וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכר את היריבות באירוויזיון 2015: הפיינליסטיות האוטומטיות

13.5.2015 / 11:24

הספירה לאחור לקראת אירוויזיון 2015 נמשכת ויניב דורנבוש עושה עבורכם סדר בכל המדינות שינסו למנוע מנדב גדג' להביא את הדוז פואה לארץ הקודש. והפעם: איטליה, אוסטריה, בריטניה, ספרד, צרפת, גרמניה ואוסטרליה

אוסטריה: The Makemakes - "I Am Yours"

48 שנים חלפו מהזכייה הראשונה של אוסטריה בתחרות ועד לזכייה ההיסטורית של קונצ'יטה וורסט בקופנהגן בשנה שעברה. רצה הגורל, ואודו יורגנס, הזמר שייצג את אוסטריה שלוש שנים ברציפות, עד שזכה ב-1966, מת מוקדם יותר השנה לפני שהאירוויזיון מגיע לווינה בפעם השנייה.

אוסטריה, שהחלה להשתתף באירוויזיון השני ב-1957, מצאה את עצמה במקום האחרון שבע פעמים וסיימה במקום האחרון בחצי הגמר ב-2012. בסך הכל אוסטריה אינה נחשבת לאחת מאריות התחרות, והשנה תהיה הפעם הרביעית שבה היא מגיעה לגמר מאז שיטת חצאי הגמר, בזכות ניצחונה בשנה שעברה.

אחרי שבשנה שעברה קונצ'יטה וורסט נבחרה בתהליך פנימי של ORF, רשות השידור האוסטרית, השנה החליטו האוסטרים על מתכונת של קדם עם שלושה שלבים מקדימים וגמר. בשלב הגמר הצביעו עשרה צוותי שיפוט בינלאומיים, בהם גם צוות ישראלי, שהעניק לשיר הזוכה את המקום השני עם 10 נקודות. מדובר בבלדה די משעממת, שתיבלע בין שאר הבלדות ולא תותיר חותם. נראה שבאוסטריה ממש לא רוצים לזכות באירוויזיון פעם שנייה ברציפות, וכיוונו לשיר אמצע הדרך. בדירוג שלי אוסטריה במקום ה-24, בסוכנויות ההימורים מקום 20.

הימור: תחתית הטבלה, אם אוסטריה לא היתה אוטומטית בגמר – ספק אם השיר היה בכלל מגיע אליו.

איטליה: Il Volo - "Grande Amore"

אמנם איטליה היא אחת מהמדינות המייסדות והחלה להשתתף באירוויזיון הראשון ב-1956, אך היא השתתפה רק 40 פעמים מאז, עם מספר פרישות לאורך השנים, עד הפרישה הגדולה ב-1998, ממנה חזרה רק ב-2011. איטליה זכתה בתחרות רק פעמיים, ב-1964 עם "Non ho l'eta" המופלא של ג'יליולה צ'ינקווטי, וב-1990 עם "Insieme: 1992" האיום והנורא של טוטו קוטוניו. בארבע השנים שחלפו מאז שובה לתחרות סיימה איטליה שלוש פעמים בעשרת הגדולים, ובמקום ה-21 בשנה שעברה, מאוד שלא בצדק.

ועכשיו בואו נגיע לשיר האיטלקי השנה. לא אחת קורה שמדינה בוחרת שיר שאורכו יותר מ-3 דקות ומקצרת אותו עבור התחרות. בהרבה מקרים הקיצור הזה נהדר, בהרבה מקרים עדיף לקצר את השיר גם לדקה ושליש, אבל במקרה הזה, של איל וולו המעולים, היה אפשר לתת אישור חריג גם לשבע דקות של שיר. בסוכנויות ההימורים הם מדורגים במקום השני, בהפרש זעום משבדיה, ובדירוג האישי שלי אני לא מצליח להחליט מי מבין שתי המדינות ראויה לניצחון.

הימור: מקום ראשון או שני, בשום אופן לא פחות.

הקליפ הארוך:

גרסת האירוויזיון:

הביצוע המנצח בפסטיבל סן רמו בהופעה חיה:

אוסטרליה: Guy Sebastian - "Tonight Again"

נראה שהמקום שבו אוהבים את האירוויזיון הכי הרבה בעולם הוא דווקא אוסטרליה. אם לשאלה "מה ישראל עושה באירוויזיון" התשובה היא שהיא חלק מאזור השידור של איגוד השידור האירופי, באוסטרליה התשובה היא שהתחרות פשוט פופולרית מאי פעם, ולכבוד אירוויזיון ה-60 איגוד השידור האירופי החליט להזמין את המדינה להשתתפות חד פעמית.

התחרות משודרת ביבשת הרחוקה יותר מ-30 שנים, כשבשנים האחרונות נשלח צמד מגישים לשדר ולפרשן את התחרות מזירת האירוע, משהו שאפילו ישראל מעולם לא עשתה. אם אוסטרליה תזכה בתחרות, היא תארח אותה בשיתוף מדינה אירופית, שכן התחרות לא תתקיים באוסטרליה. בכך תהיה אוסטרליה המדינה ה-52 שמשתתפת בתחרות, והראשונים מאוקיאניה שמשתתפים. אחרי שבתחרות השתתפו מדינות מאירופה, אסיה ואפריקה (מרוקו), זו היבשת הרביעית שמשתתפת בתחרות.

למרות שמעריצי האירוויזיון קיוו שקיילי מינוג תופיע על הבמה בווינה, בסופו של דבר נבחר גיא סבסטיאן, שכבר יודע דבר אחד או שניים על תחרויות המשלבות הצבעת קהל ושופטים: ב-2003 ניצח ב"אוסטרליאן איידול", ובחג המולד של אותה שנה השתתף במהדורה היחידה של "וורלד איידול", תחרות שנערכה בין זוכי הגרסאות השונות של פופ איידול, שם סיים במקום השביעי בלבד.

אחרי שהביע רצון לשלוח בלדה מהאלבום האחרון שלו, הוא נאלץ לשנות החלטה כיוון שאותו שיר לא עמד בכללי התחרות. והתוצאה: שיר פופ קצבי וקליט, שיבלוט בין כל הבלדות הטובות והרעות שמצפות לנו השנה. בסוכנויות ההימורים אוסטרליה מדורגת שלישית, גם אצלי.

הימור: טופ 10 בטוח.

הקליפ הרשמי:

ובהופעה חיה:

צרפת: Lisa Angell - "N'oubliez pas"

וממדינה חדשה לגמרי למדינה שהשתתפה בכל שנה מאז האירוויזיון הראשון, למעט שתי היעדרויות. צרפת אמנם מחזיקה במספר מרשים של חמש זכיות, אך הפעם האחרונה היתה ב-1977, ומאז – בצורת.

בעשר השנים האחרונות צרפת מסיימת את התחרות במקומות נמוכים, רק פעם אחת הצליחה לסיים בעשרת הגדולים (מקום 8 ב-2009), שש פעמים מתחת למקום ה-20, כשהשיא היה בשנה שעברה עם השיר המוצלח "שפם" של טווין טווין, שלמרות חיבתי הרבה אליו הגיע למקום ה-26 והאחרון עם שתי נקודות בלבד, הפעם הראשונה בהיסטוריה שצרפת מסיימת אחרונה בתחרות.

בעקבות המפלה החליטה רשות השידור הצרפתית להעביר את האחריות על בחירת השיר ושידור התחרות מ-France 3 ל-France 2 המרכזי יותר. הזמרת שנבחרה היא ליסה אנג'ל, עם בלדה שקטה ומיושנת, אך כזו שמזכירה את התחרויות של פעם. בדירוג שלי צרפת מגיעה למקום ה-12, בסוכנויות ההימורים היא הרבה יותר נמוכה – המקום ה-29.

הימור: סוכנויות ההימורים ינצחו את הדירוג שלי וצרפת תסיים באחד המקומות האחרונים.

הקליפ הרשמי:

ובהופעה חיה:

ספרד: Edurne - "Amanecer"

ספרד החלה להשתתף באירוויזיון בשנת 1961 ומאז לא פספסה אף תחרות. למרות זאת, היא ניצחה רק פעמיים, ב-1968 וב-1969, במשותף עם עוד שלוש מדינות. לספרד ארבעה מקומות אחרונים, הפעם הרביעית היתה באירוויזיון בירושלים ב-1999.

בשנים האחרונות ספרד מגיעה להישגים בינוניים למדי, כשהמקום הטוב ביותר אליו הגיעה בשנים האחרונות היה המקום העשירי, ב-2012 וב-2014. השנה ספרד בדירוג שלי מצליחה לדגדג את עשרת הגדולים עם המקום השמיני, כשבסוכנויות ההימורים היא במקום ה-13.

הימור: הכי גבוה שתגיע – מקום 10.

הקליפ הרשמי:

ובהופעה חיה:

גרמניה: Ann Sophie - "Black Smoke"

גם גרמניה נמנית על שבע המדינות המייסדות שמשתתפות מ-1956, ולמעשה היא השתתפה בכל שנה למעט 1996. באותה שנה התקיימה תחרות מקדימה לצמצום מספר המדינות מ-30 ל-23, וגרמניה, כמו גם ישראל עם השיר האיום והנורא של גלית בל "היי עולם", לא עברה את שלב הסינון המקדים. כיוון שגרמניה היא אחת המדינות שמשלמות הכי הרבה כסף לאירוויזיון וההפקה בקושי הסתדרה ללא הכסף הגרמני, הוחלט לאחר אותה שנה כי ארבע המדינות הממנות הגדולות – הכוללות גם את בריטניה, צרפת וספרד – ישתתפו תמיד בגמר במה שנקרא "הביג 4", שהפך מאוחר יותר ל"ביג 5", עם חזרתה של איטליה לתחרות.

גרמניה, שזכתה בתחרות ב-1982 עם "Ein bisschen Frieden" של ניקול הנהדרת, הגיעה למקומות בינוניים ומטה מאז שלבי חצי הגמר ואם לא היתה חלק מהביג 4 או 5 – כנראה שלא היתה רואה הרבה גמרים. כל זה השתנה ב-2010, כשהזמרת לנה הביאה לגרמנים את הזכייה השנייה שלהם, ובכך הפכה גרמניה למדינה היחידה מהביג 5 שזוכה באירוויזיון מאז שיטת חצאי הגמר.

השנה שולחים הגרמנים את אן זופי, שהגיעה למקום השני בקדם הגרמני. הזוכה בתחרות הדהים את גרמניה כשלאחר שזכה ברוב עצום הודיע כי כלל אינו מעוניין להשתתף באירוויזיון, והעביר את הזכות לייצג את המדינה לזופי ההמומה. בדירוג שלי השיר מגיע למקום ה-22, בסוכנויות ההימורים למקום ה-25.

הימור: אי שם בתחתית, ושוב לגרמניה יש מזל שהיא בביג 5, אחרת השיר כלל לא היה מגיע לגמר.

בריטניה: Electro Velvet - "Still In Love With You"

1957, המהדורה השנייה של האירוויזיון, היתה השנה הראשונה בה בריטניה השתתפה. היא פרשה שנה לאחר מכן, אך מ-1959 היא משתתפת מבלי לפספס תחרות אחת. באמתחתה חמש זכיות, האחרונה שבהן ב-1997, עם קתרינה והגלים.

עד 1998 הגיעו הבריטים להישג מדהים של 15 פעמים במקום השני, כשאף פעם לא הגיעו למקום האחרון. אך מאז – אוי ואבוי. שלוש פעמים מקום אחרון, הפעם הראשונה ב-2003 עם אפס נקודות משפילות. בחמש השנים האחרונות המקום הטוב ביותר היה ה-11, כשלהקת הבנים "בלו" התאחדה. גם שליחתם של אנגלברט המפרדינק ובוני טיילר לא עזרה, והם הגיעו למקום ה-25 וה-19 בהתאמה.

השנה נשלח שיר האלקטרו-סווינג של אלקטרו ולווט, ומעריצי האירוויזיון שוב מאוכזבים מכך שהמדינה שמחזיקה בשוק הפופ השני בגודלו בעולם לא שולחת מבצעים צעירים, מוכרים, אהובים, שחורכים את מצעדי האייטיונס למיניהם. בדירוג שלי הבריטים במקום ה-14, בסוכנויות ההימורים במקום ה-11.

הימור: למרות הדירוג הנאה יחסית בסוכנויות ההימורים – בריטניה תסיים במקום ה-19 ומטה.

הקליפ הרשמי:

ובהופעה חיה:

ומה עם ישראל?

החזרות לחצי הגמר הראשון ללא ישראל כבר החלו, והיום יחלו החזרות לחצי הגמר השני. נדב גדג' שלנו יופיע בחלק השני של חצי הגמר, והוא ייכנס למעגל החזרות רק מחר. בינתיים, הוא מדורג במקום ה-22 בסיכויי הזכייה, אך החדשות הטובות מגיעות מחצי הגמר. אחרי שמדי שבוע דיווחנו לכם שהוא במקום ה-10-11, השבוע הוא במקום השביעי, שמוביל לגמר.

גם בהצבעות חובבי האירוויזיון מצבו טוב. אחרי שכל 41 מועדוני המעריצים בכל העולם הצביעו, ישראל מדורגת במקום השביעי הכללי, עם 150 נקודות. אזרבייג'ן, לטביה, מונטנגרו, רומניה ואירלנד הם המועדונים היחידים שלא נתנו לנדב ניקוד, ולכן נכריז עליהם כאנטישמים.

מועדון המעריצים של פינלנד העניק לנדב 10 נקודות, קפריסין הוסיפה עוד 8, פורטוגל, שבדיה, צרפת ורוסיה נתנו 7 נקודות, ועליהן נמליץ לכם לבחירת יעד החופשה הבאה שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully