וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שח ומט: כל מה שרציתם לדעת על "גמביט המלכה"

25.11.2020 / 7:08

הלהיט של נטפליקס הוא המיני-סדרה המתוסרטת הפופולרית ביותר בתולדותיה, כך הודיעה השבוע ענקית הסטרימינג. הנה כל מה שצריך לדעת על הסדרה שכבר הפכה לתופעת תרבות: האם היא מבוססת על אירועים אמיתיים, מי עומד מאחוריה ובחזיתה, מה חושבים עליה שחמטאים ועוד

טריילר לסדרה "גמביט המלכה", בכיכובה של אניה טיילור-ג'וי/נטפליקס

מאז שעלתה בנטפליקס באוקטובר האחרון, הפכה "גמביט המלכה" לתופעת תרבות של ממש. ביום שני השבוע הודיעה נטפליקס שהיא הפכה למיני-סדרה המתוסרטת הנצפית ביותר שלה אי פעם, עם 62 מיליון איש שצפו בה ברחבי העולם לאורך ארבעת השבועות מאז ששוחררה. על פי נטפליקס הסדרה מככבת ברשימת הכותרים הפופולריים של השירות ב-92 ארצות, ובלא פחות מ-63 מתוכן היא תפסה את המקום הראשון, בכללן ישראל. כמו יתר הדיווחים של נטפליקס, גם את זה כדאי לקחת בערבון מוגבל. המדידה שלה מסתפקת בשתי דקות של צפייה בלבד, כך שאם דגמתם אותה במשך דקותיים ואז פרשתם - ברכות, אתם נמנים על מיליוני הצופים של "גמביט המלכה".

יחד עם זאת, גם אם המספרים מנופחים, והם מנופחים, ברור ש"גמביט המלכה" היא להיט ענק ומדובר. עניין מרשים בעיקר לנוכח נושא הסדרה, שעל פניו הוא נישתי ולא-טלוויזיוני. "גמביט המלכה" מגוללת את סיפור ההצלחה של בת' הרמון, יתומה צעירה בשנות החמישים והשישים, שזכתה לתהילת עולם בזכות הכישרון הטבעי שלה בשחמט. בילדותה בבית היתומים היא מתיידדת עם השרת המופנם, מר שייבל. אצלו לראשונה בת' רואה את לוח המשחק, ואחרי שכנועים מצדה, גם זוכה ללמוד ממנו איך לשחק ומתגלה כעילוי. אבל כמו תמיד - לגאונות יש מחיר. בית היתומים מספק לכל הילדים כדורי הרגעה על בסיס קבוע, מה שמפתח אצל בת' תלות בחומרים ממכרים שנמשכת שנים רבות אחרי כן, כשהיא הופכת לשם דבר בעולם השחמט.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

גמביט המלכה, אניה טיילור-ג'וי. נטפליקס,
תלות בחומרים ממכרים. בת' בגילומה של אניה טיילור-ג'וי, "גמביט המלכה"/נטפליקס

מה זה בכלל אומר, "גמביט המלכה"?

זהו מהלך פתיחה תוקפני בשחמט, על פי רוב של הצד הלבן, שמקריב רגלי בניסיון להשתלט על מרכז הלוח ולהכניס את היריב למצב של התגוננות. יש בשם הזה כדי להגדיר את אופיה של גיבורת הסדרה, שהקורבנות בחייה ניכרים - התייתמותה, התמכרותה - אבל הם לא מונעים ממנה לשלוט ובהדרגה להפוך לאלופה, כלומר מלכת המשחק.

עוד בוואלה!

כבר ראיתם סדרות כמו "גמביט המלכה", אבל זה לא אומר שהיא לא שווה צפייה

לכתבה המלאה

"גמביט המלכה" לא מבוססת על סיפור אמיתי, אבל הדמויות שלה הן בהשראת אנשים אמיתיים

ספרו של טביס מתאר את קורותיה של דמות פיקטיבית, אבל בת' הרמון ויתר השחמטאים המבריקים בסדרה מבוססים על מספר עילויי שחמט מהתקופה - כולם גברים: בחלק של התודות בספרו מציין טביס כי הדמויות היו בהשראת בובי פישר, בוריס ספאסקי ואנטולי קרפוב. מבין שלושתם, מספר נקודות ציון בקריירה של בת' מזכירות יותר מכול את אלה של פישר.

הוא אמנם לא גדל בבית יתומים אלא בבית יהודי עני בברוקלין (מה שלא מנע ממנו להיות אנטישמי עצום, אגב - הבדל גדול ומבורך נוסף בין ההשראה לבדיון, מה שכנראה נבע ממחלת הנפש שממנה סבל), וגם לא סבל מהתמכרות לתרופות ואלכוהול, אבל כמוה צמח מלמטה. ההישגים של בת' כנערה מזכירים את שלו, אם כי בסדרה היא הייתה בת 15 כשהתחילה לנסוק בשחמט המקצועי, ואילו הוא כבר קטף תארים כשהיה בן 13, היה אלוף ארה"ב הצעיר ביותר כשהיה בן 14, ושנה לאחר מכן הפך לרב-האמן האמריקני הצעיר ביותר אי פעם ולמועמד הצעיר ביותר לאליפות העולם.

גמביט המלכה, אניה טיילור-ג'וי. קן וורונר/נטפליקס,
עילויים. תומאס סאנגסטר וטיילור-ג'וי, "גמביט המלכה"/קן וורונר/נטפליקס

ספוילרים לסדרה: שיאה של "גמביט המלכה", כאשר בת' משחקת ברוסיה נגד בורגוב, הוא הד מובהק למשחק של פישר נגד בוריס ספאסקי, באליפות העולם שנערכה באיסלנד ב-1972. כמו פישר גם בת' ניצחה והפכה לגיבורה אמריקנית, אך בניגוד אליה פישר לא יצא לאחר מכן אל הפארק הסמוך ושיחק שח עם הקשישים.

בנוסף, קרבות השחמט שמציגה "גמביט המלכה" לאורכה הם שחזורים של התנצחויות אמיתיות, כפי שאבחן פרשן השחמט של הניו יורק טיימס. באשר לנטיות ההתמכרות של בת' - זה הגיע מחייו של הסופר עצמו. בצעירותו סבל טביס ממחלה שבעטיה קיבל מינון גבוה של תרופות בבית החולים, מה שפיתח אצלו תלות בהן. דבר דומה קורה לבת' בסדרה.

גמביט המלכה, הארי מלינג. פיל בריי/נטפליקס,
דאדלי דרסלי התקדם בחיים. הארי מלינג, "גמביט המלכה"/פיל בריי/נטפליקס

ההשפעה של "גמביט המלכה" חורגת ממסך הטלוויזיה

הסדרה מבוססת על ספרו של וולטר טביס (שכתב גם את הספרים שעליהם התבססו "אדי פלסון" ו"צבע הכסף" בכיכובו של פול ניומן). הרומן מ-1983 חזר בזכות הסדרה אל רשימת רבי המכר (מקום שלישי, נכון לעכשיו). גם המשחק עצמו זינק בפופולריות. בארצות הברית נרשמה נסיקה של מאות אחוזים ברכישת ערכות שחמט, שעוני עצר ואביזרים נלווים. הורדות של אפליקציות שחמט זינקו בעשרות אחוזים.

איגוד השחמט העולמי (פיד"ה) מזהה את העלייה בעניין - לא רק במשחק עצמו אלא גם בצפייה בו בערוצים המוקדשים לו ברשתות חברתיות ובתחרויות הגדולות. "קהילת השחמט התאהבה בסדרה כי היא מתארת בהצלחה היבטים שונים של שחמט במלוא עושרם", אמר דובר פיד"ה לניו יורק טיימס: "הוא קל מספיק כדי שיהיה כיף לשחק בו, אבל גם מורכב מספיק כדי לאתגר. הוא חנוני, אבל גם מגניב ואופנתי. הוא תחרותי להפליא, אבל גם מלא בדמויות מעניינות, יצירתיות וצבעוניות".

לעומתו, אלוף העולם בשחמט, הנורווגי מגנוס קרלסן, מוצא את "גמביט המלכה" מענגת אבל מאוד לא ריאליסטית - בשביל להיות אלופים נדרשת רציפות. "פשוט לא יכולתי לקנות את זה שבמשך שש שנים היא לא שיחקה בטורנירים כשהייתה בבית היתומים, ואז היא הופכת לאחת השחקניות הכי טובות תוך כמה שנים", אמר לאתר chess24.com.

גמביט המלכה, מריאל הלר. פיל בריי/נטפליקס,
בעיקר מביימת. מריאל הלר, "גמביט המלכה"/פיל בריי/נטפליקס

מאיפה מוכרים כוכבי הסדרה?

אניה טיילור-ג'וי בת ה-24, שמגלמת את הגיבורה, בת' הרמון, עולה ופורחת בשנים האחרונות. השחקנית נולדה בארצות הברית אך עברה עם משפחתה לארגנטינה ולאחר מכן לבריטניה, ובנעוריה שבה לארצות הברית וחילקה את זמנה בין שני צדי האוקיינוס האטלנטי. תפקידה הגדול ביותר של לפני "גמביט המלכה" היה מוקדם יותר השנה בעיבוד הקולנועי ל"אמה", על פי הקלאסיקה של ג'יין אוסטן. עוד קודם לכן בלטה בסרטים "ספליט" ו"גלאס" של מ' נייט שאמאלאן, בתפקידה הראשי במיני-סדרה "המיניאטורות" על פי הספר באותו שם, ובתפקיד ג'ינה גריי ב"פיקי בליינדרז". כבר ב-2017 היא זכתה בפרס השחקנית העולה בבפט"א ובפרס שופרד בפסטיבל קאן, שמוענק מדי שנה לשחקן ושחקנית צעירים הנמצאים בדרכם למעלה.

לצדה של טיילור-ג'וי מככב ב"גמביט המלכה" תומאס סאנגסטר בן ה-30 בתפקיד השחמטאי בני ווטס. סאנגסטר כיכב כבר כילד ב"אהבה זה כל הסיפור" וב"נני מקפי", ומאוחר יותר גילם את ג'וג'ן ריד ב"משחקי הכס". הארי מלינג בן ה-31, שמגלם את השחמטאי הארי בלטיק, מוכר גם הוא כשחקן-ילד מתפקידו כדאדלי דרסלי בסרטי "הארי פוטר". לעומתם, במקרה של מוזס אינגרם - המגלמת את ג'ולין, חברתה הטובה של בת' בבית היתומים - זהו תפקידה הגדול הראשון רגע אחרי שסיימה את לימודי הדרמה שלה בייל.

גמביט המלכה, ביל קאמפ. פיל בריי/נטפליקס,
פרופיל גבוה בשנים האחרונות. ביל קאמפ, "גמביט המלכה"/פיל בריי/נטפליקס

את מר שייבל, השרת שמלמד את בת' לשחק בבית היתומים, מגלם שחקן האופי הוותיק ביל קאמפ, שבשנים האחרונות זכה לפרופיל גבוה בסדרות כמו "ליל האירוע", "המגדלים הגבוהים" ו"הזר". כמו כן השתתף בסרטים כמו "לינקולן", "המשחק הגדול", "12 שנים של עבדות", "ג'וקר" ורבים אחרים. את האם המאמצת של בת', אלמה וויטלי, מגלמת מריאל הלר, המוכרת בעיקר כבמאית. בין היתר ביימה את "האם אי פעם תסלחי לי?" בכיכובה של מליסה מקארתי, שלפני שנתיים היה מועמד לשלושה פרסי אוסקר, ואת "יום יפה בשכונה" בכיכובו של טום הנקס, על דמותו של מגיש תוכנית הילדים האגדי פרד רוג'רס. אגב, הלר נשואה לאיש לונלי איילנד ו"סאטרדיי נייט לייב", יורמה טאקון.

את הסדרה יצר סקוט פרנק, שכתב את התסריטים לכמה מסרטים הכי איקוניים של העשורים האחרונים, בהם "לוגאן - וולברין", "רומן לא חוקי", "דו"ח מיוחד" ו"תפוס את שורטי" - שני הראשונים אף זיכו אותו במועמדויות לפרס האוסקר. ב-2017 עלתה בנטפליקס מיני-סדרה שיצר, המערבון "חסרי אלוהים", שהיה ונשאר אחד התוצרים המדהימים שיש לענקית הסטרימינג להציע (אם כי הרבה יותר קשה לעיכול מ"גמביט המלכה", לתשומת לבכם).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully