וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משחקי הכס" עונה 8 פרק 1: משהו לחיות בשבילו

15.4.2019 / 17:54

אמנם רק ששה פרקים נשארו לסדרה, אבל פרק פתיחת העונה החותמת של "משחקי הכס" לא שאב אותנו מיד אל תוך האקשן, אלא כדרכו קודם סידר את הכלים על הלוח. הפעם זה נעשה נהדר, עם שלל איחודים ומפגשים מרגשים, וגם כמה שאלות בוערות. ספוילר "משחקי הכס" עונה 8 פרק 1

טריילר העונה השמינית של "משחקי הכס"/HBO

ששה שבועות בלבד נשארו לסדרה הגדולה בטלוויזיה, ששה פרקים שאמנם ארבעה מהם ארוכים מהרגיל, אך עדיין מדובר בישורת אחרונה שאמורה להביא לשיא את כל מה שבנתה הסדרה לאורך שבע שנים. כל הקצוות הפתוחים, הנבואות המובטחות, השאלות הבלתי פתורות והעימותים המבעבעים. בכל זאת, ייאמר לזכותה של "משחקי הכס", היא לא נתנה לשעה לדחוק בה. הפרק הראשון של העונה נמנע כמעט לחלוטין מרגעים בומבסטיים שהפכו ללחם חוקה של הסדרה, ותחת זאת התמקד ברגעים אנושיים לטוב (איחודים מיוחלים) ולפחות טוב (פקפוק אנשי הצפון, כולל סאנסה, בדאינריז; סאם מגלה על אביו ואחיו).

דווקא הדברים האלה כל כך חשובים עכשיו, רגע לפני כל הדם והאש, ליצוק מחדש משמעות וחסד בדמויות שאנחנו אמורים להתעניין בגורלן. להזכיר לנו את מהות הקשרים ביניהן. כי זה טוב ויפה שהסדרה יודעת לקטול דמויות ראשיות, אבל כפי שלימד אותנו מותו של בייליש בעונה שעברה, האפקט מעומעם ככל שהדמות מעומעמת.

משחקי הכס עונה 8 פרק 1. HBO,
פגש שוב בסאנסה. טיריון, "משחקי הכס"/HBO

במובן הזה אין הבדל גדול בין פתיחת העונה הנוכחית לבין הפרולוגים שקדמו לה, תמיד הפרקים הראשונים סידרו את הכלים על הלוח. אולם לראשונה מזה זמן רב מדי קיבלנו את התחושה של העונות המוקדמות, המגובשות יותר, עם אנשים מדברים ורמזים נשתלים. לא מעט מכך נובע מהעובדה שהפרק הראשון במפורש ובמכוון מהדהד לפרק הראשון של הסדרה אי פעם. כבר בסיקוונס הפותח, הילד שרץ ביער המושלג נראה כמו חיילי משמר הלילה כאשר נסו על חייהם מפני מתים מהלכים בסצנה שהשיקה את "משחקי הכס". הם נתקלו אז בחלקי גופות שהרכיבו סימן מסתורי, ממש כשם שטורמונד ואד נתקלים בהם עכשיו בבית אומבר, "האח האחרונה", המשפחה הצפונית ביותר לפני החומה. מיד אחר כך בפרק החדש, הילד האלמוני מטפס על ראש המגדל כדי להיטיב לראות את פמליית המלכה, כפי שעשה סטארק הקטן כאשר המלך רוברט הגיע אל ווינטרפל, וכשהמשלחת נכנסת אל ווינטרפל מישהו שואל היכן אריה.

לראשונה מאז הפרק הראשון, ווינטרפל - שמו של הפרק - מאכלס בתוכו הכי הרבה סטארקים מאז. כולל פגישה מחודשת יפה בין שני האחים הקרובים, ג'ון ואריה, בכללה התייחסות ל"מחט", החרב שנתן לה אז במתנה לפני שיצא אל טירת שחור; וכן פגישה בין ג'ון לבראן, שכבר איננו בראן. פרק פתיחת הסדרה הסתיים בכך שהאח הקטן טיפס על המגדל, ראה שם את ג'יימי וסרסי שוכבים ואז נהדף על ידי קוטל המלך אל הקרקע. הפרק הנוכחי מסתיים בדוחף ובנדחף מביטים זה בזה לראשונה מאז. איך ג'יימי הצליח לזהות בנער הכעור הזה את הילד המתוק? קשה לדעת. אני עוקב אחריו שמונה שנים ולא הייתי מצליח. כך או כך, בראן היה מזהה את ג'יימי. למעשה, הוא ישב בחצר כל העת ובהה באנשים בציפיה לבואו. "מחכה לחבר ותיק", כפי שאמר לסאם. הוא הרי ראה אותו יוצא ברכיבה צפונה.

עוד באותו נושא

מדהים, מטלטל ומקומם: מצעד פרקי 9 של "משחקי הכס"

לכתבה המלאה
משחקי הכס עונה 8 פרק 1. HBO,
איך היא לא ידעה מול מי היא עומדת? דאינריז וג'ורה, "משחקי הכס"/HBO

האיחודים הללו היו רק חלק משפע שהציג הפרק, בדומה לקודמו. טיריון וסאנסה התראו לראשונה מאז החתונה הסגולה בעונה הרביעית ("פרשה עגומה", אומר טיריון. "היו לה גם רגעים טובים", משיבה סאנסה). ג'ון וסאם התראו לראשונה מאז שהאחרון נשלח אל המצודה בסוף העונה החמישית. שם סאם פגש והושיע את ג'ורה, עמו הוא כעת נפגש שוב ומכיר את מי שקטלה את אביו ואחיו. זה קרה בעונה הקודמת, אחרי המתקפה שלה עם דרוגון על שיירת התבואה בדרך למעלה מלך. רנדל טארלי סירב להסיר את נאמנותו מסרסיי, ובנו החרה החזיק אחריו. שניהם נשרפו באש. הגילוי הלא-מתוכנן הזה (קשה לא לתהות - איך בדיוק ג'ורה הציג את סאם בפני דאני לפני שנכנסו לספרייה?) הניב סצנה חזקה ומשחק נהדר של ג'ון בראדלי.

אריה עצמה, מלבד האיחוד המרגש עם ג'ון, פגשה גם בגנדרי ובכלב הציד. עם כל אחד מהם בנפרד היא שוטטה רבות ברחבי ווסטרוז בעונות 2-4. כאשר גנדרי גילה שהיא בת למשפחת סטארק הוא התעקש לעצבן אותה ולקרוא לה "מ'ליידי", ממש כשם שהוא עושה עתה. אבל זה לא היה רק מתוך קנטרנות, כפי שראינו באחד הרגעים היפים של אריה בסדרה, בעיניי, כאשר גנדרי החליט להיפרד ממנה ולהישאר עם האחווה ללא דגלים. "הם משפחה. מעולם לא הייתה לי משפחה", אמר לאריה. "אני יכולה להיות המשפחה שלך", היא אמרה לו בקול סדוק. והוא השיב: "את לא תהיי המשפחה שלי. את תהיי גבירתי".

מעט אחרי כן, בעוד גנדרי נבגד על ידי האחווה ונמכר למליסנדרה וסטאניס בשביל דמו המלכותי, אריה נחטפה על ידי סנדור קלגיין כדי להימכר למשפחתה. כלב הציד כיכב ברשימת החיסול של אריה, זו ששיננה לעצמה כל לילה לפני השינה, מאחר שרצח את ידידה מייקה בן הקצב אחרי שהיכה בטעות את ג'ופרי בחרב העץ שלו. אריה השאירה את קלגיין למות, כפי שהוא מציין הפעם במרמור. אלא שכאשר הגיעה בעונה החמישית אל בית המתים והחיים בבראבוס, סיפרה את אודותיה מתובלי הכזבים לג'קאן הגאר והולקתה בזרועה על כל שקר, היא חטפה כשאמרה שהיא שונאת את כלב הציד. ג'קאן הגאר זיהה שזו אינה אמת גם כשאריה התעקשה שכן.

כעת, שנים אחרי כן, היא מציגה בפני השובה שלה לשעבר את אותה קשיות לב, אך גם בזה היה משהו רך. כבר כשהגיעו ג'ון, קלגיין וגנדרי אל ווינטרפל, היה נוגע לראות את אריה מבחינה בהם אך לא מסוגלת להביא את עצמה לומר משהו. עדות לפקפוק העצמי שלה, למקום השונה והמצולק שהיא נמצאת בו לעומת איך שראו אותה בפעם האחרונה, ובמקרה של כלב הציד - גם רגשות סותרים כלפיו. מייזי וויליאמס שוב ושוב מוכיחה עד כמה היא נהדרת בתפקיד אריה. בכל פעם שהיא נותנת לאנושיות להיכנס, כמו ברגע הזה או בחיוך עם גנדרי או בהתרפקות שלה על כתפו של ג'ון, מומס שריון הקשיחות והטראומה ומבליחה בה הילדה מפעם. כזו שאיכפת לנו אם תמות.

משחקי הכס עונה 8 פרק 1. HBO,
פגישה מרגשת. אריה וג'ון, "משחקי הכס"/HBO

"אבל אתה מלך. תמיד היית"

הרבה דברים צריכים לקרות בחמשת הפרקים הנותרים. המלחמה מול המתים, המלחמה מול סרסי, ההכרה במעמדו החדש של ג'ון כיורש החוקי, שובה של מליסנדרה מוולנטיס וכן הלאה. בינתיים ההתקדמות הגדולה ביותר בפרק, מלבד הצעידה דרומה של צבא המתים, הייתה בכל הנוגע לג'ון. היה נבון מאוד לקשור בין הגילוי של סאם על משפחתו לבין זה של ג'ון. סאם, הדמעות עדיין לחות על לחיו והזעם עדיין מפעם בו, נשלח על ידי בראן לבשר לחברו את האמת על זהותו.

סאם מחדד הן את ההבדלים בין דאני כשליטה לבין ג'ון כמפקד, והן את הדמיון המצמרר בינה לבין אביה באופן שג'ון יכיר היטב. לפני שנים רבות נד סטארק היה כמעט בדיוק באותו מעמד כמו של סאם טארלי עכשיו: המלך המטורף, אביה של דאני, רצח את אביו ואת אחיו. כמובן, יש הבדלים ניכרים בין האב לבתו ומה שהוביל אותם לעשות את מה שעשו, אולם את סאם זה בוודאי לא מנחם, וגם סאנסה עמדה קודם לכן על הדמיון בין אאיריז טארגאריין לדאינריז.

משחקי הכס עונה 8 פרק 1. HBO,
אל תלכו לרדוף אחר מפלים. ג'ון ודאני, "משחקי הכס"/HBO

ובאשר לג'ון - מעניין איך הם מתכוונים להוכיח את היותו נצר לראיגר. העין השלישית של בראן אולי מספיקה כדי להביא על אצבעון את מותו, אך לא כדי לשכנע את העם, ובוודאי לא את סרסי, שג'ון הוא היורש החוקי של הכתר. כמו כן עולה התהייה איך דאינריז תגיב לגילוי הזה, בהתחשב בכך שכל חייה וכל הגדרתה העצמית כרוכים בתביעתה לכס. בינתיים הוא מפגין את טארגאריינותו בלי שידע כאשר הוא רוכב על ראיגל, ללא ספק מכשיר את הדרך לדהירה עליו בקרב הממשמש. זוהי עדות נוספת לקשר של הדרקונים אליו, אחרי שבעונה הקודמת דאני הופתעה לגלות שדרוגון מאפשר לו ללטף אותו. לבני טארגאריין יש קשר ידוע לדרקונים, וזה משהו שלפחות שניים מתוך שלושת הגברים שמביטים בג'ון רוכב - ואריס וטיריון - אמורים להעלות על דעתם לנוכח המראה הזה, שלא לדבר על דאני עצמה. גם בעונה הקודמת, כאשר דאינריז חילצה את הגברים מעבר לחומה, כולם עלו על דרוגון מאחוריה. אף אחד לא עלה בגפו או בקבוצה נפרדת על דרקון אחר. ג'ון הוא שונה.

הטיסה המשותפת שלהם אל המפלים עכשיו הזכירה מאוד את הגיחה שלו עם איגריט אל המערה בעונה השלישית. מקום מבודד ושקט שבו זוועות העולם לכאורה לא ישלחו אליהם את ידיהן. "אנחנו יכולים להישאר כאן אלף שנים", דאני אמרה. "אף אחד לא ימצא אותנו". איגריט אמרה לו בעבר: "בוא לא נחזור... אני אף פעם לא רוצה לעזוב את המערה הזו, ג'ון שלג". וכשמתה בזרועותיו חודשים אחרי כן, אמרה לו, "היינו צריכים להישאר במערה ההיא".

ספק אם היוצרים לא התכוונו להזכיר לנו את המערה, אבל התוצאה בעיניי דווקא הפוכה. אם הכוונה הייתה ליצור במפלים עוד רגע אסקפיסטי של אהבה בימי מלחמה, הוא בעיקר מאלץ אותנו להשוות ומציף שוב את הצער על אובדנה של איגריט. האהבה בינה לבין ג'ון הייתה מבוססת, מתוקה ואמינה בהרבה מזו של המלך-בצפון לשעבר לבין אם הדרקונים.

הצצה ל"משחקי הכס", עונה 3, פרק 6.
געגועים. איגריט ז"ל, "משחקי הכס"

משהו לחיות בשבילו

בינתיים, דרומה משם, מעשיה של סרסי מוסיפים להיראות תמוהים. בסוף העונה הקודמת היא חסה על חייהם של טיריון ואז ג'יימי. עכשיו היא מגייסת את ברון בכל זאת להרוג את שני אחיה, ולעשות זאת עם אותה קשת שבאמצעותה טיריון רצח את אביהם. ייתכן שמשהו השתנה בשבועות שעברו מאז, ואולי דמעותיה אחרי שיורון מדבר על הנסיך שיזרע בבטנה מעידות על הסיבה. טיריון מאמין שאחותו שולחת צבא כי "יש לה עכשיו משהו לחיות בשבילו", אבל ייתכן שזה כבר לא נכון. אולי העובר ברחמה שנסך בה מעט חמלה - לא מספיק כדי לשלוח צבא לצפון, כן כדי לנהוג ברחמים עם שני אחיה - כבר איננו, ואיתו משוכות מנטליות שיימנעו ממנה לרצות במותם.

בכל מקרה, הבחירה בברון נראית מטופשת מאוד. גם ג'יימי וגם טיריון היו טובים אל ברון. בפגישתו האחרונה של השימדון עם ברון השניים הודו שהתגעגעו זה לזה, וטיריון חידד לו את המסר הקבוע: "מה שהם משלמים לך, אשלם לך כפליים". ואילו ג'יימי אמנם לא העניק לברון את הטירה שהבטיח, והזהב שהעניק לו אבד במהלך מתקפת הדרקון על השיירה שלהם, אולם החיבור ביניהם היה חברי וכן. קשה לראות את ברון יוצא נגד ג'יימי וטיריון ברמה של להרוג אותם במו ידיו. אם אכן יכוון לשם, זו תהיה בגידה של "משחקי הכס" בדמות שלה. אמנם לא משהו שאיננו מורגלים לו בסדרה הזו (ג'יימי אנס את סרסי, סאנסה נמסרה לידי רמזי), אבל עדיף אם יתברר שהטיפשות היא של סרסי ולא של היוצרים.

משחקי הכס עונה 8 פרק 1. HBO,
תמוהה. סרסי, "משחקי הכס"/HBO

באופן כללי התוכנית של המלכה עדיין לא ברורה. היא מייבאת את פלוגת הזהב לשם מלחמה מול דאינריז, אך אין לה ולאנשיה שום מענה למקרה שבו המתים ינצחו בצפון וימשיכו בדרכם אליהם, כולל דרקון בר-מינן. כלומר, קייבורן טרח להכין נשק נגד דרקונים חיים, אולם מותיר ללא מענה את הדבר המדהים שראה במו עיניו בפרק סיום העונה השביעית - מתים שממשיכים לחיות. אין לו זכוכית דרקון כדי להתקין על החניתות שייָרו לעבר ויסריון הכחול, זה לא שנותרו מאגרי אש פרא שאפשר יהיה להשליך על צבא המתים - אלה נוצלו עד תום עם פיצוץ הספט על יושביו - ואנחנו לא מקבלים שום אינדיקציה לכך שמלומדי העיר טורחים על הכנה של עוד. אפשר להבין למה סרסי תטמון את ראשה בחול, היא הולכת ומאבדת את דעתה אחרי ששכלה את ילדיה, אבל העובדה שקייבורן פסיבי בכל העניין הזה לא הגיונית.

קשירת גורלה בזה של יורון גרייג'וי רק תורמת לנרפות קו העלילה שלה. הוא אמור להיות דמות מפתח בעלילת הסדרה (ואכן כזה בספרים), אך הוצג בשלב כה מאוחר, ומשורטט ומשוחק בקווים כה גסים, עד שבשום שלב הוא לא מצליח להשתלב במארג הכללי. הדלות הזו מרימה את ראשה גם הפעם: על אף שברגע שת'יאון ויארה נמלטו מאיי הברזל בעונה השישית יורון אמר לאנשיו "בואו נלך להרוג את האחיינים שלי", הוא בכל זאת משאיר עד כה את יארה בחיים, ובמקרה הזה מספק תירוץ קלוש לסיבה שבעטיה עשה את זה. שוב ושוב "משחקי הכס" מבהירה שהיא לא באמת יודעת מה לעשות עם יורון. הוא כלי עלילתי בלבוש עור שמאפשר לאח להציל את אחותו או למלכה להשיג צבא. לא מעבר לזה, וקשה להאמין שזה ישתנה בפרקים הנותרים.

קטנות

בפרק גם בלטו איחודים שלא התרחשו למרות שהדמויות נמצאות בווינטרפל. למשל סאנסה וכלב הציד: כאשר הייתה המיועדת של ג'ופרי, סנדור קלגיין הגן עליה, באחד המקרים כאשר כמעט נאנסה הוא אף תר אחריה והציל אותה, וכשבגד במלכו ועזב את מעלה מלך הציע לה להתלוות אליו. איחוד נוסף שלא ראינו, ומוזר שכך: בני הדודים ג'ורה וליאנה מורמונט. למי שייך אי הדובים אם ג'ורה נשאר בווינטרפל? הוא היה של אביו ג'אור, שהעביר אותו לאחותו - אמה של ליאנה - כאשר התגייס למשמר הלילה, מאחר שג'ורה נמלט אל הערים החופשיות מעבר לים הצר בשל סחר בעבדים. אם הבן מקבל חנינה מהמלכה, זה לא אומר שהוא חוזר לביתו?

ההפכפכות של הצפון כבר גובלת בגיחוך. הם המליכו את ג'ון עליהם בתחילת העונה הקודמת, ברגע שעזב החלו להתמרמר וללטוש עיניים אל סאנסה כגבירתם, עכשיו כשהוא חוזר עם החלטה הישרדותית הם שוב ממלמלים באולם הראשי של ווינטרפל. לורד גלובר, שלא בא לסייע לג'ון במלחמתו מול רמזי ובכל זאת זכה לחנינה, עכשיו שוב לא מגיע אל ווינטרפל כי דאינריז לא באה לו טוב. בהצלחה לו מול צבא המתים.

אבל חבל על לורד אומבר הקטן, הוא היה חמוד.

משחקי הכס עונה 8 פרק 1. HBO,
צווחה. לורד אומבר הקטן, "משחקי הכס"/HBO

אפילו כשאמור להיות ממשק ישיר בין סרסי לברון, זה נעשה על ידי מתווך - שוב תוצר של הדם הרע השורר בין השחקנים לינה הידי וג'רום פלין, שהיו פעם זוג אבל זה נגמר רע מאוד.

לראשונה אי פעם כל הדמויות מרוכזות בסך הכל בשלושה מקומות, ולא משתרעות על פני שבע הממלכות. אי לכך הפתיח שונה ולראשונה מציג את המיניאטורות היפות של ווינטרפל ומעלה מלך לא רק מבחוץ, אלא נכנס לנבכיהן, כולל הכס המלכותי על חרבותיו, ובנוסף מציג את דרכם דרומה של המתים מהחומה הבקועה והלאה, מקפיאים את דרכם אריח אחר אריח. יפהפה ומרהיב.

- "הבחור הזה, אדי..."
- "הג'ינג'י?"
- "הוא. חזר עם הפנים שלו שרופות לגמרי. אין לו עפעפיים עכשיו"
אנחנו יודעים לאיזה אדי ג'ינג'י הן מתכוונות.

משחקי הכס עונה 7 פרק 1, אד שירן. הלן סלואן,
בלי עפעפיים? אד שירן, "משחקי הכס"/הלן סלואן

"משחקי הכס" משודרת בימי שני ב-4:00 במקביל לשידור בארה"ב ב-HOT, yes וסלקום TV.

  • עוד באותו נושא:
  • משחקי הכס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully