות, ומה שהציבור צריך מאיתנו שנחזיר לו זה רק כסף של כרטיסים, אלא פשוט להעשיר את התרבות הישראלית". הבמאית רוני אבולעפיה, יו"ר הפורום הדוקומנטרי, אמרה: "כשמיקי זוהר אומר 'אני רוצה מסחרי' - זו אמירה במסווה את האמירה 'אני לא רוצה ביקורת'".

עוד בוואלה

"הרפורמה של שר התרבות מיקי זוהר תשמיד את הקולנוע התיעודי בישראל"

לכתבה המלאה
אפס ביחסי אנוש מגזין גדולה. יחצ,
הסרט "אפס ביחסי אנוש"/יחצ

צעד נוסף במחאה היה סרטון מחאה בנושא, שקרא לא לפגוע בתעשיית הקולנוע ובעובדיה, ובו השתתפו עשרות שחקנים מובילים ובהם ששון גבאי, גילה אלמגור, נועה קולר, אסי לוי, יוסי מרשק, לאורה ריבלין, עלמה זק, שרה פון-שוורצה, אבי גרייניק, אסתי זקהיים, אורי גבריאל, יגאל עדיקא, אלברט אילוז, יפתח קליין, נלי תגר, דאנה איבגי, שרון אלכסנדר, איימוס איינו, ריטה שוקרון, סוזנה פפיאן, פיני טבגר, לנה פרייפלד, מורן רוזנבלט, אורי הוכמן, נטע רוט ועירית קפלן.

בסרטון מדברים השחקנים והשחקניות על שיאי הקולנוע הישראלי, ומוסיפים: "אלה רגעים בלתי נשכחים. זה הדנ"א של החברה שלנו. זה אנחנו. ואיך היו נראים החיים שלנו בלי הרגעים האלה? בלי הסרטים האלה? בלי הסיפורים האלה? בזמן שישראל נלחמת בכל החזיתות, שר התרבות הכריז מלחמה על הקולנוע הישראלי. שיטת הניקוד החדשה של מיקי זוהר, מורידה את המסך על הקולנוע של כולנו. לא יהיה יותר קולנוע דוקומנטרי. לא יהיו יותר סרטים על הפריפריה. לא יהיו סרטי סטודנטים. לא יהיו סרטי אנימציה. פחות סרטים. פחות קולות. פחות קולנוע לכולנו. שר התרבות, מיקי זוהר, אל תוריד את המסך על הקולנוע הישראלי".

עוד באותו נושא:
"הרפורמה של שר התרבות מיקי זוהר תשמיד את הקולנוע התיעודי בישראל"
קולנוענים נגד מיקי זוהר בדיון סוער בכנסת: "אתה רוצה לגמור מה שמירי רגב התחילה"
"השר מיקי זוהר, בניגוד לדעתך השחקנים אינם עדר פרות מטומטם שמולך שולל"
יוסף סידר: "שר התרבות מיקי זוהר מנסה לבלום סרטים שלא עושים נעים בגב"
השר זוהר מגן על השינוי בתקציב הקולנוע: "הכסף צריך ללכת לסרטים שהישראלים אוהבים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully