וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פרס נובל לספרות לשנת 2023: מה אומרות טבלאות ההימורים?

2.10.2023 / 0:00

ביום חמישי יוענק שוב הפרס היוקרתי ביותר בעולם הספרות, וסוכנויות ההימורים רוחשות. בין המועמדים המובילים: הסופרת הסינית סאן שווה, יון פוסה הנורבגי וגם "הסופר כותב האנגלית החי הכי טוב שלא שמעתם עליו". באחד האתרים דוד גרוסמן מדורג שביעי

הסופר דויד גרוסמן נואם בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בסמוך לבית הנשיא בירושלים, 1 באפריל 2023/יח"צ

השבוע יוכרזו הזוכים בפרס נובל לשנת 2023, וגם הפרס בתחום הספרות יוענק ביום חמישי, 122 שנה לאחר שהוענק לראשונה. פרס נובל לספרות מוענק על ידי האקדמיה השוודית (כמעט) בכל שנה, החל משנת 1901, לסופר שיצר את "היצירה יוצאת הדופן ביותר, בעלת נטייה אידיאליסטית".

כמדי שנה, גם הפעם הדיונים על זהות הזוכים הפוטנציאליים מעוררים עניין רב, ואתרי ההימורים רוחשים. באתר Nicerodds מעריכים כי המועמדת המובילה השנה היא הסופרת הסינית האקספרימנטלית קאן שווה. בישראל היא פחות מוכרת, וספריה טרם תורגמו לעברית. אחריה ברשימה מדורג הסופר והמחזאי יון פוסה הנורבגי ("חלום על סתיו", "מישהו בדרך הנה", "בוקר וערב"). הבא בתור הוא ג'רלד מורניין ("המישורים"), סופר אוסטרלי שהניו יורק טיימס כינה לפני כמה שנים "גדול הספרים כותבי האנגלית החיים שמעולם לא שמעתם עליו".

הסופרת הסינית קאן שווה, פסטיבל הספרים של אדינבורו, 12 באוגוסט 2019, סקוטלנד. Simone Padovani/Awakening/Getty Images, GettyImages
תזכה בפרס? קאן שווה/GettyImages, Simone Padovani/Awakening/Getty Images
הסופר והמחזאי יון פוסה, טקס הענקת פרס הבוקר הבינלאומי, 26 במאי 2022, לונדון, אנגליה.. Shane Anthony Sinclair/Getty Images, GettyImages
מועמד מוביל. יון פוסה/GettyImages, Shane Anthony Sinclair/Getty Images

אחריהם ברשימה מופיעים המשוררת, המסאית והמתרגמת הקנדית פרופ' אן קרסון; הסופרת הרוסיה לודמילדה אוליצקיה, שזה עתה תורגם לעברית ספרה "נשות הספר הרוסי"; הסופר והמשורר הרומני הפוסט-מודרני מירצ'ה קרטרסקו ("הרולטיסט"); הסופר והמחזאי הקנייתי נגוגי וה ת'יונגו ("מטיגארי"), הנחשב לאחד מגדולי הסופרים האפריקנים בני זמננו, ובשנים האחרונות הוזכר כמועמד מוביל לפרס; הסופר האמריקני המהולל תומס פינצ'ון ("הזעקה של אוסף 49"); הסופר הארגנטינאי ססר איירה הפורה ("כך הפכתי לנזירה"); את העשירייה סוגר המועמד הנצחי, הסופר היפני הפופולרי הרוקי מורקמי ("יער נורווגי", "קפקא על החוף").

בעשירייה השנייה ניתן למצוא כמה המועמדים המובילים בהימורים של השנה הקודמת: הסופר הצרפתי מעורר המחלוקות מישל וולבק ("החלקיקים האלמנטריים", "כניעה", "המפה והטריטוריה"), שזכה בעבר בפרס גונקור, או הסופר ההודי-בריטי סלמאן רושדי, אף הוא מועמד ותיק לפרס. בשנה שעברה קמו בקהילה הספרותית להעניק לרושדי את הפרס כהצהרה על חשיבות חופש הביטוי, לאחר שנדקר בניו יורק על ידי מוסלמי קנאי. סיכויים נמוכים יותר מציעות טבלאות ההימורים לכותבים בולטים כמו ג'מייקה קינקייד, קארל אובה קנאוסגורד, מרגרט אטווד וסטיבן קינג.

דוד גרוסמן. GettyImages
הנציג הישראלי היחיד בטבלאות ההימורים. דויד גרוסמן/GettyImages

ברשימות מסוימות ניתן למצוא גם הסופר הישראלי דויד גרוסמן בטווח ההימורים, ובאחד האתרים הוא אף מדורג במקום השביעי בטבלת הסיכויים. הישראלי היחיד שזכה בפרס הוא ש"י עגנון. הוא הוענק לו ב-1966 לצד המשוררת הגרמנייה נלי זק"ש.

יודגש כי ההימורים הללו מתבססים על ניחושים והערכות בלבד, שכן דיוני האקדמיה השוודית ואפילו רשימת המועמדים שהוגשו חסויים למשך 50 שנה - כך שאין לציבור למעשה שום דרך לדעת מי באמת מועמד השנה או על מי גברו הזוכים בשנים הקודמות.

בשנה שעברה זכתה בפרס הסופרת הצרפתייה אנני ארנו. בשנה שלפני כן זכה במפתיע הסופר הטנזני פרופ' עבדולרזאק גורנה, "על ההחדרה החומלת ונטולת הפשרות של השפעות הקולוניאליזם, וגורלו של הפליט במפרץ שבין תרבויות ליבשות", כפי שנימקו השופטים. בשנת 2020 זכתה בפרס המשוררת הקנדית-יהודיה לואיז גליק. בשנה שלפני כן זכו שני סופרים בבת אחת על השנים 2018 ו-2019: הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק והסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה, בהתאמה. הסיבה לפרס הכפול היא שב-2018 בוטל הפרס היוקרתי לראשונה מאז 1943, בעקבות משבר שפרץ באקדמיה השוודית ונגע בין השאר לתקיפות מיניות והתפטרות חברי אקדמיה. בשנת 2017 זכה בפרס הסופר הבריטי קזואו אישיגורו, ולפניו הוענק הפרס במפתיע למוזיקאי האמריקני בוב דילן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully