וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 ימים למלחמה: ירידה חדה בכמות ההשמעות של נועה קירל ואנה זק, עלייה לכלל המוזיקה הישראלית

עודכן לאחרונה: 14.1.2024 / 13:34

במלחמה חל זינוק ל-80% בהשמעת מוזיקה ישראלית ברדיו (אך רק 40% בכאן 88), כוכבי פופ התרסקו (אנה זק צנחה ב-93%, מרגי ירד ב-75%), פינק פלויד דעכו לאחר התבטאויות רוג'ר ווטרס - אך עידן עמדי זינק בגדול. ומה השירים הכי מושמעים במלחמה? בדיקה מיוחדת במלאת 100 למלחמה

שלמה ארצי בעצרת מחאה ותמיכה במשפחות החטופים/SATVIEW

על רקע 100 ימים למלחמת עזה שמצוינים היום (ראשון), ערכנו בוואלה! תרבות בדיקה כיצד התקופה הנוראית הזאת השפיעה על השירים המושמעים ביותר ברדיו הישראלי. בעזרת חברת מדיה פורסט, גילינו כמה ממצאים מעניינים: זינוק גדול ומרשים במיוחד בכמות ההשמעות של המוזיקה ישראלית בזמן המלחמה, התרסקות דרמטית בהשמעות של כוכבי וכוכבות הפופ הישראלי, זמר שהפך לאחד מגיבורי המלחמה והשמעותיו הוזנקו, צניחה משמעותית בהשמעות של חלק מהמוזיקאים הבינלאומיים שתקפו את ישראל (למעט מקרה מפתיע אחד לפחות). בנוסף, בדקנו מהם השירים המושמעים ביותר ברדיו בכמעט 100 הימים האלה, ואם לדייק - 95 הימים שעברו מאותה שבת איומה ב-7 באוקטובר, בהשוואה ל-95 הימים הקודמים עד היום שלפני פרוץ המלחמה, ה-6 באוקטובר.

נתחיל בנתון החיובי ביותר: העלייה הדרמטית בכמות ההשמעות של המוזיקה ישראלית במהלך המלחמה. בכלל תחנות הרדיו שידרו בתקופת המלחמה 80% מוזיקה ישראלית ורק 20% לועזי, וזוהי עלייה נאה של 11% בכמות ההשמעות של מוזיקה ישראלית, שעמדה עד המלחמה על 69% בכלל התחנות. זה נתון מעודד במיוחד כעת בגלל שבתקופת המלחמה נפגעו מאוד ההכנסות של המוזיקאים הישראלים בגלל ביטולי הופעות פתוחות, אירועים פרטיים, פסטיבלים ואירועי תרבות - ומנגד הופעות רבות בהתנדבות שמוזיקאים רבים מקיימים בפני חיילים, פצועים ומפוני העוטף, וגם התגייסות של רבים מהם למילואים בצה"ל. ראוי ויפה אם כן שלפחות בגזרת התמלוגים מהרדיו יפוצו מעט המוזיקאים האלה בהגדלת הכנסות.

ראוי במיוחד שיהיו עליות משמעותיות בהשמעות של שירים ישראליים בתחנות הארציות (גל"צ, גלגלצ ותחנות תאגיד כאן) הממומנות מכספי הציבור. ובכן, מתברר שכך קורה בגזרת גלגלצ, והתחנה ראויה להערכה על עלייה מ-51% מוזיקה ישראלית לפני המלחמה - לכמות מכובדת של 66% ישראלי בזמן המלחמה. תרם לעלייה גם החזרת הקדשת יום רביעי בגלגלצ לשידור מוזיקה ישראלית בלבד, כפי שעשתה בעבר התחנה בימי הקורונה, כדי לסייע למוזיקאים הישראליים, שהופעותיהם בוטלו גם אז, לקבל יותר תמלוגים.

לעומת זאת, בכאן 88 של תאגיד השידור הציבורי המצב רחוק מלהיות אידיאלי. בתקופת המלחמה שודרו בתחנה רק 40% מוזיקה ישראלית לעומת רוב מובהק של 60% למוזיקה הלועזית. מדובר בעלייה מתונה בלבד של 5% בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה, ולדעת רבים בתעשיית המוזיקה ראוי היה שתחנה המתקיימת מכספי ציבור תשדר שירים ישראליים לפחות מחצית מזמנה, ורצוי יותר, ובטח בתקופת מלחמה שבה מוזיקאים ישראלים נפגעו כלכלית. אמנם תחת מטריית התאגיד משדרת גם תחנת כאן גימל, המוקדשת למוזיקה ישראלית בלבד, אך עדיין ניתן היה לצפות ליותר מ-40% מוזיקה ישראלית בתחנת כאן 88 בעת מלחמה.

אינפוגרפיקה בדיקת השמעות ברדיו במלאת 100 ימים למלחמת עזה. וואלה!, מערכת וואלה!
זינווק בהשמעות מוזיקה ישראלית ב-100 ימי המלחמה/מערכת וואלה!, וואלה!
אנה זק, נועה קירל וסטטיק. ראובן קסטרו,  Noam Galai/Getty Images, מערכת וואלה!
התרסקו בכמות ההשמעות בזמן המלחמה. אנה זק, נועה קירל וסטטיק/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו, Noam Galai/Getty Images

כפי שפרסמנו בחודש השני של המלחמה בכתבה נרחבת בוואלה! תרבות, בשולי האסונות הכבדים של השבת הארורה ההיא, זה היה גם היום שבו מוזיקת הפופ קפאה. לאחר שבשנים האחרונות הז'אנר הקליל והמקפיץ היה בפריחה עצומה, מאז פרוץ מלחמת עזה, באופן מובן ברדיו כמעט ולא משמיעים שירי פופ שמחים. כעת, המספרים של בדיקת וואלה עם מדיה פורסט מוכיחים עד כמה חדה ודרמטית הייתה הצניחה.

בבחינת כלל תחנות הרדיו בכמעט מאה ימי מלחמה (95, אם לדייק) ביחס לתקופה מקבילה עד המלחמה, מתגלה כי שיריה של אנה זק בזמן מלחמה ירדו באופן קיצוני ב-93% בהשמעות לעומת מה שהושמעה לפני המלחמה (מ-1891 השמעות ל-133). מרגי ירד ב-75% בהשמעותיו (מ-1407 השמעות ל-348). נועה קירל ירדה ב-70% בהשמעותיה (מ-3162 השמעות ל-964). ואילו שיריו של סטטיק ירדו במלחמה לחצי מההשמעותיו הקודמות בכלל התחנות (מ-2582 ל-1272).

המגמה הפוכה לחלוטין כשמביטים בנתוני ההשמעות של עידן עמדי, על רקע הפיכתו לאחד מגיבורי המלחמה: שיריו הושמעו בכלל תחנות הרדיו בזמן המלחמה פי 2.2 מתקופה מקבילה לפני המלחמה (עלה מ-1319 ל-2919 השמעות). עמדי, נזכיר, מזוהה מתחילת הקריירה שלו עם שירותו הצבאי. הוא גוייס בשבעה באוקטובר למילואים כלוחם ביחידת הנדסה קרבי, לחם ברצועת עזה ובתחילת שבוע שעבר נפצע בעת הלחימה, אושפז בבית חולים שיבא תל השומר, מצבו הוגדר תחילה כקשה ואחר כך כבינוני. ביום חמישי נודע על שיפור נוסף במצבו ונמסר ששוחרר מטיפול נמרץ ועבר למחלקת טראומה בבית החולים. נאחל לו כמובן החלמה מהירה.

עוד בוואלה!

היום שבו מוזיקת הפופ קפאה

לכתבה המלאה
אינפוגרפיקה בדיקת השמעות ברדיו במלאת 100 ימים למלחמת עזה. ראובן קסטרו, Gareth Cattermole, Getty Images, מערכת וואלה!
התרסקות בהשמעות כוכבי הפופ הישראליים ב-100 ימי המלחמה/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו, Gareth Cattermole, Getty Images
אייל גולן אלבום חדש 2023. יח"צ, עיבוד תמונה
שירו של אייל גולן "עם ישראל חי" הוא המושמע ביותר בכלל תחנות הרדיו בזמן המלחמה/עיבוד תמונה, יח"צ

זירה מעניינת נוספת ומעניינת בבדיקת וואלה! תרבות באמצעות מדיה פורסט היתה: כיצד השפיעה המלחמה על ההשמעות ברדיו הישראלי של מוזיקאים בינלאומיים שהתבטאו נגד ישראל ובעד הפלסטינים? ובכן, המגמה מעורבת. הזמרת הבריטית דואה ליפה ירדה באופן דרמטי ב-89% בהשמעותיה בכלל תחנות הרדיו הישראליות בזמן המלחמה (מ-1571 השמעות ל-183), ולהקת פינק פלויד, שסולנה היה רוג'ר ווטרס, ירדה ב-57% בהשמעות בכלל התחנות הרדיו בארץ בזמן המלחמה (מ-346 השמעות ל-148). ווטרס, כזכור, ידוע מזה שנים בתמיכתו בתנועת ה-BDS הפועלת לחרם נגד ישראל, תקף את המדינה גם במהלך המלחמה, כשאמר בין השאר "שהישראלים הפשיסטים יפסיקו את רצח העם עכשיו" וטען ש"הישראלים המציאו סיפורים על עריפת ראשים של תינוקות". אולי עד המלחמה היו עורכים מוזיקליים שבחרו להפריד בין האג'נדה של ווטרס לבין המוזיקה שלו - ואחריה הוא עבר את הגבול מבחינת חלקם. עם זאת, נסייג שסביר כי לירידה בהשמעות האמנים הבינלאומיים המתבטאים נגד ישראל יש קשר גם להגברת המינון של המוזיקה הישראלית ברדיו ובהתאם הירידה בהשמעות של מוזיקה לועזית.

לצד זאת, הנה נתון מעניין המנוגד להתרסקות ההשמעות של ווטרס וליפה. אריק קלפטון, שהציג במהלך המלחמה בסרטון הריסות מעזה אך לא הראה לרגע את הנרצחים, הנעדרים והחטופים הישראליים, באופן מפתיע דווקא זכה לעלייה משמעותית של יותר מפי 1.5 בהשמעות שיריו בכלל תחנות הרדיו הישראלי בזמן המלחמה (מ-281 השמעות ל-455), וזו עוד סיבה לדמעות בגן עדן.

אינפוגרפיקה בדיקת השמעות ברדיו במלאת 100 ימים למלחמת עזה. יח"צ, Getty Images, Samir Hussein, HOT8, מערכת וואלה!
שינויים בהשמעת מוזיקאים בינלאומיים שהתבטאו נגד ישראל במלחמה/מערכת וואלה!, יח"צ, Getty Images, Samir Hussein, HOT8
רוג'ר ווטרס הלוואי שלא היית כאן. באדיבות HOT8,
לאחר התבטאויותיו נגד ישראל: פינק פלויד התרסקה בהשמעות ברדיו בזמן המלחמה/באדיבות HOT8

ומהם השירים הישראליים המושמעים ביותר ברדיו הישראלי בתקופת המלחמה? תלוי באיזה חתך בודקים. בבדיקת וואלה! תרבות באמצעות מדיה פורסט בכלל תחנות הרדיו (הארציות והאזוריות) השיר המושמע ביותר ב-95 הימים הראשונים של המלחמה הוא "עם ישראל חי" בביצוע אייל גולן, במקום השני "לצאת מהדיכאון" של יגל אושרי ובמקום השלישי "מולדת" של חנן בן ארי. אחר כך, בסדר יורד: "שמע ישראל" של דויד ברוזה ואברהם טל, "חורף 23" של אודיה ואיזי, "יהיה טוב" בביצוע יסמין מועלם ועומר אדם, "הבלדה למחכות" של נרקיס, "תרקדי 7/10/23" של אושר כהן, "תחזור" של הפרויקט של עידן רייכל ואת העשיריה סוגר השיר "אחינו כל בית ישראל" של ליאור נרקיס.

ואילו בבדיקת השירים המושמעים בכמעט מאה ימי מלחמה בתחנות הרדיו הארציות לבדן (גל"צ, גלגלצ ותחנות כאן) השיר המושמע ביותר הוא "חתונה" של ארז לב ארי, במקום השני "שבלול" של שלום חנוך (יצויין שהשיר משמש כשיר רקע קבוע באחת התכניות) ובמקום השלישי "שיר" של שם טוב לוי. אחר כך, בסדר יורד: "לא לבד" של ג'יין בורדו, "לצאת מהדיכאון" של יגל אושרי, "בוא הביתה" של שולה חן (תוצאת יוזמה משותפת מנובמבר של גלי צה"ל, גלגלצ, 103FM ו-99FM להשמיע את השמעת השיר "בוא הביתה" מדי יום ב-17:00 עד השבת החטופים והחטופות הביתה), "לך אלי" של מאיר בנאי, "מולדת" של חנן בן ארי, "אל תפחד" של אהוד בנאי ואת העשירייה חותמים עומר אדם ויסמין מועלם עם "יהיה טוב".

מתאגיד השידור הישראלי כאן נמסר בתגובה: "אנחנו, בשידור הציבורי, רוצים לפגוש את המאזינים שלנו במקומות אליהם הם מבקשים להגיע כדי למצוא נחמה, מפלט ומרחב נעים ומוגן בכל דרך שירצו, בין אם רק בעברית בכאן גימל, בין אם במוזיקה קלאסית בכאן קול המוזיקה, ובכאן 88 על ידי מוזיקה איכותית, שמתחברת לציבור גדול, שיש לו דרכים משלו להתחבק ולמצוא מרגוע. רק לשם הדגמה, במלאת שבוע למלחמה קיימנו את פרוייקט 'שיר פרידה' בו הצענו למשפחות להקדיש שירים לאהוביהם שנפלו או נרצחו. למעלה ממחציתם ביקשו שירים לועזיים, ואלה היו מרגשים וחשובים לא פחות. כך גם בפרוייקט שאנחנו מקיימים היום במלאת 100 ימים למלחמה ובו מקדישים בני משפחות החטופים שירים ליקיריהם".

seperator

הנתונים הופקו לבקשת וואלה! תרבות על ידי חברת מדיה פורסט (Media Forest), המספקת ללקוחותיה בארץ ובעולם פתרונות ושירותי ניטור, הקלטה ואנליטיקה של שידורי רדיו וטלוויזיה, הפצת תכנים לתקשורת (סינגלים, אלבומים, ועוד), ניהול לוחות שידורים, תמלול אוטומטי של מדיה משודרת, פודקאסטים וקבצי מדיה (text-to-speech), זיהוי תכנים משודרים ואזכורים קוליים, זיהוי תמונות ולוגואים במדיה המשודרת ובמדיה הכתובה (פרינט), הפקת דוחות השמעה ופילוחי מידע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully