וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסדרה של נטפליקס תפלה אך בכל זאת מסקרנת משתי סיבות: מציצנות ונקמה

22.5.2024 / 0:00

חומרי גלם כמו סקס, שקרים וסייבר נועדו מראש ליצור מתכון מנצח, אבל לסדרת הדוקו "אשלי מדיסון - סקס, שקרים וסקנדל" שוב ממחזרת את אותה נוסחה של ראשים מדברים, מרואיינים עם בכי שנע בין חצי אותנטי לדמעות תנין וטוויסטים קלים, אך בוודאי לא כאלה שיפילו אתכם מהכיסא

טריילר לסדרת הדוקו "אשלי מדיסון – סקס, שקרים וסקנדל"/נטפליקס

במהלך השנים האחרונות פורסמו מחקרים רבים על אתרי היכרויות, ולכולם מכנה משותף אחד: שיטוט בהם יגלה לכם שיש בהם הרבה יותר גברים ונשים נשואים משהייתם מעלים על הדעת. על פי סקר שפורסם ב-NBC ביולי שעבר, 52 אחוז ממשתמשי טינדר נשואים ו-12 אחוז כבר נמצאים בעיצומה של מערכת יחסים. במילים אחרות, שניים מתוך שלושה אנשים שתיתקלו בהם באפליקציה כבר "תפוסים".

זו כמובן לא תופעה חדשה. מראשית דרכה הייתה הרשת מקור למציאת דרכי ריגוש אלטרנטיביות, אבל הסיכון היה גדול. איך היא תגיב כשתדע שאתה נשוי? מה הוא יעשה אם יתאהב בך ויגלה שאת לא מתכוונת לעזוב את בן זוגך? הסיכוי לחשיפה גבוה, וכשיש משפחה וילדים זה עלול להיות מעט בעייתי, בלשון המעטה.

ב-2002 מצא יזם קנדי-יהודי בשם דארן מורגנשטרן "פתרון": אתר הכרויות לנשואים, לו קרא אשלי מדיסון, שני שמות פרטיים נשיים נפוצים בצפון אמריקה. העיקרון ברור: לשניכם יש בני זוג, לשניכם יש מה להפסיד, אחד ועוד אחת יוצר שתי בגידות שוות. לא צריך להתחבא, הכול על השולחן. השנים הראשונות לא היו פשוטות, קצב הגדילה היה רחוק מלהשביע רצון, עד שהגיע נואל בידרמן, יהודי סליזי ברמות קיצוניות, שתפס את כס המנכ"ל והפך את האתר למֶכָּה של המפגשים האסורים. ביולי 2015 השיגו האקרים את מאגר הנתונים של החברה - ואז, כמו שאומרים בארה"ב ובקנדה, החרא פגע במאוורר. כתמיו וניחוחותיו הונצחו בימים האחרונים בנטפליקס בדוקו בן שלושה פרקים - "אשלי מדיסון - סקס, שקרים וסקנדל" ("Ashley Madison: Sex, Lies and Scandal").

סדרת הדוקו "אשלי מדיסון – סקס, שקרים וסקנדל". נטפליקס,
בכי שנע בין חצי אותנטי לדמעות תנין. "אשלי מדיסון - סקס, שקרים וסקנדל"/נטפליקס

חומרי גלם כמו סקס, שקרים, מציצנות וסייבר נועדו מראש ליצור מתכון מנצח, אבל בנטפליקס, כמו בנטפליקס, לעוגה שיוצאת מהתנור יש טעם מעט תפל. שוב אותה נוסחה של ראשים מדברים עם דמות מוחצנת אחת שבולטת מעל כולם ונותנת את הטון, מרואיינים עם בכי שנע בין חצי אותנטי לדמעות תנין וטוויסטים קלים, אך בוודאי לא כאלה שיפילו אתכם מהכיסא. פה אל תצפו לריגוש יוצא דופן.

ובכל זאת, "אשלי מדיסון" מצליחה לסקרן. הסיבה הברורה היא סיפוק יצר המציצנות והנקמה החבוי בכולנו - מיליוני אנשים נחשפו בוגדים, בואו נראה לעולם מי הם ונגרום להם להכות על חטאיהם. אם פריצות סייבר מסיבות כלכליות או לאומניות הן אירועים מזיקים שלא מייצרים הזדהות, הרי שלגניבת נתונים ופרסומם באמתלה מוסרית, תוך מכה כלכלית ותדמיתית אנושה לחברה לא מוסרית, יש ערך. כאן כבר התחושה היא שהצדק נעשה ושהרעים, כל 37 המיליונים שנמצאים באתר, נענשים.

בגידה היא עסק מורכב. מצמיחי קרניים לא נמצאים בצד הנכון של הנורמות המונוגמיות שלנו, אבל נפש האדם לא נצבעה בשחור ולבן, היא מורכבת בהרבה. כך, למשל, התברר בראיונות ומחקרים שחלקם הגדול של הרשומים באשלי מדיסון סבל מדיכאון ומבדידות. אפשר לתמוך בטיעון האידיאולוגי של "להזיק לאתר שמזיק למוסד המשפחה", אבל האם מהלך של חשיפת הלקוחות אכן מתכתב עם מוסר? האומנם סגירת המעגל והחשבון עם הבוגדים תהפוך את האנושות לטובה יותר? בנוסף, יש לזכור שעד היום איננו יודעים מהי הסיבה לפעולת הנקם של ההאקר/ית - האם מדובר בלקוח לא מרוצה, באישה נבגדת, בעובד לשעבר או אולי בכלל אנטישמיות כנגד בידרמן? כשהמניע לפריצה לא ברור ולאחר שמספר אנשים שמו קץ לחייהם בעקבות חשיפת פרטיהם, השטיח די נשמט מתחת לטיעון המוסריות.

עוד בוואלה!

זו הייתה יכולה להיות סדרה מותחת על סטוקינג. במקום זה היא עושה משהו גדול בהרבה

לכתבה המלאה
סדרת הדוקו "אשלי מדיסון – סקס, שקרים וסקנדל". נטפליקס,
מוסריות? הצחקתם את האנושות. "אשלי מדיסון - סקס, שקרים וסקנדל"/נטפליקס

השורה התחתונה של מקרה אשלי מדיסון היא שההאקרים מעולם לא נתפסו, אבל נכשלו במטרתם - להפיל את האתר. אחד המרואיינים הראשיים, בכיר לשעבר בחברה, מקפיד לומר מספר פעמים את המשפט הידוע בעולם הפרסום: "תכתוב עלי דברים טובים, תכתוב עלי דברים רעים, העיקר שתכתוב עלי". על אף ההרס שזרעה הפריצה, אשלי מדיסון הוא עדיין אתר פעיל, ויותר מכך - אם ב-2015 נמנו בו 37 מיליון חברים (כולל 170 אלף מישראל, בה החל האתר לפעול שנה לפני כן), היום, תשע שנים לאחר הפריצה, הוא מונה כ-80 מיליון, כשכפי הנראה גם מספר החברים הישראלים עלה.

במילים אחרות, לא זאת בלבד שאשלי מדיסון לא נסגר בעקבות המתקפה, הוא הכפיל את כוחו וגודלו. אנשים רבים שלא ידעו כלל על קיומו של האתר נחשפו אליו בעקבות הפרסום השלילי הרב. מוסריות? תמרור אזהרה? סגירת חשבון עם הבוגדים? הצחקתם את האנושות. הסקרנות אולי הרגה את החתול, אבל לא את הרומנים מהצד. איך אמר אותו עובד לשעבר שהתראיין לדוקו? "כל עוד לגברים יש זין, יהיו גם בגידות".

seperator

כל פרקי "אשלי מדיסון - סקס, שקרים וסקנדל" זמינים בנטפליקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully