וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין שורדות תקיפה-מינית לגיבורות-על: ריאיון עם יוצרת הסדרה "Impulse"

15.10.2019 / 21:30

לורן לפרנק, יוצרת הסדרה המעולה "אימפולס", מסבירה בריאיון לוואלה! תרבות למה דווקא סדרת גיבורי-על היא המקום המושלם לסיפור על שורדת תקיפה מינית, מה המסר לאלה שחוו טראומה דומה, איך "באפי קוטלת הערפדים" השפיעה עליה, ולמה זה טוב שסדרה כמו "פליבג" נכנסה אל חיינו

טריילר לעונה הראשונה של הסדרה "Impulse"/יוטיוב
"הדבר העיקרי שאנחנו רוצים לגרום לגיבורה להבין זה שלמעשה היא יכולה להשיג ריבונות על גופה, שהיא בשליטה אם היא תסכים ללמוד איך להיות. וזו המטרה של העלילה שרצינו לספר, במונחים של טראומה, במונחים של מה שקורה לשורדות של תקיפה"

במהלך העונה הראשונה של "Impulse" נקלעת גיבורת הסדרה, הנרייטה "הנרי" קולס (מאדי הסון), בעל כורחה אל ביתה של זקנה זרה, מרירה וחולה בשם דיפי (לואיס סמית'). הנרי מספרת לדיפי שהיא סטודנטית שנשלחה על ידי בתה לנקות את הבית, ושהבת עצמה אמורה להגיע בעוד כמה שעות לבקר. אלא שמתברר שהאם והבת מנוכרות ומסוכסכות ולא דיברו שבע שנים, מה שהופך את התרחיש המומצא הזה לאירוע של ממש עבור הקשישה. ההתרגשות שלה, הספקות שלה, ההתרסה שלה, ההיסטוריה, כולם משתלטים עליה ויוצרים דמות שלמה ועגולה - שילוב של כתיבה מדויקת ואמינה ושל משחק באמת מעולה.

הפרק הזה מייצג את הכוונות ואת המעלות של "Impulse". על פניה מדובר בסדרה שעוסקת בנערה המגלה שיש לה יכולת טלפורטציה, התעתקות ממקום למקום, אבל בבסיסה זוהי דרמת יחסים יפה, רבת עוצמה, שמשרטטת דמויות אנושיות ואמינות ומצליחה לרגש פעם אחר פעם. לא פלא, בהתחשב באופן שבו הנרי מגלה את היכולות שלה בפרק הראשון - הם מתעוררים בתגובה לפחד מצמית. כאשר היא מותקפת מינית, היא נעלמת בבת אחת מהמקום ומוצאת את עצמה בחדרה. שאר העונה מתאר את ההתמודדות שלה לא רק עם החוויה הנוראית שעברה, אלא גם עם היכולת החדשה הזו שלה, שאין לה שום שליטה עליה.

שני הדברים משקפים זה את זה בכוונת מכוון, מבהירה לורן לפרנק, השואוראנרית של "Impulse", שבעבר כתבה והפיקה בסדרת כמו "סוכני שילד", "צ'אק" ו"המלוק גרוב". בשיחה עם וואלה! תרבות לקראת העונה השנייה, שעולה ביום רביעי ביוטיוב פרימיום, היא מסבירה איך הטראומה והכוחות של הנרי ימשיכו להיות תלויים זה בזה גם כאשר תצליח להשיג בהם יותר שליטה (שימו לב, יש להלן תיאורים כלליים של האירועים בסדרה, אבל בשום שלב אין ספוילרים מפורשים, גם לא לעונה הראשונה).

"התשובה הקצרה היא שזה אף פעם לא יהיה קל עבורה", אומרת לפרנק. "זה אף פעם לא יהיה משהו שהיא תוכל לכבוש לגמרי. אני חושבת שהיא מנסה להשיג שליטה. כשאנחנו פוגשים אותה בתחילת העונה השנייה, היא מרגישה כמו קורבן של הגוף של עצמה. היא לא מרגישה שיש לה שליטה על עצמה ועל הפעולות שלה, ולדעתי הדבר העיקרי שאנחנו רוצים לגרום לה להבין בעונה השנייה זה שלמעשה היא כן יכולה להשיג ריבונות על גופה, שהיא כן בשליטה אם היא תסכים ללמוד איך להיות. וזו המטרה של העלילה שרצינו לספר, במונחים של טראומה, במונחים של מה שקורה לשורדות של תקיפה כמו הנרי, כשאת מתחילה להרגיש שאת כבר לא בשליטה על עצמך ועל הגוף שלך. אז עבורנו העניין הוא תמיד לשקף את מה שקרה לה עם התקיפה שלה ועם כוחות ההתעתקות שלה, ותמיד להקפיד שאנחנו מקשרים בין שני הדברים האלה מבחינה רגשית, ומשקפים אותם כמיטב יכולתנו בלי לתת לזה תחושה של סרטון חינוכי. המטרה היא תמיד לשמר את הגרעין הרגשי של מה שהיא חווה, במסגרת הכוחות שלה, לא משנה מה".

Impulse עונה 2. NBC Universal,
לא מתוקתקת. מאדי הסון בתפקיד הנרי קולס, "Impulse"/NBC Universal

מה גרם לך לספר את הסיפור המאוד-רציני הזה דווקא במסגרת של פנטזיה?

"עבורי התחושה היא שהיה בתעשייה שלנו חוסר בדמויות נשיות באופן כללי ולראות את ההתמודדויות שנשים רבות עוברות, ואני חושבת שתקיפה מינית זה משהו שלמרבה הצער מאוד נוכח בתרבות שלנו. זה נרחב ונראה שאף אחד לא מדבר על זה, כשם שהרבה אנשים משום מה נמנעים באופן כללי מנושאים נשיים, לפי מה שאני רואה. אז הרגשתי שיש הזדמנות לתת קול לכל כך הרבה נשים שחוו משהו כל כך נורא, ולנסות ליצור סדרה שתעזור ללמד אחרים על מה שקורה. אני חושבת שכל מי שדיברתי איתו מכיר מישהי שהותקפה, וזה מטורף. צריכה להיות יותר אמנות שתפקידה לתת קול לאנשים שלא תמיד יש להם קול, ויצירות מד"ב ופנטזיה הן דרך נהדרת לעשות את זה, במובן של ליצור עולם נעלה, משהו שהרבה אנשים מוצאים אותו נגיש. במיוחד במקרה של נושא שלפעמים מאוד קשה לתאר או לצפות ולהתחבר אליו".

אז איך את מחליטה על מינון האקשן והאפקטים לעומת דמויות ודרמה?

"כמספרת סיפורים אני תמיד חושבת קודם כל על הדמויות. מה עובר על הדמויות מבחינה רגשית, למה שיהיה לי אכפת מהן. אני לא חייבת להסכים עם ההחלטות שלהן, אני אפילו לא מוכרחה לחבב אותן, אבל אני מוכרחה שהן יעוררו בי עניין ושיהיה אכפת לי מהן ברמה מסוימת. אז אני תמיד פותחת בזה, לא משנה אם מדובר בז'אנר או בסיפור עם רגליים על הקרקע, כי אני חושבת שמבחינתי ככה אני מתחברת לדמויות שאני כותבת, זו הדרך היחידה שאני יודעת לכתוב בה. אז מהסיבה הזאת אני חושבת שבאופן משמעותי אנחנו מתעניינים יותר בסיפור אמין על דמויות, עם הנרי קולס כדמות הראשית שאנחנו עוקבים אחריה, ואז ענייני הז'אנר אמורים להעצים את זה אבל לא להשתלט על הסיפור".

עוד בוואלה!

בלתי מתפשרת: "Impulse" היא קפיצת מדרגה עבור יוטיוב

לכתבה המלאה
לורן לפרנק, יוצרת הסדרה "Impulse", קומיק-קון 2019. Michael Kovac/Getty Images for IMDb, GettyImages
גם בסיפורים על גיבורי-על, מעדיפה כאלה שמתחילים מהדמויות עצמן. לורן לפרנק/GettyImages, Michael Kovac/Getty Images for IMDb
"אחד הדברים שהפכו בולטים במיוחד זה שאנחנו רואים 'דמויות נשיות חזקות', כאילו שאישה יכולה להיות רק חזקה, ולא מורכבת וחלשה לפעמים. אז המטרה שלי היא לעגל כל דמות נשית שיש לי הזדמנות לכתוב, ולשקף בהן משהו שאני מכירה מהנשים שחוויתי"

במובנים רבים "Impulse" נראית כמו התגלמות מושלמת של הטלוויזיה בסוף שנות העשרה של המאה ה-21. מדובר בטייק על גיבורי-על, ז'אנר פופולרי מאוד כרגע כידוע. זה סיפור חשוב לעידן ה-MeToo. היא נכתבת ונוצרת בעיקר על ידי נשים, והיא שייכת לשירות סטרימינג שמנסה לחצוב את דרכו בהפקות מקור. את חושבת שסדרה כמו "Impulse", כמו שהיא, הייתה יכולה לעלות לפני כמה שנים?

"שאלה טובה. אני חושבת שהיתרון בעובדה שיש כיום כל כך הרבה סדרות בטלוויזיה, הוא שנעשות יותר סדרות נישה. סדרות שנוצרות עבור קבוצות קטנות יותר של צופים או קצת יותר משונות או מוזרות. כמו 'פליבג', למשל, שנסקה לאחרונה - אני לא יכולה להעלות על דעתי שלפני חמש שנים מישהו היה מאפשר לסדרה הזו להיווצר, ואני אסירת תודה על כך שהיא נוצרה. ואני מרגישה משהו דומה לגבי 'Impulse'. כשהתחלנו לכתוב את 'Impulse' זה היה לפני שתנועת MeToo התחילה, ואז זה קרה בדיוק כשסיימנו את העונה, ובפעם הראשונה בחדר הכותבים אמרנו, 'וואו, זה מדהים', כי אנחנו כותבים על סיפורים של נשים רבות שלא נשמעו בעבר, ועכשיו התנועה הזו מתבססת, ואיזו תקופה מדהימה זו כדי לספר סיפור כזה. התחושה היא שאנחנו באמת חלק מהמסע הזה. אבל אנחנו התחלנו לכתוב אותה עוד לפני כן עם התקווה והרצון שנוכל לתת קול גדול יותר לנשים שלא נשמעות לעתים קרובות. התקווה שלי היא שזה לא יהפוך לטרנד חולף אלא יהיה משהו שיכה גלים ושהקולות האלה ימשיכו להישמע - לא רק בגלל המצב של הזמן האחרון. אני מקווה שזה יימשך ומהנקודה הזו והלאה נראה עוד ועוד סיפורים על סוגים רבים של נשים שחוות דברים שונים".

גם דמותה של הנרי וגם "Impulse" באופן כללי עושות רושם של חלק מאילן יוחסין טלוויזיוני שמציב במרכז דמויות נשיות מעניינות ומורכבות, ומנצל את זה כדי לספר סיפורים מקוריים ואפילו לחתור תחת מוסכמות הז'אנר. יש כאלה שהיוו השראה עבורך?

"מה שאני גדלתי איתו הוא 'באפי קוטלת הערפדים'. היא ממש גרמה לי לרצות לכתוב לטלוויזיה. כי בזמנו עבורי לא היו יותר מדי נשים גיבורות בטלוויזיה או בסרטים. קראתי הרבה ספרי קומיקס כשגדלתי, כי היה לי אח גדול ועשיתי את כל מה שהוא עשה, אז בעיקר קראתי על גברים. רוב הדמויות הם גברים צעירים, ובכנות, היה קשה לי לדמיין תפקיד נשי באופן הזה. אז זה משהו שבגיל צעיר היווה עבורי השראה. ואחרי זה קראתי כל כך הרבה ספרים נפלאים, ופגשתי בחיי ואני מכירה נשים מדהימות ומורכבות להפליא. ושוב, אני מתעניינת בסיפורים שאנשים לא מספרים ולדעתי תמיד יכול להיות יותר מקום לסיפורים על נשים מסוג אחר. לדעתי אנחנו צריכים עוד מהם, ויש שפע של נשים לא מושלמות שלא ראינו מספיק מהן על המסך. אחד הדברים שהפכו בולטים במיוחד זה שאנחנו רואים 'דמויות נשיות חזקות', כאילו שאישה יכולה להיות רק חזקה, ולא מורכבת וחלשה לפעמים. אז המטרה שלי היא לעגל כל דמות נשית שיש לי הזדמנות לכתוב, ולשקף בהן משהו שאני מכירה מהנשים שחוויתי".

Impulse עונה 2. NBC Universal,
סוגים רבים של נשים שחוות דברים שונים. "Impulse"/NBC Universal

אם זה היה תלוי בך, כמה עונות היית רוצה כדי ש-"Impulse" תספר את הסיפור שלה במלואו?

"אתה יודע, אני ממש אוהבת סדרות שלא נמשכות עשר שנים. אישית אני מוצאת שלפעמים אורך כזה לא עושה חסד עם סדרות, אבל מבחינת 'Impulse' אני לגמרי יכולה לראות אותה ממשיכה לעוד כמה עונות. אני כל כך אוהבת את הדמויות האלה, ואני אפילו לא מסכימה עם כולן, אני לא בהכרח אוהבת את כל ההחלטות שהן עושות, אפילו הנרי קולס. אבל אכפת לי ממנה, ואשמח להביא אותה אל מקום רגשי... להוציא אותה אל מחוץ לחוויה הנוראית הזו שחוותה, כך שנוכל להגיד לאנשים עם חוויה דומה, כל כך טראומטית, שדברים יכולים להיות בסדר. אם משהו כזה קרה לך, בכל רמה, זה אולי אף פעם לא יהיה קל, זה לא בהכרח ישתפר באופן שאת מדמיינת, אבל זה כן יכול להשתפר עבורך. אז הרובד הזה של הסיפור מאוד חשוב לי, ואני חושבת שאי אפשר לתאר את זה כל כך מהר, כי אני לא חושבת שזה מייצג ככה את החוויה של מישהי. אז מבחינתי אם תהיה הזדמנות לעוד שתי עונות כדי להרוויח את המסע הזה עבורה, אני ממש אשמח".

והמשך הסיפור הזה ממופה או שאתם יוצרים אותו ככל שאתם מתקדמים בחדר הכותבים?

"לא, אנחנו ממפים אותו לא מעט. מאוד חשוב להרגיש שאתה יודע לאן אתה הולך, ובמקביל להיות פתוח ונגיש לעוד קולות יצירתיים שנכנסים ומציעים חלופות טובות יותר. זו המהות של חדר הכותבים, כל העניין הוא שיתוף פעולה, אז למרות שיש לי הרבה בראש מבחינת הכיוון שאני רוצה לראות את המסע של הנרי הולך אליו, המסע של כל דמות בסדרה שלנו, אני יודעת שיש סיבה לכך שאני שוכרת כותבים אחרים - לשמוע את הקולות שלהם לא פחות מאשר את שלי. הקולות שלהם מאוד שונים, ואם יש משהו שכולנו הוגים כצוות, ביחד, שהוא טוב יותר ממה שהגיתי בעצמי במקור, אני תמיד פתוחה לזה".

מאדי הסון, לורן לפרנק, הסדרה "Impulse", קומיק-קון 2019. CHRIS DELMAS/AFP/Getty Images, GettyImages
חייבים להקליל את האווירה. לורן לפרנק ומאדי הסון בקומיק-קון/GettyImages, CHRIS DELMAS/AFP/Getty Images

מאחר שזו סדרה כל כך כבדת ראש, איך אתם שומרים על קלילות על הסט?

"האמת היא שאנחנו ממש נהנים על הסט. אני חושבת שדווקא בגלל הנושא של הסדרה שלנו, במידה מסוימת, כי באמת קשה לספר את הסיפורים האלה - אני אישית תמיד מוצאת הומור ברגעים הכי אפלים, וזה יכול להיות הומור שחור, מאוד אפל, אבל אני חושבת שזה הכרחי. אז כולם מאוד לבביים על הסט, כולם מאוד ידידותיים אחד כלפי השני, אנחנו צוחקים הרבה, וזו אווירה מאוד טובה וחמימה. בכנות, אם זה לא היה ככה, היה כל כך קשה לגרום לסדרה להיות כנה ואמיתית, כי אתה זקוק לזה, אתה זקוק להקלה הזו".

מצחיק שאת אומרת אווירה חמימה, כי הסדרה מתרחשת בעיירה קפואה בצפון ניו יורק ומצטלמת בטורונטו, וזה נמשך כך גם בעונה השנייה. הקיץ יגיע לשם אי פעם?

(מגחכת) "תאמין לי, אני אוהבת את הקור עוד פחות, כי כולנו נמצאים על הסט ונאלצים לחיות בפועל בטורונטו הקרה בחורף. אני חושבת שבסוף העונה השנייה אנחנו הולכים להיכנס קצת לאביב. לגבי קיץ - אני לא יכולה להבטיח, זה עדיין רחוק, אבל אני חושבת שכולנו אסירי תודה לראות קצת ירוק לקראת סוף העונה".

Impulse עונה 2. NBC Universal,
דמויות עגולות. "Impulse"/NBC Universal

דאג ליימן יצר את הסדרה כמין תיקון לסרטו "ג'אמפר", שמתרחש באותו עולם ומבוסס על אותה סדרת ספרים מאת סטיבן גולד. הוא אמר פעם שהדמות של הנרי בתסריט של הפרק הראשון הייתה שונה מאוד, ואז הגיעה מאדי הסון לאודישן וגרמה לו לשנות לחלוטין את דמותה.

"כן, היו בהתחלה מספר שינויים בפרק הפיילוט, מספר כותבים שבאו וניסו זוויות שונות. אני חושבת שהדמות שלה התחילה כדומה יותר לדמותה של ג'נה. היא אימצה את הכוחות שלה יותר בחופשיות, היא הייתה יותר קלילה, היא אהבה את העיירה שלה, ואני חושב שמאדי מביאה כאלה חספוס וכוח להופעה שלה, מאחר שזו מי שהיא כאדם. אז כשדאג ראה אותה, הוא הרגיש שדמותה של הנרי קולס צריכה להשתנות ולהתאים לחוזקות של מאדי, למה שהיא הביאה. ואני חושבת שזה שיפר את זה, בטוח".

זה כנראה תרם. חלק מהעוצמה של הסדרה טמון בכך שמאדי חזקה ולא סופגת בולשיט מאף אחד.

"בדיוק. ולפעמים היא מגזימה עם זה, היא מאפשרת לעצמה להיות בודדה ולפעמים היא חברה מאוד גרועה, אז אתה רואה את היתרונות והחסרונות של להיות קשוח, אני מניחה".

מה לגבי היתרונות במקלחת? בתחילת הסדרה מישהו מעיר להנרי על ההגיינה הלקויה שלה, ומאז נדמה שהיא לא התקלחה אפילו פעם אחת. אפילו אחרי השריפה היא רק ניקתה את הפנים!

(צוחקת) "אני חושבת שהנרי מתקלחת מפעם לפעם. היא לא רוחצת בקביעות, הייתי אומרת. אתה יודע, בכנות, אחד הדברים שאני כל כך אוהבת לגביה זה שמאוד נדיר לראות דמות נשית כשהיא לא מתוקתקת. אני מתכוונת גם שכאשר מאדי מגלמת את הנרי - וזה משהו פעוט אבל מבחינתי המשמעות שלו גדולה - כשהשיער שלה על הפנים שלה, כשהיא מזיעה, כשהיא בוכה, אנחנו לא מתקנים את זה בין טייק לטייק. אנחנו מניחים לזה ככה. בהרבה סדרות שעבדתי בהן לפני כן, כולם כל הזמן מתקנים את השיער של הנשים כדי שיהיה קופצני ועולץ, ומתקנים את האיפור שלהן, ואצל הנרי אני אוהבת שלא אכפת לה מאיך שהיא נראית. זה משתקף באמת בדרך שבה אנחנו מצלמים אותה, בדרך שבה מחלקת השיער והאיפור מטפלים בה, הרבה פעמים השיער שלה שמנוני - מבחינתי זה מלהיב כי לא ראיתי הרבה נשים צעירות, במיוחד בטלוויזיה, כשהן לא נראות מושלמות".

דאג ליימן, לורן לפרנק, מיסי פייל, מאדי הסון, קאלום קית' רני, הסדרה "Impulse", קומיק-קון 2019. Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images, GettyImages
כולם ידידותיים וחביבים. חלק מקאסט "Impulse" יחד עם לפרנק ועם דאג ליימן, משמאל/GettyImages, Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images

למה אנחנו יכולים לצפות עבור שאר הדמויות בעונה השנייה?

"נראה לי שאנחנו הולכים לראות הרבה יותר מהדינמיקה של הנרי-ג'נה-טאונס, של השלישייה הקטנה הזו. בחדר הכותבים אנחנו מכנים בחיבה את ג'נה וטאונס 'ג'אונס'. ג'נה וטאונס תמיד יהיו בעולמה הסודי של הנרי וינסו לעזור לה לנווט בו. אבל הם גם עדיין בתיכון, ומאוד חשוב לנו לתאר את זה כעולם אמיתי ועם הרגליים על הקרקע. מבחינת ג'נה - היא חוקרת את המיניות שלה מאז העונה הראשונה, וזה ימשיך גם בעונה השנייה. היה חשוב עבורנו לתאר את החוויה שלה בדומה לאופן שבו רבים מהאנשים בחדר הכותבים שלנו תיארו את שלהם, בכך שלא מדובר במשהו שקורה בן לילה, זה משהו איטי ומבלבל וקשה ואמוציונלי. אז זה משהו שהמשכנו איתו בעונה השנייה ונראה הרבה ממנו.

"עם טאונס - הוא הסיידקיק של הנרי, הוא השותף שמתלווה אליה, אבל מבחינתו זה מצב מסובך להיות בו. יש לו אוטיזם, ולמרות שהוא בתפקוד מאוד גבוה אני חושבת שזה משהו שהוא מתמודד איתו, במובן של לוח זמנים, ואיך אתה מנהל לו"ז לעצמך כשאתה מנסה לעזור לגיבורת-על - מבחינתו הנרי היא גיבורת-על, לא שהיא תגדיר את עצמה ככה. נבין יותר על יחסיו האישיים, נכיר עוד מבני המשפחה שלו ונראה עוד מחייו, משהו שאני נרגשת ממנו. וכל הדמויות שלנו - אני חושבת שהיתרון בעונה הראשונה הוא שעכשיו יש לנו עשר שעות בחגורה שלנו, במסגרתן התוודענו אל הדמויות האלה ברמה מסוימת, והעונה השנייה מאפשרת לנו יותר זמן לבנות על היסודות האלה".

מאדי הסון, Impulse. יוטיוב,
לא סופגת בולשיט. "Impulse"/יוטיוב

העונה הראשונה של "Impulse" זמינה במלואה בחינם ביוטיוב. העונה השנייה עולה ביום רביעי במלואה ביוטיוב פרימיום, וזמינה גם למי שאינו מנוי במתכונת של פרק בשבוע. אין תרגום עברית אך יש כתוביות באנגלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully