וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סידני סוויני מטריפה את העולם. היא יודעת בדיוק מה היא עושה

זוהר אורבך

עודכן לאחרונה: 21.3.2024 / 15:53

מי שפרצה בסדרות כמו "אופוריה" ו"הלוטוס הלבן" נמצאת בחודשים האחרונים בכל מקום. אז איך קרה שהשיער והחזה שלה הפכו לחזית במלחמת התרבות שקורעת את אמריקה, מה רוצים הצקצקנים, ולמה בסוף הכישרון והחריצות שלה משתיקים את כולם? סיפורה של הכוכבת הגדולה של השעה

סידני סוויני על השטיח האדום, דצמבר 2023/רויטרס

סידני סוויני היא שחקנית מוכשרת וחרוצה שעבדה מאז גיל 12 כדי להגיע למקום שבו היא נמצאת בדיוק עכשיו: הכוכבת הגדולה של השעה. וכן, היא צעירה, יפה ובלונדינית. אבל העניין הוא כזה: וזאת יודעת כל אישה שהייתה באור הזרקורים ליותר מ-15 דקות - ככל שכוכבה נוסק יותר גבוה, כך להייטרים יש יותר סיבות לצקצק. סוויני, מצידה, פשוט לא מפסיקה לעבוד, ובינתיים נראה שזה מה שמשתיק אותם יותר מכל דבר אחר.

בינתיים, נדמה שהיא בכל מקום: בחודשים האחרונים אפשר היה לראות אותה ב"רק לא אתה", הקומדיה הרומנטית הקופתית ביותר של השנים האחרונות, וב"מאדאם ווב", קטסטרופת גיבורי העל האחרונה של סוני. השבוע היא באה אלינו עם סרט האימה החדש "טהורה", שבו היא מגלמת נזירה בהיריון. וכל זה התחיל מילדה טובה באיידהו שהחליטה להיות שחקנית כשצוות צילום של סרט עצמאי הגיע למחוז ילדותה וערך אודישנים לתפקיד ניצבת.

סידני סוויני בבכורת הסרט "מאדאם ווב". Stewart Cook, GettyImages
משגעת את העולם. סוויני/GettyImages, Stewart Cook

כמו רבות לפניה, השחקנית עברה בגיל צעיר מדי ללוס אנג'לס במטרה להיות לכוכבת. אבל סוויני היא אחד מאותם סיפורי הצלחה שמספרים לילדים על יתרונותיה של ההתמדה: אחרי שנים בתפקידי אורח ומשנה בקולנוע ובטלוויזיה, ב-2018 סוויני לוהקה לתפקידים חזקים בשתי סדרות איכות: "סיפורה של שפחה" ו"חפצים חדים".

ב"סיפורה של שפחה" היא כלה-ילדה שמוצאת להורג בעוון רומן אסור, ב"חפצים חדים" היא נערה שפוצעת את עצמה ומתאשפזת במוסד פסיכיאטרי. אלו לא תפקידים מרימים במיוחד, אבל הם הכינו אותה יפה לפריצה הגדולה שלה: "אופוריה". בדרמת הנעורים הנוצצת והאפלה של HBO היא המשיכה את הקו הקורבני שהתחילה איתו: קאסי, נערה שברירית ובוכייה שנדחפת אל הקצה. אבל סוויני קיבלה הזדמנות להוכיח איתה שני דברים: היא שחקנית מצוינת, והיא פצצת עולם.

אופוריה עונה 2, סידני סוויני. HBO,
דמות נלעגת, אנושית ובלתי נשכחת. מתוך "אופוריה"/HBO

רוב כוכבות "אופוריה" יכולות להוביל קמפיין של דיור, אבל בעולם של הסדרה, קאסי היא היפהפייה הבית ספרית, וזה, בגדול, הורס לה את החיים. קאסי מוחפצת פעמיים - על ידי הדמויות בסדרה, ועל ידי הסדרה עצמה. הבחורים שהיא מתאהבת בהם משפילים אותה, והסדרה רוקדת על הגבול שבין ביקורת על הנטייה שלנו להחפיץ נשים צעירות ומושכות, לביצוע אותו החטא בעצמה, עם סצנות עירום וסקס רבות שמחד נראות מאוד אמנותיות, ומאידך נראות כמו ניסיון עיקש לחרמן.

בתקופה שבה דמויות נשיות מתבקשות להיות "בוסיות", קאסי אינה כזאת: היא כועסת, בוכה, ורוטטת. היא מביכה את עצמה מול כל חבריה ומול כל מי שחושק בה. זה היה פתטי, אבל הופעתה המסורה של סוויני גרמה לצופים רבים להבין שהם בזים לה דווקא מפני שהם מבינים אותה. המסירות נטולת הפשרות של קאסי לאהובה נייט, החתיך הסוציופת, הייתה נלעגת אבל מעוררת הזדהות עבור כל מי שנתנו לאנשים יפים מדי לעשות מהם סמרטוט. קאסי נלעגת, אבל סוויני מוצאת בה את שהופך אותה לאנושית - ומשם, למה שהופך אותה לבלתי נשכחת.

עוד בוואלה!

זו הסיבה המדעית בגללה סידני סוויני היא האישה היפה ביותר בעולם

לכתבה המלאה
סידני סוויני משתתפת במסיבת האוסקר של הווניטי פייר 2024. Amy Sussman, GettyImages
המשיכה לעבוד ולעבוד. סוויני/GettyImages, Amy Sussman

סוויני הייתה יכולה בקלות להיתקע בטייפקאסט הבלונדינית השברירית והטיפשה. אפשר לדמיין את רוחה של מרילין מונרו מסתכלת עליה מלמעלה ואומרת לה "חמודה, תיזהרי". אבל סוויני פשוט המשיכה לעבוד ולעבוד: במקביל לעונה הראשונה של "אופוריה", היא הופיעה בתפקיד פצפון ב"היו זמנים בהוליווד" של קוונטין טרנטינו, ובמקביל לעונה השנייה של "אופוריה" הופיעה בעוד להיט של HBO, "הלוטוס הלבן" - שם גילמה את אוליביה, נערה עשירה כקורח וקרה כקרח שמבלה את הקיץ במלון היוקרתי ביותר בהוואי. היא וחברתה יושבות רוב העונה הראשונה לצד הבריכה ושופטות את הנופשים שלצידן בארסיות יפהפייה. אוליביה התיכוניסטית אדישה, מרושעת ויציבה יותר מרוב המבוגרים שלצדה: היא וקאסי לא נראות אפילו כמו בנות דודות רחוקות, ומגלמת אותן אותה השחקנית.

ייתכן שהוורסטיליות הזאת גרמה לחברי האקדמיה לטלוויזיה להעניק לה שתי מועמדויות לאמי באותה השנה על תפקידיה ב"אופוריה" ו"הלוטוס הלבן". יתכן שפשוט לוהקה בזמן הנכון לסדרות הנכונות. כך או כך, מאותו הרגע סוויני עלתה על הרדאר, וזה באותה המידה היה לרעתה: בערך בשלב הזה, ההייטרים התחילו לחגוג עליה.

הלוטוס הלבן, סידני סוויני, בריטני אוגריידי. מריו פרז, HBO,
ארסיות יפהפייה. סידני סוויני (משמאל), מתוך "הלוטוס הלבן"/מריו פרז, HBO

זה התחיל כשפרסמה באינסטגרם חגיגה עם משפחתה תחת הכותרת "Hoedown": מסיבת ריקודי-עם וקאנטרי שמזוהה עם הקהילה הכפרית והשמרנית בארה"ב. לאינטרנט דמיון משלו, ולכן במהרה סוויני תויגה כלבנה שמרנית שבאה ממשפחה של תומכי דונלד טראמפ. באותו הקיץ, נשאלה בריאיון אם תרצה להקים משפחה בזמן הקרוב, ועל כך אמרה: "אני לא מכניסה מספיק כסף כדי שאוכל להרשות לעצמי הפסקה של חצי שנה ממשחק. אף אחד לא תומך בי כלכלית".

"אני צריכה לשלם 5% לעורך הדין שלי, 10% לסוכנים שלי, 3% למנהל העסקי שלי. כל חודש אני גם משלמת ליח"צן שלי, וזה עולה יותר מהמשכנתא שלי", אמרה. "לכן אני חייבת לדגמן: אם הייתי מתפרנסת ממשחק ותו לא, לא הייתי יכולה להרשות לעצמי לגור בלוס אנג'לס".

סוויני בסך הכל ניסתה להסביר כמה יקר לתחזק את עצמך ככוכבת הוליוודית ושמשכורות העתק לא באמת מכסות את דרישות התעשייה ממי שרק מנסה לעקוב אחר הכללים. אבל רבים קראו את הציטוטים האלה - לא בהכרח בהקשר שבו נאמרו - ולא הבינו למה עליהם לרחם על אישה שסוגרת חוזים במיליוני דולרים. כעבור שנה, כששביתת השחקנים והתסריטאים הראתה לעולם כמה קשה להתפרנס בהוליווד, דבריה של סוויני קיבלו משמעות אחרת.

מתוך הסרט "רק לא אתה". פורום פילם,
משב רוח מרענן. מתוך "רק לא אתה"/פורום פילם

באותה השנה יצא סרט אחד בהשתתפותה שלא הבקיע את חומות המיינסטרים, אבל לדעתי הוא השיא שלה עד כה: "ריאליטי", שהוקרן בפסטיבל ירושלים ומספר את סיפורה של צעירה שעבדה במועצה לביטחון לאומי והדליפה מסמכים מסווגים הנוגעים להתערבות רוסיה בבחירות לנשיאות ב-2016. ראו אותו מעט מאוד אנשים בינתיים, אבל עבורי - זה היה השלב שבו הבנתי רשמית שמדובר בשחקנית אמיתית, ולא בעוד איט גירל.

השנה סוויני רק המשיכה לנסוק. אולי דווקא מפני שאחד הסרטים בהשתתפותה, "מאדאם ווב", היה תאונת דרכים היסטורית. סוויני המוכשרת עושה בו עבודה נוראית, אבל היא לא לבד: כל המעורבים בו, מהבמאית ועד לטכנאי ההקלטה, היו במירעם. סוויני מקפידה להבהיר בריאיונות שמשחק וכוכבות אינם שליחות אמנותית או כיף חיים אלא עבודה לכל דבר ועניין, ולכן התייחסה למעורבותה בקטסטרופה הזאת כעוד צעד אסטרטגי: "בזכות הסרט הזה יש לי מערכת יחסים עם מקבלי ההחלטות בחברת סוני. בזכות ההשתתפות שלי ב'מדאם ווב', יכולתי להפיק ולככב ב'רק לא אתה'".

ו"רק לא אתה", שם היא מככבת לצד גלן פאוול ("אהבה בשחקים: מאווריק") היה ההצלחה שרבים ייחלו לה. שנים ששוחרי קומדיות רומנטיות משוועים לתחייה של הז'אנר, ואחרי עשור וחצי בהם גיבורי העל שלטו בטבלת שוברי הקופות, "רק לא אתה" היה משב רוח מרענן וסקסי שהכניס קרוב לרבע מיליארד דולר. גם אם לא היה יצירת מופת, "רק לא אתה" היה תזכורת חיונית עבור בכירי הוליווד - יש ביקוש לקומדיות רומנטיות, ויש ביקוש לסרטים קלילים שמיועדים לקהל שעבר את גיל 18. עבור סוויני, זאת גם הייתה הזדמנות להזכיר שהיא יודעת גם לעשות שמח. זה סרט קיצי ומלא שמחת חיים שמסתמך ברובו המוחץ על הסקס אפיל של כוכביו, שמסתובבים במשך חלק ניכר מהסרט בבגדי ים. כבר משלב הפוסטר מצופה מהצופים לרצות לראות את השניים מקיימים את מצוות פרו ורבו.

סידני סוויני על השטיח האדום, אוגוסט  2023. Kevin Winter, GettyImages
סידני סוויני על השטיח האדום, אוגוסט 2023/GettyImages, Kevin Winter

ובהמשך לכך, כשסוויני קידמה את שני הסרטים הנ"ל (הפלופ והשלאגר), רבים שמו לב בשנית ליתרונותיה הטבעיים. כשהשתתפה כמנחה אורחת בפרק של "Saturday Night Live" נפרדה לשלום מהצופים ומחבריה לתכנית בשמלה עם מחשוף עמוק, ולא היססה לקפוץ מהתרגשות, מה שעורר את תשומת לבם של גולשים ברחבי העולם. באופן מעניין, עדיין מנסים לקשור בין הצלחתה של סוויני לשמרנות האמריקאית: ב-2022 הייתה צריכה להבהיר שהיא לא תומכת בדונלד טראמפ, ב-2023 גילמה צעירה שניסתה לחשוף את הדרך המושחתת שבה נבחר לנשיאות, וב-2024 היא מתמודדת עם כך שרבים חושבים שחזה הגדול למעשה... מסמל את סוף עידן הפרוגרסיביות והפוליטיקלי קורקט?

כותבים שמרנים רבים ביקשו לטעון שפריצתה של סידני סוויני מהווה חזרה מבורכת של המיינסטרים אל מודל יופי שלכאורה ננטש בשנים האחרונות. "הידד", הם קראו, "בלונדיניות שופעות חזרו לאופנה!", כאילו אי פעם יצאו ממנה. אופיר חובב מ"הארץ" כתבה על כך בהרחבה כשהסרטון של סוויני מ"SNL" זכה לוויראליות התמוהה שלו. אבל כפי ששמה לב - סוויני ככל הנראה פשוט יודעת מה היא עושה.

כמו קאסי מ"אופוריה", היא יודעת טוב מאוד איך אנשים מתנהגים כשהם רואים בלונדינית נאה עם מחשוף נדיב. בניגוד לתיכוניסטית שהיא מגלמת, סוויני באותה המידה רותמת את כל זה לטובתה. אבל היא עושה הרבה יותר מזה: היא מקפידה להיות בשליטה על הנראטיב. היא חתומה כמפיקה על "רק לא אתה" המצליח, וגם על "טהורה" שיוצא ממש בימים אלו. היא פועלת כמעט בכל ז'אנר אפשרי - הדרמה היוקרתית, האינדי המחוספס, גיבורי העל, הקומדיה הרומנטית, אימה. רוב הזמן היא גם עושה את זה מצוין. התגובות להצלחתה מעידות עלינו יותר משהן מעידות עליה. היא צעירה, יפה, בלונדינית, אבל בעיקר פשוט שחקנית טובה וחרוצה. לפעמים זה מספיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully